Permalänk
Medlem

Tja! sitter här och ska köpa ny dator på måndag, har dock lite problem med att välja chassi och efter att ha läst denna tråden så har mina förväntningar på R3 sjunkit endel..

De chassin jag väjer mellan är

R3(såklart)
Fractal Design Define R3 Midi Tower Case - Black Pearl [] Cases Fractal Design
och
HAF 922
Coolermaster HAF 922 Case - Black [] Cases Cooler Master

Eftersom R3 är slut lutar det mer åt 922 hållet.

Har tänkt att överklocka min processor endel och undrar lite om kylning kommer räcka om jag tänkt köra med de 2 vanliga fläktarna på framsidan och h50 utåt på baksidan med R3?
Kanske händer att jag köper till 1, max 2 fläktar.

Kan ni även hjälpa mig lite hur jag ska sätta fläktarna om jag väljer ett HAF 922?
Tänkte ta den fläkten jag hade baktill och sätta på toppen, sätta den på toppen på sidan och sätta H50 kylaren baktill, alt. sätta den baktill på sidan. Låter de bra?

Det som jag bryr mig om mest är kylningen, dock skadar det ju inte om chassit är hyfsat tyst.
Vilket chassi skulle ni rekommendera? (om ni rekommenderar R3 mycket högre än 922, kan man välja de med vit framsida eller ser de förjävligt ut? skulle vilja ha svart, max grått egentligen.

Skulle ni även kunna göra en kort lista med nackdelarna med R3, gillar inte så mycket när nyköpta saker strular.

Tacksam för snabba svar!

Permalänk
Medlem

@ Larsson95 - to be honest there are such large "holes" cut out of the HD rack that you get plenty of airflow from the front intake fans. if you aren't going to stack it up with a lot of drives, then just pull out the drive trays and you'd get even more airflow.

@ Andyah - not really sure what "popnitar" are,, maybe rivets?, but the hard drive cage is rivetted, not screwed.

i personally use almost all of the drive rack, and plan on filling it up completely in the very near future. at present i have 5 x 3.5 drives and 1 x 2.5 ssd in the case and there is more than enough airflow.

not to mention, if someone is crazy about airflow, there are the vents on the top & side you can open up, add those to the 2 on the front, the 1 on the bottom, and the 1 on the back, if you can get enough airflow through all of those, the something is wrong!!

Permalänk
Medlem

Hörde något om att Fractal Design ska släppa en "chassi sida" på R3an med fönster.
Någon som har mer info ang detta?

Mvh

Visa signatur

- Silverstone Raven RV02B-W| Win10 x64 | Intel Core i5 4670k 3,4ghz | Asus Maximus VI Formula z87 | Corsair Vengence 16gb Red | ASUS GeForce 770 GTX | 128gb SSD/2TB HDD | Corsair HX1000W Modular | Corsair h100 cooler | 100/100 Comhem Fiber -

Permalänk
Medlem

xrrkrrkx det är helt rätt. "rivets"

ioke: det har pratats om sida med fönster sen R2 släpptes, men det är väl framskjutet på framtiden vad man förstod i deras egen tråd.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Skulle ingen kunna svara på mitt inlägg?

Permalänk
Medlem

don't know anything about the other chassis you are considering, sorry...

Permalänk
Medlem

Okey, thanks anyway!

Permalänk

R3 åter i lager

Permalänk
Medlem

Fick nyss sms från Inet, mitt r3 chassi är plockat och skickas idag! Finns ytterliggare ett 30-tal i lager så passa på nu!

Permalänk
Skrivet av RvB:

Fick nyss sms från Inet, mitt r3 chassi är plockat och skickas idag! Finns ytterliggare ett 30-tal i lager så passa på nu!

Finns mer än ett 30 tal, de i andra färger än svart också dock är inte vit i lager än.

Permalänk
Medlem

Just fan <pannslag> det tänkte jag ju inte på!

Permalänk
Medlem

Pga att webhallen sa till mig att det dröjer till minst 7 november innan de får in R3an har jag suttit som en mupp i onödan med massor av nya datordelar utan att kunna montera.

Beställde ett R3 från nån butik långt borta i landet som krävde förskottsbetalning etc som har skickat det idag eller nu ikväll vet inte fick bekräftelsemailet för ca 10 minuter sen.

Det jag gör då istället är att jag åker till webhallen imorgon och köper en R3a så jag garanterat kan montera burken imorgon.
Behöver ändå mer fläktar.

Det jag gör då är att jag säljer mitt chassi jag förbetalat för 700kr oöppnat vilket jag bör ha på fredag iaf.
Finns i stockholm skicka ett PM om det är intressant, jag skickar ej utan ni får hämta. (Tumba)

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av k1mzo:

Pga att webhallen sa till mig att det dröjer till minst 7 november innan de får in R3an har jag suttit som en mupp i onödan med massor av nya datordelar utan att kunna montera.

Beställde ett R3 från nån butik långt borta i landet som krävde förskottsbetalning etc som har skickat det idag eller nu ikväll vet inte fick bekräftelsemailet för ca 10 minuter sen.

Det jag gör då istället är att jag åker till webhallen imorgon och köper en R3a så jag garanterat kan montera burken imorgon.

Det jag gör då är att jag säljer mitt chassi jag förbetalat för 700kr oöppnat vilket jag bör ha på fredag iaf.
Finns i stockholm skicka ett PM om det är intressant, jag skickar ej utan ni får hämta. (Tumba)

Kör Nexus fläktar 120 mm från dustinhome (studentrabbat) 67:- st har 5 av 7 fläktar i mitt R3. Kör inte med sidofläkten då uppstår ett dåligt missljud. Riktigt nice är det!

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth 55i. Processor:i5 760 2.80ghz. Grafik:ZOTAC GeForce GTX 460 1GB AMP. Minne:Corsair 4gb 1600mzh. Nätdel:Corsair vx 550w. CPU-kylning:Cooler Master hyper 212 plus. Galleriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av k1mzo:

https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi... har ju fraktfritt för sweclockers medlemmar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

kan någon hjälpa mig?
Har ett till problem: man ska ju sätta i en 4 eller 8pins kabel från nätagget till moderkortet precis bredvid CPUn, jag har ingen 4pin, har en 8pin men den når inte...

Hur kan jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyJ:

kan någon hjälpa mig?
Har ett till problem: man ska ju sätta i en 4 eller 8pins kabel från nätagget till moderkortet precis bredvid CPUn, jag har ingen 4pin, har en 8pin men den når inte...

Hur kan jag göra?

om du har uttag för en 8pins så ska du använda det. så köp en 8pins förlängning.

tex: Deltaco Förlängningskabel 8-pin EPS12V ha-ho, 25cm

Visa signatur

Permalänk

Ska dioden på powerknappen blinka, har jag kopplat fel?
Skulle det vara ett fast ljus tycker jag det okej, men ett blinkade är ju bara irriterande.
Annars får jag väll ta och koppla ur den.

Permalänk
Skrivet av Typoon9150:

Ska dioden på powerknappen blinka, har jag kopplat fel?
Skulle det vara ett fast ljus tycker jag det okej, men ett blinkade är ju bara irriterande.
Annars får jag väll ta och koppla ur den.

Nej det ska vara ett fast ljus. Kolla så att du har kopplat POWER LED pinnarna rätt på moderbrädan.

