Permalänk

Köpa dator på julrean

Hejsan!

Min första tråd här på Sweclockers och jag hoppas att det finns någon vänlig själ som vill hjälpa mig
Hade tänkt att köpa mig en speldator under julrean. Tyvärr är mina kunskaper begränsade på vad som ger prestanda för en bra peng. Vore tacksam om ni kunde ta er en kik på den här datorn och dela med er om era åsikter angående:

- Att delarna är kompatibla med varandra,
- Prisvärd, (kommer ju julrea)
- Någorlunda tyst,
- Prestanda över lag,
- Om den kommer att koka sönder

Spel jag hade tänkt att spela på den är:

- Age of Conan
Vill kunna maxa alla inställningar i spelet och ändå ha en bra FPS i pvp. Någon som lirar det och har erfarenhet? Är som sagt osäker på prestandan, räcker det eller borde jag öka?

- Crysis
- Black ops
- SC2

Har plockat allt ifrån inet.se

Har lite funderingar på i5 vs i7, vad är bäst för spel?
Min budget ligger mellan 10-15k som ni vill komma med förslag så var inte rädda för att lägga på en slant, men jag skulle ju uppskatta om det inte lägger sig högre än nödvändigt.
Borde jag ha mer kräm i nätagget och är burken för liten?

Här har ni en länk till datorn:
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Moderkortet kommer inte funkar med processorn, och jag skulle mycket hellre ta en i5-750/760 än en i5-655K.

Gigabyte GA-P55A-UD3 - Inet.se
Intel Core i5 760, 2.8GHz - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

Bumpar är förbjudna

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Skippa 5850 och ta istället ett 6870 som är bättre och billigare än 2500kr

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Bumpar är förbjudna

Det är uppfattat, ber om ursäkt för det

htux: Varför det valet av processor?

Permalänk
Skrivet av dalmatinac:

Skippa 5850 och ta istället ett 6870 som är bättre och billigare än 2500kr

Hur kan det vara billigare och bättre? o.O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

Det är uppfattat, ber om ursäkt för det

htux: Varför det valet av processor?

Om du köper dator idag så ska du inte köpa en 2-kärnig om du ska spela;) alltså blir i5-760 bäst för dig:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Om du köper dator idag så ska du inte köpa en 2-kärnig om du ska spela;) alltså blir i5-760 bäst för dig:)

Okej Funderar lite på det här med grafikinställningarna i spel.

Räcker det kanske med 4gb ram, i5-760 som ni föreslår och att man krämar på grafikkortet ännu mer än Gigabyte Radeon HD68701GB? Vad är det som ''bär'' datorns prestanda? Eller blir datorn obalanserad då och jag får inte ut full effekt?

T.ex. ett GeForce GTX 580 1536MB GDDR5

Permalänk

Är det någon som vet om grejerna kommer att få plats i den burken eller får jag ringa och terrorisera inet?
Vore surt att upptäcka att grejerna inte får plats när man sätter ihop allt

Och hur vet man om t.ex. processor och moderkort är kompatibla? o.O

Permalänk

Har knåpat ihop en ny dator nu under kvällen;

Imageshack - 70254074.jpg

Tror ni att grejerna funkar tillsammans? Och vad tror ni att priset kan hamna på efternyåret?

Permalänk

Vill du veta om processorn passar du kolla vilket socket det är

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - Corsair Vengeance 3600 Mhz 32 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk

du ska ha 2 eller 4 minnesstickor till det moderkortet, skulle rekommendera 2x2gb. behövs inte mer för spel.

Permalänk
Skrivet av spiderzork:

du ska ha 2 eller 4 minnesstickor till det moderkortet, skulle rekommendera 2x2gb. behövs inte mer för spel.

Hokai, tack! Det sparar ju alltid några hundralappar.

Permalänk

@Tengilftw

Det finns många olika rekommenderade system hos sweclockers. Kanske vore det enklare för dig att låta någon annan välja komponenter.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - Corsair Vengeance 3600 Mhz 32 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

Jag måste hålla med föregående talare. Du verkar inte vara så insatt i detta med datorbygge så kanske bäst att låta t.ex inet bygga den åt dig. Vi kommer givetvis med rekommendationer om en lämplig setup annars har inet ett par färdiga paket.

Permalänk
Skrivet av ZER0Z:

Jag måste hålla med föregående talare. Du verkar inte vara så insatt i detta med datorbygge så kanske bäst att låta t.ex inet bygga den åt dig. Vi kommer givetvis med rekommendationer om en lämplig setup annars har inet ett par färdiga paket.

Att jag inte är någon stjärna, det stämmer bra det Men ve den som ger sig! När det kommer till att fysiskt sätta ihop datorn så låter jag en kompis som kan sånt här göra det, bara det att han alltid blir så sur var gång man frågar om datorer

Har nu kommit fram till det här paketet:

Imageshack - 76922417.jpg

Som jag har förstått det så är processorn är kompatibel med moderkortet, båda har socket 1156. Både grafikkortet och moderkortet arbetar också med SLI, vilket verkar vara snabbare? Har också uppfattat det som att det finns utrymme för ytterligare ett grafikkort i framtiden.
Burken verkar vara en standardburk som passar till, tja, det mesta?
Kanske har kryddat på lite mycket med nätagget men eftersom jag ändå tänker uppgradera i framtiden så kan det förbli.
Har två stycken 2gb DDR3 RAM (det som moderkortet arbetar med), då jag har förstått det som att RAM-minnen arbetar i par. Således blir det effektivare med två st 2gb istället för ett 4gb.
Processorn är det bästa för mig verkar det som, då i7 är bättre på hyperthreading, vilket jag antar bara har med avancerad redigering att göra?

