Elektronikbranschen i upprop mot Copyswede

Permalänk

Är det bara externa diskar som ska få denna avgift - inte interna? Låter konstigt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Någon som har en länk till hur lagen fungerar mer exakt. Ser inte riktigt skillnaden mellan att dela med sig av film och musik till någon man känner gentemot någon snubbe i Brasilien.

Problemet med lagen är ju att den är utformad i en tid innan internet.
Och att du kopierar ett band och postar till en snubbe i brasilien var väll liksom okej då också.

Men med den typen av spridning man kan få på internet så håller det liksom inte.
Det finns många motstridiga närliggande lagar, framförallt den gällande blu-ray och dvd-film t.ex.
Det är HELT lagligt att göra några kopior och dela med sig till familj och vänner. Det finns ju till och med en avgift på DVD-R skivor för att betala ersättning för just det.

Samtidigt finns det en lag som gör det olagligt att knäcka kopieringsskyddet så i praktiken är det olagligt att kopiera en dvd-film.

Det går liksom inte ihop någonstans.

Här är en länk:
Privatkopieringsersättning

Men googla runt lite så hittar du rätt lätt lagtexter och annat, jag sitter på seg och jobbig laptop nu så orkar inte göra det åt dig.

Permalänk
Avstängd

Gör all fildelning laglig så kan jag gärna betala lite extra... Som det är nu... Glöm det!

Permalänk
Medlem

"Till skillnad mot t.ex. VHS-kassetter och vanliga kassettband så kan s.k. multifunktionsprodukter ha flera användningsområden än att enbart privatkopiera upphovsrättsligt skyddat material. Det rör sig om produkter som t.ex. USB- minnen, externa hårddiskar och mobiltelefoner med mediaspelare. I syfte att försöka vända den sjunkande inkasseringen har det under hösten 2009 utarbetats en konkret handlingsplan i syfte att inkludera fler produkter i ersättningsordningen. Copyswede har tagit flera initiativ till att inleda diskussioner med representanter för dessa produkter och ambitionen är att även dessa produkter ska omfattas av gemensamma överenskommelser med branschen framöver. "

Folk köper färre skivor och motsv. och det märks i pengainflödet. Lobbyister grinar och kräver att USB-lagring beläggs med en kollektiv straffavgift.

Girigt och grisigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Gör all fildelning laglig så kan jag gärna betala lite extra... Som det är nu... Glöm det!

fildelningen är laglig. du får gärna sprida och dela med dig av material som är ok att dela, som tex min obskyra musik.
du tänker nog på piratkopiering där olika intressegrupper vill få avkastning av det de har investerat i. Och det är lite mer svårt att kompromissa om.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Problemet med lagen är ju att den är utformad i en tid innan internet.
Och att du kopierar ett band och postar till en snubbe i brasilien var väll liksom okej då också.

Men med den typen av spridning man kan få på internet så håller det liksom inte.
Det finns många motstridiga närliggande lagar, framförallt den gällande blu-ray och dvd-film t.ex.
Det är HELT lagligt att göra några kopior och dela med sig till familj och vänner. Det finns ju till och med en avgift på DVD-R skivor för att betala ersättning för just det.

Samtidigt finns det en lag som gör det olagligt att knäcka kopieringsskyddet så i praktiken är det olagligt att kopiera en dvd-film.

Det går liksom inte ihop någonstans.

Här är en länk:
Privatkopieringsersättning

Men googla runt lite så hittar du rätt lätt lagtexter och annat, jag sitter på seg och jobbig laptop nu så orkar inte göra det åt dig.

Lagarna är lustiga ibland. Men ärligt talat vem lyckas inte kopiera en DVD? Om man bara har Nero eller ImgBurn så funkar det ju fel fritt. Så dom borde väll kanske lägga mer pengar på kopierings skydden då? B-ray är inte häller några problem. Den ända B-ray filmerna jag försej har säkerhets kopierat är Avatar och My Bloody Valentine. Men ända en sån stor film som Avatar skulle väll va lite problem med?

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är svagt av handlarna att ens lyssna på copyswede, skit i avgiften visa fingret vad kan de göra åt det? dra dem inför rätta och uppvisa vilket avtal mellan vem?

SloppySwede stämde ju Jens of Sweden för några år sedan och fick rätt i domstol. JoS gick dock i konkurs strax efteråt så CS fick aldrig "sina" pengar. Lustigt nog är t.ex. inte Apple listade på CS:s hemsida, slipper de denna extra-skatt för att de är för stora och mäktiga för att dra inför domstol?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

snart kommer dom väll vilja ha en årsavgift typ som tv licensen som alla ska betala. om du äger något med nån form av minne i för det kan innehålla privatkopierad mjukvara...

eller vilja lägga på avgift på hela datorn och alla bitar i den grafikkort kan spela upp privatkopierat material
processor hj'lper till vid upspelning av privatkopierat och minnena lkan lagra privatkopierat material och allt gårgenom moderkortet som sitter i chassit

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

SloppySwede stämde ju Jens of Sweden för några år sedan och fick rätt i domstol. JoS gick dock i konkurs strax efteråt så CS fick aldrig "sina" pengar. Lustigt nog är t.ex. inte Apple listade på CS:s hemsida, slipper de denna extra-skatt för att de är för stora och mäktiga för att dra inför domstol?

Apple finns inte med då de själva inte äger butiker i Sverige. Istället så finns det butiker som Macoteket listade längre ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agemman:

Apple finns inte med då de själva inte äger butiker i Sverige. Istället så finns det butiker som Macoteket listade längre ner.

Apple Store på nätet? Någonstans finns det ju någon som betalar tull och moms på alla ipods som säljs i Sverige eftersom de inte tillverkas inom EU.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Lägg ner skiten och kalla istället allt för piratkopiering..
Det är ju mer eller mindre ingen skillnad på privat- och pirat-kopiering ändå..

Permalänk
Medlem

Men...

Jag förstår fortfarande inte varför man skall på något sätt betala för något man ev. skulle kunna göra, istället för vad man egentligen gör med enheten. Tycker det känns som att någon på Copywede anklagar allt och alla för något dom inte gjort...

Jag är också intresserad av att veta hur dom tänkt när t. ex. en artist eller någon indie-utvecklare tänkt sig köpa en lagringsenhet för att lagra deras nya kreationer på, känns lite väl bakåtsträvande om även de ska betala för det, om de nu gör det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

Jag förstår fortfarande inte varför man skall på något sätt betala för något man ev. skulle kunna göra, istället för vad man egentligen gör med enheten. Tycker det känns som att någon på Copywede anklagar allt och alla för något dom inte gjort...

Japp, det är ju mycket enklare så. Förutsätt att alla är skyldiga så får de som är oskyldiga bevisa det på egen hand!

Skrivet av Hoster:

Jag är också intresserad av att veta hur dom tänkt när t. ex. en artist eller någon indie-utvecklare tänkt sig köpa en lagringsenhet för att lagra deras nya kreationer på, känns lite väl bakåtsträvande om även de ska betala för det, om de nu gör det...

Tja, är man i branschen så kan man ju ansöka om avgiftsfrihet...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Let the war begin. Hoppas de hoppar in en riktigt stor aktör och stämmer skiten ur CopySwede. Helt löjligt att ett sånt företag ens finns. Det borde vara fritt och helt gratis med privatkopiering.

Vad skiljer privatkopiering och piratkopiering? Om jag skulle känna alla i hela världen, så skulle jag ju kunna privatkopiera till alla?

Läste nånstans att du endast behöver känna 8 personer för att känna hela värden. Nån känner ju nån som känner nån.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leovinus:

Ja, låt detta bli en läxa så att de lägger ner denna förbannade straffskatt vars behov aldrig ens blivit bevisats än mindre motiverats rent logiskt på ett hållbart sätt i flera steg. Är det inte lustigt att WD 1TB ska beläggas med 33% extra kostnad för att Copyswede "tycker att dem behöver det". Det är förövrigt ungeför samma skatt som är på öl. Men med öl så går pengarna till att kompensera de faktiskt mätbara skadorna på samhället av allvarlig karaktär som personskador, materiella skador och belastning av statens resurser.

Copyswede är och förblir en korrupt organisation som tar ut skatt på produkter av tveksam relevans för att stoppa i egna fickor. Detta hör inte till en fri markand där varje producent oavsett om det är kultur, mjukvara eller bilar tar betalt själva och inte via saten och någon slags lobbyorganisation som inte kan hållas ansvariga i sin redovisning.

Håller med om att lagförslaget är tveksam, men läs deras årsredovisning innan du sägar att dom stoppar i egen ficka och inte redovisar vart pengarna går (även om den redovisningen är i ganska lösa ordalag).
Företaget i fråga följer årsredovisningslagen som alla andra...

Permalänk
Medlem

Jag tycker folk är lite för negativa mot principen.

Jag tycker principen är bra, men implementationen och detaljerna är kassa.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det handlar om PRIVATkopiering, inte PIRATkopiering.

Det är fullt lagligt att kopiera film och musik och dela med sig till familj och nära vänner.
Som kompensation för det tar man ut en privatkopieringsavgift.
En avgift jag tycker är bra i sig men den appliceras rätt fånigt och detta förslag är riktigt kasst.

Jävla svammel är vad det är!
Betalar vi någon avgift till biltillverkarna för att vi skjutsar kompisar i vår egen bil?

Nej precis. CopySvin kan suga min pung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Jävla svammel är vad det är!
Betalar vi någon avgift till biltillverkarna för att vi skjutsar kompisar i vår egen bil?

Om något är svammel så är det det här.

Det går inte att jämföra intellektuell egendom med fysisk egendom på det sättet.
Vare sig i det här fallet eller när antipiratbyrån gör det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om något är svammel så är det det här.

Det går inte att jämföra intellektuell egendom med fysisk egendom på det sättet.
Vare sig i det här fallet eller när antipiratbyrån gör det...

Om man tror att upphovsrättsarbete är någon alldeles väldigt speciellt så kan man tycka så.
Ett arbete är ett arbete vare sig det är sk kreativt eller inte. Upphovsrättsinnehavarna har lyckats att skapa sig egna speciella förmåner och samtidigt skaffat sig ett monopol på sina sk alster. I all övrig tillverkning/tjänster mm så anses det bra med kokurans men inte för upphovsrätt då börjar man snart att böla och berätta för alla hur synd det är om alla som skapar saker av värde i låtsasvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Om man tror att upphovsrättsarbete är någon alldeles väldigt speciellt så kan man tycka så.
Ett arbete är ett arbete vare sig det är sk kreativt eller inte. Upphovsrättsinnehavarna har lyckats att skapa sig egna speciella förmåner och samtidigt skaffat sig ett monopol på sina sk alster. I all övrig tillverkning/tjänster mm så anses det bra med konkurrens men inte för upphovsrätt då börjar man snart att böla och berätta för alla hur synd det är om alla som skapar saker av värde i låtsasvärlden.

Men att kopiera ett arbete fungerar inte med fysisk egendom, bara intellektuell.
För att ta den mest uppenbara skillnaden.
Och dom har ju lyckats roffa åt sig väldigt många speciella, helt tossiga, egna regler just för att dom ser det på det sättet och har lyckats få igenom lagar som också ser det på det sättet.

Fysisk egendom och intellektuell egendom är VÄLDIGT olika saker.
Det tror jag faktiskt du håller med om.
Eller?

EDIT: Och för att förtydliga ytterligare, vi pratar om egendom, inte om arbete.

Permalänk
Medlem

Stoppa fascisterna! Ska vi bara låta de ta avgift på allt de hittar på eller?
No, I don't think soo!

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Skulle det ha införas så kan Copyswede vara säkra på att jag kommer göra mina elektronikinköp i något annat land.
Vi kan fortfarande importera fritt inom EU, Copyswede har ingen kontroll över europeisk import, därav så kan de svinen inte råna folket på pengar. Ytterligare.

Permalänk
Medlem

Men detta gäller BARA externa diskar? de interna kommer det inte att bli ngn skillnad på eller?
Ur den vinkeln förstår jag resonemanget i och med att jag har en del bekanta med extern disk och dessa brukar lånas runt ganska friskt på lankvällar och dylikt. Men det betyder inte att jag håller med CS för det. Är CS och STIM kopplade på något vis?
( CS = Copyswede )

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...