Nvidia anklagar AMD för fusk med Catalyst AI

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Knuppe:

Okej så vad har hänt egentligen, många arga nördar nu
Har 3 frågor.

Är AMD inte fortfarande överlägsna när det gäller grafikkort?
Jag menar... exakt VAD betyder detta som nu kommit fram egentligen? mer konkreta svar tack.
Är det någon här med AMD grafikkort som är missnöjd med bildkvalite eller prestanda?

svara!

Jag skulle tycka att det var kul att få min muspekare fixad...
Mycket missnöjd med drivrutiner från amd på senare tid. Kör själv på 10.7 för att musen inte ska bli "trasig" direkt när jag spelar.

Nästa kort för mig kommer bli ett Nvidia. Körde ett 5850nu. Ett 4850 innan och ett 8800gts innan det.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Mycket missnöjd med drivrutiner från amd på senare tid. Kör själv på 10.7 för att musen inte ska bli "trasig" direkt när jag spelar.

Nästa kort för mig kommer bli ett Nvidia. Körde ett 5850nu. Ett 4850 innan och ett 8800gts innan det.

Har aldrig hänt mig. alla tillverkare har fel me fåtal produkter ibland. Kunde du inte skicka in kortet på garanti & få ett nytt?

Visa signatur

-PC- H440w - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR4 3200mhz - ASUS B450F Gaming - Asus Prime RX 9070 XT - Logitech G Pro - Logitech G915 - DT 990 PRO - Creative Katana Z - Samsung 240hz, MSI 165hz
GAME | Dota2 | Stonehearth
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Eftersom varken jag eller min kompis haft problem med hd5850 så är det nog inte drivrutinens fel, utan kortets. Skicka in det bara?

Hade det varit drivrutinens fel så hade väl ALLA haft problemet, eftersom drivrutinen ser lika dan ut i alla datorer, medans det kan bli fel på enstaka kort vid tillverkningen. Eller är jag helt fel ute?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av necry:

Har aldrig hänt mig. alla tillverkare har fel me fåtal produkter ibland. Kunde du inte skicka in kortet på garanti & få ett nytt?

Problemet är att jag köpte kortet av en här på swec i november förra året och jag orkar/kan inte få tag på han och krångla med det.

Skrivet av Defeat^:

Eftersom varken jag eller min kompis haft problem med hd5850 så är det nog inte drivrutinens fel, utan kortets. Skicka in det bara?

Hade det varit drivrutinens fel så hade väl ALLA haft problemet, eftersom drivrutinen ser lika dan ut i alla datorer, medans det kan bli fel på enstaka kort vid tillverkningen. Eller är jag helt fel ute?

Nej, då alla har olika har olika rigg så blir det olika. Olika konfigurationer ger olika problem osv.

Musen blir normal när "display driver fails" (vilket händer väldigt ofta i 10.10) eller om jag startar om datorn. Sen är jag inte direkt ensam med det här problemet. Och det är bara vissa spel som skapar buggen, HoN/SC2 osv.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Avstängd

Detta va den roligaste läsningen på länge. AMD-fanboys är på sitt sätt och Nvidia-fanboys på sitt. Inget av "lagen" är helgon. Båda företagen är kända fuskare, och nu när det är AMD som är i blåvädret så nämner alla fanboys väldigt snabbt Nvidias tidigare fusk hit och dit. Ja, Nvidia har fuskat, men det har diskuterats om och om igen när dom blir påkommen. Och desamma gäller er Nvidia fanboys som grinar av både glädje och orättvishet att AMD fuskar, det är ömsesidigt. Nästa gång är det kanske Nvidia som står inför försvar. Någon av dom lär säkert fuska åt sig några extra poäng i 3DMark 11, och den dagen ser jag fram emot, då får jag lite underhållande kommentarer att läsa igen.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Herregud, varför skulle nvidia vara nervösa när dem har en till super jätte som är färdig och sitter och väntar på slöa ati som ska komma ut med sitt då släpper nvidia sitt också allt är ju redan färdigt...

för att dom är nervösa?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Satt och tänkte lite.. Rätta är ju för recencenter att testa kortet med driversna i sina default inställningar. Även om ena konkurenten kör med optimeringar medans andra väljer inte göra det.

