Nvidia anklagar AMD för fusk med Catalyst AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nja håller jag inte riktigt med om. Skulle båda köra på default-inställningar och ena kortet har lägre kvalité som standard än det andra skulle det inte gå jämföra, utan vi skulle få slutsatser som "GTX460 presterar 10% sämre än 6870, men å andra sidan har det lite bättre kvalité så de borde kanske dra jämnt om man ställer på samma kvalité, om nu inte 6870's optimering inte gör så mycket för prestandan, fast det vet man aldrig, går bara spekulera." osv. Ska man jämföra prestanda så ska man låta korten renderera EXAKT samma sak, annars är det meningslöst.

Däremot kan man ju jämföra båda kort med optimeringar som ger lika mycket försämrad kvalité. Man ställer in AI och vad nVidia nu har så pass att de får ungefär samma bildkvalité, med ej märkbar skillnad, och ser då vilket som presterar bäst. Men då är det ju snarare optimeringen man testar och inte kortet i sig.

Problemet är att nVidia har vissa optimeringar i sina drivers som du inte kan stänga av alls.. så hur exakt blir det lika om nVidia kan ha några optimeringar medans AMD blir tvungna att stänga alla sina för det ska blir "lika"?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pierretox:

vad menar du med fuskat?
Nvidia är verkligen ingen lammunge och har kört med fula metoder förut visst....
men sluta va så blå(röd)ögd och inse att AMD inte heller är nån lamunge..
Företag är företag och gör allt vad de kan för att tjäna pengar,
eller tror du AMD drivs av idealister som bara värnar om konsumenter före egen vinning?

var inte det frågan om DX9 titlar i låg upplösning som ändå hade bättre bildkvalitet än med nvidia kort?

och det var FÖRINSTÄLLDA inställningar som dess utom gick att ändra lätt.

så när AMD bara hade lite bättre bildkvalitet i ett fåtal titlar i låg upplösning så gick nVIDIA ut och bölade över att AMD fuskade.

det hela är bara löjligt. vad ska nVIDIA komma med när de lanserar 6970?

typ: "AMD fuskar med att inte ha inbyggd anti aliasing"
-men ni har inte heller inbyggt antialiasing.
"jo till xbox 360 exempelvis"
typ: AMD

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Skrivet av adolf512:

var inte det frågan om DX9 titlar i låg upplösning som ändå hade bättre bildkvalitet än med nvidia kort?

och det var FÖRINSTÄLLDA inställningar som dess utom gick att ändra lätt.

så när AMD bara hade lite bättre bildkvalitet i ett fåtal titlar i låg upplösning så gick nVIDIA ut och bölade över att AMD fuskade.

det hela är bara löjligt. vad ska nVIDIA komma med när de lanserar 6970?

typ: "AMD fuskar med att inte ha inbyggd anti aliasing"
-men ni har inte heller inbyggt antialiasing.
"jo till xbox 360 exempelvis"
typ: AMD

Jepp, bara i vissa dx 9 spel används optimeringen. Och det är samma optimering som Xbox 360 använder (för att vara petnoga så är den mycket likt den som används av 360) och den gör att man får SAMMA bildkvalité och SPARAR på grafikkraft. Vilket Xbox 360 behöver eftersom konsolernas grafikkort börjar bli gamla. Denna optimering kan man stänga av om man mot förmodan skulle vilja det.
Denna optimering är knappast fusk och Nvidia har tidigare sagt att denna teknik har samma bildkvalité men tar bara halva utrymmet på minnet.

Skrivet av AMD:

The alleged "optimization" is the selective use of the HDR format R11G11B10 at times when the memory cost of the FP16 HDR format would otherwise impact game play. Given that in their own documents, NVIDIA indicates that the R11G11B10 format "offers the same dynamic range as FP16 but at half the storage" it would appear to us that our competitor shares the conviction that R11G11B10 is an acceptable alternative. Additionally, we rigorously test image quality before implementing this format change and only apply it if the difference is imperceptible.

ATI ?cheating? benchmarks and degrading game quality, says NVIDIA - PC Games - Game - Features - Atomic MPC

Permalänk
Medlem

Är det här veckans snackis?

Ämne / Forum, Senaste inlägg, Svar, Visningar
Nvidia anklagar AMD för fusk, 2010-11-25 16:51, 272, 12635

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Hela 5 %? Jag trodde att Bill Gates var lika rik som hela USA tillsammans. Inte särkskillt cool statistik du ger. Det är ju klart att de 15.000.000 rikaste amerikanarna har större tillgångar än de resterade fattiglapparna. Jag själv tycker inte om USA i många avseende men din information spädde inte direkt på mitt förakt mot de förenta staterna (världspolisen).

Nej det var statistik som citibank hade som framgick ur dokumentären. Jovisst är det ett spritt land. Men man kan ju se det som att var 20:e Amerikan är rikare än de resterande 19st tillsammans.
Jag tycker inte det är fel att man optimerar inställningarna i ett spel... men går man ut med att kortet är 20%snabbare än ett annat men det körs med sämre bild oavsett hur optimerat det är så är det ju ändå fusk om nu amd gått ut med att det är 20% snabbare än förgående generation. Det ska ju för fan ha samma förutsättningar! Annars så tycker inte jag det är fusk!! men det var så jag fattade det som.

Var ironisk i det första jag skrev men det framgick tydligen inte så bra.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sushio:

Nej det var statistik som citibank hade som framgick ur dokumentären. Jovisst är det ett spritt land. Men man kan ju se det som att var 20:e Amerikan är rikare än de resterande 19st tillsammans.
Jag tycker inte det är fel att man optimerar inställningarna i ett spel... men går man ut med att kortet är 20%snabbare än ett annat men det körs med sämre bild oavsett hur optimerat det är så är det ju ändå fusk om nu amd gått ut med att det är 20% snabbare än förgående generation. Det ska ju för fan ha samma förutsättningar! Annars så tycker inte jag det är fusk!! men det var så jag fattade det som.

Var ironisk i det första jag skrev men det framgick tydligen inte så bra.

Jo men det är inte sämre bild, det är det som länken en bit upp visar.
Här kommer länken igen.
Radeon HD 6850 & 6870 review

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

hur kan ett kort ha bättre prestanda än det har?

Ett korts prestanda beror inte bara på hårdvaran, utan också optimeringarna. Därför skulle ett kort vara tilltalat att t ex göra mindre renderingar så skulle kortet i så fall köras "bättre"

Skrivet av Flopper:

att slå på högre kvalité finns i inställningarna om man nu vill göra det så att de ändrar default till ett annat läge hur kan det vara fusk?

Eftersom i testerna så ska bildkvaliten vara så likt som möjligt mellan hårdvarorna för att få ett rättvist resultat. Enligt testerna nvidia påpekar på så är Atis hela 10% snabbare med dessa inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LS_07:

Ett korts prestanda beror inte bara på hårdvaran, utan också optimeringarna. Därför skulle ett kort vara tilltalat att t ex göra mindre renderingar så skulle kortet i så fall köras "bättre"

Eftersom i testerna så ska bildkvaliten vara så likt som möjligt mellan hårdvarorna för att få ett rättvist resultat. Enligt testerna nvidia påpekar på så är Atis hela 10% snabbare med dessa inställningar.

Fast nu verkar det ju vara så att amd lik förbannat i många titlar har bättre bild, så då är det väl nvidia som egentligen inte är så bra som de ser ut att vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LS_07:

Eftersom i testerna så ska bildkvaliten vara så likt som möjligt mellan hårdvarorna för att få ett rättvist resultat. Enligt testerna nvidia påpekar på så är Atis hela 10% snabbare med dessa inställningar.

Men detta är fortfarande testarna medvetna om och snälla, sen när gör man prestandatester mellan Nvidia och AMD där man jämför "default drivers"? Det Nvidia säger är inte fel, men det innebär inget för prestandatester. Läs själva...

Citat:

"These changes in AMD’s default settings do not permit a fair apples-to-apples comparison to NVIDIA default driver settings."

Allt som sägs är att det inte blir rättvist om man jämför default drivers, men det är ytterst sällan om ens alls man gör en jämförelse med bådas normala driver inställningar. Hela argumentet med att det skulle vara fusk i prestanda tester är alltså helt meningslöst.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Ingen av alla dessa nVidia Fanboys har antagligen aldrig använt cat AI. Och vet ej att den funktionen går att stänga av.
Och ni gör inte precis världen bättre genom att använda era så kallade "STRÖMSNÅLA" gtx580:or.

Permalänk
Medlem

jag kör själv med 2x6970 nu, dom har döpt om ai stagen till prestanda, kvalitet samt hög kvalitet typ, dra den till högsta samt stäng av surface optimizations och punga på 16 af så kommer ni att tappa hakan... tror inte nvidia klår detta på något sätt
men men, vill nån motbevisa det, gör det, se till att ha rätt inställningar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

jag kör själv med 2x6970 nu, dom har döpt om ai stagen till prestanda, kvalitet samt hög kvalitet typ, dra den till högsta samt stäng av surface optimizations och punga på 16 af så kommer ni att tappa hakan... tror inte nvidia klår detta på något sätt
men men, vill nån motbevisa det, gör det, se till att ha rätt inställningar också.

GTX 570 i SLI med 16x AF borde vara nästan samma. Har inte den setupen men i teorin borde det vara så lika att man inte ser skillnad.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Ingen av alla dessa nVidia Fanboys har antagligen aldrig använt cat AI. Och vet ej att den funktionen går att stänga av. Och ni gör inte precis världen bättre genom att använda era så kallade "STRÖMSNÅLA" gtx580:or.

Undrar vem det är som är fanboy här egentligen. Om du hade läst på lite hade du förstått att det inte är det som det handlar om. Nvidia har också en optimiseringsfunktion i sin driver som går att ha på (default) eller stänga av. Så deras anklagelse handlar inte om det, då de själva har liknande funktioner. Skaffa dig lite mer information innan du skriver inlägg nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Undrar vem det är som är fanboy här egentligen. Om du hade läst på lite hade du förstått att det inte är det som det handlar om. Nvidia har också en optimiseringsfunktion i sin driver som går att ha på (default) eller stänga av. Så deras anklagelse handlar inte om det, då de själva har liknande funktioner. Skaffa dig lite mer information innan du skriver inlägg nästa gång.

Och just det det handlar ju faktiskt om att 68** serien skulle få en "fördel" mot GTX580.
Och senast jag kollade så hade 68** serien inte en chans.
Men jag skulle inte kalla det fusk eftersom det går att stänga av.
Och att nVidia skulle spela med öppna kort. Se bara på Ageia Physx korten som bara slutade fungera när nVidia köpte upp Ageia