Antec SOLO (P150 / Sonata Plus 550) i mATX-format?

Permalänk
Medlem

Antec SOLO (P150 / Sonata Plus 550) i mATX-format?

Jag planerar att fixa ett tyst system i mATX-format. En strömsnål processor med tyst processorkylare (Tystaste kylaren som får plats i chassit jag söker), fläktlöst mATX-moderkort med integrerat grafikkort, SSD-systemdisk, tysta diskar (Lutar åt 2st Samsung Ecogreen F4 på 2TB med 3st plattor - RAID 1) och användande av flera 5,25"-platser.

Till detta vill jag vibrationsdämpa diskarna. I många chassin idag som erbjuder vibrationsdämpade hårddiskplatser erbjuder gummibussningar vilket inte klingar skarpt i mig utan jag vill vibrationsdämpa diskarna helt. Antec SOLO är ett av dom få chassin som erbjuder detta. Diskarna monteras med en form av gummiband vilket är något i den stilen jag söker. Tyvärr är detta chassi i ATX-format.

Målet är att hårddiskarnas vibrationer inte skall fortplanta sig alls, oavsett vad. Diskarnas knastrande kan accepteras att höras men absolut inget ut i själva chassit.

Specifikationer:
* mATX-format
* Minst två vibrationsdämpade 3,5"-platser.
* 4st 5,25"-plastser.
(Antec SOLO men saknar 1st vibrationsdämplad plats pga mATX-format?)

Alternativt:
* mATX
* 5-6st 5,25"-platser där en form av vagga för 3,5"-diskar kan byggas.
- Eller utrymme där diskarna kan monteras via hemmasnickrad vibrationsdämpningslösning

Finns det jag är ute efter?

Antec SOLO-chassit borde kunna utvecklas så det har 5,25"-platser hela vägen och så kan man välja placering av fläkt, vibrationsdämpade diskplatser och optiska enheter. Då om exempel 5,25"-enheter hade krockat med ramminnet på moderkortet så hade dessa kunnat monteras under minnerna och hårddiskarna där emellan exempelvis.

Permalänk
Medlem

Det ser mörkt ut på denna fronten?

Permalänk
Medlem

Jo, Antec har ett mATX chassi i NSK serien men då måste du kasta ut nätagget då det låter för mycket och ingen upphängning för diskarna.

Permalänk
Medlem

Jag ser 13 ATX, 1 litet mATX med endast två 5,25" och sedan fyra andra chassin i mindre format. Av dom 13 ATX hade tre 4st 5,25" men ingen annan chassimodell i NSK-serien.
http://www.antec.com/Believe_it/product.php?Family=MTE3

Tack för tipset men det var inte det jag var ute efter.