Öppet brev till Webhallen ang PS3 problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag säger inte att säljaren förlorar sitt ansvar mot köparen, för efter att ursprungsfel är påvisat finns självfallet ett ansvar att avhjälpa felet / lösa problemet. Jag säger bara att i de fallen där det finns t.ex auktoriserade serviceverkstäder, så har försäljaren all rätt att bara hänvisa dit istället. Vid reklamationsärenden 6 månader efter köpet så ligger bevisbördeansvaret på köparen. Olika företag går dock olika långt i denna tolkningen, men vill man göra den hårdaste tolkningen så är det helt och hållet kunds ansvar att påvisa ursprungsfel.

Jag ser på det så här:

Köparen påvisar ett fel. Dvs en mer konkret beskrivning av vad som är sönder/trasigt e.t.c. Att endast påpeka att produkten är sönder leder ingenvart utan påståendet av felets karaktär är det väsentliga i mina ögon. Köparen påpekar att produkten inte är felaktigt använd till följd av normalt användande. Eftersom vissa produkter har olika lång livslängd måste de jämföras med andra likartade produkter av sitt slag. (t. ex Att köra med vinterdäck på sommaren och sedan hävda att de slits onormalt fort är inte att anse som en godkänt fel och bör inte påvisas som ett ursprungsfel) När säljaren tar emot köparens reklamation tolkar jag det precis som Dr. Mabuse skriver i den här tråden. #10501840

dvs. "Grundregeln är att den som framför ett påstående åläggs bevisbördan för detta. När påståendet bemöts av motparten, skriftar bevisbördan följaktligen till denne."

"Alltså, säljaren som hänvisar till KKL måste nu bevisa att köparens diagnosen är felaktig"

När det gäller hänvisning till en serviceverkstad så anser jag att oavsett hur situationen ser ut med serviceverkstad o.s.v så är det säljaren som ÄGER produkten så fort en reklamation har inkommit. Det innebär att produkten egentligen inte får användas eller försämras ytterligare. Säljaren ansvarar därför för att få hem produkten till sig. Säljaren kan därför skicka en fraktsedel eller hämta produkten för att själva skicka den till sin serviceverkstad. Att köparen ska skicka den till serviceverkstaden ser jag som en rättighet snarare än en skyldighet. Det är min tolkning av det hela och har jag fel så rätta mig gärna sakligt.

(Edit) Det får alltså inte uppstå väsentlig olägenhet för köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

text, senaste posten

Intressant, och lite stick i stäv med hur jag tolkat reklamationsärenden hittills. Läser på och försöker hitta stöd för min synpunkt, och återkommer. Lär dock inte bli idag då schemat är lite för tajt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaboMaster:

Mars 2010 maskinen går ej att starta.
April 2010. Samma fel inträffar igen,
Oktober 2010 Samma fel inträffar igen.

Har DU läst TS inlägg?

Däremot håller jag med dig att ett dygn var lite kort om tid och att Webhallen har skött detta bra. Det jag menar är bara att de har följt konsumentköplagen. Det kan anses vara ett ursprungsfel eftersom maskinen blev lagad flera gånger utan att TS har behövt betala.

MoNkeY-05 skriver att det är kunden som ska kontakta serviceverkstad el dyl efter garantitid, men det är inte korrekt då det är återförsäljaren som du har ett avtal med genom konsumentköplagen och det är de som ska förmedla alla kontakter mellan kunden och felavhjälparen.

Bara för att maskinen inte går att starta så måste det inte innebära att det är EXAKT samma fel som de tidigare gångerna. Som sagt låt oss inte spekulera eftersom vi inte har en aning om vad för exakt fel det har varit dom gångerna han lämnat in konsolerna.
Och sista gången så har TS skrivit klart å tydligt att det va något problem med fläkten, alltså inte samma fel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det är inte goodwill att hantera reklamationsärenden, det är lag på att göra det inom 3 års tid. Läs på innan du uttalar dig.