Men för att göra det rätt för alla så borde recencenten också göra en Image Quality jämförelse mellan korten i default. Visar sig det ser markant värre ut för AMD i default mot nvidia så kanske AMD väljer att flytta över en del av dom tweaksen till prestanda läget istället för default.

Skulle tro varför nVidia ragar så mycket, är kanske för dom inte lyckats få sina egna försök på optimeringar att funka lika bra som AMD. Men det är bara en teori så citera inte det som fakta..

EDIT: Sen är det ju ingen som dikterar nån sorts bild kvalite standard alla måste gå efter heller. Så om AMD väljer att tweaka bild kvaliten i vissa spel för en möjlig boost i prestanda så är det deras sak, och inte tal om deras rätt på tanke på det är deras drivrutiner. Man kan alltid stänga av det om man inte gillar optimeringarna..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Uppdatera bios på ditt mobo om du har Gigabyte.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fattat grejen med AI:n - brukar bara stänga av den då den absolut inte bidrar med någonting alls.

Skrivet av Tomme:

Nu kanske man kan maxa Crysis i alla fall!

Catalyst AI har funnits i CCC sedan åtminstone HD4870, minns inte säkert om den fanns på tiden jag hade min 2900XT eller inte. Så det är absolut ingenting nytt.

Permalänk
Medlem

Orkar inte bry mig om båda lagens fulspel samt pajkastning men om det ger bättre konkurrens och priser så är det väl bara bra för oss konsumenter?

Permalänk
Medlem

men gäller det inte nya drivrutinen ?

Skrivet av Zotamedu:

Så det du säger är egentligen att alla testsidor har gjort helt fel i 6 års tid?
Testsidorna har ju bevisligen vetat om funktionen då de själva gjort tester med den så det verkar enbart komma som en chock för nVidia.
Du tror inte att nVidia har massa optimeringar i och digitala filter också?

Det här är inte nyheter det är trams och pajkastning.

det gäller väl den nya drivrutinen den har väl inte varit ute i 6 år och testarna har nog inte vetat om det
vi får se skulle vara roligt om man testar på lika vilkor

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Satt och tänkte lite.. Rätta är ju för recencenter att testa kortet med driversna i sina default inställningar. Även om ena konkurenten kör med optimeringar medans andra väljer inte göra det.

Men för att göra det rätt för alla så borde recencenten också göra en Image Quality jämförelse mellan korten i default. Visar sig det ser markant värre ut för AMD i default mot nvidia så kanske AMD väljer att flytta över en del av dom tweaksen till prestanda läget istället för default.

Skulle tro varför nVidia ragar så mycket, är kanske för dom inte lyckats få sina egna försök på optimeringar att funka lika bra som AMD. Men det är bara en teori så citera inte det som fakta..

EDIT: Sen är det ju ingen som dikterar nån sorts bild kvalite standard alla måste gå efter heller. Så om AMD väljer att tweaka bild kvaliten i vissa spel för en möjlig boost i prestanda så är det deras sak, och inte tal om deras rätt på tanke på det är deras drivrutiner. Man kan alltid stänga av det om man inte gillar optimeringarna..

Håller med.

3D grafik handlar ju egentligen bara om optimeringar eller "fusk". Det är ju det som är hela poängen med bump och mipmapping, anisotropic filtering, antialiasing och allt vad det heter. Man "fuskar" för om man skulle räkna ut 3D världen exakt i realtid så finns det ingen hårdvara i världen som skulle orka med. Grejen är dock att fusket ska påverka bildkvaliten så lite som möjligt. Och om så inte är fallet, ska det framgå vid tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Nja håller jag inte riktigt med om. Skulle båda köra på default-inställningar och ena kortet har lägre kvalité som standard än det andra skulle det inte gå jämföra, utan vi skulle få slutsatser som "GTX460 presterar 10% sämre än 6870, men å andra sidan har det lite bättre kvalité så de borde kanske dra jämnt om man ställer på samma kvalité, om nu inte 6870's optimering inte gör så mycket för prestandan, fast det vet man aldrig, går bara spekulera." osv. Ska man jämföra prestanda så ska man låta korten renderera EXAKT samma sak, annars är det meningslöst.

