Permalänk
Medlem

M15x Alienware - Köp råd

Hej, har under den senaste tiden varit sugen på att skaffa mig en ny bärbar dator. Hade tänkt lagt lite extra krut på den för att kunna spela bra och att den ska räcka tillräckligt för att slippa köpa en ny någon gång snart.

Jag har en länk här < Dells onlinebutik: Bygg ditt system > som jag tänkte att ni kanske skulle kunna ta en titt på. Det finns en hel drös med olika uppsättningar och tänkte kolla om någon mer kunnig kunna ge lite tips, gärna så billigt som möjligt, men offrar gärna så lite som möjligt.

(Tänker inte överklocka, så vill gärna att systemet är det system som är bäst utan att räkna in klockning )

Tack på förhand

// Tej

Visa signatur

Computer science major | Web programming

Permalänk

Vad ligger din budget på?

Visa signatur

Asus EeePC 1215n

Permalänk
Medlem

Som jag sa så vill jag ha den billig, men vill ju också att den ska hålla sig kvar i framtiden. Men jag kan tänka mig runt: 17-19.000

Visa signatur

Computer science major | Web programming

Permalänk
Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

Overkill? how come?

Visa signatur

Computer science major | Web programming

Permalänk
Avstängd

köp inte alienware ! alienware e bara dyrt i förhållandet till prestandan

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem

Har du något annat att komma med då?

Visa signatur

Computer science major | Web programming

Permalänk
Medlem

MSI GX740 - Inet.se billigare och bättre. Eller så kör du på asus laptopsen som ovan länkade

Permalänk

Alienware är på tok för dyrt och inte ett dugg prisvärt! Köp en MSI GX660,GX670 etc etc eller på asus laptopsen...

Permalänk
Medlem

Hej, jag tackar för tipsen men jag håller mig gärna till M15X, så om någon skulle kunna ge mig hjälp med just DEN så skulle det uppskattas.

Visa signatur

Computer science major | Web programming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tej:

Hej, jag tackar för tipsen men jag håller mig gärna till M15X, så om någon skulle kunna ge mig hjälp med just DEN så skulle det uppskattas.

Du är då inte lite envis:)

Jag hjälpte en annan kille förut så har läst in mig lite på Alienwares priser.

Här är en konfiguration som är "prisvärd". Det är dock lite problem med framtidssäkringen då deras konfigurator är väldigt obalanserad.

i7 740QM
4GB RAM
5850 1 GB (alternativt GTX 460M för att göra datorn mer framtidssäker, dock är det en dyr uppgradering men tänker du lägga så mycket som du gör är det ju inga problem)
Valfri hårddisk upp till och med 500 GB, välj ej SSDn.
1600x900 skärm (för att göra datorn något mer framtidssäker)
9-cells batteri

Landar på runt 15000-18000 beroende på val av grafikkort och hårddisk.

Lycka till med köpet!

Mvh,
Ton

Permalänk
Medlem

Hej Ton!

Tackar så oerhört mycket! och jo, jag kan vara lite envis av mig haha :).

Visa signatur

Computer science major | Web programming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jaK0b:

MSI GX740 - Inet.se billigare och bättre. Eller så kör du på asus laptopsen som ovan länkade

den lapptopen har ut gått
här har vi en : MSI GT663 - Inet.se

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk

Ton jag tog det billigaste du länka och det blir över 20k?

Sluta snacka skit

Permalänk
Skrivet av Tej:

Har du något annat att komma med då?

Det har kommit MÅNGA förslag som fullständigt sopar mattan med någon himla ailenware, köp en ASUS laptop istället, alienware är så fjantigt.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk

Mitt köpråd är en svensklektion.

Permalänk
Avstängd

Varför ens kolla på ALIENWARE när du kan få en mkt bättre dator för mkt mindre pengar!? och snälla kom inte och säg för att den är snygg!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Mitt köpråd är en svensklektion.

Nice youtube channel...
Vad för program använder du??
Har du allt färdig skapat(objekt) när du ska skapa miljön??

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam9707:

den lapptopen har ut gått
här har vi en : MSI GT663 - Inet.se

WEBHALLEN.com - MSI GX740-238NE - Core i5-450M / 4GB / 500GB / 17" TFT / HD 5870 / Windows 7 HP 64bit - Black/Red
den finns fortfarande

Visa signatur

MSI GX740

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Mitt köpråd är en svensklektion.

Skrivet av InluZion:

Varför ens kolla på ALIENWARE när du kan få en mkt bättre dator för mkt mindre pengar!? och snälla kom inte och säg för att den är snygg!?

Varför förlämpa honom för att han vill ha en speciell dator eller för att ni tycker att han stavar dåligt? Det drabbar väl inte er nämnvärt, så tiden ni tog på er för att skriva dessa inlägg är helt bortkastade.

OnT: Om du vill ha just en M15X så skulle jag i alla fall råda dig att välja en GTX 460m och en större hårddisk som nödvändiga uppgraderingar, samt 4GB RAM. Har du extrapengar borde du fundera över en bättre processor.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför du vill ha en Alienware just eftersom att det finns många andra bärbara datorer som är myvket mer prisvärda, Jag skulle själv rekommendera en bärbar från MSI:s gaming serie för dom har riktigt bra prestanda. dom har bra ljud, bra ljuddkort . bra grafikkort och dom är ganska snygga.

Problemet med att köpa Alienware är att du betalar tusenlappar extra just för märket, sen är datorn i sig inte särskilt balanserad vilket gör att du kanske inte skulle få ut maxprestandan i Spel och krävande program.

Om du inte blir tvingad till att ta en Alienware av Aliens eller av Försäkring så skulle jag ta en Msi eller en Asus för du ska handla en dator för såpass mycket pengar att du gärna se till att du får vad du betalar för

Btw varför ska du ha en Bärbar dator just? för du får ju annars en grym stationär dator för samma pengar Sen så är jag ganska säker på att man inte kan överklocka en bärbar dator, det är iallafall inget som någon gör i normala fall ;P

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tej:

Hej, jag tackar för tipsen men jag håller mig gärna till M15X, så om någon skulle kunna ge mig hjälp med just DEN så skulle det uppskattas.

Skulle inte råda dig till att någonsin köpa en Alienware inte prisvärt.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

"Sen så är jag ganska säker på att man inte kan överklocka en bärbar dator, det är iallafall inget som någon gör i normala fall ;P"

Det går faktiskt på vissa laptops. Men det är helst inget man ska göra eftersom tempsen sticker iväg snabbt som attan och det är stor risk att allt havererar inkl. Strömadaptern som även den lär bli väldigt mycket varmare än var den redan är.
lite OffT.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag har en och är supernöjd.... Datorn jag har står i sign klarat köra allt som jag kastat på den på fullt duglig nivå.. Visst finns det billigare alternativ men jag ångrar mig inte en sekund över mitt val..

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Har själv en Alienware m17x, allt fungerar klockrent. Var inne på att köpa asus g73, men blev en M17x. Ska nog säljas iaf, stationär eller kanske en ipad skulle va kul o skaffa sig.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå din tanke med att köpa en Alienware. Det är ett känt märke för riktiga "monster" speldatorer, men som du kanske sett i andra kommentarer är att dom egentligen inte har så bra prestanda för priset. Men visst jag kan hålla med om att det är lite "coolt" att äga en riktig Alienware dator. Om vi skulle jämföra det här med något annat som t.ex kläder så är det ungefär samma sak som att köpa en Canadagose jacka för 1500kr fast du egentligen kunde köpt en vanlig jacka för typ 300kr som också värmer(presterar) lika bra. Så om man ser på det från det perspektivet så förstår jag varför du vill ha en Alienware dator. Ibland är det märket som är mer intressant.

Alla personer här på sweclockers har blivit så kåta på prestanda/pris för allting, som det är det enda som är viktigt. Visst är det inget negativt med det, men det börjar bli så extremt. ^^

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Hedersmedlem

framförallt börjar folk bli otrevliga när andra inte tänker och prioriterar likadant som de själv prioriterar. Det är tråkigt att se.
Jag rekommenderar inte heller en alienware, men framför inte detta med spydiga kommentarer. Vill man satsa på märket så får man göra det. Precis som med bilar, kläder, fotbollslag eller restaurangval.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ironiskt hur jäkla griniga folk blir när man pratar om dyr produkt.. Man kan alltid hitta billigare och det kommer ständigt nya saker.. Varför kör folk 2-3 Grafikkort varför ska man köpa en I7 980 varför ska man ha tolv gb ram varför köpa chassi för mer än 5-6 hundra osv . Kanske onödigt men det är väl ändå upp till var och en. Vill man köpa udda och dyrt gör så . Ska vi börja pissa på alla som inte kör Saab eller Volvo eller? Folk har olika smak alla jagar inte prestanda vs krona . Även om det kanske är klokt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tej:

Hej Ton!

Tackar så oerhört mycket! och jo, jag kan vara lite envis av mig haha :).

då må vara envis men vi säger såhär..

MSI GX660R - Inet.se
Inte alienware men en av dom bästa single core grafikkorten på marknaden till bärbara datorer samt en av dom bästa processorerna som finns till bärbara idag.. ca 16000kr sen en 120gb ssd för 2000kr på så får du en grym dator

sen Alienware men liknande config.. samma processor fast eningen bättre clock (740QM jämfört med 720QM som är i MSI datorn) samt ett gtx460 grafikkort går på 22360kr och då är gtx460 ca 7-24% sämre än 5870 som är i MSI datorn + att alienware datorn har bara en 160gb hårddisk och MSI datorn har 2st 500gb diskar i Raid0

så alienware datorn för samma pris (16000kr) blir följande

ett 5850grafikkort som är 26-52% sämre än 5870 kortet i MSI datorn..
en I5 520M processor som är 2 kärnor istället för 4
4gb Ram istället för 6gb
1st 160gb hdd istället för 2st 500gb diskar i raid0

så säger såhär... för din egen skull köp INTE alienware datorn.. du betalar så extremt mycket mer bara för att det är just en alienware.. liksom är det värt att köpa en dator när du får en lika bra om inte bättre för 6000kr mindre ??

Edit: efter att ha kollat runt lite så grafikkortet i MSI datorn (5870) bästa/näst bästa single Gpu'n du kan få till bärbara datorer idag.. delad plats med nvidias 480m...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Btw varför ska du ha en Bärbar dator just? för du får ju annars en grym stationär dator för samma pengar Sen så är jag ganska säker på att man inte kan överklocka en bärbar dator, det är iallafall inget som någon gör i normala fall ;P

Jag har överklockat min Acer 3820TG från standard 550/800 till 610/1010. Den går nog lite högre men jag tycker det räcker för mig för tillfället.

Nu har ju visserligen denna datorn två fläktar, en för grafikkortet och en för CPUn. Men att säga att man inte kan är att ljuga.