JME Data: Ångerrätt gäller inte grafikkort!

Permalänk
Medlem

JME Data: Ångerrätt gäller inte grafikkort!

Skrivet av jmedata.se:

En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Exempel på produkter som faller inom denna punkt är enskilda bläckpatroner, kylfläktar, projektorer och grafikkort.

Vad är detta egentligen? Jag har aldrig sett andra nätbutiker påstå att grafikkort snabbt skulle bli för gamla för att de skulle kunna ta tillbaka dem inom 14 dagar!

Dessutom påstår de att man försiktigt får undersöka varan, men förpackningen ska vara obruten och varan skall vara oanvänd. Good luck säger jag bara.

Jag var på väg att handla från JME, men när jag såg detta så försvann de tankarna helt.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Rekordmedlem

Grafikort lär de nog få ta tillbaka enligt lagen, men bläckpatron är ju förbrukningsdel, projektor och kylfläkt, är ju mera i gråzon, en ren fläkt ska de ta i retur, men en cpu kylare med kylpasta är kanske att se som förbrukningartikel, hursomhellst så er det ju småpengar i det, en projektor får ju lampslitage och det kan kanske motivera ett lampbyte i vissa fall eller att man debiterar slitagekostnad.
Men grafikkort kan man knappast anse slitas, såvida det inte misshandlats av kunden, tex klockats, då har man ju ändrat på kortet och då faller ångerrätten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ESD känsliga varor ska inte butiker ta tillbaka och sälja som nya, då de inte kan garantera att dessa av föregående kund har hanteras på ett korrekt sätt. Motargumentet att man upptäcker ESD-fel är fel, likaså kan dessa ställa till stor informationsskada som man kanske inte ens vet om att man har. (informationen på datorn är ofta mer värd än hårdvaran)
Även om förra kunden hade hanterat varan på ett korrekt sätt med esd-armband och allt, så kan man ej garantera att något esd-fel har uppstått och det är lite fullt att inte tala om att produkten har varit på vift.

Nå våran distanslag är inte konstruerad av personer som har tänkt på detta, därav är det konstigt att JME kan frånsäga sig att ta tillbaka grafikkort via distanslagen.

Från TS som citerade JME: snabbt kan försämras eller bli för gammal Snabbt försämras? Menar de fysisk när förpackningen bryts? Annars så är det irrelevant om produkten snabbt kan sjunka i pris, gillar man inte detta så får man sluta sälja produkter distans till konsumenter i sverige. (eftersom våran distanslag är sådan)

Det enda de kan häda emot distansköplagen är att produkten är i väsentligt oförändrad skick. Jag som kund skulle aldrig kunna tänka mig köpa vare sig grafikkort, ramminne eller cpu som har varit på vift för samma pris som ny och att någon lämnade tillbaka p.g.a. missnöjdhet, kanske med stabiliteten?
Men jag tror dock inte detta räknas som att varan inte längre är i oförändrad skick och seriösa butiker får ta detta som en förlust. (sälja varan som demo)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kylfläktar och projektorer.
Vilket trams!

Permalänk
Medlem

Jag vet av erfarenhet att även Misco.se nekar ångerrätt av grafikkort om förpackningen är bruten. Jag höll på att tappa hakan när de även efter ca 3 samtal fortfarande vägrade!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem

JMEdata har inte lagen på sin sida. De måste helt enkelt ta tillbaka grafikkortet oavsett vad de tycker om detta. Hänvisa till distansköplagen och be dem poängtera vad i denna som gör att grafikkort inte skall kunna returneras så kommer de nog ge med sig. Var bestämd, men vänlig!

stn1337 - är produkten trasig så skall du inte ångra ditt köp utan hänvisa till att produkten var trasig från början. Då får du en ny kabel. Att byta upp sig eller att ångra köp över disk är inte något som är en given rätt enligt lag utan det är upp till varje försäljare. Men om det är fabrikationsfel på produkten så måste de ersätta din produkt eller laga den upp till 2 år efter inköp (med undantag för förbrukningsvaror).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Jag vet av erfarenhet att även Misco.se nekar ångerrätt av grafikkort om förpackningen är bruten. Jag höll på att tappa hakan när de även efter ca 3 samtal fortfarande vägrade!

Alltså att ens tappa hakan för en sådan sak är ju lite skrattretande. Tänk efter lite nu. Du öppnar förpackningen för att titta på produkten och sedan skicka tillbaka den? då får du allt skylla dig själv för jag vill verkligen inte ha en produkt som är "begagnad"/ varit upp packad. Hela det här tankesättet att det är OK att öppna upp förpackningar och köra igång det man köpt och sedan skicka tillbaka är ju helt uppåt väggarna. Så Misco o co stå på er för vi vill inte köpa begagnade varor till nypris...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Det är ju bara ett års garanti på vissa grafikkort som t.ex. Inet säljer. Om grafikkortet går sönder efter 1 år, vad händer då? Gäller ingen garanti då?

Permalänk
Skrivet av Tickles:

Alltså att ens tappa hakan för en sådan sak är ju lite skrattretande. Tänk efter lite nu. Du öppnar förpackningen för att titta på produkten och sedan skicka tillbaka den? då får du allt skylla dig själv för jag vill verkligen inte ha en produkt som är "begagnad"/ varit upp packad. Hela det här tankesättet att det är OK att öppna upp förpackningar och köra igång det man köpt och sedan skicka tillbaka är ju helt uppåt väggarna. Så Misco o co stå på er för vi vill inte köpa begagnade varor till nypris...

Om den begagnade varan är sönder så får du en ny på garanti, så vad är problemet? Jag tycker det är bra med distanslagen, eller du kanske vill ta bort den? Det skulle få negativa konsekvenser får E-Handeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Det är ju bara ett års garanti på vissa grafikkort som t.ex. Inet säljer. Om grafikkortet går sönder efter 1 år, vad händer då? Gäller ingen garanti då?

Om garantin har gått ut så har du reklamationsrätt i 2 år. Tror dock det skiljer sig mellan elektroniska prylar så om någon har det rätta svaret får de gärna dela med sig av detta(orkade inte googla).

Förutsatt att det är ett produktionsfel eller undermålig kvalitet på den så ska detta gå på garantin alt att man kan lämna in den på reklamation. Annars är det tyvärr så att man får bita i det sura äpplet om både garanti och reklamation har gått ut. Sedan så får man naturligtvis inte göra sådant som gör att garantin förbrukas för då brukar man även säga att reklamationen påverkas. tex om du håller på med att OC ditt grafikkort och det står i garantin att garantin slutar gälla om du OC det.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Om den begagnade varan är sönder så får du en ny på garanti, så vad är problemet? Jag tycker det är bra med distanslagen, eller du kanske vill ta bort den? Det skulle få negativa konsekvenser får E-Handeln.

Ja man får en ny på garantin. Men jag vill fortfarande inte ha en begagnad vara när jag köper en ny. Distanslagen är bra och den ska finnas kvar och det var ju inte detta som jag sade, eller hur. Det jag tycker är att om man är så "köpkåt" att man inte kan låta bli att köpa ett grafikkort och sedan komma på att det här var ju inte så bra för min ekonomi och sedan skicka tillbaka det så bör man ju tänka efter en eller två gånger. Dock är det ju inget problem tills det att man öppnar upp varan och därmed bryter förpackningen.
Det är detta problem som jag vill komma åt och en ändring av distansköplagen borde införskaffas...

Men vill du ha begagnade varor till nypris så tänker inte jag stå i din väg. Tycker bara det blir onödigt dyrt för något som jag skulle kunna hämta upp på någon begagnadmarknad.

Till sist vill jag bara ge ett tips nästa gång att du börjar med att läsa vad som faktiskt står och sedan uttalar dig om saken. Jag ville inte avskaffa utan pekade på de brister som fanns med den, eller hur!?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Skrivet av Tickles:

Ja man får en ny på garantin. Men jag vill fortfarande inte ha en begagnad vara när jag köper en ny. Distanslagen är bra och den ska finnas kvar och det var ju inte detta som jag sade, eller hur. Det jag tycker är att om man är så "köpkåt" att man inte kan låta bli att köpa ett grafikkort och sedan komma på att det här var ju inte så bra för min ekonomi och sedan skicka tillbaka det så bör man ju tänka efter en eller två gånger. Dock är det ju inget problem tills det att man öppnar upp varan och därmed bryter förpackningen.

Men vill du ha begagnade varor till nypris så tänker inte jag stå i din väg. Tycker bara det blir onödigt dyrt för något som jag skulle kunna hämta upp på någon begagnadmarknad.

Till sist vill jag bara ge ett tips nästa gång att du börjar med att läsa vad som faktiskt står och sedan uttalar dig om saken.

Du tyckte det var konstigt att man tappade hakan om man inte får skicka tillbaka t.ex. Grafikkort. Men tänk om butiken har felaktig bild på kortet på deras hemsida, då är det bra att distans(avtals)lagen finns. Och ibland skickas det fel produkter och då är det också bra att enkelt hänvisa till distansavtalslagen.
Jag vet inte om jag har köpt någon begagnad vara för nypris, jag litar på att Inet vet vad de håller på med och sålänge Inet ger mig garanti och ångerrätt så handlar jag hellre från nätbutiker är fysisls butiker. Faktum är att man får mer rättigheter när man handlar från nätbutiker.

Ps/ Jag vill inte heller ha begagnade produkter för nypris, men kan vad gör man åt det? Jag tror nog att de flesta inkl. dig kommer att fortsätts att köpa från nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Ja man får en ny på garantin. Men jag vill fortfarande inte ha en begagnad vara när jag köper en ny. Distanslagen är bra och den ska finnas kvar och det var ju inte detta som jag sade, eller hur. Det jag tycker är att om man är så "köpkåt" att man inte kan låta bli att köpa ett grafikkort och sedan komma på att det här var ju inte så bra för min ekonomi och sedan skicka tillbaka det så bör man ju tänka efter en eller två gånger. Dock är det ju inget problem tills det att man öppnar upp varan och därmed bryter förpackningen.
Det är detta problem som jag vill komma åt och en ändring av distansköplagen borde införskaffas...

Men vill du ha begagnade varor till nypris så tänker inte jag stå i din väg. Tycker bara det blir onödigt dyrt för något som jag skulle kunna hämta upp på någon begagnadmarknad.

Till sist vill jag bara ge ett tips nästa gång att du börjar med att läsa vad som faktiskt står och sedan uttalar dig om saken. Jag ville inte avskaffa utan pekade på de brister som fanns med den, eller hur!?

Du har nog missat poängen. Kabeln var ju trasig, då kommer den ju inte att hamna på hyllan för försäljning igen.

Angående din oro så kan man ju inte förutsätta att en återlämnad produkt hoppar direkt tillbaka till hyllan. Förmodligen är packeteringen trasig och då skrotas produkten eller säljs som demo-ex eller liknande. Du behöver nog inte oroa dig för att få en begagnad och trasig produkt, det är ju bara att lämna tillbaka den isåfall

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Det är ju bara ett års garanti på vissa grafikkort som t.ex. Inet säljer. Om grafikkortet går sönder efter 1 år, vad händer då? Gäller ingen garanti då?

Nej. Ingen garanti gäller efter att garantin gått ut. Däremot kan det vara fabrikationsfel, men är produkten inte gjord för att hålla i mer än ett år är det inte fabrikationsfel om den går sönder efter 14 månader.

Skrivet av Tickles:

Alltså att ens tappa hakan för en sådan sak är ju lite skrattretande. Tänk efter lite nu. Du öppnar förpackningen för att titta på produkten och sedan skicka tillbaka den? då får du allt skylla dig själv för jag vill verkligen inte ha en produkt som är "begagnad"/ varit upp packad. Hela det här tankesättet att det är OK att öppna upp förpackningar och köra igång det man köpt och sedan skicka tillbaka är ju helt uppåt väggarna. Så Misco o co stå på er för vi vill inte köpa begagnade varor till nypris...

Sladden var trasig. Den kommer nog inte ut på några hyllor till försäljning igen förhoppningsvis... Ser för övrigt inget skrattretande att man är missnöjd med att en butik inte löser ett problem smidigt när de uppenbarligen sålt en defekt produkt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Du har nog missat poängen. Kabeln var ju trasig, då kommer den ju inte att hamna på hyllan för försäljning igen.

Angående din oro så kan man ju inte förutsätta att en återlämnad produkt hoppar direkt tillbaka till hyllan. Förmodligen är packeteringen trasig och då skrotas produkten eller säljs som demo-ex eller liknande. Du behöver nog inte oroa dig för att få en begagnad och trasig produkt, det är ju bara att lämna tillbaka den isåfall

1. Vad har detta med kabeln att göra? Eller rättare sagt vad har mina citat angående det som användaren 2000+ skrev att göra med kabeln. Du har blandat ihop mina inlägg. Den kommer inte hamna på hyllan igen nej.
2. Min oro är nog ganska befogad då de inte säljs mer ofta än sällan som nya produkter.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Du tyckte det var konstigt att man tappade hakan om man inte får skicka tillbaka t.ex. Grafikkort. Men tänk om butiken har felaktig bild på kortet på deras hemsida, då är det bra att distans(avtals)lagen finns. Och ibland skickas det fel produkter och då är det också bra att enkelt hänvisa till distansavtalslagen.
Jag vet inte om jag har köpt någon begagnad vara för nypris, jag litar på att Inet vet vad de håller på med och sålänge Inet ger mig garanti och ångerrätt så handlar jag hellre från nätbutiker är fysisls butiker. Faktum är att man får mer rättigheter när man handlar från nätbutiker.