Däremot kan man ju jämföra båda kort med optimeringar som ger lika mycket försämrad kvalité. Man ställer in AI och vad nVidia nu har så pass att de får ungefär samma bildkvalité, med ej märkbar skillnad, och ser då vilket som presterar bäst. Men då är det ju snarare optimeringen man testar och inte kortet i sig.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, nVidia anklagar AMD?
Det var väl inte så värst länge sen det var tvärtom?

Jag vet inte vem som "började fuska" men det känns som att nVidia får smaka på sin egen medicin
Och helt ärligt, så enorm skillnad är det inte, jag kan tänka mig byta bort lite bildkvalite mot frames i vissa spel, speciellt om man har en slöare dator.

Mest kul att läsa om tycker jag
Ha det!

Visa signatur

mehp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Läs länken! Optimeringen används bara i vissa dx 9 titlar. Och det används bara när man inte kan se någon skillnad. Och om man kan se skillnad mot förmodan så kan man stänga av funktionen.

Denna teknik använder Xbox 360 och det gör att man kan spara på grafikkraft utan att förlora bildkvalité. Läs hela artikeln så förstår du att denna teknik är en möjlighet och inte ett fusk!
ATI ?cheating? benchmarks and degrading game quality, says NVIDIA - PC Games - Game - Features - Atomic MPC

att man inte blir förvånad ändå!

AMD vet bättre än att sänka sig till nVIDIAs nvå.

det AMD jobber stenhårt med till skillnad från nVIDIA är:
-minimal strömförbrukning
-vinna godwill och inte hålla på med oseriöst PR såsom fusk.

detta har uppenbarligen lönat sig med tanke på opinionen på internet..

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag har aldrig fattat grejen med AI:n - brukar bara stänga av den då den absolut inte bidrar med någonting alls.

Inte så klyftigt om man kör crossfire då man i princip deaktiverar alla gpuer utom en...

Permalänk

Det är väl hela grejen med AI funktionen, den ska optimera fps "automatiskt" sen är det ju bara att kryssa i "Inaktivera Catalyst AI" i CCC så stängs det av.

Vore en annan femma om dom tex. hade ändrat så 6xAA i CCC's meny egentligen var 4xAA eller dylikt.

Appropå fusk, ingen som kommer ihåg nvidias crysis optimerade drivare som släpptes i samband med crysis, den gav fin prestandaökning endast i crysis. Visade sig ganska fort att dom hade dragit ner kvalitén på texturer eller var det vattnet? Även om man körde allt på max så gjorde drivaren alltså så att vissa saker ändå blev low/medium.

Men den drog dom väl ganska snabbt tillbaks och sa att det var en bugg.

Känns ju fö. ganska oseriöst att en produktchef sitter och bloggar om detta.

Denna typen av "nyheter" borde åtföljas av typ, Redaktionens Kommentar, eller under en speciell kategori typ "oseriöst tjaffs" kanske? Forumet blir så sjukt fragmenterat av alla dessa märke X är bäst, märke X suger bla bla bla. Jag orkar iaf inte sitta och kolla igenom 5-6 sidor av tjaffs för att hitta dom 4-6 poster som är relevanta och svarar på TS frågeställning. Det sänker nivån på forumet och man orkar ju inte bry sig om att svara ens då ingen kommer se ens inlägg bland 200st irrelevanta inlägg om vilket märke som är bäst.

Nu pratar jag generellt här på forumet och inte om denna tråden specifikt.

Permalänk
Skrivet av adolf512:

AMD vet bättre än att sänka sig till nVIDIAs nvå.

Bara en AMD anställd eller en fanboy kan komma med ett sånt tvärsäkert uttalande
vilket av dom är du?

Eller vänta svaret ges av din Avatar

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Amd ligger ½år efter me teknik, men konstigt nog håller dom mellanåt jämna steg?

