Är detta en vettig lösning?

Permalänk
Medlem

Är detta en vettig lösning?

Hej!

Jag har en dator med en Core2Duo 2,4 GHz och ett 8800GTS grafkkort. Vilket är flaskhalsen?

Min tanke var från början att köpa en helt ny dator och en ny skärm (1680x1050 eller 1920x1080), men pengarna räcker inte hela vägen. Så, varför inte köpa skärmen och ett GTX 460 idag och köpa en dator nästa år med ett GTX 460, så kan jag köra SLI i den nya datorn.

Är detta en bra lösning, eller...?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

GTX 460 + nytt moderkort & processor sen, typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simna:

Hej!

Jag har en dator med en Core2Duo 2,4 GHz och ett 8800GTS grafkkort. Vilket är flaskhalsen?

Min tanke var från början att köpa en helt ny dator och en ny skärm (1680x1050 eller 1920x1080), men pengarna räcker inte hela vägen. Så, varför inte köpa skärmen och ett GTX 460 idag och köpa en dator nästa år med ett GTX 460, så kan jag köra SLI i den nya datorn.

Är detta en bra lösning, eller...?

Jo det är en bra lösning, men 460 har ju funnits ett tag nu, fundera på om du inte har råd med ett kort som är snäppet bättre (470 eller 6870). 460 kommer dock funka fint i SLI ett bra tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Jo det är en bra lösning, men 460 har ju funnits ett tag nu, fundera på om du inte har råd med ett kort som är snäppet bättre (470 eller 6870). 460 kommer dock funka fint i SLI ett bra tag framöver.

Eller kanske köpa ett ännu billigare grafikkort än GTX 460 i år? Eller det måste minst till ett GTX 460 för att jag ska märka någon skillnad gentemot mitt gamla 8800GTS?

Visa signatur

Simna

Permalänk

460 räcker till så gott som allt, sen behöver man ju inte köra allt på högsta och enorma upplösningar, jag tycker iaf att det är en bra lösning men om du kan ha råd med ett 470 så vore inte det dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

460 räcker till så gott som allt, sen behöver man ju inte köra allt på högsta och enorma upplösningar, jag tycker iaf att det är en bra lösning men om du kan ha råd med ett 470 så vore inte det dåligt

Visst är det lockande med 470, men å andra sidan stryper väl min processor (Core2Duo 2,4 GHz) redan ett 460 kort rejält i den datorn jag har idag?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Skrivet av Simna:

Visst är det lockande med 470, men å andra sidan stryper väl min processor (Core2Duo 2,4 GHz) redan ett 460 kort rejält i den datorn jag har idag?

woops, glömde det lite
Ja, det är sant så om du tänker köpa nytt inom en snar framtid(mobo, cpu, ram) så kör 460 annars så känns det vettigare att till och med vänta med nåt köp överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ganska nyligen Gigabyte 460 OC och jag har en Core 2 Duo E8400. Överklockade processorn i förhand till 20% (3,6GHz) vilket antagligen har hjälpt till lite. Det blev en rejäl boost med 460, men nog halsar processorn lite smått i vissa spel.

Det beror nog främst på om spelen i sig kan hantera fler kärnor än två eller inte. Som det ser ut i din låda nu är grafikkortet främsta flaskhalsen, men byter du så blir det tvärtom.