Permalänk
Medlem

Vilket program ska man lita på?

Hej

Jag undrar vilket temperatur-program man ska lita på. Everest visar nämnligen 80*C+ medans speedfan visar 60*C+, vilket ska man lita på?

Här har ni en bild som förklarar lite bättre:

http://data.fuskbugg.se/dipdip/_____temp.jpg

Tack på förhand!

Permalänk

Speedfan är ett helt värdelöst program, lita aldrig på det.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag kör med realtemp eller coretemp, bägge visar exakt lika och riktigt, everest är bra också.
speedfan är ok att styra fläktar med, men mäta temp nix, borde tas bort ur programmet om det inte kan uppdateras så det stämmer.

För övrigt tror jag av döma av bilden att du kör med original kylaren, och av tempen att döma, så ska du inte försöka dig på nån överklock innan den är bytt, nu kör du ju intel burn test, och det stressar CPU fantastiskt mycket när man kör med maximum läge, och CPU kan bli så där varm då, i praktiken så stressas CPU ytterst sällan så mycket

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Det stämmer att jag kör på orginalfläkten och jag tänker inte ge mig in på nån överklockning. Men den "rätta" tempen är alltså ~80*C, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ysa1337:

Tack för svaren

Det stämmer att jag kör på orginalfläkten och jag tänker inte ge mig in på nån överklockning. Men den "rätta" tempen är alltså ~80*C, eller?

Japp men under väldigt tung belstning, tyngre än du kommer få upp den i med normalt bruk, kanske blir max 70-75 då

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

jag använder coretemp eller occt för att kolla temp, eller ja. occt när jag kör stabilitetstest och coretemp om jag bara vill veta vad den ligger på för temp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Medlem

HWinfo32 (temps och info) Hwinfo32
CPU-Z (ingående CPU info) CPU-Z
GPU-Z (kollar GPU'ns belastning osv.) GPU-Z

Hwinfo32 är det mest korrekta programmet som finns ute just nu, så använd det till att kolla temperatur på CPU,MoBo osv. GPU-Z använder du till att kolla GPU'ns temps och användning.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD