Copyswede kräver avgift för externa hårddiskar, USB-minnen

Permalänk

Copyswede antar alltså att all form av lagringsmedier kommer att användas som privatkopiering av musik och film av alla? Hur går det ihop? Kollektiv bestraffning är precis vad det är.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Betalar man för något så borde man rimligtvis få ta del av vad det nu är man betalar för och i detta fallet verkar det alltså bli helt lagligt att kopiera filmer etc över externa diskar?

Jag kan tänka mig att folk sparar piratkopierat material men att man skulle få sina mp3or från lånade dvder och usbstickor känns lite 90tal.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Snart kommer väl all bärbar utrustning kosta extra -.-
Snart kommer folk sluta köpa externa hdd utan göra som stod i artikeln, intern disk med kabinett.

Helt sinnessjukt.

Copyswede kommer nog avgiftbelägga dessa med ska du se..än så länge har de alltid fått sin vilja igenom med påtryckningar på vissa politiker.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju kul att få betla extra för framtida backuper >: (

Jag tycker vi borde sätta en avgift på Copyswedes bilar eftersom de KANSKE kör för fort eller liknande med dem.

Permalänk
Medlem

ett litet räkneexempel från webhallen WEBHALLEN.com - Hårdvara - Datorkomponenter - Hårddiskar - Pocket Drive kostar 435 kr nytt pris blir 435+160=595 en ökning med nästan 37%.

Permalänk
Medlem

Yttligare ett krav som slinker igenom allas vetskap om inte folk som SWEC hade hittat nyheten...

Jag lovar att ja inte ska dela med mig av filen runt frukostbordet! men jag gör det ändå ^^

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Entusiast

Nu blir det ju bara sjukt. Kassettavgiften kan jag förstå men jag känner inte för att betala 160 kr extra för att backuppa mina egna foton. Då ska jag som upphovsrättsinnehavare och proffsfotograf (ja jag har sålt bilder och anser mig därför ha rätt till titeln) minsann ha ersättning av de där jönsarna för eventuell laglig kopiering av mina bilder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Ska vi inte ta och införa en straffavgift för bilar när vi ändå håller på, de kan ju trots allt medverka i butiksrån.

Ja eller en månads fängelse vid bilköp, det är ju fruktansvärt många som dör i trafiken årligen.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Kan inte dessa shady förhandlingsdokument bara finna liksom dyka upp på Wikileaks.. Så man ser hur illa detta verkligen går till. Med på tryckning och fanskap på våra valda politiker för att rösta för något som en intresseorganisation står för. Men inte deras väljare.
Men nu är det ju så att intresseorganisationerna har pengar...

Kanske är det dax att vi börjar utnyttja våra demokratiska rättigheter och säger till vad vi tycker om sådan här förslag? Enligt min vetskap så ska email till alla politiker i Regering och Riksdag på respektive hemsida. Jag undrar dock vilken man ska skicka till. Kanske:

Anna-Karin Hatt

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Trevligt att alla som studerar ska betala avgift för att kunna plocka med sig skolarbete till/från skolan. Jag studerar och använder mitt USB minne hela tiden, tycker detta känns ganska sjukt.. Tur att man redan har ett par 16GB stickor
Edit: Dock är det bara 16 kr men endå.. Att man ska behöva betala extra för det är fel!

Visa signatur

Hur långt är ett snöre?

Permalänk

Var det inte för ett tag sedan de försökte detta med mp3-spelarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightdevil:

Trevligt att alla som studerar ska betala avgift för att kunna plocka med sig skolarbete till/från skolan. Jag studerar och använder mitt USB minne hela tiden, tycker detta känns ganska sjukt.. Tur att man redan har ett par 16GB stickor
Edit: Dock är det bara 16 kr men endå.. Att man ska behöva betala extra för det är fel!

På tal om 16GB stickor, katteländet snodde min Cruzer mini och har gömt det någonstans -.-'

Permalänk
Entusiast
Skrivet av banck:

Var det inte för ett tag sedan de försökte detta med mp3-spelarna?

Fast skillnadnen är ju att med MP3spelare är det lite vettigt då de per definition används till just privatkopiering. Sen kan man ju diskutera hur rätt det är att vi ska straffas med extra avgifter för att få äran att utöva vår lagliga rätt att kopiera vår musik för privat bruk.
Hur fick musik och film så mycket hårdare lagar än andra typer av verk? Tar vi till exempel foton så är det fullt lagligt att plocka vilka bilder man vill från internet och använda dem för privat bruk utan att fotografen får ett öre i ersättning av någon centralorganisation.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

På tal om 16GB stickor, katteländet snodde min Cruzer mini och har gömt det någonstans -.-'

Haha, du får väll passa på och köpa en ny nu innan dom lägger på en avgift

Visa signatur

Hur långt är ett snöre?

Permalänk
Medlem

Lika bra att skicka iväg en order på 10 st 2Tb diskar på valfri sida, den sista betalar sig själv om detta träder i kraft.

Ush så onödigt.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Antingen är privatkopieringsersättning lagligt eller så är det inte det och är det inte det så är det ett brott mot lagen och detta blir bestraftning av alla människor för att några bryter mot lagen och det är inte acceptabelt med en sådan massiv kollektiv bestraftning.

Det finns ingen anledning att jag skall behöva betala pengar till en intresseorganisation för att jag backar upp dokument och privata bilder.

Det här betyder att Svenska konsumenter kommer beställa mer från utlandet och därmed får Svenska butiker minskad försäljning.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det här är omotiverat, olagligt och framförallt oacceptabelt. Stöld, bluff eller vad man ska kalla det. Antagligen är det starka krafter inom skivindustrin som ligger bakom.

Detta kan ni göra: Skriva brev till Regering och Riksdag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Detta idiotförslag gör ju så att man kokar inombords. Jag hoppas verkligen att det är ett skämt även om jag tvivlar på det.

Permalänk

Det här suger och drabbar nog oss återförsäljare mest. Lite dum sits när kunderna kommer få lägre pris på t.ex. wesellcd än vad man själv kan få hos dist. Med alla piratkopieringsskydd tror jag privatkopieringen är nästintill oexisterande.

Permalänk
Hedersmedlem

Är dom helt j**** ****** ****?

Dom ska då *** inte få några pengar för mina excel, word, powerpoint, backup filer från program typ firefox. Går det igenom tycker jag synd om svenska butiker.
Kommer bara importera istället för att stödja dessa pengagiriga j**** organisationer.

Sätt hellre rätt pris från början, på första produkten. Istället för att luska ut nya sätt att mjölka ur kunderna. Grrrrr :@
Tragiskt att alla nya sätt, alltid drabbar dom riktiga kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Sätt hellre en avgift på bredbandsuppkopplingen som ISP'n får betala så att vi alla kan få ladda ned vad tusan vi vill utan problem.
Att sätta en avgift på dessa medium är endast dumt! Då kan man ju inkludera hur mycket som helst i sådana fall! Släng in mobiltelefoner, datorer och varför inte tomma DVD skivor..

Man har avgift för tomma skivor...

Varför straff på under 80 gigs diskar. de e ju bara ssd:s o vem fan tankar (om denne tankar) till sin ssd?!

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Alla vet ju att externa hårddiskar och USB minnen bara används till kopior av olika slag så det är väll inget att klaga över. Bara vänta till beskattning av balkonglådor kommer. Man skulle ju kunna odla krasse eller nått på sommaren..... Fem fortkörnings bot vid nyköp av bil eller begagnad som är nyare än 15 år låter också bra. En extra avgift på EL som det används ganska mycket av vid destilering... Tänk vad mycket de inte tänkt på som man faktiskt skulle kunna göra...

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

*Sigh*
Är detta ens lagligt, eller tvingat av svensk lagstiftning?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Alla vet ju att externa hårddiskar och USB minnen bara används till kopior av olika slag så det är väll inget att klaga över. Bara vänta till beskattning av balkonglådor kommer. Man skulle ju kunna odla krasse eller nått på sommaren..... Fem fortkörnings bot vid nyköp av bil eller begagnad som är nyare än 15 år låter också bra. En extra avgift på EL som det används ganska mycket av vid destilering... Tänk vad mycket de inte tänkt på som man faktiskt skulle kunna göra...

Haha jag har nog inte skrattat så mycket på bra länge. Tack för det!

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Alla vet ju att externa hårddiskar och USB minnen bara används till kopior av olika slag så det är väll inget att klaga över. Bara vänta till beskattning av balkonglådor kommer. Man skulle ju kunna odla krasse eller nått på sommaren..... Fem fortkörnings bot vid nyköp av bil eller begagnad som är nyare än 15 år låter också bra. En extra avgift på EL som det används ganska mycket av vid destilering... Tänk vad mycket de inte tänkt på som man faktiskt skulle kunna göra...

Klockrent
Allvarligt talat så har du ju rätt i att inget är omöjligt. Det handlar bara om hur mycket resurser det finns i en lobbyverksamhet/intresse grupp och hur väl dessa resurser används för att politiken.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk

Någon som orkar kan väl vara så bussig och skriva en mall på mejlet och alla E-post adresser man ska skicka till, så kan alla göra det tillsammans. Dvs skicka mallen till mejlen.

Sedan kan vi väl ställa oss någonstans och frysa och skandera lite. Just for shows.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Underligt hur en intresseorganisation som denna kan ha sådan makt. Men det är väl antagligen ganska lätt för dem att motivera detta i och med att isen redan är bruten med liknande direktiv sedan tidigare.

Det som är ytterst märkligt är följande saxat från Wikipedia:

Citat:

"Kollektiv bestraffning är förbjudet enligt fjärde Genèvekonventionen, FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna, och nationall lagstiftning."

Så.. hur går detta igenom? Givetvis är det det lobbying från film- och skivindustrin.

Om tillräckligt många gick ihop och anmälde Sverige inför FN så kanske det skulle bli andra bullar...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Riktigt jävla sjukt förslag.

Permalänk
Medlem

Mycket whine här. Det är för externa medier och är en avgift som vi redan har på CD-skivor och DVD-skivor osv. Antar att ni skrek lika mycket då som nu.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

All your base are belong to us.

Man får ju nästan lust att diskutera direkt med de som jobbar på Copyswede (troligtvis större delen av deras facebook grupp med ~30 likes). Även om nu pengarna faktiskt skulle gå till goda ändamål så borde de ta dessa pengar från folk som vill ge eller har en anledning att betala för sig, inte tvång av allt som KAN användas till privatkopiering. Jag kan ärligt säga att det inte är något jag gör eller ens känner någon som gör, tanken är föråldrad och ej förankrad till verkligheten.

Det är dessutom orimligt att ta en så förhållandevis stor avgift för detta. Och att t.ex. företag som köper in ett gäng usbminnen då ska betala extra till copyswede är helt sanslöst.

Skrivet av undelete:

Mycket whine här. Det är för externa medier och är en avgift som vi redan har på CD-skivor och DVD-skivor osv. Antar att ni skrek lika mycket då som nu.

På den tiden förekom det att folk brände sina egna cdskivor och spelade upp. Att man idag skulle köpa en dvdfilm som man rippar och lägger in på en extern hårddisk för att spela upp på polarens ~mediaenhet är ytterst ovanligt då det finns så många bättre alternativ. Troligtvis väljer man istället att låna ut dvdfilmen.

När det gäller musik så finns det heller ingen logik i att ha den på en extern hårddisk. Om man nu vill kopiera polarens musik så lägger man troligtvis denna direkt på sin telefon/mp3spelare? Vart kommer logiken att beskatta en extern hårddisk i sammanhanget?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.