VIlken planet bor du på om jag får fråga?

Vilka var först till DX10.1? DX11? Vilka har mest effektiva kort? Vilka stödjer flest nya tekniker som daisychain med displayport?

Ska vi fortsätta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

VIlken planet bor du på om jag får fråga?

Vilka var först till DX10.1? DX11? Vilka har mest effektiva kort? Vilka stödjer flest nya tekniker som daisychain med displayport?

Ska vi fortsätta?

Bygget av själva kretsen, inte upplägget. Enginnering skills har AMD visat sig vara riktigt j*vla duktiga på.
Vilket som, fortsätter AMD i samma takt som dom gjort i snart 2år så kommer både Intel å Nvidia få stora problem.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nja håller jag inte riktigt med om. Skulle båda köra på default-inställningar och ena kortet har lägre kvalité som standard än det andra skulle det inte gå jämföra, utan vi skulle få slutsatser som "GTX460 presterar 10% sämre än 6870, men å andra sidan har det lite bättre kvalité så de borde kanske dra jämnt om man ställer på samma kvalité, om nu inte 6870's optimering inte gör så mycket för prestandan, fast det vet man aldrig, går bara spekulera." osv. Ska man jämföra prestanda så ska man låta korten renderera EXAKT samma sak, annars är det meningslöst.

Däremot kan man ju jämföra båda kort med optimeringar som ger lika mycket försämrad kvalité. Man ställer in AI och vad nVidia nu har så pass att de får ungefär samma bildkvalité, med ej märkbar skillnad, och ser då vilket som presterar bäst. Men då är det ju snarare optimeringen man testar och inte kortet i sig.

Problemet är att recencenterna blir då tvungna att testa allt typ 3 ggr. Först en gång med allt i default, sen allt med alla optimeringar off och i high quality, sen med alla optimeringar på. Sen är också problemet att kvaliten inte heller är samma mellan dom när man stänger av dom optimeringar som går stänga av osv osv.
Som jag tidigare sa, det är omöjligt för någon att sätta en gemensam standard för vad bild kvaliten ska vara mellan AMD och nVidia. Som jag sa, recenceterna får helt enkelt göra bild kvalite jämförelser i samband med deras tester.
Man kan ju iofs stänga av alla optimeringar och sätta allt i high quality på båda AMD och nVidia under testerna.
Men sen kommer frågan om typ AMD gör sina optimeringar bättre än vad nVidia gör det. Hur rättvist blir det då?
Helt opraktiskt för recenceter att testa det så detaljerat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

"So the difference at default driver setting in-between AMD and NVIDIA is as far as we are concerned NIL"

Radeon HD 6850 & 6870 review

Det är ingen märkbar skillnad så varför klagar nvidia...? det hära är sådant som Sweclockers borde testa!

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Bygget av själva kretsen, inte upplägget. Enginnering skills har AMD visat sig vara riktigt j*vla duktiga på.
Vilket som, fortsätter AMD i samma takt som dom gjort i snart 2år så kommer både Intel å Nvidia få stora problem.

Hur kommer det sig då att du anser de ligger ½efter i teknik? De var först till 40nm med god marginal också om du helt missat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

"So the difference at default driver setting in-between AMD and NVIDIA is as far as we are concerned NIL"

Det är ingen märkbar skillnad så varför klagar nvidia...? det hära är sådant som Sweclockers borde testa!

O så va de med det, Tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Jag tycker nvidia tappar på af i mw2, kolla vid fotspåret tex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Problemet är att recencenterna blir då tvungna att testa allt typ 3 ggr. Först en gång med allt i default, sen allt med alla optimeringar off och i high quality, sen med alla optimeringar på. Sen är också problemet att kvaliten inte heller är samma mellan dom när man stänger av dom optimeringar som går stänga av osv osv.
Som jag tidigare sa, det är omöjligt för någon att sätta en gemensam standard för vad bild kvaliten ska vara mellan AMD och nVidia. Som jag sa, recenceterna får helt enkelt göra bild kvalite jämförelser i samband med deras tester.
Man kan ju iofs stänga av alla optimeringar och sätta allt i high quality på båda AMD och nVidia under testerna.
Men sen kommer frågan om typ AMD gör sina optimeringar bättre än vad nVidia gör det. Hur rättvist blir det då?
Helt opraktiskt för recenceter att testa det så detaljerat.

Precis, just därför det vore helt hopplöst att testa med deras respektive optimeringar på då man både måste ha prestanda och bildkvalité i åtanke. Man kan aldrig få reda på vilken grafikkrets som är kraftigast om mjukvaran ska ligga och manipulera resultatet på helt olika vis. Visst kan man få reda på att ett kort presterar bättre och ett annat kort har bäst bildkvalité, men när de då stor mot varandra i samma utmaning och man vill ha ut maximal kvalité (som väl ändå är målet med att uppgradera hårdvara) så är de slutsatserna meningslösa.

Däremot för kort i 5670-ligan och neråt kan AI vara en idé då det hjälper klenare kort hänga med. Men då ser jag hellre att man testar hela AI's kvalitétsförsämring och prestandaförbättring (och givetvis nVIDIA's motsvarighet) i ett helt separat test som konstaterar hur mycket sämre kvalitén blir och hur mycket bättre prestandan blir. Då får man helt enkelt ha det i åtanke när man köper kort, att ena tillverkaren har bättre optimeringsteknik, och sedan när man testar just grafikkort testar man grafikkortet head to head, inte med massa manipulation som krånglar till slutsatserna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pierretox:

Bara en AMD anställd eller en fanboy kan komma med ett sånt tvärsäkert uttalande
vilket av dom är du?

Eller vänta svaret ges av din Avatar

tänk efter, vad är mest troligt
1- att AMD har fuskat ett bra tag utan att någon har brytt sig(förutom nVIDIA nu)
2- att nVIDIA vill smutskasta AMD för att höja sig skälva.

nVIDIA håller som sagt på med en hel del tveksamheter och de vill givetvis att folk skall vänta onda blickar mot AMD istället.

sen vill AMD givetvis tjäna pengar. genom att värna om sin image så får de fler kunder.
de gör säkert rätt bra vinst på tex sina 5*** kort då de de låg kvar på lanseringspris rätt länge...

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Skrivet av adolf512:

tänk efter, vad är mest troligt
1- att AMD har fuskat ett bra tag utan att någon har brytt sig(förutom nVIDIA nu)
2- att nVIDIA vill smutskasta AMD för att höja sig skälva.

nVIDIA håller som sagt på med en hel del tveksamheter och de vill givetvis att folk skall vänta onda blickar mot AMD istället.

sen vill AMD givetvis tjäna pengar. genom att värna om sin image så får de fler kunder.
de gör säkert rätt bra vinst på tex sina 5*** kort då de de låg kvar på lanseringspris rätt länge...

vad menar du med fuskat?
Nvidia är verkligen ingen lammunge och har kört med fula metoder förut visst....
men sluta va så blå(röd)ögd och inse att AMD inte heller är nån lamunge..
Företag är företag och gör allt vad de kan för att tjäna pengar,
eller tror du AMD drivs av idealister som bara värnar om konsumenter före egen vinning?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Är det här ens illa? Tur att man inte är med på ett hörn i kriget. Glad att man köpt ett kort är nöjd och använder det till spel.
Ibland när jag läser dessa kommentarer låter det som att folk investerat kapital i företagen och bråkar som om ni vore marknadschefer.
Funkar kortet, grattis. Resten...well, är väl bara jag som tänker såhär.

Men kul är väl att folk får ha sina intressen.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Är det här ens illa? Tur att man inte är med på ett hörn i kriget. Glad att man köpt ett kort är nöjd och använder det till spel.
Ibland när jag läser dessa kommentarer låter det som att folk investerat kapital i företagen och bråkar som om ni vore marknadschefer.
Funkar kortet, grattis. Resten...well, är väl bara jag som tänker såhär.

Men kul är väl att folk får ha sina intressen.

Fotbollshuliganer är så 2009. Snart kommer grafikkortshuligner som river mässor och kastar astmaspray på motståndarlaget.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken