Permalänk

Lödkolv olika märken

Har en lödkolv från biltema på 15W.

Kommer det att bli nån skillnad om jag istället använder en Weller 15W?

Typ spelar märket nån roll?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Vila i frid

Har du ingen utbildning i mjuklödning spelar det ingen större roll vad du köper så länge du använder lod med flussmedel och ser till att lödningen blir blank och fin och flyter ut mha av kapillärkraften. En fördel är om spetsen är järnplåterad (lång livslängd). Observera att spetsen kan rosta om du råkar lägga den på den vattenfuktade rengöringskudden. Köper du en temperaturreglerad behöver du läsa på i ämnet för att nyttja den till fullo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har du ingen utbildning i mjuklödning spelar det ingen större roll vad du köper så länge du använder lod med flussmedel och ser till att lödningen blir blank och fin och flyter ut mha av kapillärkraften. En fördel är om spetsen är järnplåterad (lång livslängd). Observera att spetsen kan rosta om du råkar lägga den på den vattenfuktade rengöringskudden. Köper du en temperaturreglerad behöver du läsa på i ämnet för att nyttja den till fullo.

Har du någon sida att rekommendera för att lära sig grunden (och kanske mer avancerat) ?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Vila i frid

Mjuklödning har diskuterats tidigare vilket betyder att Google vet allt i ämnet. Första träffen på "lödskolan" är Sv: Lödskola del 1 som otroligt nog är en bra tråd om mjuklödning - trots att det är ett tillhåll för dykare!

Permalänk
Rekordmedlem

En 15 w är väldigt lite, det är inget man ger sig på en kabel med. Vill man kunna löda annat än enklare kretskort ska man satsa på en temperaturstyrd lödstation med högre effekt,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en Lödstation - Biltema Funkar kanon, skitnöjd, haft den i några år.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Jag har också biltemas lödstation, den rekommenderas. Jag löder även på jobbet och då med en weller men det ingen skillnad på lödningen, annat än möjligen kvalitet och livslängd på själva lödstationen. Rätt temperatur, bra spetsar och rätt teknik är det som gäller för kvalitet på lödningen. Märket spellar ingen roll.

Löder du flera timmar varje dag kan nog kvalitet löna sig, men som hobbylödare är biltemas station kanon.

Håll dig borta från billiga oreglerade lödpennor där du inte kan ställa tempen, för att inte tala om hur praktiskt det är med en station med svamphållare och stativ.

/Fredrik

Permalänk

Läst lite olika guider hur man går tillväga.

Lödde kablar till hörlurar eftersom jag råkade rycka loss dem och det enda jag får är kallödningar som ramlar av efter ett tag hela tiden. Vet att man ska värma på kontaktytorna, inte på själva lodet, men det går ändå inte och det tar sjukt lång tid för den att bli varm, så att skaffa en effektstarkare lödkolv är väl det rätta alternativet?

Problemet är att jag endast ska löda småsaker. Ska jag satsa på det så köper jag nog en lödstation.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Vila i frid

Öva på andra prylar än det du ska laga. Fienden är oxid - som flussmedlet i lodet fixar. Du måste värma lite på lodet för att få fram flussmedel till spets och lödpunkt om du inte kör med externt flussmedel.

Permalänk
Hedersmedlem

Hörlurskablar (bl a) är inte sällan belagda/lackade med något. Ibland syns det tydligt som svag röd eller grön nyans, ibland inte. Testa att skrapa trådarna med en kniv innan du löder. Funkar även vid oxidering.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Brukar gå bra att värma bort "lacket" på ledningarna, det viktiga är att använda rätt lod som har flussmedel i sig, det ska vara för elektronik, inte lod för konstruktion. Förr så var det 63/37 blandning som var det ultimata (även 60/40), men nu när allt ska vara blyfritt så finns det andra lod med silver och tenn som ska vara likvärdiga.

Jag försöker komma på hur man ska försöka förklara förfarandet vid mjuklödning, svårt, ungefär som att lära någon cykla över telefon....

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Att träna på någonting först som hasenfrasen skrev låter som en bra idé. Det är inte svårt, men en viss teknik krävs. Man får också passa sig att värma förmycket då i viss elektronik eller i vissa plastkapslade kontakter så är omgivande material/komponenter värmekänsliga som i princip kan förstöras om man värmer för mycket. Se till att värm tillräckligt och på rätt ställe, med värm inte upp hela detaljen så att plast smälter och andra komponenter skadas. Det är just detta som kräver lite känsla ocg timing.

Rent spontant låter 15W lite, men nog borde det gå att använda med rätt teknik. Notera att du bör ha rätt spets för rätt lödning. Om det är små hörlurar så gissar jag att du behöver en finspets. Lödspetas måste också vara REN och inte ha skräp, grå rester och annat kvar för då får du dels dåliga värmeöverföring samt att du får detta skräp i lödningen. Lödsvamp och rengöringsmedel som man doppar spetsen i är tillbehöver du böra skaffa dig.

Om du övar så lär du dig att få in känslan och se hur en bra lödning ska se ut. En dålig lödning består att kulformat lödtenn som inte flyter ut, blir klumpigt kladdigt och grått.

En bra lödning flyter ut över alla kontaktytor (men utan att söla ned övriga komponenter med för mycket lod) och efterlämnar sig en snygg blank lödning.

En annan del av tekniken är ju att man måste fixera ytorna under lödning och några sekunder efter tills det stelnat. Ett hjälpmedel kan vara lite "extrahänder" typ krokodilklämmor på arm etc Lödkolvställ - Biltema

Sen när man löder kablar skall inte själva lödning agera avlastning för om någon rycker hårt i kabel utan kabelavlastningen bör man sköta på annat sätt. Via speciell kabelavlastning eller, knut, eller liknande.

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Jag har denna från Kjell & Co och är mycket nöjd

Finns även så att du kan köpa till extra spetsar i olika bred/spetsighet, finns hos Kjell --->lödutrustning/lödspetsar.

En bra lödkolv som håller jämn värme, och fixade så att mina lödningar genast blev lite lättare & roligare!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

har fått ärva farfars weller lödstation och den är 30år o funkar fortfarande finfint så det är ju ingen skit men det kostar ju därefter.

där är väl nåt liknande i dagsläget
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-304-50&t...

Permalänk
Vila i frid

Billigast på Elfa är tydligen https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-422-08&t... för 577 kronor som förmodligen är lika bra som en tre gånger dyrare Weller.

Permalänk

Har letat runt efter billiga.

duger en sån här leksak?

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Billigt och det är en lödstation.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkwingduck:

Har letat runt efter billiga.

duger en sån här leksak?

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Billigt och det är en lödstation.

Ja

Jag har samma och har lagat ett antal Porta Pro kablar utan problem. Tips är som sagt också att bränna bort med tändare ev. Plastlager på högtalarkablarna (de inre).

En annan sak jag köp är sån där "stålullsburk" jag rengör spetsen i.

Lycka till