Permalänk
Medlem

Nybörjarhjälp med nätverket!

Hej!
Är verkligen helt och hållet nybörjare på det här med nätverk, och har lite problem, så tänkte att jag kunde söka lite hjälp här på Sweclockers

Det är så att routern/modemet jag har (Inteno x5668) inte är kompatibelt med flera av de spel jag vill kunna köra, så har funderat på att skaffa en ny. Här kommer min "n00bighet" in. Vet ingenting om nätverk/routrar/modem mm XD
Jag har Alltele som bredbandsleverantör (8 Mb), och de säger att jag kan använda vilken router som helst, allt ska funka med dem. Men jag vet knappt skillnad på router och modem XD Behöver jag både router och modem, eller är det samma sak?
Jag kör med sladd från routern/modemet vi har nu till min dator, men då vi har både en bärbar dator och en iPhone i hushållet måste jag ha trådlöst nätverk också.

Har kollat lite på denna D-Link DIR-655 Wireless N Router - Inet.se
Behöver jag något mer än denna för att kunna ha internet, eller är det bara att koppla in den i telejacket, installera den och sen dra sladd från den till min dator, och ha trådlöst i resten av huset? Är detta både modem och router (och vad är det för skillnad?)? Som sagt, kan inget om nätverk, så använd gärna inte allt för mycket termer och så om någon är vänlig nog att hjälpa mig med detta

Tack på förhand!
Felix

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Modemet är själva internet eller vad man ska säga, som levererar internet till din dator, en router används till för att kunna koppla upp fler datorer..
Du har endast ett modem eller har du både modem och router?

Permalänk
Medlem

Det är båda två i samma tror jag, har bara den och ingen mer apparat Denna är det: Inteno Broadband Technology - Hem

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar att du har en ADSL-anslutning (via telejacket), då måste du använda ett ADSL-modem för att få anslutning. D-Link DIR-655 är bara en router, vilket betyder att du kommer behöva koppla routern till modemet.

Permalänk
Medlem

japp, exakt.. Det är både modem och router i samma.

Men nu vet du ju skillnaden

Nu till din fråga, det är bara att koppla in det i telejacket, installera den och dra sladd från modemet/routern till din dator, sedan så fungerar det även att köra trådlöst. Men kan krävas att ställa in lite saker i routerns "kontrollpanel" för att det ska fungera korrekt, men du kanske slipper.

Permalänk
Medlem

Ok, så jag måste alltså ha både ett nytt modem och en ny router i så fall? Räcker alltså inte med "bara" router?
Ja, jag har ADSL via telejacket

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Ok, så jag måste alltså ha både ett nytt modem och en ny router i så fall? Räcker alltså inte med "bara" router?
Ja, jag har ADSL via telejacket

Ja, om du ringer din leverantör så borde dom kunna fixa ett nytt modem som säkert också har inbyggd router och som passar dina behov,

Skrivet av folmeroN:

Det är så att routern/modemet jag har (Inteno x5668) inte är kompatibelt med flera av de spel jag vill

Det låter ganska skumt, vad menar du igentligen? Försöker du öppna portar för spelen, eller går dom inte ens att spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Ja, om du ringer din leverantör så borde dom kunna fixa ett nytt modem som säkert också har inbyggd router och som passar dina behov,

Det låter ganska skumt, vad menar du igentligen? Försöker du öppna portar för spelen, eller går dom inte ens att spela?

Spelen jag i huvudsak vill kunna spela är Team Fortress 2 och Battlefield_ Bad Company 2. Hade en annan router/modem innan (Thomson ST 780 WL) som jag fått av min internetleverantör, men den funkade inte med Team Fortress (ja, ja har kollat upp det och de är inte kompatibla med varandra med varandra helt enkelt, hittade många i steams forum som hade samma problem). Jag förlorar kontakten med servrar lite hela tiden, ganska random, och var tvungen att starta om hela tiden.

Jag ringde då min internetleverantör för att kolla just om de kunde ge mig en annan router, och då gav de mig denna jag har nu (Inteno x5668).
Problemet är bara att på denna fungerar inte BC 2 (förlorar kontakten med servrarna efter bara några minuter)!
Har kollat upp även detta, andra som har samma problem :/ Har testat att öppna portarna (plus lite andra grejer som folk tipsat om i forum) för respektive spel på båda routrarna, men funkar inte. Jävligt irriterande att ena spelet fungerar med ena routern, och det andra med den andra...

Ringde min leverantör (Alltele) idag för att se om de hade fler routrar/modem, men de har de inte. Får skaffa själv om jag vill ha :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, det låter väldigt tråkigt.. Så ja, du lär behöva skaffa dig ett modem + router alt. ett modem som har router inbyggt.

Permalänk
Medlem

Ja, då jag som sagt inte alls är bra på det här med nätverk föredrar jag nog att ha det som jag har det nu, med modem och router i ett. Kollat runt lite och hittat en del olika. Verkar mest vara Netgear och D-Link som har något att komma med...
Här är några jag hittat som verkar bra:

D-Link DSL-2740B ADSL2/2+ modem & WLAN - Inet.se
WEBHALLEN.com - Netgear router .n 300Mbps w. ADSL2+ Modem (DGN3500)
Netgear Wireless-N DGND3300 ADSL-Router - Inet.se

Någon som verkar bättre än de andra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

D-Link DSL-2740B ADSL2/2+ modem & WLAN - Inet.se

var ju lite billigare än dom andra så lite svårt att döma ^^

Men har du ekonomin så borde du satsa på en utav dom dyrare

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Nu vet jag vad det är jag har/behöver för nya grejer Nu gäller det bara till att få ihop pengar till ett nytt modem/router också :/

Tack!
Felix

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Spelen jag i huvudsak vill kunna spela är Team Fortress 2 och Battlefield_ Bad Company 2. Hade en annan router/modem innan (Thomson ST 780 WL) som jag fått av min internetleverantör, men den funkade inte med Team Fortress (ja, ja har kollat upp det och de är inte kompatibla med varandra med varandra helt enkelt, hittade många i steams forum som hade samma problem). Jag förlorar kontakten med servrar lite hela tiden, ganska random, och var tvungen att starta om hela tiden.

Jag ringde då min internetleverantör för att kolla just om de kunde ge mig en annan router, och då gav de mig denna jag har nu (Inteno x5668).
Problemet är bara att på denna fungerar inte BC 2 (förlorar kontakten med servrarna efter bara några minuter)!
Har kollat upp även detta, andra som har samma problem :/ Har testat att öppna portarna (plus lite andra grejer som folk tipsat om i forum) för respektive spel på båda routrarna, men funkar inte. Jävligt irriterande att ena spelet fungerar med ena routern, och det andra med den andra...

Ringde min leverantör (Alltele) idag för att se om de hade fler routrar/modem, men de har de inte. Får skaffa själv om jag vill ha :/

Det låter väldigt långsökt att modemet skulle orsaka sådana problem (speciellt när du redan bytt). Jag skulle kolla upp allt annat innan jag byter modemet en andra gång.

Modemet ändrar bara signalen för att passa telefonlinjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1k:

Det låter väldigt långsökt att modemet skulle orsaka sådana problem (speciellt när du redan bytt). Jag skulle kolla upp allt annat innan jag byter modemet en andra gång.

Modemet ändrar bara signalen för att passa telefonlinjen.

Vet att det är lite konstigt, men det är så det är :/ Suttit och testat en hel massa saker nu, och upptäckt att Bad Company 2 faktiskt funkar helt utan problem om man har routern/modemet i DMZ Dock ska väll detta inte vara helt riskfritt vad jag har förstått :/

Visa signatur