Är det något utöver dessa sakerna som är viktiga att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

Att jag inte är någon stjärna, det stämmer bra det Men ve den som ger sig! När det kommer till att fysiskt sätta ihop datorn så låter jag en kompis som kan sånt här göra det, bara det att han alltid blir så sur var gång man frågar om datorer

Har nu kommit fram till det här paketet:

Imageshack - 76922417.jpg

Som jag har förstått det så är processorn är kompatibel med moderkortet, båda har socket 1156. Både grafikkortet och moderkortet arbetar också med SLI, vilket verkar vara snabbare? Har också uppfattat det som att det finns utrymme för ytterligare ett grafikkort i framtiden.
Burken verkar vara en standardburk som passar till, tja, det mesta?
Kanske har kryddat på lite mycket med nätagget men eftersom jag ändå tänker uppgradera i framtiden så kan det förbli.
Har två stycken 2gb DDR3 RAM (det som moderkortet arbetar med), då jag har förstått det som att RAM-minnen arbetar i par. Således blir det effektivare med två st 2gb istället för ett 4gb.
Processorn är det bästa för mig verkar det som, då i7 är bättre på hyperthreading, vilket jag antar bara har med avancerad redigering att göra?

Är det något utöver dessa sakerna som är viktiga att tänka på?

Minnet i detta sista förslaget är av fel slag, detta du har här är laptop minne.
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se är ett mer korrekt val.

Jag skulle också starkt rekommendera en vanligt HDD, inte bara en SSD. SSD'n för Windows och vanlig mekanisk HDD för lagring.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Lol, tack för den. Man kanske borde pyssla med sånt här på dagtid när man är lite piggare ^^

Läste att i5 inte klarar av 1600MHz. Stämmer det?

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

Lol, tack för den. Man kanske borde pyssla med sånt här på dagtid när man är lite piggare ^^

Det kan de nog finnas vissa belägg för ja Själv är jag uppe ännu pga. av tenta från helvete.

Hmm om i5 inte fungerar med 1600mhz minne är jag osäker på, en vän till mig kör det felfritt ihop.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Minnet i detta sista förslaget är av fel slag, detta du har här är laptop minne.
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se är ett mer korrekt val.

Jag skulle också starkt rekommendera en vanligt HDD, inte bara en SSD. SSD'n för Windows och vanlig mekanisk HDD för lagring.

Jag har en extern hårddisk som jag tänkte ha att lagra allt skräp på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

Jag har en extern hårddisk som jag tänkte ha att lagra allt skräp på

Nja, jag tycker nog att en intern HDD är att rekommendera också. Då en SSD har kortare livslängd än en vanlig mekanisk HDD.

Uppdatering av ditt förslag, rättade till minnena och lade till en HDD plus DVD läsare, hoppas jag inte missat något nu:

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Nja, jag tycker nog att en intern HDD är att rekommendera också. Då en SSD har kortare livslängd än en vanlig mekanisk HDD.

Uppdatering av ditt förslag, hoppas jag inte missat något nu:

Gigabyte Radeon HD5850 1GB - Inet.se

Funderar på det grafikkortet, skall tydligen vara minst lika effektivt som 470 och betydligt svalare/tystare. Vad tycker du? Tack för hjälpen också

Permalänk

i5-760 funkar utan problem med 4GB minne i 1600Mhz.

8GB går också i 1600Mhz. Men kan va lite trixigt att få stabilt. Krävs att man ökar volten på minnes kontroller en del.

Men tänk på att minnes frekvensen har en enormt minimal effekt på spel prestanda.
Alltid bättre att klocka upp CPU och grafikkort för extra prestanda.

Permalänk
Skrivet av Tengilftw:

Funderar på det grafikkortet, skall tydligen vara minst lika effektivt som 470 och betydligt svalare/tystare. Vad tycker du? Tack för hjälpen också

NEJ!... ta en 6870 istället.. billigare och bättre prestanda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

I detta fallet skulle jag hellre ta ett:
Gigabyte Radeon HD68701GB - Inet.se

Visa signatur

Permalänk

Ojdå, verkar som att jag får backa angående grafikkortet. Men det uppskattas bara Mjo, att man inte behöver flera ton med RAM för spel det vet jag, gick ner från 6gb till 4gb.

Permalänk

Hur tror ni att prisbilden ser ut för detta paket efter nyår?

Såg att några grafikkort hade gått ner ca 500:- på bara några veckor, men det skall tydligen ha berott på ett släpp av en ny serie.

Permalänk
Skrivet av Tengilftw:

Ojdå, verkar som att jag får backa angående grafikkortet. Men det uppskattas bara Mjo, att man inte behöver flera ton med RAM för spel det vet jag, gick ner från 6gb till 4gb.

I dags läget så duger 4GB för alla spelen. Behöver bara mer än det om man kör väldigt minnes krävande saker som typ video redigering eller typ komplex 7-zippande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

Hur tror ni att prisbilden ser ut för detta paketet efter nyår?

Såg att några grafikkort hade gått ner ca 500:- på bara några veckor, men det skall tydligen ha berott på ett släpp av en ny serie.

Jag skulle säga att ATI 5000 serien droppat i pris pga. att AMD 6000 serien släppts.
Sen sänkte Nvidia priset på sitt 460 som en motreaktion, och jag tror att priset på 470 sänktes för att de ska lansera 570 på tisdag i kommande vecka.

Visa signatur