Köp av SSD - Tips&Råd Needed

Permalänk
Medlem

Köp av SSD - Tips&Råd Needed

Hej Allihopa.

Skulle behöva lite tips och råd nu när jag ska köpa min första SSD disk.

Har följande dator - Dator

Vill minst ha 120gis disk, då spelar en hel del.

Tittade på dessa 2 och har hört mycket bra om Intel, men såg att Corsair har både snabbare läshastighet och skrivhastighet. Jmfr - Inet.se
Är det någon som äger någon av dessa eller vet hur stor skillnaden är.
Priset ligger ju helt jämnt, så vilken väljer man?
Eller finns det någon annan på marknaden man ska ta istället?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Intel släpper sin nya serie SSD-diskar efter nyår så skulle vänta och köpa en sådan då.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mush:

Hej Allihopa.

Skulle behöva lite tips och råd nu när jag ska köpa min första SSD disk.

Har följande dator - Dator

Vill minst ha 120gis disk, då spelar en hel del.

Tittade på dessa 2 och har hört mycket bra om Intel, men såg att Corsair har både snabbare läshastighet och skrivhastighet. Jmfr - Inet.se
Är det någon som äger någon av dessa eller vet hur stor skillnaden är.
Priset ligger ju helt jämnt, så vilken väljer man?
Eller finns det någon annan på marknaden man ska ta istället?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Läs och skrivhastigheten kan du skita i. Den skryter tillverkarna med för att den är lätt att få hög och det ser då bra ut. Det enda dessa hastigheter hjälper till med är ifall du ska ha SSDn som masslagring, med stora filmer på etc, vilket ingen har..

Det du ska kolla på är vilken SSD som har snabbast skriv och läshastiget på 4K-filer. Tror att intels 120gb ät lite bättre än sandforce, medans sandforce är ganska mycket bättre än intels 80gb.

Men som sagt, windows och program/spel består inte av stora filer, varför läs och skrivhastighet inte är viktig på en ssd. Windows, spel och program består av många små filer (4K), det som gör en SSD snabb till windows och spel är alltså 4K-läs och skriv.

Sandforce ligger vad jag förstått 3a på detta, intel 2a och Crucial leder på detta. Får du tag på en crucial så är det det bästa valet.

Btw, när jag hade en 40gb ssd så installerade jag windows + program på den, det tog bara upp 20gb. Köper du en 60gb ssd så har du alltså 40gb till spel och program efter windows är installerat, räcker inte det?:P

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Grym info du gav Devrer, supertack
60räcker inte för mig, har sjukt mycket och stora spel

Så om Crucial då ligger 1:a så är http://www.sweclockers.com/annons/53...l-salu-1000-kr ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mush:

Grym info du gav Devrer, supertack
60räcker inte för mig, har sjukt mycket och stora spel

Så om Crucial då ligger 1:a så är http://www.sweclockers.com/annons/53...l-salu-1000-kr ett bra köp?

Den crucial som jag menade var dennaCrucial RealSSD C300 2.5" 128GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Sjukt snabb är den, vad jag sett den snabbaste systemdisken man kan få ta på (till humant pris)

Inte en aning om Crucial m225 120 GB är snabb, aldrig ens hört talas om den. Men eftersom crucial inte säljer den längre kan man ju anta att den var en flopp. Men sök på tester, det enda som kan hjälpa dig!:) Håll koll på 4K randome read/write = det som avgör hur snabb disken är som systemdisk.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Den crucial som jag menade var dennaCrucial RealSSD C300 2.5" 128GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Sjukt snabb är den, vad jag sett den snabbaste systemdisken man kan få ta på (till humant pris)

Inte en aning om Crucial m225 120 GB är snabb, aldrig ens hört talas om den. Men eftersom crucial inte säljer den längre kan man ju anta att den var en flopp. Men sök på tester, det enda som kan hjälpa dig!:) Håll koll på 4K randome read/write = det som avgör hur snabb disken är som systemdisk.

Hur kommer det sig att de är så få företag som säljer den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mush:

Hur kommer det sig att de är så få företag som säljer den?

Kan väl vara svår att få tag på eller något. Ett amerikanskt märke antar jag. Komplett är ju en pålitlig butik i alla fall!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Tror jag kör på INTEL X25-M 2.5" 120GB SSD SATA/300 MLC 34NM RETAIL+ - Flashhårddisk med extremt snabb skrivhastighet, söktid och låg strömförbrukning då jag får köpa den exkl.moms. Skilnnaden blir då 800kr på denna och Crucial. Tror inte skillnaden kan vara så stor att man då ska välja Crucial. ?=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonxz:

Intel släpper sin nya serie SSD-diskar efter nyår så skulle vänta och köpa en sådan då.

När kommer de nya diskarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mush:

När kommer de nya diskarna?

Februari.

Crucial är ganska mycket bättre än intel. HEXUS.net - Review :: Crucial RealSSD C300 64GB SSD review - is it all we've been hoping for? : Page - 4/8

Titta på 4k-resultaten.

Om det är värt 800kr mer avgör du själv. Det är dessutom 160gb intel i testet, 120gb är lite långsammare till och med.

Jag hade nog valt sandforce istället för intel i nuläget då de är ganska mycket billigare, men i princip lika bra. Hade jag inte missat Crucial innan jag köpte min corsair så hade det varit ett givet köp..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Denna disk är baserad på indilix kontroller och har alltså markant sämre prestanda än de andra diskar som diskuteras här.

Skrivet av Mush:

Tror jag kör på INTEL X25-M 2.5" 120GB SSD SATA/300 MLC 34NM RETAIL+ - Flashhårddisk med extremt snabb skrivhastighet, söktid och låg strömförbrukning då jag får köpa den exkl.moms. Skilnnaden blir då 800kr på denna och Crucial. Tror inte skillnaden kan vara så stor att man då ska välja Crucial. ?=)

Skulle säga att det är ett givet köp i så fall, de flesta användare kommer inte att märka någon större skillnad mellan de diskar som diskuteras här så kan du få tag på en variant billigt så kör på den!

Skrivet av Devrer:

Februari.

Crucial är ganska mycket bättre än intel. HEXUS.net - Review :: Crucial RealSSD C300 64GB SSD review - is it all we've been hoping for? : Page - 4/8

Titta på 4k-resultaten.

Om det är värt 800kr mer avgör du själv. Det är dessutom 160gb intel i testet, 120gb är lite långsammare till och med.

Jag hade nog valt sandforce istället för intel i nuläget då de är ganska mycket billigare, men i princip lika bra. Hade jag inte missat Crucial innan jag köpte min corsair så hade det varit ett givet köp..

Det man ska vara medveten om när man läser dessa tester är att sandforce komprimerar data som skrivs till disken, eftersom Crystal Disk Mark använder sig av data som inte går att komprimera så är detta "Worst Case" för sandforce diskar, i praktiken kommer dom att prestera bättre, konservativ gissning är att de flesta filer i operativ/program går att komprimera ca 1,5 ggr vilket innebär att Corsair force hamnar på samma åtminstone samma nivå som Crucial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Februari.

Crucial är ganska mycket bättre än intel. HEXUS.net - Review :: Crucial RealSSD C300 64GB SSD review - is it all we've been hoping for? : Page - 4/8

Titta på 4k-resultaten.

Om det är värt 800kr mer avgör du själv. Det är dessutom 160gb intel i testet, 120gb är lite långsammare till och med.

Jag hade nog valt sandforce istället för intel i nuläget då de är ganska mycket billigare, men i princip lika bra. Hade jag inte missat Crucial innan jag köpte min corsair så hade det varit ett givet köp..

på den jag länkade tidigare så har de samma pris. Jmfr - Inet.se Inte bäst o köra på Intel då?

Permalänk
Medlem

Crucial disken är bra. Nuf said...

(Kolla min sig) ^^

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hjälpsam

Jag skulle ta C300 disken vilken dag som helst, särskilt om man som du har SATA3 (6Gb/s) på moderkortet native.

Ang varför det är så få som saluför den, det är lurigt att slå sig in på en ny marknad. Även om Crucial är hur stora och gamla som helst så är de relativt små på SSD marknaden. Få företag vågar eller har råd att chansa inköp på ett osäkert kort om det kommer sälja eller ej.

Bara till att kika igenom alla reviews och tester, den äger ganska bra. Även om det är på pappret låg skrivhastighet presterar den bättre på skriv (som är ganska oviktig för OS/spel disk) än de flesta med hög spec på skriv.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Angående prestanda hänvisar jag till anandtech:

Jämförelse Crucial 128gb/Corsiar Force 120gb:
Bench - SSD - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

The SSD Diaries: Crucial's RealSSD C300 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Citat från ovanstående länk:

"If you’re running Windows 7, have a 6Gbps controller and want a 256GB drive, go Crucial. If you’re running any other OS, are using RAID or can only afford a 128GB drive, go SandForce."

Permalänk

Sitter också och funderar på en ssd nu när man har julklappspengar

Funderar på någon av dessa, Produktjämförelse hos Prisjakt
Kollade även här Bench - SSD - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News Nu finns dock inte 120gigs varianten av ocz utan bara 100gigaren, vet inte om det är någon skillnad på dem direkt, men vilken är bäst som os disk?

Permalänk
Medlem

De här nya Intel SSD diskarna som kommer i Februari, någon som har en uppfattning om pris samt vilken skillnad i prestanda / kvalitet det kommer vara mot nuvarande generationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legionaire:

Sitter också och funderar på en ssd nu när man har julklappspengar

Funderar på någon av dessa, Produktjämförelse hos Prisjakt
Kollade även här Bench - SSD - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News Nu finns dock inte 120gigs varianten av ocz utan bara 100gigaren, vet inte om det är någon skillnad på dem direkt, men vilken är bäst som os disk?

Har fått för mig att Corsair möjligen är aningen snabbare på vissa saker i syntetiska tester...det är dock så marginella skillnader att du inte kommer att märka det vid användning. Om du inte redan har någon relation till de två märkena skulle jag ta den som är billigast

Skrivet av Smithy:

De här nya Intel SSD diskarna som kommer i Februari, någon som har en uppfattning om pris samt vilken skillnad i prestanda / kvalitet det kommer vara mot nuvarande generationen?

Prestandan kommer att vara bättre än nuvarande g2 speciellt vid skrivning, hur stor skillnad man kommer att märka av vid normal användning är svårt att sia om.

Gissar att priserna vid lansering kommer att hamna ungefär vid nuvarande nivåer eller något lägre. Kommer antagligen att sjunka rätt snabbt sedan när fler tillverkare kommer ut med nya diskar.

Kvalitet är omöjligt att sia om, det man vet är att diskarna kommer att klara av färre skrivcykler, men i gengäld ha mindre write amplification.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Har fått för mig att Corsair möjligen är aningen snabbare på vissa saker i syntetiska tester...det är dock så marginella skillnader att du inte kommer att märka det vid användning. Om du inte redan har någon relation till de två märkena skulle jag ta den som är billigast

Prestandan kommer att vara bättre än nuvarande g2 speciellt vid skrivning, hur stor skillnad man kommer att märka av vid normal användning är svårt att sia om.

Gissar att priserna vid lansering kommer att hamna ungefär vid nuvarande nivåer eller något lägre. Kommer antagligen att sjunka rätt snabbt sedan när fler tillverkare kommer ut med nya diskar.

Kvalitet är omöjligt att sia om, det man vet är att diskarna kommer att klara av färre skrivcykler, men i gengäld ha mindre write amplification.

Det blev en ocz (tror jag)

Permalänk
Skrivet av Smithy:

De här nya Intel SSD diskarna som kommer i Februari, någon som har en uppfattning om pris samt vilken skillnad i prestanda / kvalitet det kommer vara mot nuvarande generationen?

En gissning är att Intel kommer att lämna mer information på CES 2011 (6-9 januari).

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine