Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

AMD X3 som är upplåsbar

Hej
Jag letar efter en amd x3 processor som går låsa upp till x4 samt är billigt.
Vilket ska man ta eller välja??
Eller ska man helt enkelt ta en x4 processor å klocka upp den??

Tack för er svar..

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Jag tycker garanterat att det är bättre att skaffa en x4 om du är ute efter en quad-core. Köper du en x3 finns risken att den fjärde kärnan är defekt och då sitter du med en processor som är långt sämre än en x4. Du kommer även att sakna en L3-cache vilket kommer att försämra prestandan även om du lyckas låsa upp den fjärde kärnan.

Om du ändå vill utmana ödet tror jag att denna är den mest prisvärda:
AMD Athlon2 X3 445 3,1GHz - Inet.se

Väljer du en x4 så är 955:an helt klart prisvärd:
AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition - Inet.se

Detta är även en BE, så det är en barnlek att överklocka (bara att höja multipeln). Den nya revisionen C3 kräver dessutom mindre spänning (i de flesta fallen) för högre överklockningar. Jag lyckades få upp min till 4GHz med endast ett snäpp över standardspänning, men jag har en känsla av att jag hade turen att få en riktigt fint exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag lyckades få upp min till 4GHz med endast ett snäpp över standardspänning, men jag har en känsla av att jag hade turen att få en riktigt fint exemplar.

Vet precis vad du menar. Läst på många forum med folk som hade precis samma setup som min förra burk och dom hade enorma problem att uppnå vissa frekvenser medan jag körde på standard Vc fortfarande. ^^

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

amd's phenom II dual cores brukar oftare gå att låsa upp till quads än triple cores men för att vara helt hundra så köp en x4
annars rekommenderar jag x2 550, den brukar gå att låsa upp till quad, oftast

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Entusiast

Man kan även köpa en Athlon II x4 processor och låsa upp L3 minnet på om man har tur, Finns en hel del möjligheter för att spara pengar, MEN inte alla exemplar kan låsas upp med L3 (Athlon) eller mer kärnor (Phenom II x2) så det gäller att ha turen med sig.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -