Borde man få lämna tillbaka spel om systemkraven är satta för lågt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arneanka78:

Imorgon blir det att gå tillbaka till Gamestop. Här ska bråkas.

Jag ser fram emot fortsättningen!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

Rent hypotetiskt tror jag det skulle räcka med att motparten (butiken eller tillverkaren) visar att programmet funkar på ett annat system med minimispec för att de skulle ha sitt på det torra juridiskt sett. Om de skulle klara det så är det bristande kompabilitet med något i ditt system och det kan de inte lastas för. Om de däremot inte klarar att visa upp ett system med deras minimispec som kör utan betydande lagg ( och vad som är ospelbart är väl tyvärr delvis subjektivt ) så kan produkten betraktas som felaktig eftersom den inte uppfyller vad den lovar.
Endast hypotetiskt dock för jag tvivlar på att någon skulle ta sig an ärendet

Ja problemet är att det är så svårt att mäta prestanda, sedan är gränsen för vad som är spelbart (för låg fps) en smakfråga.
Om en butik/mjukvarutillverkare kan visa att en mjukvara fungerar på de flesta datorer inom en viss specifikation, så har de ryggen ganska så fri om den just inte skulle fungera på någons konfiguration.

Nå jag som sagt gillar inte mjukvaruindustrin och jag tycker det inte vore så märkvärdigt att dra in nycklar mot pengar tillbaka mot kunder som är missnöjda. -Banna nycklar gör ju de flesta mjukvarutillverkare redan så..

Skrivet av kobb3:

Detta har ju inget med praxis att göra! Bara för att det är praxis betyder inte att det är rätt...

Det var väl orsaken till varför jag använde ordet praxis, för att belysa att det är så butiker brukar göra och att man då som kund kan ha skitsvårt att få igenom sitt ärende även om man har lagen på sin sida.

Nå lycka till med Gamestop besöket arneanka78, aldrig fel att försöka. Kan hända att du får igenom det via "goodwill", med detta menar jag att butiken inte reklamerar spelet till tillverkaren utan betalar ur egen plånbok. Ett problem med detta är att en kund inte är en stor kostnad, men typ varenda pcspel som säljs idag är rejält buggiga och behöver ha några patchar för att fungera på nästan alla datorer som är innan systemkraven. Och att ingen butik på egen hand kan stå för denna kostnad.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Håller med sandnabba.

Dessutom förstår jag inte varför alla tycker det är så uppenbart att han får gilla läget. Det skulle inte jag ha gjort. Köper jag en vara, oavsett om det är pizza, kalsonger eller ett spel och den inte fungerar som den är tänkt och utlovad så har jag rätt till pengarna tillbaka.

Pizzan. T.ex. jag köper Pizza med ost och skinka, men får med ost och räkor istället eftersom att skinkan är slut, då ska jag kunna få pengarna tillbaka eftersom jag beställde med skinka och sedan visade det sig att de inte har skinka.

Om jag sticker iväg och köper kalsonger som jag dessutom inte får prova i affären, kalsongerna är inplastade och ska vara sammetslena på insidan. Jag packar upp kalsongerna, testar dom, men det känns som taggtråd på insidan. Givetvis ska jag då ha rätt till nya kalsonger eftersom jag inte hade möjlighet att veta detta innan jag testade kalsongerna.

Spel. Står det att det krävs en viss hårdvara för att spela spelet och jag har bättre hårdvara än så, men det fungerar ändå inte som det står på kartongen så givetvis ska jag få pengarna tillbaka (byte gör ju inte saken bättre). Anledningen till det är att jag givetvis var tvungen att packa upp, installera och använda min cd-nyckel för att överhuvudtaget få reda på detta. Hade det stått på kartongen att "minimumkraven är bara ett skämt och inget du kan lita på" så hade det varit en sak, men nu står det ju inte så och jag ska ju givetvis kunna lita på att kraven på kartongen stämmer. Stämmer inte kraven även för andra spelare så är det fel information på boxen och jag ska kunna häva köpet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Håller med sandnabba.

Dessutom förstår jag inte varför alla tycker det är så uppenbart att han får gilla läget. Det skulle inte jag ha gjort. Köper jag en vara, oavsett om det är pizza, kalsonger eller ett spel och den inte fungerar som den är tänkt och utlovad så har jag rätt till pengarna tillbaka.

Pizzan. T.ex. jag köper Pizza med ost och skinka, men får med ost och räkor istället eftersom att skinkan är slut, då ska jag kunna få pengarna tillbaka eftersom jag beställde med skinka och sedan visade det sig att de inte har skinka.

Om jag sticker iväg och köper kalsonger som jag dessutom inte får prova i affären, kalsongerna är inplastade och ska vara sammetslena på insidan. Jag packar upp kalsongerna, testar dom, men det känns som taggtråd på insidan. Givetvis ska jag då ha rätt till nya kalsonger eftersom jag inte hade möjlighet att veta detta innan jag testade kalsongerna.

Spel. Står det att det krävs en viss hårdvara för att spela spelet och jag har bättre hårdvara än så, men det fungerar ändå inte som det står på kartongen så givetvis ska jag få pengarna tillbaka (byte gör ju inte saken bättre). Anledningen till det är att jag givetvis var tvungen att packa upp, installera och använda min cd-nyckel för att överhuvudtaget få reda på detta. Hade det stått på kartongen att "minimumkraven är bara ett skämt och inget du kan lita på" så hade det varit en sak, men nu står det ju inte så och jag ska ju givetvis kunna lita på att kraven på kartongen stämmer. Stämmer inte kraven även för andra spelare så är det fel information på boxen och jag ska kunna häva köpet.

Fina jämförelser. Tyvärr haltar de på en punkt; spelet i fråga kan man testa innan köp, genom att snabbt och enkelt ladda hem demot ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilPuppy:

Fina jämförelser. Tyvärr haltar de på en punkt; spelet i fråga kan man testa innan köp, genom att snabbt och enkelt ladda hem demot ...

Sant, men står det någonstans avtalat att specifikationerna på kartongen gäller endast om man har testat demot innan? Skulle inte tro det och är därför inget krav. De flesta spel som jag har köpt har jag inte lirat något demo av innan.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av arneanka78:

Tänk er själva att ni köper en DVD-box med din favoritserie, men du kan inte titta på den när du kommer hem, för att din blu-ray spelare måste uppdateras först, det kan ta lite tid. Hade ni accepterat detta? Och framförallt, hade ni accepterat att ni inte fick returnera varan?

Helt olikt, hur många filmer hänger det med en cd-key till? Det är just därför du inte får lämna tillbaka tänk du kan ha kopierat eller gett nyckeln till någon annan? Du kommer aldrig få dina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Helt olikt, hur många filmer hänger det med en cd-key till? Det är just därför du inte får lämna tillbaka tänk du kan ha kopierat eller gett nyckeln till någon annan? Du kommer aldrig få dina pengar.

Så att genom att kräva en nyckel för installation så ska en tillverkare komma ifrån alla produktkrav?
Spelbranschen skulle behöva en 3:de part som provar spel och sätter systemkraven. Visst det går inte att testa varenda spec i världen men det skulle ge en bra bättre bild av verkligheten.

Att många siter verkar vara köpta och "missar" det dåliga i spel är ju ett annat problem. Nu vet jag inte om recensionerna på detta spel anmärkte på saker men generellt känns det som sidorna ignorerar problem i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Så att genom att kräva en nyckel för installation så ska en tillverkare komma ifrån alla produktkrav?

Om de skulle kunna bevisa att du har använt nyckeln men nu kan de ju inte det. Alla skulle kunna gå och installera spelet använda nyckeln sen säga det funkar inte på min dator jag vill lämna tillbaka. Butiken tar tillbaka det säljer det till ny kund, nya kunden kommer den här nyckeln är använd jag vill ha pengarna tillbaka! Annars får de sluta använda produktnyckel! Gå till eb-games eller liknande och fråga om du kan få byta in ett pc spel se vad de säger och varför!

Permalänk

Spelförsäljning har ju fuckats upp rejält i och med att allt distribueras via internet.

Gamestop har i praktiken inte sålt dig ett spel utan en aktiveringsnyckel till Steam. Detta gör Steam till distributören av mjukvaran, spelet. Gamestop kan därför inte hållas ansvariga för att mjukvaran inte fungerar, de kan bara garantera att aktiveringsnyckeln fungerar, vilket den gjorde eller hur?

Angående själva produkten, spelet i sig, så har man tråkigt nog ingen garanti what so ever. ALLA spelar nämligen på vad som skulle kunna kallas "samma" produkt, samma mjukvara, de har alla fått den från samma källa och den uppdateras febrilt för att se till att alla blir lika behandlade. Detta betyder att om den fungerar NÅGONSTANS, så fungerar den.

Självklart kan du få ett nytt exemplar som kanske fungerar bättre, avinstallera spelet och ladda ned det från Steam på nytt! *Thumbs up* (sarcasm detected)

Men nog borde Steam ställas mot väggen, jag är bitter på hela speldistributionen för det här, man kan ju helt enkelt inte köpa spel fysiskt, ha dem hemma och ta hand om dem. Det har dödat hela min spirit till att köpa spel överhuvudtaget. Har därför sen dess BARA köpt spel från företag som jag inte har något emot att stötta finansiellt, ArenaNet till exempel. Självklart spelat andra spel men de har införskaffats på mindre hederligt sätt.

Visa signatur

I might not look like much... but I'm pro at pretending to be a ninja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tyvärr så har du förbrukat ångerrätt etc då du använd cd nyckeln.

Du menar att de kan skicka vilket program som helst utan att det går att göra något åt det.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att han inte kan göra något när nyckeln är använd. Låt mig då fråga dig.
Anta att Windows 8 släpps idag. Systemkravet är bland annat 2GB ram och ett DX9 grafikkort.
Du köper det för 2000kr, installerar och använder nyckeln, men det visar sig sedan att du behöver 4GB ram och ett DX12 (som inte finns än) grafikkort. Skulle du då tänka, nåja, shit happens, bara att gilla läget och köpa ett nytt grafikkort för 2000kr och mera ram dessutom?

Själv hade jag givetvis ringt återförsäljaren och krävt pengarna tillbaka oavsett om nyckeln är använd eller inte. Hade de sagt tyvärr, nyckeln är använd så hade jag brusat upp mig och sagt "att förfaan, det står ju att det bara ska krävas så här mycket RAM och sånt här grafikkort, men det är ju lögn, produkten är oanvändbar och det kunde jag inte veta om förrän nyckeln redan var använd. Ge mig nu pengarna tillbaka eller så kontaktar jag konsumentombudsmannen/ARN/."

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Ni som tycker att han inte kan göra något när nyckeln är använd. Låt mig då fråga dig.
Anta att Windows 8 släpps idag. Systemkravet är bland annat 2GB ram och ett DX9 grafikkort.
Du köper det för 2000kr, installerar och använder nyckeln, men det visar sig sedan att du behöver 4GB ram och ett DX12 (som inte finns än) grafikkort. Skulle du då tänka, nåja, shit happens, bara att gilla läget och köpa ett nytt grafikkort för 2000kr och mera ram dessutom?

Själv hade jag givetvis ringt återförsäljaren och krävt pengarna tillbaka oavsett om nyckeln är använd eller inte. Hade de sagt tyvärr, nyckeln är använd så hade jag brusat upp mig och sagt "att förfaan, det står ju att det bara ska krävas så här mycket RAM och sånt här grafikkort, men det är ju lögn, produkten är oanvändbar och det kunde jag inte veta om förrän nyckeln redan var använd. Ge mig nu pengarna tillbaka eller så kontaktar jag konsumentombudsmannen/ARN/."

Jag tycker det är väldigt tydligt om man läser längre än trådens (nya) titel, att systemkraven inte alls är för lågt satta utan att problemen beror på någon slags inkompatibilitet med TS specifika datorbygge. Många med betydligt kissigare system kör ju spelet utan problem. Den svåra frågan är hur mycket ansvar för det som faller på mjukvaruutvecklaren respektive systembyggaren. Om Dell lanserar en dator som, trots att den är tillräckligt snabb, inte fungerar med windows 7.. är det då självklart microsofts fel?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om Dell lanserar en dator som, trots att den är tillräckligt snabb, inte fungerar med windows 7.. är det då självklart microsofts fel?

Du det är en bra fråga. Vems fel är det egentligen? Troligen får man då kolla upp om andra med exakt samma datormodell har samma problem och är så fallet så får man felanmäla det till Dell som får eskalera det vidare till någon avdelning som har kontakt med Microsoft så får de tillsammans reda ut vart felet sitter.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om Dell lanserar en dator som, trots att den är tillräckligt snabb, inte fungerar med windows 7.. är det då självklart microsofts fel?

Intressant frågeställning, jag tror att risken om mjukvaruföretagen ska börja betala tillbaka att man kanske undviker PC'n som plattform (när det gäller spel)

Själv är det sällan det är problem med spel men när det dyker upp brukar jag nästan alltid kunna fixa det, antingen med hjälp av forum, eget trixande eller kontakta supporten. Kan inte komma på ett spel som aldrig fungerat efter felsökning.

Permalänk
Medlem

lider med dig då jag har exact samma problem, lyckats få det marginellt bättre med trixande i CFG filer. hoppas en patch snart släpps då prestandan är HEMSK. helt ospelbart innan jag moddade CFG filen som jag läst om på detta forum. då har jag en dator som är långt över minimikraven. fast det märks att det är felkodat då det inte gör någon skillnad om man kör på high eller low på grafiken.
fallout new vegas är en till pärla jag hade KRAFTIGA hack problem med speciellt i tyngre strider. fixades genom att ladda ned hem pulade dx filer som man konstigt nog lade i spelets mapp.

känns som vissa tillverkare är lite väl snabba på att släppa spel ibland. mer spel demos och beta testare kanske skulle vara på sin plats?

sen när man reggat nykeln så känns det ganska så kört, tycker man borde få testa spelet innan man reggar den riktiga nykeln, helt enkelt en test nykel på 1 dag så man kan testa spelet, AKA demo.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Detta är väl en orsak varför spelen ligger ute på nätet nästan före de kommer i butik för att folk ska kunna testspela och sen välja om det är värt pengarna att köpa det eller inte.

Det är ju samma visa med GTA IV ju. släpptes endast för att julen var på G.

Tråkigt nog så kan lagarna vara luddiga om de har rätt till sig att låta fixa problemen med evt pacht dock så bör det fungera utan större bekymmer.

Liksom gå och köpa en ny bil men så funkar inte bränslepumpen alltid och bilen går bara på någon cylinder ska du då vänta på att biltillverkaren fixar problemet eller låta det vara eller lämna tillbaka skit som inte fungerar..

Oftast är lagarna skrivna för företagens gynning. på gott och ont.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

lider med dig då jag har exact samma problem, lyckats få det marginellt bättre med trixande i CFG filer. hoppas en patch snart släpps då prestandan är HEMSK. helt ospelbart innan jag moddade CFG filen som jag läst om på detta forum. då har jag en dator som är långt över minimikraven. fast det märks att det är felkodat då det inte gör någon skillnad om man kör på high eller low på grafiken.
fallout new vegas är en till pärla jag hade KRAFTIGA hack problem med speciellt i tyngre strider. fixades genom att ladda ned hem pulade dx filer som man konstigt nog lade i spelets mapp.

känns som vissa tillverkare är lite väl snabba på att släppa spel ibland. mer spel demos och beta testare kanske skulle vara på sin plats?

sen när man reggat nykeln så känns det ganska så kört, tycker man borde få testa spelet innan man reggar den riktiga nykeln, helt enkelt en test nykel på 1 dag så man kan testa spelet, AKA demo.

Men det är väl fint att ett par miljoner människor köper ett spel och sen får de agera beta testare i ett par månaden innan de fått ut 5-6 patcher som faktist fungerar någolunda.

Nu slängs spel bara ut för att tjäna pengar men det förr var mer känsla och färre buggar i spel iofs var de inte så komplexxa som de är idag.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Men det är väl fint att ett par miljoner människor köper ett spel och sen får de agera beta testare i ett par månaden innan de fått ut 5-6 patcher som faktist fungerar någolunda.

Nu slängs spel bara ut för att tjäna pengar men det förr var mer känsla och färre buggar i spel iofs var de inte så komplexxa som de är idag.

bra tips men ta bort köper så det är gratis beta testare istället. inte undra på att datorspels branchen är påväg utför, kanske ska man inhandla någon fin konsoll till jul istället där verkar ju detta spel fungera felfritt såvitt jag sett.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

bra tips men ta bort köper så det är gratis beta testare istället. inte undra på att datorspels branchen är påväg utför, kanske ska man inhandla någon fin konsoll till jul istället där verkar ju detta spel fungera felfritt såvitt jag sett.

mm. jag gillar äldre spel bäst då det är mer känsla och stämmning i spelen.

Tror det sista spelet jag köpte var Red faktion och det är ju ett par år nu.. Dock favorit spelet bör ju vara Doom och Unreal tournament 99
Sen har man ju haft en underbar tid på n64 med så

Vad är nytt i dagens spel? grafiken? tycker de mesta 'nyheter' idag är gamla nyheter med bara lite bättre grafik och kanske 'bättre gjort' men var är känslan?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

mm. jag gillar äldre spel bäst då det är mer känsla och stämmning i spelen.

Vad är nytt i dagens spel? grafiken? tycker de mesta 'nyheter' idag är gamla nyheter med bara lite bättre grafik och kanske 'bättre gjort' men var är känslan?

Känslan finns men är bra mycket svårare att hitta än "förr". De bästa spelen idag släpps av de små företagen. Tyvärr är det inte mycket som säljs förutom mainstream, vilket gör att de små företagen har svårt att gå runt. Spelar själv mycket RPG och där är den stora elefanten Squareenix, som trots 10-100 ggr högre budget släpper sämre spel än lilla Atlus (FF XIII vs Persona 4).

Samtidigt är det en tendens att grafiken kanske blir mindre viktig i framtiden, utan istället ska man stå och vifta med en fjärrkontroll i handen, känns inte som en bättre utveckling.
Som en gammal relik har jag svårt att se någon konsol som hade bättre mix av grafik och spelglädje än SNES. PS2 var en riktig bra konsol med i och för sig och den jag spelar mest idag trots att jag har en PS3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

mm. jag gillar äldre spel bäst då det är mer känsla och stämmning i spelen.

Tror det sista spelet jag köpte var Red faktion och det är ju ett par år nu.. Dock favorit spelet bör ju vara Doom och Unreal tournament 99
Sen har man ju haft en underbar tid på n64 med så

Vad är nytt i dagens spel? grafiken? tycker de mesta 'nyheter' idag är gamla nyheter med bara lite bättre grafik och kanske 'bättre gjort' men var är känslan?

Håller med. Inte mycket är nytt och riktigt kul idag. känns som 85/100 spel som släpps är samma gamla FPS lir som allt annat. Är faktiskt riktigt less på FPS lir, men tydligen är det populärast, annars hade det väl inte släpps så många sådana spel. Själv gillar jag mer andra former av spel nuförtiden. Strategi A'la Starcraft 2 är kul, men jag föredrar single player framför online. Torchligt är också ett spel som jag gillar skarpt och med andra ord kommer jag definitivt köpa Diablo 3 också.

Men det är inte direkt många spel jag köper nu för tiden. Blir väl Max 2st per år och det är inte för att jag inte har något intresse utan för att jag tycker spelen inte håller samma känsla som förr i tiden.

Tacka vet jag alla bra spel som släpptes till super nintendo förr i tiden. Var sjukt mycket bra spel som kom till den konsolen. Playstation 1 hade en del bra spel också. super Metroid och Castlevania symphony of the night var riktiga hit spel som jag älskade. Sånt finns knappt längre.
Och inte att förglömma, Zelda spelen från Zelda 3 och frammåt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Min dator i sign driver black ops lekande lätt. Tycker inte prestandaskillnaden är så stor från trådskaparens. Grafiken är ju t.o.m sämre.

Förstår din frustration men har du registrerat cd-nyckeln till steam så kan du ju inte riktigt lämna tillbaka spelet. Du lämnar ju bara tillbaka en skiva med installationsfiler och eventuellt en manual. Själva spelet är ju låst till dig och går ju inte riktigt att överlåta till någon annan. Butiken kan ju i stort sett bara kasta frisbee med den returnerade produkten.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeOSD:

Min dator i sign driver black ops lekande lätt. Tycker inte prestandaskillnaden är så stor från trådskaparens. Grafiken är ju t.o.m sämre.

Förstår din frustration men har du registrerat cd-nyckeln till steam så kan du ju inte riktigt lämna tillbaka spelet. Du lämnar ju bara tillbaka en skiva med installationsfiler och eventuellt en manual. Själva spelet är ju låst till dig och går ju inte riktigt att överlåta till någon annan. Butiken kan ju i stort sett bara kasta frisbee med den returnerade produkten.

Inte så stor?!? Om du hade läst tråden (som ingen orkar göra, inte ens jag) så är det CPU:n som är problemet. Du har en rätt så mycket bättre CPU.

Permalänk
Medlem

hey buddy, shit happens.
har en tjej kompis som jobbar på game, och hon får konstant daltas med sådana som dig som inte är nöjd över spelet, kan inte få igång spelet etc etc. du har köpt produkten, alltså cd nyckeln. de kan inte sälja spelet igen, så lätt är det, annars skulle varenda unge köpa ett spel o lämna tillbaks det så fort de fått tag i cd nyckeln. Livet är inte lätt och du kommer stöta på hinder, men ta inte ut det på dessa spel butiks anställda. de kan inte göra något oavsett hur mycket man tjatar, o de mår bara sämre av att konstant hantera pissed off kunder.

läs på forum, kolla runt, researcha innan du köper en produkt. i denna värld där pengar börjar bli en sällsynt råvara så får man ha koll på hur man spenderar sina hårt tjänade pengar.

men jag, jag håller med. Black ops var ruskigt buggigt spel. Lite som de på apple när de lansera iphone 4 me sina antenn problem. epic fail.

but please dont hate the little people, de är precis som dig och mig!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Varför har man inte ett system som gör att man kan göra en cd-key oanvändbar?

Säg att butiken får tillbaka spelet, då kontaktar de spelföretaget som gör en "avaktivering" av just den cd-nyckel som användes. Och så får de en ny.

På så sätt kan man inte lura till sig extra nycklar. Det enda problemet är ju att spelet kan piratkopieras, men eftersom det redan sker i stor utsträckning online borde väl inte det göra något större skillnad? (Plus att många spel nu för tiden kan laddas ner helt lagligt om man har en key)

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

Livet är inte lätt och du kommer stöta på hinder, men ta inte ut det på dessa spel butiks anställda. de kan inte göra något oavsett hur mycket man tjatar, o de mår bara sämre av att konstant hantera pissed off kunder.
!

Skitsnack. Du har som konsument rätt att föra fram klagomål.

Jag jobbar själv heltid som säljare och får ta klagomål på en regelbunden basis, men det är i regel något som jag välkomnar eftersom butiken får en chans att lösa problemet om kunden har någon grund för sitt klagomål, och att vi kan informera kunden om just varför han/hon inte har någon basis för sitt klagomål och vad han/hon istället kan göra för att lösa problemet.

Om man som anställd i en butik inte kan hantera klagomål så ska man inte arbeta i branschen. Att lära sig hantera missnöjda kunder på ett bra sätt kan i många fall leda till merförsäljning och en nöjd kund. Hanterar man det dåligt så kan man tappa en trogen kund och får se dem gå till en konkurrent istället.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasande Joel:

Om man som anställd i en butik inte kan hantera klagomål så ska man inte arbeta i branschen. Att lära sig hantera missnöjda kunder på ett bra sätt kan i många fall leda till merförsäljning och en nöjd kund. Hanterar man det dåligt så kan man tappa en trogen kund och får se dem gå till en konkurrent istället.

Helt rätt! Vet själv hur det fungerar. Bara för att en kund är missnöjd o otrevlig så betyder inte det att man ska dissa personen och vara sur tillbaka. Sånt sprider sig lätt bland vänner och bekanta och kan även sprida sig till diverse forum på nätet och kan med andra ord innebära dåligt rykte och mindre försäljning.

Om du som säljare istället försöker vara trevlig och tala om att visst ska vi kunna hitta någon form av lösning på det här, även om det kanske inte är exakt den lösningen som kunden väntat sig, så visar man att man bryr sig och vill kundens bästa. Det i sin tur får nog kunden att återkomma och kanske tillochmed kan rekommendera företaget eftersom de har så hjälpsam personal.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasande Joel:

Skitsnack. Du har som konsument rätt att föra fram klagomål.

Jag jobbar själv heltid som säljare och får ta klagomål på en regelbunden basis, men det är i regel något som jag välkomnar eftersom butiken får en chans att lösa problemet om kunden har någon grund för sitt klagomål, och att vi kan informera kunden om just varför han/hon inte har någon basis för sitt klagomål och vad han/hon istället kan göra för att lösa problemet.

Om man som anställd i en butik inte kan hantera klagomål så ska man inte arbeta i branschen. Att lära sig hantera missnöjda kunder på ett bra sätt kan i många fall leda till merförsäljning och en nöjd kund. Hanterar man det dåligt så kan man tappa en trogen kund och får se dem gå till en konkurrent istället.

Om inte annat måste man då kunna vara saklig i att förklara varför det inte går göra något åt felet. Jobbar som hårdvaruförsäljare på liten ort och säljer mest till okunniga privatpersoner som är redo att betala extra för bra support och kunnande. Har väl hänt att man säljer ett grafikkort som dom är missnöjd med trots att övriga komponenter i datorn räcker, men tar man då in datorn på undersökning kan det visa sig att CPU-kylaren är packad med damm så den throttlar, eller att själva OS-installationen är åt helvete så saker och ting helt enkelt inte funkar.

Går inte i ett sånt läge bara köpa tillbaka grafikkortet och packa ner och sälja igen bara för att kunden ska bli nöjd, ibland måste man som säljare kunna stå på sig också, men ändå bemöta med att förklara att kunden t.ex inte kommer få bra prestanda av nåt grafikkort i hela världen pga olika faktorer, som man isåfall kanske kan ge bra pris på att åtgärda. Än om de inte fick lämna igen kortet så har man erbjudit en lösning och det blir de oftast nöjda med.

I det här fallet kan väl inte butiken bara ge pengarna tillbaka som TS vill, men de kunde ju kontakta leverantören av spelet som i sin tur borde kunna ta kontakt vidare och avaktivera nyckeln eller så. Alternativt få något nummer som TS kan ringa och i sin tur lösa problemet själv. Att bara säga att man inte kan göra nåt kändes lite dåligt.

Permalänk
Medlem

Om en kund har klagomål men är lugn och saklig så är det förstås helt okay, tyvärr är många förbannande och slänger dynga på en och tar ut alla vardagsproblem på dom i butiken. Saklig kritik ska man kunna ta men man ska inte behöva ta en massa skit och svordomar bara för att man arbetar i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Om en kund har klagomål men är lugn och saklig så är det förstås helt okay, tyvärr är många förbannande och slänger dynga på en och tar ut alla vardagsproblem på dom i butiken. Saklig kritik ska man kunna ta men man ska inte behöva ta en massa skit och svordomar bara för att man arbetar i butik.

Eller kommer på massa konstiga ursäkter exempelvis som jag, en tjej kommer in med en kamera 1 år utanför reklamation hennes förklaring varför hon inte har lämnat in den innan pga den har varit trasig länge var att hon har varit kidnappad i x antal år.