Visa signatur

MSI Geforce GTX 1080 - Intel Core i5 9600K@ 5.0 GHz - Corsair Hydro 115i Platinum RGB - Phanteks Evolv X - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3000 MHz - ASUS Rog Strix Z390-E Gaming - Corsair RM750X V2

Permalänk
Skrivet av ÖverklockarN94:

Nej det ska vara ett fast ljus. Kolla så att du har kopplat POWER LED pinnarna rätt på moderbrädan.

tack för svar, jag koppla om som det ska va, lyser nu med fast ljus, inte hälften så irriterande som blinkande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

om du har uttag för en 8pins så ska du använda det. så köp en 8pins förlängning.

tex: Deltaco Förlängningskabel 8-pin EPS12V ha-ho, 25cm

jag köpte en 8pin förlängare som blev två 4pins och använder en. Ska jag använda båda?

btw har ett tbord utan usb och den lila kontakten går inte in i moderkortet, sitter här och skriver med tablet pc input panel... haha.. nån som vet hur jag fixar detta?

Permalänk
Medlem

Bytt från ett Antec 300 nu idag och jag är då nöjd, kan inte förvänta sig så mycket mer för 900 spänn.

Sidoplåtarna var inga problem att få bort bara man drog bakåt.
Toppplåten är lite för tunn, kunde gärna varit snäppet tjockare. Det hade förhöjt kvalitetskänslan nåt enormt för chassit.
Fläktarna som medföljer väsnas lite, ska byta ut dom. Kör dom i ca 800 rpm och dom susar ändå lite för mycket jämfört med andra fläktar.
Gott om diskplatser var perfekt, sitter 7st där nu utan problem vilket är riktigt bra och det ska in en till också. Bra vaggor också, jag gillade dom skarpt.
8800GTS 512 gick in utan några som helst problem.
Corsair HX-620 gick in utan några som helst problem.
Scythe Ninja 3 gick in utan problem men det är lite småtight.

Gillade kabeldragningen rent allmänt, fnissade lite åt gummimuffarna dock. Enda problemet jag stött på egentligen var att det med 7 diskar blev riktigt tjockt med kablage bakom diskarna. Tryckte dit bakplåten och det gick att stänga i alla fall men det är tjockt där bakom.

Bitumenskivorna satt som dom skulle också, var inga problem med dom alls.

Idle ca 50 grader på min E8400 och graffet på ca 68 grader, det är lite för varmt så jag ska sätta in fler fläktar så fort jag får fingrarna ur. Främst 2 fläktar behövs i fronten med så många diskar misstänker jag. Kanhända min scythe inte blev riktigt riktigt rätt monterad också, var lite knepigt att få dit den rätt utan att smeta runt kylpastan när man flyttar runt flänsen.

Allt som allt, rätt så nöjd. Det är tyst rent generellt och det är ett betydligt bättre chassi än mitt gamla Antec 300. Framförallt märker jag det på diskarna, jag hör dom knappt alls just nu och ändå sitter det i bl.a 2st WD black som knattrar rätt så duktigt.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk

HD-lampa?

Hej,
Har just byggt en burk med R3an. Verkar bra och så, men det finns ju ingen HD-lampa. Är det verkligen så, el är det jag som missat nåt, el FD? Vill gärna ha en sådan, så om det inte skall vara någon, vet någon var man kan köpa någon ny?

En annan fråga är minsta volt/rpm på den medföljande kontrollerna och fläktarna? D v s kan man dra ner fläktarna på t ex 5 volt (om det går på kontrollerna) och dom startar?

Har sökt en del i tråden, men inte hittar svar på dessa frågor

ionfresko

Permalänk
Medlem

nej det finns ingen hd lampa som blinkar o har sig o är störande på r3an

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fortfarande nöjd med mitt, inget jag har att klaga på direkt, (ännu?)

Får väl se hur mycket nytta dammskydden gör när jag ska dammsuga burken den här veckan

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Medlem

Mycket med chassit är jag rejält nöjd med. Tyvärr en sak som drar ner rejält. Har lagt ner ett par timmar på att få en chassifläkt (Scythe Gentle Typhoon 120mm) att vara tyst. Fläkten nuddar fläktfiltret och skapar ett riktigt enerverande ljud. Hittade slutligen nån här på forumet som löst det genom att sätta möbeltassar mellan fläkt o fläktfilter. Testade det och inte ens då blev det riktigt bra. Fläkten sitter nu bara fastskruvad till hälften och äntligen skrapar den inte emot fläktfiltret. Är väl bara en tidsfråga innan den lossnar och man får börja på med helvetet igen, suck. En sån här basic grej som att ha fläktfilter som sitter på ett sådant sätt att de inte rör vid själva fläkten borde vara testat och inte få förekomma.
Annars fint, tyst chassi som var hyfsat lätt att jobba i. Tyvärr är jag alldeles för irriterad på fläktfiltret för att kunna rekommendera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris71:

Mycket med chassit är jag rejält nöjd med. Tyvärr en sak som drar ner rejält. Har lagt ner ett par timmar på att få en chassifläkt (Scythe Gentle Typhoon 120mm) att vara tyst. Fläkten nuddar fläktfiltret och skapar ett riktigt enerverande ljud. Hittade slutligen nån här på forumet som löst det genom att sätta möbeltassar mellan fläkt o fläktfilter. Testade det och inte ens då blev det riktigt bra. Fläkten sitter nu bara fastskruvad till hälften och äntligen skrapar den inte emot fläktfiltret. Är väl bara en tidsfråga innan den lossnar och man får börja på med helvetet igen, suck. En sån här basic grej som att ha fläktfilter som sitter på ett sådant sätt att de inte rör vid själva fläkten borde vara testat och inte få förekomma.
Annars fint, tyst chassi som var hyfsat lätt att jobba i. Tyvärr är jag alldeles för irriterad på fläktfiltret för att kunna rekommendera det.

Vilken fläktplats har du fläkten på? Sidan, fram eller under?

Permalänk
Medlem

såh, nu är jag helt nöjd.

Satte in 3st 120mm scythe 800rpm fläktar i chassit, 2 framför hårddiskarna och en som blåser bakåt utåt. Den övre framför hårddiskarna rasslade som tusan när jag hade kopplat in allt, dammfiltret tog i fläktbladen, var tvungen att modda lite så löste det sig.

Kan för övrigt tipsa om dessa fläktar till detta chassi, 59kr/st från webhallen med snabb leverans upp till Luleå tom. Jag har 4 sådana installerade i min burk nu (1 som fläkt på min scythe ninja 3) och dom kyler kyler nog för ett oklockat system med 7 diskar i och dom är helt tysta i princip, på 1m hör man ett svagt svagt susande och på 3m hörs datorn numera inte alls.

Scythe Slip Stream 120mm 800rpm - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Datorfläktar

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ionfresko:

Hej,
Har just byggt en burk med R3an. Verkar bra och så, men det finns ju ingen HD-lampa. Är det verkligen så, el är det jag som missat nåt, el FD? Vill gärna ha en sådan, så om det inte skall vara någon, vet någon var man kan köpa någon ny?

En annan fråga är minsta volt/rpm på den medföljande kontrollerna och fläktarna? D v s kan man dra ner fläktarna på t ex 5 volt (om det går på kontrollerna) och dom startar?

Har sökt en del i tråden, men inte hittar svar på dessa frågor

ionfresko

Koppla power-LED till HD-led på moderkortet så blinkar den runt knappen vid hårddiskaktivitet.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

OK, tack för tipset, men då funkar väl inte powerlampan som powerlampa, alltså lyser fast och blinkar vid sparläge?

har temporärt satt i en gammal hd-lampa som låter hänga löst, funkar men lite roddigt,

ionfresko

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyJ:

kan någon hjälpa mig?

Hur kan jag göra?

Skrivet av Andyah:

Kan nån berätta lite mer om det här, så skulle jag bli glad. I Asus Sabertooth x58 manualen står det bara bilder som visar att man pluggar antingen eller men inget om vad skillnaden eventuellt skulle bli. Jag har ett Seasonic x650 modulärt så jag kan välja 4 eller 8 pin. Just nu kör jag på 4-pin, vet inte varför det bliev så, antar att det var för att den var mindre.

-Ska jag byta till 8pin kontakten?
-I så fall, varför?

Tack för svar!
/g