Ps/ Jag vill inte heller ha begagnade produkter för nypris, men kan vad gör man åt det? Jag tror nog att de flesta inkl. dig kommer att fortsätts att köpa från nätet.

Nu snackar du undantag där butiken gjort fel, inte du. Då har man alltid rätt att lämna tillbaka sin produkt. Däremot om man bryter förpackningen och det inte är något som är fel så tycker jag det självklaraste ska vara att vägra återköp.

Nja jag är väldigt skeptisk till mina nätköp. Får jag varor som jag ser har varit öppnade så påpekar jag detta direkt och jag får skicka tillbaka eller viss rabatt.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Du har nog missat poängen. Kabeln var ju trasig, då kommer den ju inte att hamna på hyllan för försäljning igen.

Angående din oro så kan man ju inte förutsätta att en återlämnad produkt hoppar direkt tillbaka till hyllan. Förmodligen är packeteringen trasig och då skrotas produkten eller säljs som demo-ex eller liknande. Du behöver nog inte oroa dig för att få en begagnad och trasig produkt, det är ju bara att lämna tillbaka den isåfall

Skrivet av Söderbäck:

Nej. Ingen garanti gäller efter att garantin gått ut. Däremot kan det vara fabrikationsfel, men är produkten inte gjord för att hålla i mer än ett år är det inte fabrikationsfel om den går sönder efter 14 månader.

Sladden var trasig. Den kommer nog inte ut på några hyllor till försäljning igen förhoppningsvis... Ser för övrigt inget skrattretande att man är missnöjd med att en butik inte löser ett problem smidigt när de uppenbarligen sålt en defekt produkt.

Vart i ovan citat står det att produkten som 2000+ ville lämna tillbaka var trasig. Personen kommenterade enbart att förpackningen var bruten och de ville inte ta tillbaka den. DVS ni har citerat mig på helt fel sak då jag inte citerade TS. Varför läser ni inte hela?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Trickles, ångerrätt handlar inte om att man ska kunna skicka tillbaka sina impulsköp (även ifall det är en bieffekt av det). Det handlar om att du som kund ska kunna granska din vara och känna dig nöjd med den precis som om du hade handlat i en vanlig affär.

I grafikkorts-sammanhang så kan man väl ta ett exempel om att du håller på med att modda en dator där det är viktigt att alla komponenterna är färgmatchade. Du tittar på bilden av grafikkortet (med hjälp av din kalibrerade IPS-skärm, såklart) och kommer fram till att det är just den nyansen blå som du vill ha. När du sen får grafikkortet så visar det sig att kortet är mörkblått istället för ljusblått. Kortets utseende var alltså inte korrekt återgivet av försäljaren. (Självklart måste du även öppna förpackningen för att kunna granska kortet.)

Hur återförsäljaren sen tar hand om kortet är upp till dem. Komplett t.ex. har ju sina demo-produkter.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Förtydligande

Hej,
Jag känner att ett förtydligande är på sin plats. Grafikkort kanske inte är det bästa exemplet att ta upp som undantag, det kan jag hålla med om och ska faktiskt ta bort. Distansköplagen gäller självklart även grafikkort under samma förutsättningar som allt annat som köps via internet.
Det som gör punkt 6 ”ångerrätt och öppet köp” lite otydlig är att det avser både butik och webshop. När det gäller butik så har vi öppet köp i 7 dagar under förutsättning att det är obruten förpackning, nu brukar vi förvisso hellre fria än fälla även i butik. Tanken är ju att både vi och ni (våra kunder) skall vara nöjda med sitt köp.

När det gäller webshopen så är det 14 dagar som gäller, då får man öppna förpackningen och varsamt kontrollera varan, här är det oftast sunt förnuft som gäller. Ett välpacketerat grafikkort som någon inte är nöjd med och som inte är skadat tar vi givetvis i retur, inga problem. Vi har stämpel med trygg e-handel och vårdar detta ömt, det är en trygghet i sig själv för missköter man sig där så förlorar man också rätten att ha denna stämpel på sin hemsida.
Hoppas att den informationen jag gav gjorde det lite tydligare, om inte? Slå oss en signal eller lägg ett mejl om du känner dig osäker på någon punkt så löser vi det. info@jmedata.se eller 040 – 644 42 00

Med vänliga hälsningar,
Martin Björk
JME Data

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack

Tack för att du uppmärksammade och gav feedback.
Du kan tryggt handla av oss.
Mvh
Martin
JME Data

Skrivet av DarkAlf:

Vad är detta egentligen? Jag har aldrig sett andra nätbutiker påstå att grafikkort snabbt skulle bli för gamla för att de skulle kunna ta tillbaka dem inom 14 dagar!

Dessutom påstår de att man försiktigt får undersöka varan, men förpackningen ska vara obruten och varan skall vara oanvänd. Good luck säger jag bara.

Jag var på väg att handla från JME, men när jag såg detta så försvann de tankarna helt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Trickles, ångerrätt handlar inte om att man ska kunna skicka tillbaka sina impulsköp (även ifall det är en bieffekt av det). Det handlar om att du som kund ska kunna granska din vara och känna dig nöjd med den precis som om du hade handlat i en vanlig affär.

I grafikkorts-sammanhang så kan man väl ta ett exempel om att du håller på med att modda en dator där det är viktigt att alla komponenterna är färgmatchade. Du tittar på bilden av grafikkortet (med hjälp av din kalibrerade IPS-skärm, såklart) och kommer fram till att det är just den nyansen blå som du vill ha. När du sen får grafikkortet så visar det sig att kortet är mörkblått istället för ljusblått. Kortets utseende var alltså inte korrekt återgivet av försäljaren. (Självklart måste du även öppna förpackningen för att kunna granska kortet.)

Hur återförsäljaren sen tar hand om kortet är upp till dem. Komplett t.ex. har ju sina demo-produkter.

Det är ju inte det som jag säger. Jag säger att det är ett problem att folk som impulsköper nyttjar detta på felaktigt sätt. Du och många andra läser verkligen inte vad man skriver vilket får mig att ana oro inför den lathet människor besitter. Det som du sedan beskriver är ju en sak som företaget själva skulle ha gjort ett fel på och därför är det mer OK att göra återköp. Gör nu som jag tipsade om och läs allt i fortsättningen så blir alla glada och inga frågetecken kommer dyka upp

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Det jag tycker är att om man är så "köpkåt" att man inte kan låta bli att köpa ett grafikkort och sedan komma på att det här var ju inte så bra för min ekonomi och sedan skicka tillbaka det så bör man ju tänka efter en eller två gånger. Dock är det ju inget problem tills det att man öppnar upp varan och därmed bryter förpackningen.
Det är detta problem som jag vill komma åt och en ändring av distansköplagen borde införskaffas..

Det behöver ju dock inte vara den enda anledningen att man är missnöjd. Grafikkortet var kanske för stort, det kan inte vara ett helt ovanligt problem med tanke på kortens storlek nu för tiden. Kanske var det väldigt högljutt, kanske orkade inte nätdelen driva det. Om anledningen faktiskt är att man var köpkåt och sen kom på att man inte hade råd håller jag med dig, men man bör nog tänka lite längre än så innan man ger sig på att att ändra distansavtalslagar hit och dit.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Japp, håller helt med. Samt att man vill passa på att ge JME tummen upp för deras engagemang och viljan att göra rätt

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Det är ju inte det som jag säger. Jag säger att det är ett problem att folk som impulsköper nyttjar detta på felaktigt sätt. Du och många andra läser verkligen inte vad man skriver vilket får mig att ana oro inför den lathet människor besitter. Det som du sedan beskriver är ju en sak som företaget själva skulle ha gjort ett fel på och därför är det mer OK att göra återköp. Gör nu som jag tipsade om och läs allt i fortsättningen så blir alla glada och inga frågetecken kommer dyka upp

Om det nu verkligen är impulsköparna som du vänder dig mot så förstår jag inte varför du har skrivit så mycket om att du inte vill ha varor där förpackningen varit bruten. En konsument måste ju bryta förpackningen för att kunna undersöka varan. En impulsköpare kan ju faktiskt komma på att det där gjorde ont i plånboken innan han bryter förpackningen.

Oavsett så verkar du ha kommit till insikt att distansavtalslagen faktiskt är något bra, vilket var lite mer tveksamt i början av tråden. Ifall vi ska diskutera saken vidare så tycker jag nog att det i så fall passar bäst i en annan tråd.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Distansavtalslagen kom ju till just för att det var så många som krängde skitprodukter via postorder och i dörren. De lovade vitt och brett och sen när produkterna kom så var det bara skräp. Man gav då kunden ett skydd i form av 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller ALLA produkter som man köper via distans eller vid direktförsäljning i hemmet. Även bläckpatroner, saft och liknande. Det finns inga undantag i själva lagen.
Däremot finns tillägget att podukten ska returneras i "oförändrat skick", vilket i princip innebär att du kan plocka upp en vara, använda den hur mycket du vill, men när du returnerar den så ska den vara i skick som ny, oskadad och fullt säljbar som ny vara. Detta är ju givetvis omöjligt att göra för förbrukningsprodukter som bläckpatroner, saft, dammsugarpåser, kondomer och liknande så i princip är dessa produkter undantagna. Men bara om man faktiskt använder dom.
Tyvärr missbrukas denna lagen alldeles för ofta. Folk impulsköper saker, bryter och skadar förpackningar och själva produkten och sen gnäller de som fan när företaget inte vill ta emot produkten. Ångerrätten orskar också en massa extrajobb för företag som får gå igenom all produkter och ibland sälja dessa billigare.

Jag har själv jobbat med produkter som omfattades av ångerrätten. Varenda gång man fick tillbaka en så var det alltid samma sak. Den var använd, förpackningen var trasig och jag fick lägga allt mellan 30 minuter till 1 timma på att få den i säljbart skicka igen. inte så kul. Tjafsade man med kunden om detta(vilket man gjorde de första 20 gångerna) Så åkte man på en utskällning eller helt enkelt ut genom dörren.
En dum tråkigt lag är det, som inte skulle behövas om folk använde den där runda knoppen som sitter ovanför axlarna.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Du tyckte det var konstigt att man tappade hakan om man inte får skicka tillbaka t.ex. Grafikkort. Men tänk om butiken har felaktig bild på kortet på deras hemsida, då är det bra att distans(avtals)lagen finns. Och ibland skickas det fel produkter och då är det också bra att enkelt hänvisa till distansavtalslagen.
Jag vet inte om jag har köpt någon begagnad vara för nypris, jag litar på att Inet vet vad de håller på med och sålänge Inet ger mig garanti och ångerrätt så handlar jag hellre från nätbutiker är fysisls butiker. Faktum är att man får mer rättigheter när man handlar från nätbutiker.

Ps/ Jag vill inte heller ha begagnade produkter för nypris, men kan vad gör man åt det? Jag tror nog att de flesta inkl. dig kommer att fortsätts att köpa från nätet.

Är det fel bild på hemsidan är detta inte alls en garanti att du får byta/lämna tillbaka varan! Alla butiker reserverar sig för tryckfel och därmed har du inte mycket att säga till om.

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Så, uppdatering av våra köpvillkor är nu gjorda, hoppas att du tycker det ser bättre (tydligare) ut nu.

Ha en trevlig helg,
Martin Björk
JME Data

Skrivet av DarkAlf:

Vad är detta egentligen? Jag har aldrig sett andra nätbutiker påstå att grafikkort snabbt skulle bli för gamla för att de skulle kunna ta tillbaka dem inom 14 dagar!

Dessutom påstår de att man försiktigt får undersöka varan, men förpackningen ska vara obruten och varan skall vara oanvänd. Good luck säger jag bara.

Jag var på väg att handla från JME, men när jag såg detta så försvann de tankarna helt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kobb3:

Är det fel bild på hemsidan är detta inte alls en garanti att du får byta/lämna tillbaka varan! Alla butiker reserverar sig för tryckfel och därmed har du inte mycket att säga till om.

Och just därför är det bra med distansavtalslagen? Precis som jag sa i mitt inlägg?

Inlägget redigerat av Aser: tog bort ett onödigt påhopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Och just därför är det bra med distansavtalslagen? Precis som jag sa i mitt inlägg? Snacka om att du bara ville skriva ett inlägg bara för att verka smart, men det blev nog tvärtom grabben.

Nej? Jag skrev aldrig något om varför avtalslagen är bra. Förklarade bara att distansavalslagen inte fungerar om det är fel bild på en hemsida. Detta eftersom att företaget har reserverat sig för tryckfel.

Inlägget redigerat av Aser: svar på borttagen del av inlägg ovan raderat