Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

RMA direkt till tillverkarna; Dela era erfarenheter

Permalänk
Medlem

RMA direkt till tillverkarna; Dela era erfarenheter

Hej

Har länge undrat just hur bra det fungerar med RMA:er direkt mot "tillverkarna"(ASUS, Seagate, Zalman m.m.).
DVS inte via butiken/återförsäljaren man köpt varan.
Gärna RMA mot utlandet.
Så dela med er av era erfarenheter,

  • Vilken tillverkare

  • Vad ärendet gällde

  • Vilken produkt det handlade om

  • Vad som var fel

  • Hur blev du bemött

  • Var det till svensk support du ringde, annars vilket land

  • Hur lång tid det tog

  • Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig tillbaka)

  • Vilket land fick du skicka produkten till

  • Fick du någon extra kompensation

  • Hur historien slutade

  • Var det du eller tillverkaren som drog längsta strået? (Dvs var du nöjd, neutral eller förbannad)

Börjar med min erfarenhet;

Packard Bell

24" Skärm som dog helt efter ~1 månad.

Ringde till deras support, snackade med en kille. Bråkade inget alls och tog bara mina uppgifter.
Nästa morgon knackade det på dörren och en helt ny skärm var där.
Returfraktsedel ingick och det vara bara att ringa UPS (?) och de kom och hämta den gamla gratis.

Kostnad för mig 0 kr, ny skärm mindre än 13 timmar efter samtalet.

Kan inte säga annat än jag var mer än nöjd.

För det första var det ingen djävulskap att det skulle skickas in och ligga där x månader och repareras/analyseras.
För det andra gick det jävligt snabbt
För det tredje var de inte dryga alls på telefonen.

Mvh
Woundead

EDIT;
Sammanställning/Snabbinfo baserar på inlägg i tråden;

Tillverkare
Produktnamn

  • Tid (Från kontakt till ersatt/lagad produkt

  • Kostnad (Vad du betalade och inte fick tillbaka)

  • Mervärde/Ersättning (Bättre produkt, extra vara etc)

Acer
Acer aspire 9810

  • 0 kr

  • 3 månader

  • Inget

Club 3D
HD 4870x2

  • Pending

  • 35 € + Frakt

  • Pending (Om trasigt, ATI HD5870 istället)

Dell
Dell XPS M1730
(Pågående)

  • 117 dagar +

  • 9529 kr + resor + tid

  • Inget

EVGA
EVGA GTX 465 Superclocked (+komponenter den drog med sig till döden)

  • ~5 dagar

  • Bilresa till Stockholm

  • Bättre CPU, Bättre Skärm

Maxtor
Hårddisk

  • 3 veckor

  • 0 kr

  • Inget

Gigabyte
GA-EX58-EXTREME

  • 1,5 Vecka

  • 0 kr

  • Inget

Hewlet Packard
HP DV6 1190EO Spellaptop

  • 2 Månader

  • 0 kr

  • Extern hårddisk (~1000kr) (efter förfrågning)

Lenovo
Laptop (värde ~5000kr)

  • <24 timmar

  • 0 kr

  • Inget (Snabb Service)

Logitech
PC-Högtalare

  • 3-4 Dagar

  • 0 kr

  • Inget (Fick behålla de 2 gamla defekta högtalarna)

Logitech G9

  • < 7 dagar

  • 0 kr

  • Inget (Behövde inte skicka in sin defekta produkt)

OCZ
2x Vertex 30GB SSD

  • 8 dagar

  • 129 kr

  • Inget

Packard Bell
24" Monitor

  • <1 dag

  • 0 kr

  • Inget

Samsung
Hårddisk

  • 2-3Veckor

  • Svensk Frakt

  • Fick ny HDD trots att garantin hade gått ut

Sandisk
USB-minne

  • 3 Månader

  • 20 kr

  • Inget

Seagate
Seagate barracuda IV 160 GB

  • 10 dagar

  • 140 kr

  • 200GB istället för 160GB

Steelseries
Siberia v1

  • 1 Vecka (?)

  • Frakt

  • Inget

Western Digital
Hårddisk

  • 1 Vecka

  • 0 kr

  • Inget

74Gb Raptor

  • 3 Veckor

  • 55 kr

  • 150GB Velociraptor istället för 74GB Raptor

Sammanställning
Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare
Western Digital

Vad ärendet gällde
Död hårddisk.

Vilken produkt det handlade om
En 500 GB Hårddisk

Vad som var fel
Hittades inte alls, stendöd.

Hur blev du bemött
Bra, drog iväg ett mail och fick sedan en ny hårddisk med returfraktsedel.

Hur lång tid det tog
En vecka för en helt ny hårddisk.

Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig tillbaka)
Ingenting.

Fick du någon extra kompensation
Nej.

Hur historien slutade
Slutade bra, även om det nästan alltid går snabbare genom butiken.

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare.
Steelseries

Vad ärendet gällde.
Micen glappade.

Vilken produkt det handlade om
Siberia v1

Vad som var fel
Micen glappade.

Hur blev du bemött
Det var en väldigt trevlig support.

Hur lång tid det tog
Mail-kontakt runt 2 dagar
Efter dom hade fått headsetet skickade dom iväg det igen någon timme efter.

Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig tillbaka)
Frakten dit.

Fick du någon extra kompensation
Nope.

Hur historien slutade
Fick nytt headset + mic.

Var det du eller tillverkaren som drog längsta strået? (Dvs var du nöjd, neutral eller förbannad)
Jag var nöjd iaf.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare
Gigabyta

Vad ärendet gällde
Moderkort med uppenbara synliga defekter.

Vilken produkt det handlade om
GA-EX58-EXTREME

Vad som var fel
Två krossade små chip brevid ramen.

Hur blev du bemött
Men fler frågor.

Hur lång tid det tog
Själva snacket via email tog nog en dag, fick det nya moderkortet drygt en och en halv vecka senare.

Vad det kostade för dig
Sömn

Fick du någon extra kompensation
Nope

Hur historien slutade
Fick skiten och kunde sova igen, sålde moderkortet som sprillans nytt sen och fixade ett rampage 2 extreme.

Permalänk
Medlem

Jättebra svar, lade till ett par extra punkter som kan vara intressanta;

  • Var det till svensk support du ringde, annars vilket land

  • Vilket land fick du skicka produkten till

Även folk som struntade i att göra en RMA kan också svara varför;

  • Var det för omständigt

  • Var supporten otrevlig

  • Var produkten för billig att du skulle gå back på hela processen

Permalänk
Medlem

Inte riktigt RMA, men jag ringde Logitechs svenska support för att se om det var möjligt att köpa nya batterier till min Logitech G7 mus vars batterier nästan var helt slut (den var nästan två år gammal). De hade inga batterier, men erbjöd sig istället att byta ut min gamla mus mot en ny Logitech MX Revolution på garantin. Jag frågade om jag kunde få en MX1100 istället (för mycket hjul på MX Revolution för min smak) och det var inga problem.

Det kostade mig totalt några kronor för ett utlandsfrimärke, då Logitech ville att jag skulle skicka G7:ans mottagare till dem i Tyskland. Supportkillen jag pratade med var nästan övermänskligt trevlig, och det tog bara 2-3 dagar att få min nya mus. Jag är givetvis väldigt nöjd då jag ursprungligen ringde bara för att höra om de hade reservdelar till min mus, men slutade med en ny mus som på många sätt är bättre än min gamla.

När jag senare skulle köpa nya högtalare så blev det givetvis Logitech-högtalare; det lönar sig att vara trevlig mot sina kunder (så länge som man gör bra produkter d.v.s. ).

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare
Sandisk

Vad ärendet gällde
Trasigt USB-minne

Vilken produkt det handlade om
Ett USB-minne

Vad som var fel
Det var trasigt

Hur blev du bemött
Sådär. Virrigt, stressat och en smula inkompetent, kan det nog sammanfattas.

Var det till svensk support du ringde, annars vilket land
Jag mailad. På engelska.

Hur lång tid det tog
Från första kontakt till ny produkt i handen, ca 3 månader (varav drygt 2 månader från att dom fick det gamla till att dom skickade det nya)

Vad det kostade för dig
Ungefär 20:- i porto

Vilket land fick du skicka produkten till
Tjeckien (Ersättningsvaran skickades från USA)

Fick du någon extra kompensation
Nej

Hur historien slutade
Dom skickade ett nytt likadant USB-minne

Var det du eller tillverkaren som drog längsta strået?
Jag undviker att köpa Sandisk-produkter efter detta. Om det besvarar frågan?

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare
Hewlet Packard

Vad ärendet gällde
Spellaptop som inte var stabil i spel pga. grafikkortsöverhettning

Vilken produkt det handlade om
HP DV6 1190EO

Vad som var fel
Grafikkortet blev överhettat

Hur blev du bemött
Blev faktiskt trevligt bemött genom hela ärendet, det måste jag ändå ge HP en eloge för.

Var det till svensk support du ringde, annars vilket land
Svensk

Hur lång tid det tog
Tog alldeles för lång tid, cirka 2 månader tror jag det tog, men då var datorn hem till mig och vände en gång. De bytte moderkortet o skickade tillbaks datorn utan att testköra den. Får hem den med exakt samma fel igen, skickar tillbaks datorn igen och nu byter dom även ut kylningen, nu fungerar datorn men skulle gissa på att den är åtminstone 10dB mer högljudd än tidigare.

Vad det kostade för dig
Massor av tid.

Vilket land fick du skicka produkten till
Sverige

Fick du någon extra kompensation
Först ville dom inte, men efter jag förklarat att jag var väldigt missnöjd med att få en mer högljudd dator än jag betalt för, och varit utan i 2 månader så gick de med på att ge mig en extern hårddisk värd 1000:-.

Hur historien slutade
Fick tillbaks fungerande laptop och en extern hårddisk. HP skötte ärendet snyggt men deras verkstad slarvade med testkörningen.

Permalänk
Antielefant

Vilken tillverkare
EVGA

Vad ärendet gällde
Grafikkort + följdskador

Vilken produkt det handlade om
EVGA GTX 465 Superclocked

Vad som var fel
Grafikkortet kortslöt en hel 12V-rail i nätagget och tog med sig båda grafikkorten, ena skärmen och CPU. Stinker fortfarande bränd elektronik i chassit.

Hur blev du bemött
Mycket bra! Fick lämna kortet till deras generalagent som efter 2 dagar skickade ett mail med att nya komponenter var på väg, dock ville de byta 465'orna mot 2x 460 1GB istället, samt byta Zalmanagget till ett Fractal då deras leverantör inte hade Zalman inne.

Hur lång tid det tog
Två dagar + postens leveranstid.

Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig tillbaka)
En bilresa till Stockholm.

Fick du någon extra kompensation
Tja... fick en Phenom 1090T istället för en 940, och en 23.6" 3D-skärm istället för 22-an vars DVI-port brann.

Hur historien slutade
Mycket bra, gav mig ett väldigt gott förtroende för EVGA's servicekänsla!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

* Vilken tillverkare
Maxtor
* Vad ärendet gällde
DOA hårddisk som var köpt i USA
* Vilken produkt det handlade om
Hårddisk
* Vad som var fel
DOA
* Hur blev du bemött
Skickade in RMA på deras hemsida efter att ha gjort ett diagnostic program.
* Var det till svensk support du ringde, annars vilket land
Deras hemsida på engelska.
* Hur lång tid det tog
tror det tog kanske 3 veckor totalt då jag fick skicka disken till en service verkstad.
* Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig tillbaka)
Inget
* Vilket land fick du skicka produkten till
Sverige
* Fick du någon extra kompensation
Nej
* Hur historien slutade
Kom ett paket från DHL som levererade en ny hårddisk till mig.
* Var det du eller tillverkaren som drog längsta strået? (Dvs var du nöjd, neutral eller förbannad)
Man är ju alltid grinig när något inte fungerar som det ska när man kper det men anser att ärendet sköttes okej.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
  • Vilken tillverkare
    OCZ

  • Vad ärendet gällde
    Kraftigt försämrad prestanda

  • Vilken produkt det handlade om
    2x Vertex 30GB SSDs

  • Hur blev du bemött
    Professionellt och framför allt effektivt

  • Var det till svensk support du ringde, annars vilket land
    Ingen, mail till OCZ direkt

  • Hur lång tid det tog
    Från första mail till nya diskar i handen - 8 arbetsdagar

  • Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig tillbaka)
    Kostade mig 129:- i frakt från Sverige till Holland

  • Vilket land fick du skicka produkten till
    Holland

  • Fick du någon extra kompensation
    Nej

  • Hur historien slutade
    Bra

  • Var det du eller tillverkaren som drog längsta strået? (Dvs var du nöjd, neutral eller förbannad)
    Otroligt nöjd med OCZ, trots problem med diskarna. Bör meddela att jag köpte dom på lanseringsdatumen och har uppgraderat fw 5 gånger och jobbat stenhårt med dom. Snabb och effektiv support. Inget tjaffs alls. Sålde de jag fick från RMA och köpte nya Vertex 2 direkt

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare
Seagate

Vad ärendet gällde
Hårddisk

Vilken produkt det handlade om
Seagate barracuda IV 160 GB

Vad som var fel
Hårddisk dog, 160 gb "semesterfilmer" åt helvete.

Hur blev du bemött
Fick ett mail med instruktioner. Ganska opersonligt

Hur lång tid det tog
10 dagar

Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig tillbaka)
Frakten till tyskland på 140:-

Fick du någon extra kompensation
Fick en 200 Gb istället så jag var nöjd. Dock blev jag av med en massa bilder på vänner och liknande så det var ju trist.

Hur historien slutade
Helt okej

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare
Western Digital

Vad ärendet gällde
Död hårddisk.

Vilken produkt det handlade om
74Gb Raptor

Vad som var fel
Hade en VelociRaptor 150Gb som systemdisk, och denna som programdisk.
En dag tog det längre än vanligt att starta datorn och efter felsök så höll min 74Gb Raptor på att dö.
Kort efter hittas den inte i BIOS längre.

Hur blev du bemött
Anmälde RMA på deras hemsida, och fick ut en "fraktsedel" som klistrades på paketet/kuvert.

Hur lång tid det tog
3 Veckor, längre än vanligt.
En miss i deras system gjorde att disken inte "fanns".
EFter påpekande om detta gick allt snabbt.

Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig tillbaka)
Tror frakten dit kostade runt 55:-
Postens vadderade kuvert + utrikesfrimärke.

Fick du någon extra kompensation
Istället för en 74Gb Raptor, vilket jag vet de har i lager skickade de mig en helt ny 150Gb VelociRaptor.
Så nu har jag 2st.

Hur historien slutade
Det gick bra, lite längre väntetid, men fick en betydligt bättre disk.
Man kan skicka diskar i vadderade kuvert för att få ner kostnaden.
Vet att på mitt förra jobb på Datorbutiken.com skickade vi en och en annan disk direkt med företagspaket, kostade 250kr och mer.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

UPPDATERAD

  • Vilken tillverkare
    Club 3D

  • Vad ärendet gällde
    Trasigt grafikkort

  • Vilken produkt det handlade om
    HD 4870x2

  • Vad som var fel
    Gav ingen signal

  • Hur blev du bemött
    Vanligt. Sa vad som gällde vid direkt RMA (Bl.a. kunden betalar frakt dit och serviceavgift).

  • Var det till svensk support du ringde, annars vilket land
    Nej, Nederländerna och jag mailade.

  • Hur lång tid det tog
    1 vecka (5 arbetsdagar) från att jag skickade kortet tills jag fick ett nytt

  • Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig tillbaka)
    Betalade frakt dit och en avgift på 35 euro när jag fick ersättningsprodukten.

  • Vilket land fick du skicka produkten till
    Nederländerna

  • Fick du någon extra kompensation
    Ett nytt ATI HD5870

  • Hur historien slutade
    Har idag fått mitt kort som förhoppningsvis fungerar finfint (saknar en 6-pin molexsladd då jag inte är hemma i lägenheten över sommaren så kan inte testa det )

  • Var det du eller tillverkaren som drog längsta strået? (Dvs var du nöjd, neutral eller förbannad)
    Neutral. Allt löste sig förhållandevis snabbt (svarstiden för ett mail varierade mellan 1-2 dagar) och jag fick ett nytt HD5870 kort, vilket inte är illa pinkat. Betalade allt som allt ca. 550kr. Skickade ner det som brev (paket under 2kg) med posten för typ 239kr, sen 35 euro när UPS lämnade det nya kortet till mig.

Tips: Köp inte Club 3D. Verkligen en lam tillverkare och bara en sak som lådan till varan (deras är minimala) som bara skriker budget. Ger man nästan 4000kr för en vara så ska den fan ta mig (ursäkta franskan) komma i en kunglig diamantväska med digitalt lås.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Avstängd

[*]Vilken tillverkare - Logitech

[*]Vad ärendet gällde - Defekta högtalare

[*]Vilken produkt det handlade om - Högtalare till PC

[*]Vad som var fel - Glapp på power on knappen gjorde så att högtalarna inte startade

[*]Hur blev du bemött - Enligt mig är Logitech de bästa supporten som finns, mycket bra!

[*]Var det till svensk support du ringde, annars vilket land - Svensk support via Email

[*]Hur lång tid det tog - 3-4 dagar

[*]Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig tillbaka) - 0kr;)

[*]Vilket land fick du skicka produkten till - behövdes inte skicka in då R-20 högtalarna är kända för sitt glappande

[*]Fick du någon extra kompensation - Bara nya högtalare och de är jag glad över

[*]Hur historien slutade - Fick nya högtalare och behöll de gamla som visserligen inte är användbara

[*]Var det du eller tillverkaren som drog längsta strået? (Dvs var du nöjd, neutral eller förbannad)
[/LIST] - Mycket nöjd! UPS levererade mina högtalare till dörren och jag betala 0kr!

Hail logitech!

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Jätteintressanta och värdefulla inlägg för köpare och RMA:are.

Lade till en sammanställning i första posten.
Försöker hålla den uppdaterad i takt med att nya poster kommer.

Permalänk

Har ej RMA-nummer, men detta serviceärende tåls att visas iaf.

Ärende ej är löst ännu. Jag uppdaterar mitt inlägg allt eftersom.

Vilken tillverkare
Dell

Vad ärendet gällde
Trasigt moderkort

Vilken produkt det handlade om
Dell XPS M1730

Vad som var fel
Först var det enligt Dell moderkortet som var trasigt.
Efter närmare undersökning av Dells tekniker visade det sej att moderkortet fungerade men grafikkort + tangentbord var trasiga.
Efter en undersökning till visade det sej att moderkortet trots allt var trasigt.
Efter jag fick tillbaka datorn visade det sej att ytterligare komponent(er) inte fungerade.
Jag ska skicka in datorn igen, förhoppningsvis på Dells bekostnad.

Hur blev du bemött
Väldigt likgiltig och inkompetent support. Kontakten har till 95% skett via mail och jag har valt att lägga upp mailkonversationen på nätet för andra att ta del av.

www.malako.org/dell

Var det till svensk support du ringde, annars vilket land
Svensk suppport, Dell Nordic Solution Center

Hur lång tid det tog
117 dagar och fortfarande inte klart

Vad det kostade för dig
9529 kr hittils.

Jag har även haft indirekta kostnader som hemresa (jobbar i Norge) för att kunna skicka in datorn.

Det har också tagit mej åtskilliga timmar att driva ärendet då inte mycket händer på Dells sida.

Vilket land fick du skicka produkten till
Sverige

Fick du någon extra kompensation
Nej inte hittils, och jag har inte för avsikt att kräva någon. Dock vill jag att de ska fullfölja reparation/byte av delar.

Hur historien slutade
Inte klar än

Var det du eller tillverkaren som drog längsta strået? (Dvs var du nöjd, neutral eller förbannad)
Det återstår att se, men oavsett utgång kommer det inte bli alt. 1.

Jag kommer som sagt uppdatera denna posten allteftersom.

Permalänk
Hedersmedlem

[*]Vilken tillverkare - Acer

[*]Vad ärendet gällde - Gick inte köra raid, firmwareproblem

[*]Vilken produkt det handlade om - Acer aspire 9810

[*]Vad som var fel - Gick inte köra raid, firmwareproblem

[*]Hur blev du bemött - Efter lång telefonkö fick man prata med en efterbliven och drogpåverkad praktikant?!? Kunde absolut ingenting, men hänvisade mig gång på gång till fel "tekniker".
[*]Var det till svensk support du ringde, annars vilket land - Svensk support via telefon De har nån j*vla låt som kör på repeat, säkert för att trötta ut kunderna. Panik!!

[*]Hur lång tid det tog - 3 mdr totalt.

[*]Vad det kostade för dig - inget

[*]Vilket land fick du skicka produkten till - sverige

[*]Fick du någon extra kompensation - haha, kul

[*]Hur historien slutade - Tog grymt lång tid och ingen hade koll på software/firmware. Fick skicka in datorn och fick den sedan retur med fel på tangentbordet. (var inte monterat rätt, låg inte plant). De hade bytt motherboard, även om de påstod att det var jag, som inte visste hur man skulle installera en raid driver.

[*]Var det du eller tillverkaren som drog längsta strået? (Dvs var du nöjd, neutral eller förbannad)[/LIST]- Förbannad

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare:
Lenovo

Vad ärendet gällde:
utbyte av bärbar dator/skärm

Vilken produkt det handlade om
En bärbar dator för ~5000

Vad som var fel
Skärmen hade en massa döda pixlar

Hur blev du bemött
Vart trevligt bemött.

Var det till svensk support du ringde, annars vilket land
Svensk support.

Hur lång tid det tog
Fick svar inom 1 minut på supporten och fick skärmen utbytt på den bärbara datorn dagen efter.
Dom kom ut och bytte den på plats.

Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig
tillbaka)
0 kr.

Vilket land fick du skicka produkten till
-

Fick du någon extra kompensation
Sjukt snabb service och trevlig support vilket är ovanligt

Hur historien slutade
Allt slutade över förväntan, att ett så stort företag tar en liten jävel som mig på allvar och byter ut skärmen på en billig bärbar dator dagen efter är sjukt nice.

Var det du eller tillverkaren som drog längsta strået? (Dvs var du nöjd, neutral eller förbannad)
Slitet med trasig produkt men sjukt nöjd med supporten.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare Logitech
Vad ärendet gällde Fel på sensorn.
Vilken produkt det handlade om Logitech G9
Vad som var fel Läste av "hackigt"
Hur blev du bemött Trevligt, kortfattat. Precis som jag gillar det-
Var det till svensk support du ringde, annars vilket land Svensk.
Hur lång tid det tog Minns inte här, men det gick snabbt. Max en vecka tills jag hade en ny i handen.
Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig tillbaka) 0:-
Vilket land fick du skicka produkten till - Inget. Jag fick en ny mus bara.
Fick du någon extra kompensation Tja, jag fick en nyare modell. G9x
Hur historien slutade En kille från UPS knackade på dörren, jag skrev under och fick en kartong. Jag öppnade den och hade en helt ny kartong med en G9x
Var det du eller tillverkaren som drog längsta strået? (Dvs var du nöjd, neutral eller förbannad) Fullt nöjd. Trevligaste garantiärendet jag haft.

Permalänk
Medlem
  • Vilken tillverkare
    Samsung

  • Vad ärendet gällde
    Hårddisken gick sönder månaden efter att garantin gått ut, det var runt år 2000 då hårddiskar var dyra och jag hade dåligt med pengar.

  • Vilken produkt det handlade om
    Hårddisk, minns ej storlek.

  • Vad som var fel
    Slutade fungera.

  • Hur blev du bemött
    Bra, allt var via mail.

  • Var det till svensk support du ringde, annars vilket land
    Mailade svenska supporten.

