Ut med söndrigt 480, tillbaks kommer 580?

Permalänk
Avstängd

Ut med söndrigt 480, tillbaks kommer 580?

Som rubriken talar om så fint så har mitt gtx480 köpt på Inet dragit sin sista suck och jag undrar nu vad som är mest troligt/rimligast. Att jag får ett likadant kort som kompensation eller om jag får ett kort för samma värde som jag betalade vilket var 4999kr vilket borde bli ett gtx580 ungefär.
Tänkte kolla med er först innan jag drar igång proceduren:)

Permalänk
Medlem

Du får ett likadant med största sannolikhet

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom 480 är lite outdated så vettefasen om du får tillbaka lika mycket pengar som du betalade / något värt lika mycket. Troligtvis får du tillbaka ett likadant som du skickade in, då de säkert har 480's kvar på lagret som de nu har svårt att sälja och som de därför VÄDLIGT gärna blir av med.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Den första frågan man kan ställa sig är om du ens kommer få någon kompensation, det beror ju på hur det gick sönder och hur länge du använt det osv. Men om du får det kommer det givetvis bli ett nytt gtx480, pga värdet har såklart sjunkit. Annars skulle dom ju ge bort pengar.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Ett likandant.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Kompensation är helt fel ord att använda i sammanhanget då det betyder att du får något mer än vad du betalat för, alltså ett 480. Förutsatt att ditt 480 konstateras ha ett fel som faller inom garanti/reklamationsrätt kommer du med största sannolikhet få ett nytt 480 då finelektronik extremt sällan repareras i vår del av världen. Inköpspriset är i sammanhanget nästintill irrelevant.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Det ante mig men förstår det samtidigt. Fick en datorkrasch o svartskärm för någon vecka sen och det visade sig att kortet stendött (av märket Gigabyte f.ö.). Var ej överklockat och agget ett corsair HX650watt.
Kanske man kan få ett KFA2 Anarchy med frän kylning iallafall. (önsketänk...)

Permalänk

Om det inte går att reparera ditt gamla och de inte kan få tag på ett likadant får du ett med likvärdig prestanda. När jag hade ett 9700 Pro som gick sönder fick jag ett vanligt 9800 t.ex.

Permalänk
Medlem

Så länge det finns kvar GTX480 i lager så kommer du antagligen att få tillbaka ett sådant, det är väl först när kortet du hade inte längre finns kvar som du får ett bättre.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Går produkten sönder får du en likadan, om denna inte längre finns får du något för samma pris som du köpte din produkt såvitt jag vet.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Avstängd

Du kommer att få likadan eller om du får chansen att byta upp dig till en 580 om du lägger pengar imellan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mini-ryttge:

Går produkten sönder får du en likadan, om denna inte längre finns får du något för samma pris som du köpte din produkt såvitt jag vet.

Fel!

Du får ett likadant eller ett med likvärdig eller bättre prestanda. I sista hand om leverantören inte kan uppbringa ett liknande kort över huvud taget så får du tillbaka dina pengar, men jag kan inte se att det skulle kunna hända här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av giplet:

Fel!

Du får ett likadant eller ett med likvärdig eller bättre prestanda. I sista hand om leverantören inte kan uppbringa ett liknande kort över huvud taget så får du tillbaka dina pengar, men jag kan inte se att det skulle kunna hända här.

Sant,

1. Laga kortet om det går
2. Nytt kort med likvärdig prestanda
3. Nytt kort med bättre prestanda
4. Pengarna åter, med eventuellt nyttjandeavdrag beroende på hur gammalt det är (nyttjandeavdrag sker generellt inte om kortet är upp till 1 år gammalt, äldre så kan det eventuellt diskuteras).

Dock om du är sugen på ett annat kort än det märke/modell som gick sönder kan du be att få uppgradera mot mellanskillnad. Mellanskillnaden i allmänhet mellan dagvärde på tilltänkt ersättningskort och det du vill ha.
Fördelen med uppgradering är att du får ett nytt kvitto och således ny garantitid och reklamationsrätt.

Uppgradering är inget du har rätt till eller kan kräva, men de flesta butiker hjälper gärna till med den biten pga kundvård.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Jag hajar, så om jag vill ha ett 580 eller 570 så kan jag ringa och höra om jag kan lägga mellanskillnaden om det nu blir någon sån (tänkte på 570 som ska ligga på ca4500kr om jag minns rätt)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Majorkraft:

Jag hajar, så om jag vill ha ett 580 eller 570 så kan jag ringa och höra om jag kan lägga mellanskillnaden om det nu blir någon sån (tänkte på 570 som ska ligga på ca4500kr om jag minns rätt)

Ring innan bytet är gjort, medan den är på service/undersökning eller samtidigt som du lämnar in den

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Majorkraft:

Jag hajar, så om jag vill ha ett 580 eller 570 så kan jag ringa och höra om jag kan lägga mellanskillnaden om det nu blir någon sån (tänkte på 570 som ska ligga på ca4500kr om jag minns rätt)

Det är inte något företaget accepterar om produkten inte längre ingår i sortimentet eller inte är en aktuell vara. Om de gör det så är det av ren godwill. Det skulle då vara en ren förlustaffär för företaget.

Visa signatur

- Rasande Joel