Borde man få lämna tillbaka spel om systemkraven är satta för lågt?

Permalänk
Medlem

Har kört spelet på ~medium inställningar på en E6850 och ett 8800GT och det funkar stabilt. Ett tips skulle vara en omistallation, då detta oftast löser drivrutin/mjukvaru-problem.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sandnabba:

Det där ju ett ett praktexepel på hur spelbranchen våldtar konsumenten. "Ne, du måste betala för att testa, och funkar det inte så bryr vi oss inte".
Hur skulle man kunna testa (på ett lagligt sätt) att produkten inte fungerar om man inte har en möjlighet att installera produkten?

Gäller all mjukvara oavsett utgivare och branch. Om det gick att få tillbaka pengar för använda licensnycklar skulle det vara omöjligt att sälja mjukvara över huvud taget.

Skrivet av sandnabba:

Kan som sagt bli ett intressant fall för ARN.

ARN befattar sig inte med ärenden under 1000:-

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandnabba:

Det där är ju en massa amerikans dynga som är helt orelevant för en produkt som säljs i sverige. (Om man inte köpt från t.ex Steam direkt, men då är det ju ett köp från USA).
Men nu har ju TS köpt på Gamestop, vilken är en svensk butik som måste följa svenska lagar.

Dock gäller dessa regler även i Sverige då det är upp till var land att följa reglerna. Baltiska länder och även Ryssland samt några i Asien är såna som fullständigt skiter i reglerna och "returnerar" förbrukade varor och säljer vidare till andra bara för att tjäna pengar på det.

Fråga en KO ska du se vad han säger om just spelbranschen. Samma sak gäller alla program, OS, m.m. som använder sig utav serienyckel. Även EA har samma regler, både på engelska så som på svenska.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Varför envisas folk med att med att blanda ihop ångerrätt (vilket öht inte gäler vid köp i fysisk butik) och reklamation enligt KKöpL?
Du har alltid rätt att reklamera en vara till återförsäljaren och det blir då dennes uppgift att (så länge du reklamerar inom sex månader från köp) visa att det inte rör sig om ett fel på produkten utan något i din ända, kan de inte det kan du exempelvis häva köpet eller få felet avhjälpt inom rimlig tid.
Att man använder en licensnyckel etc. påverkar inte ett smack i detta fall.

Utgången beror naturligtvis på om det är minspec eller rekommenderad spec du jämför med, är det minspec och du inte kör på lägsta inställningar har du inte så mycket att komma med, är det däremot rekommenderad spec och alla eller en stor majoritet av de som har en burk som klarar rekommendationen har problem så är det uppenbart att produkten är behäftad med ett fel i laglig mening.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför envisas folk med att med att blanda ihop ångerrätt (vilket öht inte gäler vid köp i fysisk butik) och reklamation enligt KKöpL?
Du har alltid rätt att reklamera en vara till återförsäljaren och det blir då dennes uppgift att (så länge du reklamerar inom sex månader från köp) visa att det inte rör sig om ett fel på produkten utan något i din ända, kan de inte det kan du exempelvis häva köpet eller få felet avhjälpt inom rimlig tid.Att man använder en licensnyckel etc. påverkar inte ett smack i detta fall.

Utgången beror naturligtvis på om det är minspec eller rekommenderad spec du jämför med, är det minspec och du inte kör på lägsta inställningar har du inte så mycket att komma med, är det däremot rekommenderad spec och alla eller en stor majoritet av de som har en burk som klarar rekommendationen har problem så är det uppenbart att produkten är behäftad med ett fel i laglig mening.

För att förtydliga: Säljaren har rätt att i första hand försöka avhjälpa felet inom rimlig tid, innan tal om hävning kan komma i fråga.
(När du skriver som du gör kan folk få för sig att man kan välja själv om man vill häva eller få det avhjälpt)
Bara en liten parentes

Permalänk
Rekordmedlem

Nu kan det ju vara som så att steam /registreringen juridiskt sett räknas som köp av tjänst och inte som en vara, tjänster har ett annat regelverk, jag har inte kollat upp om det finns några prejudikat inom området, men det kanske finns någon som studerar rätt område just nu som läser här och kan söka efter något prejudikat.
Telefonabonemang är ett snarlikt område där folk ofta blandar ihop telefonen med tjänsten, och det kan leda till en hel del bråk när vissa vill returnera tjänsten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du nu får pengarna tillbaka så har du ju i princip fått spelet gratis av butiken du köpte det av, eftersom koden är registrerad på steam och du kan inte ta bort den från ditt konto där. Om det hade funkat så hade ju folk gjort så här hela tiden, gått hem och registrerat spelet på steam sen gått och begärt pengarna tillbaka för spelet som dom säger inte fungerar. Så jag tror du får vänta på att det kommer en patch. Prova annars sänka allt till lägsta för att se om det fortfarande laggar, titta hur din cpu, ram och gpu användning ser ut för se om det är något som flaskhalsar.

Jag var med om ett liknande när jag köpte crysis för någon vecka sen, jag kunde köra med ganska höga inställningar eftersom jag bara 1680x1050 upplösning, men så fort jag och min bror försökte spela via LAN så laggade hela spelet ihop för mig, jag för köra med precis allt på lägsta för att det skulle vara någorlunda spelbart, jag har fortfarande inte löst det men jag tänker inte försöka få pengarna tillbaka då det uppenbarligen funkade i SP men inte i MP.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det i praktiken hopplöst att få rätt. Själv gjorde jag tabben att förhandsboka Civilization V och fick ett halvtaskigt spel som fortfarande är i betaversion. Det enda som fungerar i praktiken är att aldrig köpa något som man inte kört en demo på innan och sett att det fungerar bra.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av UROG:

Om din CPU ligger på 100% så är det något jävligt fel på ditt system.
Släng bort program som du inte behöver samt viruschecka systemet och kontrollera även med antimalware program om du har sånt skit som stör systemet.

Hmm, nu är jag inte den enda som har dessa problem, finns ju ett antal på detta forum, kolla inlägg 1178 i den officiella Black Ops -tråden:

http://www.sweclockers.com/forum/76-shooters/926190-call-duty...

Sedan kan det stå vad som helst i License Agreement, jag har köpt spelet av en SVENSK butik, därför är det SVENSKA lagar och regler som gäller. Men det står även att jag har rätt att reklammera i 90 dagar, så då borde jag ju får göra det...

Visa signatur

Intel i5 2500 | Corsair 1600 8 Gb | GTX 560Ti | Corsair GT SSD 60 Gb | WD Caviar 640 Gb | Corsair 750 W | W7 64

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Om du nu får pengarna tillbaka så har du ju i princip fått spelet gratis av butiken du köpte det av, eftersom koden är registrerad på steam och du kan inte ta bort den från ditt konto där. Om det hade funkat så hade ju folk gjort så här hela tiden, gått hem och registrerat spelet på steam sen gått och begärt pengarna tillbaka för spelet som dom säger inte fungerar.

Men det kan väl inte vara mitt fel att de inte listat ut ett bättre sätt att skydda sina produkter. Jag har hela mitt liv betalat för mina spel. Varför ska jag blir straffad för det andra gör?

Faktum 1:
Jag har en dator som klarar minimikraven och en bra bit däröver.

Faktum 2:
Jag har en produkt som inte fungerar.

Faktum 3:
Jag har följt alla "knep" som finns på officiella forum utan förbättring.

Så, vad är alternativet? Att jag, om det inte kommer en patch snart rycker på axlarna? Köper ett nytt grafikkort? En ny processor? Men om detta inte hjälper? Ska jag begära kostnaden för uppgradering av datorn av Activision/Treyarch? För det lär ju funka...

Det springande punkten i mitt resonemang är följande:

- Om produkten inte fungerar MÅSTE det finnas ett sätt att reklammera produkten. Att avregga CD-nyckeln från Steam som spelbutiken sedan lätt kan kolla upp. För annars blir det inget annat än, som någon skrev, en våldtäkt på oss konsumenter.

Visa signatur

Intel i5 2500 | Corsair 1600 8 Gb | GTX 560Ti | Corsair GT SSD 60 Gb | WD Caviar 640 Gb | Corsair 750 W | W7 64

Permalänk
Medlem

Finns i princip bara ett bra sätt att undvika att drabbas av samma skit igen, inte köpa spel av den tillverkaren igen. Om du inte köper skit spel som är i beta version när de släpps så kommer företagen som säljer dem att kursa och vi slipper problem med deras spela.

Eller så låter du spelbolagen fortsätta att vådld föra sig på konsumenterna, och du fortsätter att slänga pengar på dem.

Rätt enkellt val om du frågar mig.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av arneanka78:

Men det kan väl inte vara mitt fel att de inte listat ut ett bättre sätt att skydda sina produkter. Jag har hela mitt liv betalat för mina spel. Varför ska jag blir straffad för det andra gör?

Faktum 1:
Jag har en dator som klarar minimikraven och en bra bit däröver.

Faktum 2:
Jag har en produkt som inte fungerar.

Faktum 3:
Jag har följt alla "knep" som finns på officiella forum utan förbättring.

Så, vad är alternativet? Att jag, om det inte kommer en patch snart rycker på axlarna? Köper ett nytt grafikkort? En ny processor? Men om detta inte hjälper? Ska jag begära kostnaden för uppgradering av datorn av Activision/Treyarch? För det lär ju funka...

Det springande punkten i mitt resonemang är följande:

- Om produkten inte fungerar MÅSTE det finnas ett sätt att reklammera produkten. Att avregga CD-nyckeln från Steam som spelbutiken sedan lätt kan kolla upp. För annars blir det inget annat än, som någon skrev, en våldtäkt på oss konsumenter.

Men är det inte också så att produkten faktiskt fungerar bra för en större massa än de som faktiskt har problem med produkten? Starcraft 2 var det många som hade problem med, men det fungerade för den stora massan, vilket det högst troligt gör i detta fallet också. Produkten i sig är det med andra ord inget fel på, bara för att den inte fungerar på din dator. Om det är fel på produkten, varför fungerar det då bra på massor med andra datorer?

I de fall då detta spel inte fungerar så beror det höst troligt på datorn som används, och inte produkten i sig. Din dator möter systemkraven, ja, men det finns oändligt många hårdvarukonfigurationer för en PC idag, så att det är omöjligt att testa och bekräfta att den funkar med alla hårdvarukonfigurationer som finns. Den del av produkten som inte fungerar för dig är identisk med den de som den faktiskt funkar för använder, och således är det inget fel på den i sig själv. Felet ligger i kombinationen mellan produkten och din dator, och din dator har tillverkaren ingen kontroll över. Därför tycker jag att du inte har någon rätt att reklamera produkten. Produkten i sig själv fungerar, fast inte på din dator. Din dator är ditt eget ansvar, inte tillverkaren. Har du till exempel testat att blåsa om Windows, nyaste drivare till grafikkortet, äldre drivare till grafikkortet (löste vissa problem för SC2 bland annat). Innan du börjar skylla på produkten du har köpt bör du först och främst se över ditt system så att du är säker på att det är felfritt. Det kan man inte vara säker på bara för att det verkar fungera bra att surfa på nätet, kolla film eller spela nått annat spel. Det kan ju vara så att det här spelet kräver mycket mer än tidigare spel du har spelat.

Jag vill bara tillägga dock att jag verkligen förstår frustrationen. Det är inte alls kul när man köper något som inte funkar, när man förutsatt att det ska göra det. Jag hade samma problem med SC2 när det kom. Det tog ett tag innan jag fick igång det ordentligt, men det gick igång och jag fick det att fungera bra till slut. Jag ansåg dock inte att jag hade rätt att lämna tillbaks spelet och få pengarna tillbaks för det. Det är en chans man tar med spel till PC helt enkelt. Vill man vara säker på att det funkar så får man nog titta på att skaffa sig en PS3:a eller X-Box.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag faktiskt ni ska undanhålla era egna åsikter, detta tråd handlar inte om vad ni tycker.

Enligt svensk lag så borde du få lämna tillbaka spelet!

Stå på dig

Egentligen så är väl minimikraven endast minimum för att köra spelet, FPS eller lagg spelar ingen roll?

Permalänk
Medlem

Min processor ligger oftast runt 100 % i BO och tex BC2. Har bara skype igång i bakrunden. Det är väl inget konstigt med det ?

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itne:

Datorspel är som underkläder, använd produkt kan inte lämnas tillbaka.

Underkläder för att ingen vill köpa något som suttit på dina privata delar, datorspel därför att du redan använt serienyckeln.

Nu är det ju inte enligt "öppet köp" han vill lämna tillbaka spelet, precis som med underkläder måste man väl kunna lämna tillbaka en defekt produkt?

Däremot är det väl inte riktigt resonabelt att klaga om ens dator inte uppfyller "Recommended". Spelet fungerade ju uppenbarligen, precis som utlovat. Det hade säkerligen även fungerat bra om din dator hade uppfyllt de rekommenderade specsen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Nu tycker jag faktiskt ni ska undanhålla era egna åsikter, detta tråd handlar inte om vad ni tycker.

Enligt svensk lag så borde du få lämna tillbaka spelet!

Stå på dig

Egentligen så är väl minimikraven endast minimum för att köra spelet, FPS eller lagg spelar ingen roll?

Varför skulle han få lämna tillbaks spelet enligt svensk lag? Har man enligt lag rätt att lämna tillbaks något för och få tillbaks pengarna av annan anledning än att produkten är defekt? Det är en ärlig fråga. Jag själv är faktiskt inte säker på vad lagen säger där.

Permalänk
Medlem

Har nyss spelat igenom SP på Black Ops, det fungerade perfekt för mig.

Låter som att det är din dator som det är fel på.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det uberlaggar på minsta skärmupplösning och all inställning på det lägsta samt endast nödvändiga bakgrundsprocesser är igång:
Hade varit intressant att se utgången om du driver fallet vidare.

Produkten i sig är ju uppenbarligen "felaktig" i min mening om jag ska tolka Konsumentköplag (1990:932) §16. Fast sen undrar jag hur starkt det håller, om det jämförs mot hur marknadsföringen av spelet skett. Ett civilmål hade ju varit intressant, för att se hur det döms. Med tanke på dagens alla usla produkter som släpps i förtid.
Men men, tills dess får vi konsumenter använda oss av internet (recensioner, forum, blogg, cint, swec, fairshopping, prisjakt, twitter, facebook, mfl) för att bekämpa företag som missköter sig.

Företag kan inte avtala bort konsumentköplagen via deras Avtal, EUL, osv som vissa verkar tro.

"Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen."

Svensk författningssamling (SFS) - Riksdagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airwolf:

Om det uberlaggar på minsta skärmupplösning och all inställning på det lägsta samt endast nödvändiga bakgrundsprocesser är igång:
Hade varit intressant att se utgången om du driver fallet vidare.

Produkten i sig är ju uppenbarligen "felaktig" i min mening om jag ska tolka Konsumentköplag (1990:932) §16. Fast sen undrar jag hur starkt det håller, om det jämförs mot hur marknadsföringen av spelet skett. Ett civilmål hade ju varit intressant, för att se hur det döms. Med tanke på dagens alla usla produkter som släpps i förtid.
Men men, tills dess får vi konsumenter använda oss av internet (recensioner, forum, blogg, cint, swec, fairshopping, prisjakt, twitter, facebook, mfl) för att bekämpa företag som missköter sig.