  • Hur lång tid det tog
    Minns inte, ett par veckor kanske.

  • Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig tillbaka)
    Frakten till svenska distributören.

  • Vilket land fick du skicka produkten till
    Stockholm tror jag det var.

  • Fick du någon extra kompensation
    Nej, fick en ny likadan trots att garantin gått ut.

  • Hur historien slutade
    Lyckligt.

  • Var det du eller tillverkaren som drog längsta strået? (Dvs var du nöjd, neutral eller förbannad)
    Jag var jättenöjd.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Nu var det ett litet tag sen dessa ärenden tog plats, men inom 4 månader iallafall så jag hoppas det är OK att jag postar dessa:

* Vilken tillverkare
Samsung
* Vad ärendet gällde
Skärm
* Vilken produkt det handlade om
Samsung Syncmaster 2493HM
* Vad som var fel
Skärmen tog längre och längre tid på sig att starta. Som längst tog det 1H 10min
* Hur blev du bemött
Första gången jag ringde så var det inte om samma ärende. Först var det om pixelfel, då jag såg några pixlar som lyste i ljusgrön färg när skärmen visade svart. Jag blev först lovad att få en ny skärm skickad till mig, sen skicka in den gamla skärmen. Ingen ringde upp, så jag ringde igen efter nån vecka. Hon jag fick prata med sa att hon tyckte det var ett konstigt löfte jag fått men sa att hon skulle se vad hon kunde göra. Hon sa att hon skulle ringa igen, vilket hon gjorde efter några dagar. Hon sa att hon inte hunnit med något ännu men skulle återkomma. Ingen ringde igen och jag gav upp.
Ett år senare slutade skärmen att starta, så jag ringde igen. Fick en utbytesskärm (dvs en skärm som haft en annan ägare, men som skickat in för reparation och använts som utbytesvara då förra ägaren fått en ny/annan produkt). Den var i mycket bättre skick än min förra trots att min förra var nyare
* Var det till svensk support du ringde, annars vilket land
Sverige
* Hur lång tid det tog
3-4 veckor
* Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig tillbaka)
Kostade mig nada
* Vilket land fick du skicka produkten till
Sverige
* Fick du någon extra kompensation
Nej.
* Hur historien slutade
Fick tillslut en ny skärm, men det tog längre tid än vad jag trodde det skulle.
* Var det du eller tillverkaren som drog längsta strået? (Dvs var du nöjd, neutral eller förbannad)
Lite sur över första ärendet med skärmen att jag aldrig fick svar, men om jag hade ringt igen första gången skulle det nog löst sig.
Att jag för andra gången fick en skärm som var i bättre skick (tycker den har bättre backlight exempelvis) är ett stort plus, men tog tid lång att få skärmen.
-------------------------------------------------------------------------------

* Vilken tillverkare
Samsung
* Vad ärendet gällde
Trasig hårddisk
* Vilken produkt det handlade om
En Samsung spinpoint F2 750GB
* Vad som var fel
Hårddisken gav felmeddelanden i S.M.A.R.T samt efter någon dag så började även Windows klaga på att hårddisken höll på att dö, följt av att under POST så stog det att jag borde byta ut disken för att undvika dataförlust
* Hur blev du bemött
OK.
* Var det till svensk support du ringde, annars vilket land
Sverige
* Hur lång tid det tog
3-4 veckor
* Vad det kostade för dig (ex. du var tvungen att betala frakten till och från Tyskland och fick den aldrig tillbaka)
Inget
* Vilket land fick du skicka produkten till
Sverige
* Fick du någon extra kompensation
Fick en 1TB disk i utbyte
* Hur historien slutade
Bra. Fick en ny disk. Nya fungerar som den ska, förutom att jag inte kunde få Windows att formatera den i början, inte ens under Linux kunde jag göra en första formation till något filsystem. Minns inte hur jag gjorde, men tillslut fixade det sig.
* Var det du eller tillverkaren som drog längsta strået? (Dvs var du nöjd, neutral eller förbannad)
Gick ju bra och fick en ny disk. En större disk dessutom. Blev ganska nöjd.