Permalänk
Medlem

FILCO Majestouch, lite funderingar

Tjena!

Jag funderar på att importera ett Filco Majestouch (Brown switches) tangentbord med svensk layout från The Keyboard Company (Welcome to The Keyboard Company).

Första funderingen: Hur pass pålitligt är detta företaget? Ser att det blivit rekommenderat på olika ställen, men man kan aldrig vara för säker.

Andra funderingen: Tangentbordet ser inte ut att ha några multimediaknappar (Play/Pause, Volymreglage osv..) finns det någon kringutrustning man kan köpa till löst och ha? Har inte hittat något sånt trots googlande.

Tredje funderingen: Om tangentbordet skulle börja krångla, ska man då vända sig till The Keyboard Company?

Tack på förhand!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

1. Det är inget fel alls på KeyboardCO, de är mycket seriösa och svarar snabbt på mail.

2. Nej, det finns inget krimskrams på det, använd hotkeys och en riktig mediaspelare.

3. Ja, jag är precis på G med ett RMAärende till de, vi får se hur det går.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem mitt Filco Majestouch i förra veckan, grymt nöjd kan jag säga, snabb leverans.

Inga problem alls med The Keyboad Company, har även varit i kontakt med dem på mail.

Som Ovard skriver, "2. Nej, det finns inget krimskrams på det, använd hotkeys och en riktig mediaspelare."

3. Vet ej.

Vill du nu ha massa mediaknappar o skit så finns de väl på SteelSeries 7G - Inet.se tror jag, inte som egna knappar men att vanliga knappar har en andrafunktion. Dock kan du inte räkna med kvaliten som finns på filco tangentbordet.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret! Ska nog försöka att få tag i ett sådant tangentbord också
Aldrig använt ett mekaniskt tangentbord så det ska bli spännande om jag lyckas få tag i ett. Beställde först ett Steelseries 7G men avbeställde det igen då det hade black switches, har läst på lite och bruna switches är det jag vill ha.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Väntar på att de ska få in svensk layout med bruna switchar. Senast jag mailade med dem så skulle de få in tangentborden första halvan av december.

Testade ett 7G och 6G, men det går ju inte att programmera på med så hårda switchar.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxanimal:

Väntar på att de ska få in svensk layout med bruna switchar. Senast jag mailade med dem så skulle de få in tangentborden första halvan av december.

Testade ett 7G och 6G, men det går ju inte att programmera på med så hårda switchar.

Jag beställde mitt med svensk layout och bruna switchar i oktober och det kom i förra veckan, sure det står ETA DECEMBER på hemsidan men jag fick mitt i alla fall, så ska du ha ett så rekommenderar jag dig att dra en beställning

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Tackar för svaret! Ska nog försöka att få tag i ett sådant tangentbord också
Aldrig använt ett mekaniskt tangentbord så det ska bli spännande om jag lyckas få tag i ett. Beställde först ett Steelseries 7G men avbeställde det igen då det hade black switches, har läst på lite och bruna switches är det jag vill ha.

Jag har inte känt på andra switchar men dem bruna är helt underbara tafsar man på sitt gamla tangentbord känner man bara hur segt o tråkigt det är med gummi "dome switchar", aldrig igen säger jag bara!

Filco tangentbordet väger typ 1,5-2 kilo nästan och ligger därav mycket stabilt på bordet. Rätta mig om jag har fel men, vikten beror på att plattan som switcharna slår emot är i metall (=extremt robust).

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Jag testade nu ett program som heter HotKeyControl för att testa det här med volym upp och ner osv.. men det kraschar hela tiden för mig, någon som har nåt förslag på program?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag testade nu ett program som heter HotKeyControl för att testa det här med volym upp och ner osv.. men det kraschar hela tiden för mig, någon som har nåt förslag på program?

Tyvärr kan inte jag hjälpa dig. jag använder inte windows (för tillfället) eller såna program

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden med hopp om svar från er som äger ett Filco Majestouch.

Sitter och väljer mellan detta och Zowie Celeritas och lutar mest mot ett Filco. Det jag undrar över är hur pass stort problemet med slitage på knapparna är? Har läst en del om att själva plastknapparna slits ut, trycket och färgen alltså.

Ni som haft era tangentbord ett tag - hur upplever ni det? Ser det fortfarande ut som det ska eller börjar tryck/färg nötas ut?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Återupplivar tråden med hopp om svar från er som äger ett Filco Majestouch.

Sitter och väljer mellan detta och Zowie Celeritas och lutar mest mot ett Filco. Det jag undrar över är hur pass stort problemet med slitage på knapparna är? Har läst en del om att själva plastknapparna slits ut, trycket och färgen alltså.

Ni som haft era tangentbord ett tag - hur upplever ni det? Ser det fortfarande ut som det ska eller börjar tryck/färg nötas ut?

Filcos originalcaps är mer eller mindre omöjliga att slita ut. Det finns en recension om Majestouch i vilken det finns ett stycke om tekniken som användes för att rita tecknena på capsen.

Mitt UltraX har hållit i flera år utan att tappa färg på någon knapp.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Filcos originalcaps är mer eller mindre omöjliga att slita ut. Det finns en recension om Majestouch i vilken det finns ett stycke om tekniken som användes för att rita tecknena på capsen.

Mitt UltraX har hållit i flera år utan att tappa färg på någon knapp.

Det låter ju bra men samtidigt märkligt. Varifrån kommer då ryktet(?) om att de slits ut och tappar färgen/trycket...

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Det låter ju bra men samtidigt märkligt. Varifrån kommer då ryktet(?) om att de slits ut och tappar färgen/trycket...

Jag har ingen aning, men jag skulle nog inte kunna skrapa bort färgen ens om jag ville.

