Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Strul vid byte av moderkort

Hej!

Jag har rivit mitt hår ett par dar nu efter ett moderkortsbyte.
Nämligen ett Gigabyte GA-MA-790X-UD3P

Till detta har jag köpt ett Club 3D Radeon HD4350 grafikkort då grafikkort saknas på moderkortet.

Minnen flyttades över från gamla maskinen 2st 1Gb Corsair
Processor flyttades också över, AMD Athlon 64 X2 6400+ 3200MHz.

När jag skall installera Win XP på min maskin så kommer jag till 57% av installationförloppet när jag får upp följande felmeddelande:
"Följande fil går inte att kopiera: p3.sys"
Om jag väljer alternativet "hoppa över" får jag samma felmeddelande med ett antal andra filer t.ex ks.sys, hid.dll, ndisuio.sys etc etc...

Äkta licens (XP SP2) som jag installerat på andra maskiner utan några som helst problem...

Jag har provat med annan XP skiva (utifall det skulle vara fysiska fel på själva skivan)
Jag har uppdaterat bios till det senaste.
Jag har bytt hårddisk och provat med både Sata och IDE.
Jag har bytt minnen, kört med bara ett etc.
Jag har bytt plats på grafikkortet till en annan slot.
Jag har provat att installera från USB
Jag har kört Memtest, inget fel på minnena enligt det testet...

Senast provade jag att ladda ner Windows 7 trial för IT-tekniker från microsofts hemsida. Det går inte heller att isntallera. Efter en stund i installationen kommer ett felmeddelande upp:
"Windows cannot install required files. The file may be corrupt or missing. Make sure all files required for installation are available, and restart the installation. Error code 0X80070017."

Jag har kollat på Gigabytes hemsida och både processor och minnen är listade som kompatibla..

Jag har googlat runt lite och hittat andra som haft liknande problem och då har det varit hårdvarustrul, minnen tex.
Jag känner att jag testat en hel del olika tänkbara lösningar utan resultat, det är rätt frustrerande..

Någon som varit med om liknande?
Hjälp...

Mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

Det hös som ett minnesfel... hade du testat andra minnen? Kollat att timings stämmer i bios för minnena, spänningen med, kolla på corsairs hemsida för värdena.

Lillebror hade problem med Corsairs minnen fast de skulle funka på moderkortet, med nyaste bios för att stödja minnena så gick datorn ej att installera, bytte tillbaka till den äldsta biosen så funkade det hjälpligt, inga inställningar hjälpte, då köpte han lite dyrare Kingston och har aldrig varit nöjdare.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Jag har kollat spänning och timing nu. De stämde inte med Corsairs rekomendationer.
Jag ändrade de och.... det hjälpte inte...

Tycker ni jag skall köpa ny minnen?

Mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

Felet hittat...

Kunde inte installera Win med mus och tangentbord inkopplade via USB... Installationen gick perfekt med dessa inkopplade via rosa/grön adapter i respektive port.

Tack anyway!

Mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

Kanske hade funkat om du aktiverat legacy USB-keybord support eller nåt liknande i bios, lite osäker på vad det heter.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"