Företag kan inte avtala bort konsumentköplagen via deras Avtal, EUL, osv som vissa verkar tro.

"Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen."

Svensk författningssamling (SFS) - Riksdagen

Vi tolkar nog $16 olika. Det hade som du säger varit intressant att se hur detta hade gått i domstol. Produkten i sig är det, som jag ser det, inget fel på. Den funkar uppenbarligen på massor av datorer. Sedan finns det datorer den inte fungerar på (som uppfyller systemkraven som skrivits ut). Att den ändå inte fungerar kan ju bero på hur många faktorer som helst. Det skrivs bland annat inte hur kraftigt nätagg man måste ha (inte i någon av de systemkrav jag har läst i alla fall). I övrigt kan OS:et vara virussmittat, ha felaktiga/gamla drivrutiner, massor med bakgrundsprocesser eller på annat sätt inte fungera särskillt väl.

Om produkten inte fungerar på grund av ovanstående skäl, vilket mer eller mindre borde täcka in alla maskiner den inte fungerar då, ska den då anses vara felaktig? Jag menar, felet beror ju inte på produkten i sig själv, utan på systemet den installeras på. Ha de samma skiva och licens använts på en annan dator hade den troligtvis fungerat bra, och då kan den ju inte ses som felaktig.

Permalänk

En mjukvarukonstruktör kan inte garantera att mjukvaran flyter på alla olika konfigurationer utan sätter bara ut rekommendationer som ofta är i minsta laget.

I det aktuella fallet så kan trådskaparen knappast lämna tillbaka spelet då det är praxis inom området att inte godkänna återköp, det är dock inget problem för mjukvaruindustrin att lösa såna hära problem om de "vill". Jag syftar då på onlineköp där det bara är att spärra nyckeln, eller varför inte låta konsumentet först få prova första banan, om konsumenten gillar speciellt så kan den testa resten och ångerrätten försvinner?

Jag tycker nämligen industrin inom datorteknik idag smiter undan lite väl mycket. Detta gäller såklart inte enbart spel utan andra mjukvaror, där vissa är riktigt dyra.

*edit*
Mitt tips till trådskaparen är att göra en omformatering om han/hon mycket gärna vill spela spelet, annars vänta alternativt sälja vidare spelet(hur det nu fungerar med steam).

Sedan kan personen alltid försöka få igenom ett byte, men jag tror detta är något som är svårt att göra själv. Utan marknaden (konsumenterna) får gå ihop och gemensamt börja ställa lite krav. (hur det nu skulle gå tillväga?) Iaf så är praxis att se en mjukvara som förbrukad när serienumret är använt och detta egentligen är en struntsak, skapar dock en hel del logistik vid köp av fysisk media.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av arneanka78:

Hej

Köpte Black Ops i förrgår. Kollade naturligtvis att min dator klarade spelet, vilken den absolut skulle. Har börjat köra SP. Grymt spel med undantaget att det laggar något så fruktanvärt.

Spelar ingen roll på vilken upplösning, AA, AF satt till noll vs det som datorn själv känner.

Har provat textures från Medium (såg för jävligt ut med laggade MER) till High.

Har provat alla tweaks i config-filen.

Har provat att ändra till en kärna.

Har provat att ändra prioritet för programmen.

Har provat att köra steam offline.

Har provat att ta bort cloud synchro

INGET FUNKAR!

Så igår eftermiddag slog det mig; jag ska inte behöva stå ut med att betala 499:- för en produkt som jag inte kan använda. Som är lanserad på marknaden för tidigt. Jag kan inte komma på någon annan konsumentprodukt där man som kund får stå ut med att behöva lägga ned timmar bara för att få produkten att ens fungera.

Går in till Gamestop där jag köpte spelet, och där står en finnig 18-åring och säger:

"Nej, du får inte lämna tillbaka spelet. CD-nyckeln är använd via Steam, så jag kan inte sälja spelet igen".

Jag svarar:

"Huruvida du kan sälja spelet eller inte är hyfsat ointressant för mig. Jag har en dator som med god marginal klarar minimikraven, och jag har råkat ut för något som en mängd andra råkat ut för, sök på COD Black ops och lag får du se."

18-åringen:
"Ja men det släpps säkert en patch snart och då lovar jag att det funkar. Jag får inte ta emot spelet för min chef, då får du återkomma på måndag."

Nu har detta blivit prestige. En principsak. Jag SKA HA pengarna tillbaka. Jag kommer troligtvis att köpa spelet igen. Men jag köper inte att jag luras att betala fullpris för en betaprodukt, för att produkten någon gång i framtiden börjar fungera.

Så, är det någon som har några tips? Någon som vet om en liknande fall tagits upp av ARN? Har jag rätt att lämna tillbaka spelet?

/Magnus

Mitt svar på det hela är att du borde ha testat spelet på din dator innan du köpte det? Finns det ingen demo eller beta som du kunde ha tankat hem innan du köpte det? Annars kan man ju alltid låna av en vän. Tror knappast du får lämna tillbaks det när CD-nyckeln är använd.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandnabba:

Hur skulle man kunna testa (på ett lagligt sätt) att produkten inte fungerar om man inte har en möjlighet att installera produkten?

Man kan ju ladda hem demot och testa?

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Till TS:
Det finns både demo och stresstest för Black ops, funnit ett ganska hyfsat tag innan release, finns inget som hindrat dig från att testa så det funkar på din dator före du köpte.

Visa signatur

xellos: i7 920 @ 3,9 GHz | Asus P6T Deluxe V2| Corsair 1000W | Corsair 6GB 1600MHz DDR3 | PowerColor ATI 4870x2 x2 CrossFire | Creative SB Xtreme Gamer | 60GB SSD + 500GB Sata II | Samsung t220 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av arneanka78:

Hej

Köpte Black Ops i förrgår. Kollade naturligtvis att min dator klarade spelet, vilken den absolut skulle. Har börjat köra SP. Grymt spel med undantaget att det laggar något så fruktanvärt.

Jag har spelat Black Ops på en "sämre" dator som låg precis på minimumkraven och det funkade fint (även om jag förstås var tvungen att ändra inställningarna), hade ingen lag alls.

Permalänk
Medlem

Vilka teorier man får angående detta spel. Om en CPU står på 100% anvdvändning är det bara bra ! Det betyder att spelet använder CPUn till vad den skall göra.
Om ni spelar ett spel i crossfire och alla kärnor används fullt skulle ni också bli glada väl? Sedan att de laggar ligger på ett helt annat plan. Försök spela UT3 får ni se att där sitter alla cpu kärnor på 100% och allt flyter på.

Cod Modern Warfare 2 hade sjukdommar som Aktivision helt sket i att fixa, lagget där deras IWnet alldrig valde bra datorer eller datorer med bra nätverk under ett game vilket resulterade i lagg etc etc. Bad Company 2 spelet lider, led av att vara BETA pga att den hade massor _massor_ av buggar som skulle funnits när de beta testa spelet i sina få månader. Men inga av dessa buggar gjorde att man inte kunde spela spelet som det var, inget skapade massiva lagg etc så vissas kommentarer här i tråden flyger iväg lika snabbt som cod mw2 genom fönstret för mig.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

I det aktuella fallet så kan trådskaparen knappast lämna tillbaka spelet då det är praxis inom området att inte godkänna återköp, det är dock inget problem för mjukvaruindustrin att lösa såna hära problem om de "vill". Jag syftar då på onlineköp där det bara är att spärra nyckeln, eller varför inte låta konsumentet först få prova första banan, om konsumenten gillar speciellt så kan den testa resten och ångerrätten försvinner?

Detta har ju inget med praxis att göra! Bara för att det är praxis betyder inte att det är rätt...