Provade med fingernageln på min Caps lock nu, inte en chans.

"Double-Shot Injection Molding

With this method, the keycap actually consists of two pieces. The first piece is the outside of the keycap with the letter basically cut out of it, and the second piece is placed inside it with the lettering embossed to fit into the top piece. You can see it in this diagram:

This method of printing results in the highest quality keycaps possible. The edges of the letters are perfectly sharp, and it achieves the highest contrast, clearest lettering possible. Unfortunately, because of the very high price, only TG3 Electronics still uses this method on their keyboards, and Fentek and Signature Plastics can create custom caps with it."

Med andra ord så består texten av en solid plastbit som sitter i knappen, jag tror som vanligt att folk bara är idioter och snackar skit.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag testade nu ett program som heter HotKeyControl för att testa det här med volym upp och ner osv.. men det kraschar hela tiden för mig, någon som har nåt förslag på program?

Alla seriösa mediaspelare har ett inbyggt verktyg för hotkeys, använd det istället.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Stämmer bättre överrens med övrig info jag hittat. Frågan är hur allvarligt problemet med slitage är? Skulle kännas lite surt att betala 1400 för ett tangentbord om tangenterna blev blankslitna.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Stämmer bättre överrens med övrig info jag hittat. Frågan är hur allvarligt problemet med slitage är? Skulle kännas lite surt att betala 1400 för ett tangentbord om tangenterna blev blankslitna.

Det finns kompletta "keysets" att köpa när de gamla blir slitna, fast jag vet inte hur svårt det är att hitta en helsvensk uppsättning. Förresten: Vad har Zowie Celeritas för slags tangenter? Eller är det något annat som är sämre på Zowie Celeritas än Filcos tangentbord?

Permalänk
Medlem

Ser man på! Man ska då ta allt med en nypa salt på internet

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Det finns kompletta "keysets" att köpa när de gamla blir slitna, fast jag vet inte hur svårt det är att hitta en helsvensk uppsättning. Förresten: Vad har Zowie Celeritas för slags tangenter? Eller är det något annat som är sämre på Zowie Celeritas än Filcos tangentbord?

Skulle gissa på att de också har printed keys. Bruna Cherry MX precis som det Filco jag funderar på.

Det som i mitt fall talar mot Celeritas är att det inte finns några utfällbara stöd i framkant så du kan öka lutningen på tangentbordet. Har alltid använt det och avskyr när tangentbordet ligger platt på bordet.

ETA:

Beställde ett Filco Majestouch. Lär i alla fall inte bli missnöjd och får helt enkelt hoppas att slitaget hålls på rimlig nivå.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Beställde ett Filco Majestouch. Lär i alla fall inte bli missnöjd och får helt enkelt hoppas att slitaget hålls på rimlig nivå.

Roligt
Du vet inte vad slutkostnaden kommer landa på med moms och allt för Filco? Sitter också och velar fram och tillbaka mellan Zowie och Filco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Roligt
Du vet inte vad slutkostnaden kommer landa på med moms och allt för Filco? Sitter också och velar fram och tillbaka mellan Zowie och Filco

£128,99 inklusive moms och frakt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Ser man på! Man ska då ta allt med en nypa salt på internet

Jag hoppades du inte missade inlägget som sa att det var pad-print och inte 2-shot keycap

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Alla seriösa mediaspelare har ett inbyggt verktyg för hotkeys, använd det istället.

Väldigt sant, använder ju winamp så dock får tangentbordet vänta lite för min del.. kom lite annat i vägen och köpa

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Alla seriösa mediaspelare har ett inbyggt verktyg för hotkeys, använd det istället.

Men det hjälper bara mot play-pause-next-previous osv. Man är helt chanslös om man vill ändra ljudnivåerna.

Steelseries tangentbord är helt rätt ute, men det borde finnas med andra switchar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag hoppades du inte missade inlägget som sa att det var pad-print och inte 2-shot keycap

Jag borde kanske citerat inlägget i fråga så att det vart tydligare.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Hmm, kan ngn förklara för mig? Click Action är blåa switchar va? Tactile bruna och linear svarta? Ngn som vet säkert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob14:

Hmm, kan ngn förklara för mig? Click Action är blåa switchar va? Tactile bruna och linear svarta? Ngn som vet säkert?

Stämmer.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Stämmer.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Om ni har mer funderingar kring mekaniska tangentbord rekommenderar jag denna sida starkt, där finns allt som behövs vetas:

http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard...

Permalänk
Medlem

beställde mitt filco tenkeyless från keyboardco i fredags. hämtade ut paketet idag.

jag har tidigare haft ett razer blackwidow med blåa switchar. när jag började använda det hade jag en del problem i framförallt fps spel. jag var inte van att släppa på tangenten helt utan ville hellre ligga och vila precis på aktiveringspunkten vilket inte funkar med framförallt blåa switchar.

nu har jag iofs vant mig vid att släppa helt på tangenterna istället för att vila på aktiveringspunkten. men nu när jag har ett tangentbord med bruna switchar märker jag att det är lättare på detta. dock känns inte den taktila markeringen lika mycket med dessa bruna switchar. den är knappt märkbar.

själva tangentbordet måste jag säga känns väldigt välgjort. razer blackwidow hade extremt jobbiga macro knappar till vänster om de vanliga knapparna. på detta sitter alla tangenter på rätt ställe och är såpass stora som man förväntar sig. väldigt skönt att ha tenkeyless storlek också. själv använder jag rätt låg sens på alla spel så jag behöver mycket utrymme för musen.

om ni har pengar och vill köpa ett kvalitets tangentbord så är ett filco från keyboardco något jag kan rekommendera. för mig känns även bruna switchar rätt men det är ju en smaksak.