Ja men då ligger bevisbördan på kunden, och om han inte kan bevisa det så ser jag ingen anledning för webhallen att ta in konsolen. I det här fallet verkar det ju som webhallen tagit in konsolen direkt utan något snack..iallafall om man utgår efter TS-inlägg.
Vet inte hur det är i just din värld men i min så kallas det goodwill över det som webhallen har gjort.
Och vad vill du jag ska läsa på? Vad i mina inlägg är fel enligt dej?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Att reklamera en vara inom 3år är enligt KKL och ingen intern goodwill.
Sen kan företag sköta det på snyggt eller mindre bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Att reklamera en vara inom 3år är enligt KKL och ingen intern goodwill.
Sen kan företag sköta det på snyggt eller mindre bra sätt.

Tror inte någon ifrågasatt detta, frågan just nu verkar handla lite om på vem ansvaret ligger för att sköta reklamationen osv. Har dock inte hunnit läsa in mig på relevant information ännu.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Ja men då ligger bevisbördan på kunden, och om han inte kan bevisa det så ser jag ingen anledning för webhallen att ta in konsolen. I det här fallet verkar det ju som webhallen tagit in konsolen direkt utan något snack..iallafall om man utgår efter TS-inlägg.
Vet inte hur det är i just din värld men i min så kallas det goodwill över det som webhallen har gjort.
Och vad vill du jag ska läsa på? Vad i mina inlägg är fel enligt dej?

När det gäller någorlunda avancerade saker som hemelektronik kan butiken oftast inte, utan auktoriserad teknikers utlåtande, med säkerhet säga att det inte är ett konsumenträttsligt fel. (såvida den inte är full med kattkiss eller något annat helt uppenbart). Så om de nekar kunden att lämna in konsollen, och denne sedan dyker upp hos arn eller i rätten med ett utlåtande som styrker att han hade rätt att få det åtgärdat, kan det bli betydligt jobbigare och dyrare än att bara frakta den till och från en verkstad.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tror inte någon ifrågasatt detta, frågan just nu verkar handla lite om på vem ansvaret ligger för att sköta reklamationen osv. Har dock inte hunnit läsa in mig på relevant information ännu.

Köparen reklamerar till säljaren.

Permalänk
Medlem

Och säljaren vidarebefordrar honom till korrekt instans.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Visst förstår jag, jag håller bara inte med.

Skadeskånd skall delas ut om man lidit psykisk eller fysisk skada, inte för att man är lite putt på att man inte kunnat spela PS3 i nån månad. Eller visst, han kan väl få en klase bananer.

Du har fel, skade stånd kan gälla t.ex. en tjänst som inte kunnat nyttjas samt eventuell ränta på köpeskillingen vid hävning. Räntan kan eventuellt kvittas mot nyttjande avdrag osv.

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Och säljaren vidarebefordrar honom till korrekt instans.

Ett köp är ett avtal mellan två parter.
Köparen har alltid rätt att reklamera direkt till säljaren.
Men för att spara tid och få en smidigare gång ombedes oftast köpren att skicka till tredje part.
Men det är köparen INTE skyldig att göra om han inte vill.

Således vidarebefodras varan och inte köparen

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur snåljåparna på Webhallen löser detta. Ni vet väl att dom ungdomarna som jobbar där bakom disken håvar in 10-12.000kr före skatt. Sökte jobb där för flera år sedan och det vart gråa miner när jag nämnde att jag villa ha 16000 i lön (som om det är någon hög summa?).

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Konsumetköplagen

Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
= Webhallen kan inte tillämpa lägre avtalsvillkor en Konsumentköplagen.

Reklamation
23 §
3 st Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse..
= Markberg22 har tre års garanti på sin vara.

Fel på varan
19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
2st Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
= Ljud över 22 decibel (vet ej om detta är sant) skall anses som fel på varan.

Avhjälpande och omleverans
26 §
3st Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.
= Webhallen skall erbjuda avhjälpande av felet utan kostnad.

Ifall det är korrekt att Sony lovar att fläkten inte skall låta mer än 22 decibel eller att detta står i någon specifikation, anser jag att Webhallen skall avhjälpa felet utan kostnad.

Tyvärr tror jag att sannolikheten att du skall få tillbaka pengarna är noll och beträffande skadeståndet så blir det också svårt att hävda att du lidit någon egentlig skada. Tanken på att pröva ett sådant här mål rättslig skulle jag avråda på grunda av höga rättegångskostnader vid en potentiell förlust.

/Lycka till!

Visa signatur
Permalänk

Men snälla, den är nästan två år gammal när du lämnar in den första gången. Hur kan du ens fundera på att du ska ha fullt pris för den? Har du inte råd med kapitalvaror håll dig undan.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Ska bli intressant att se hur snåljåparna på Webhallen löser detta. Ni vet väl att dom ungdomarna som jobbar där bakom disken håvar in 10-12.000kr före skatt. Sökte jobb där för flera år sedan och det vart gråa miner när jag nämnde att jag villa ha 16000 i lön (som om det är någon hög summa?).

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej XXXX,
Beklagar problemen du upplevt med din konsoll, vänligen lämna in den för felsökning i någon av våra butiker.Konsollen kommer skickas till NFI för bedömning vilket brukar ta ungefär en vecka, efter att ett eventuellt fel har bekräftats så kommer vi att häva ditt köp.

Med vänlig hälsning/Best regards XXXXXXX Service Manager

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Men menar du att de verkligen har så låg lön och det innan skatt??
Förhoppningsvis har de väl mer marknadsmässiga löner nu än när du sökte i alla fall.

Visa signatur

-------------------------- Super Ultra Wide Hackintosh Pro --------------------------
Gigabyte Z390 Designare | Intel i9 9900k | RX6800XT 16GB | 64GB RAM
49" Samsung G9 OLED 240hz | Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric
2TB Corsair MP600 PRO med MacOS Sonoma för Videoredigering
1TB FireCuda 510 med Windows 11 för Spel & Vardagssurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

Men menar du att de verkligen har så låg lön och det innan skatt??
Förhoppningsvis har de väl mer marknadsmässiga löner nu än när du sökte i alla fall.

Telefonjobb åt ungdomar? Tycker det låter som fullt "marknadsmässiga" löner idag. Kanske någon procent högre men inte några speciella summor. En karriärmässig återvändsgränd till minsta möjliga betalt, alltid bästa sättet att använda ungdomar

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Telefonjobb åt ungdomar? Tycker det låter som fullt "marknadsmässiga" löner idag. Kanske någon procent högre men inte några speciella summor. En karriärmässig återvändsgränd till minsta möjliga betalt, alltid bästa sättet att använda ungdomar

Det må så vara men var fick du telefonjobb ifrån?

Visa signatur

-------------------------- Super Ultra Wide Hackintosh Pro --------------------------
Gigabyte Z390 Designare | Intel i9 9900k | RX6800XT 16GB | 64GB RAM
49" Samsung G9 OLED 240hz | Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric
2TB Corsair MP600 PRO med MacOS Sonoma för Videoredigering
1TB FireCuda 510 med Windows 11 för Spel & Vardagssurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

Det må så vara men var fick du telefonjobb ifrån?

Det var en bra fråga...
Tänkte på kundtjänst och på något sätt så fick min hjärna det till telefon. Kalla det arbetsskada

Fast det är ingen jättestor skillnad ändå. Det brukar ju finnas någon fin liten magisk gräns där man helt plötsligt blir värd mycket mer. På mitt jobb är det att om man är 24 år eller mer så är man helt plötsligt värd 25% mer. Men ligger man under detta så är det en någonstans mellan 10 och kanske max 14 tusen som är det de flesta jag känner brukar tala om.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Håller med personen ovan som säger att när du lämnar in den är den nsätan 2 år. Saker går sönder och fixar dom den flera gånger efter garantin gått ut är de good will som bara attan. Tror att webhallen,dustin,komplett,inet alla dessa är bra sköta om sina kunder.

T.ex så gick mitt 9800gtx sönder för några veckor sen , vet inte vad som hände men de slutade bara fungera , så jag kollade garantin , den hade gått ut. Så jag köpte ett nytt kort då istället.

Lite inne på det här att man inte kan efter 3 år köpa en ny vara och då vill ha pengar tillbaka fullt för varan är man ute och cyklar. Så fungerar det inte och ska inte fungera heller. Köp en ny ps3 slim , kan du inte så spara ihop pengarna.

//Eric

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Då var det klart!

Vi har kommit fram till en uppgörelse som i korthet går ut på att Webhallen tar tillbaka den maskin jag fick sist och ersätter den med en ny slim 320g maskin. Denna uppgörelse gör att jag slipper gå vidare med ärendet och på ett snabbt sätt ( utan att behöva processa i ARN ) löser den mitt problem med den gamla högljudda maskinen. Jag är tämligen nöjd med den kompromissen.

Jag får ånyo tacka för stödet i tråden och moderator kan låsa tråden vid tillfälle.

Med vänlig hälsning

Markberg22

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk

Kul att det löste sig!!!!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Markberg22:

Vi har kommit fram till en uppgörelse som i korthet går ut på att Webhallen tar tillbaka den maskin jag fick sist och ersätter den med en ny slim 320g maskin. Denna uppgörelse gör att jag slipper gå vidare med ärendet och på ett snabbt sätt ( utan att behöva processa i ARN ) löser den mitt problem med den gamla högljudda maskinen. Jag är tämligen nöjd med den kompromissen.

Jag får ånyo tacka för stödet i tråden och moderator kan låsa tråden vid tillfälle.

Med vänlig hälsning

Markberg22

Du är "tämligen nöjd" med att du får en splitter ny maskin trots att din garanti gått ut? Skäms du inte?

Sen måste jag fråga, hur gick det med; "Men eftersom Webhallen kört sitt race så är det hårt mot hårt som gäller, full betalt och hävt köpt"?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Du är "tämligen nöjd" med att du får en splitter ny maskin trots att din garanti gått ut? Skäms du inte?

Varför snackar alla om att garantin har gått ut? Det har inte med saken att göra. Uppenbarligen hade hans första PS3 ett ursprungsfel som åtgärdades genom utbyte. Utbytesenheten var väsentligt sämre då den förde massa oväsen. Alltså byttes enheten igen, och denna gång kom de överens om att det blev en ny. Jag ser ingen anledning till att han skulle skämmas.

Skönt att det löste sig för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markberg22:

Va bra att det löste sig, hoppas denna maskin fungerar felfritt nu i fortsättningen

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HaboMaster:

Varför snackar alla om att garantin har gått ut? Det har inte med saken att göra. Uppenbarligen hade hans första PS3 ett ursprungsfel som åtgärdades genom utbyte. Utbytesenheten var väsentligt sämre då den förde massa oväsen. Alltså byttes enheten igen, och denna gång kom de överens om att det blev en ny. Jag ser ingen anledning till att han skulle skämmas.

Skönt att det löste sig för dig!

Skämmas var kanske lite hårt!

Dock tycker jag att _alla_ borde vara nöjda och glada med tanke på att saken löst sig.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Du är "tämligen nöjd" med att du får en splitter ny maskin trots att din garanti gått ut? Skäms du inte?"

Skäms gör jag inte , jag är mer glad att äntligen fått en maskin som fungerar och förhoppningsvis inte behöver vara bort ett ansenligt antal veckor på service etc. Jag hade faktiskt varit mest nöjd med att ha fått en felfri maskin direkt vid första inköpet från början och sluppit allt krångel.

Skrivet av ilstallione:

Sen måste jag fråga, hur gick det med; "Men eftersom Webhallen kört sitt race så är det hårt mot hårt som gäller, full betalt och hävt köpt"?

Visst kan det verka som jag vikit ned mig, men ibland får man vara pragmatisk. Hade jag gått vidare till ARN så hade det blivit ett antal veckor eller säkerligen månader utan en användbar maskin innan fallet vart avgjort.
Hade jag inte fått detta bud hade jag ju självfallet drivit det vidare med mina ursprungliga krav.
Det hade onekligen varit intressant att se om ARN hade köpt mitt upplägg, kanske var Webhallen rädd för det och ville undvika en prövning genom denna lösning.

Visa signatur

Any time baby!