Permalänk
Medlem

Har du provat dra ner prioriteringen på steam till lägsta och dra upp prioriteringen på Black ops? Har läst på ett par sidor att många hade problem med 100% cpu-belastning och det var ett sätt att lösa det för vissa.

Lycka till.

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Tycker ni får sluta att säga att det är fel på hans dator, det är en mängd användare som har problem med lagg, även efter den senaste patchen nu innan helgen. Man ska inte behöva ha en dator från nasa för att spelet ska flyta på bra. För mig flyter spelet äntligen på bra efter att ha fixat en massa med config filen. Hjälpen med config filen kom förövrigt inte från treyarch utan från andra användare. Dessutom har informationen från treyarch varit helt värdelös sen release. Jag känner inte nån som inte har haft problem med grova buggar eller lagg sen spelet släpptes. Det är helt enkelt inte en färdig och fungerande produkt.

Kan även tillägga att ni som säger att det är fel på hans CPU för att den maxar har fel. Treyarch har erkännt att det var nåt som gjorde att processorerna fick jobba hårdare än vad de egentligen skulle.

Permalänk

Verkligen oerhört intressant att läsa alla briljanta svar. Märkligt hur allt är (1) min dators fel eller (2) mitt fel. Jahapp... men då är det väl bara att böja sig fram, dra ned byxorna och låta Treyarch ***CENSUR*** mig.

Ok, så vad ni menar är att ÄVEN om min burk klarar minikraven med råge (jag har för övrigt 60-70 fps med hög upplösning, men det laggar som f*n ändå), då ska jag ÄNDÅ ladda ned ett program och använda min tid som jag kan lägga på att göra så mycket roligare saker för testa min dator för att KUNNA betala 500 kronor för en produkt.

Hallå! HALLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! Är det ingen annan som hör hur konstigt det låter? 1. Mjukvaran fungerar inte. 2. Jag är inte ensam, definitivt inte ensam. 3. Jag har följt alla tips som finns, både från andra användare men även från... nej just det, det kom inte så mycket info från Treyarch. 4. Jag vill returnera mitt spel. Och om de kan ge mig ett som fungerar, ingen blir gladare än mig. Men om de inte kan det, vad är alternativet? "Vänta på nästa patch" säger nån. Första patchen; lite bättre. Andra; betydligt sämre. Men hur länge ska jag vänta. Enligt Activision's användaravtal ska ett felaktigt spel returneras inom 90 dagar. Ok, så om jag väntar mer än 90 dagar, får jag inte returnera det då för att jag väntat för länge?

Nej, se för f*n till att skapa ett system som både klarar att hålla hackare och fuskare borta, men utan att göra att de kunder som spelet inte fungerar för blir lurade på 500 kronor.

Avslutningsvis. Hur kan det vara så att alla mähän som pekar finger mot mig och skyller på mig eller min dator, helt kan ha missat det faktum att Treyarch inte bara skapat en bristfällig produkt. Man har dessutom helt outsource:at sin supportavdelning till.... Internet-communities. Vafan! Imorgon blir det att gå tillbaka till Gamestop. Här ska bråkas.

Visa signatur

Intel i5 2500 | Corsair 1600 8 Gb | GTX 560Ti | Corsair GT SSD 60 Gb | WD Caviar 640 Gb | Corsair 750 W | W7 64

Permalänk

Rent hypotetiskt tror jag det skulle räcka med att motparten (butiken eller tillverkaren) visar att programmet funkar på ett annat system med minimispec för att de skulle ha sitt på det torra juridiskt sett. Om de skulle klara det så är det bristande kompabilitet med något i ditt system och det kan de inte lastas för. Om de däremot inte klarar att visa upp ett system med deras minimispec som kör utan betydande lagg ( och vad som är ospelbart är väl tyvärr delvis subjektivt ) så kan produkten betraktas som felaktig eftersom den inte uppfyller vad den lovar.
Endast hypotetiskt dock för jag tvivlar på att någon skulle ta sig an ärendet