Hemmabygge - Ca 30000:- Tankar/funderingar välkomnas!

Permalänk
Medlem

Hemmabygge - Ca 30000:- Tankar/funderingar välkomnas!

Hej,

Har länge funderat på att bygga ihop en ny dator som ska hålla ett tag framöver.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/102139/2011-01-09

Till det kommer jag köpa 3 st. OCZ Vertex 2 Series 60 GB(Raid 0 konfiguration) och Corsair Dominator-GT Memory 8 GB 2 x 4 GB DIMM 240-pin DDR3 2000 MHz.

Datorn kommer att överklockas så pass mycket som möjligt. Bl.a. fullskalig vattenkylning och fler grafikkort/minnen/SSD kommer att inhandlas när jag känner behov av det.

Jag skulle vilja ha några sista tankar och funderingar gällande de olika komponenterna jag tänkt att ta med. Ej hjälpande kommentarer undanbedes.

Tack på förhand!

Permalänk

1. vilken fläkt ska vart?
2. vet du om Antec fläkten passar? Vad vill du ens ha den för?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

De ända jag skulle gjort annorlunda är nog att satsa lite mer på tystare fläktar. Om du ska ha så mycket vattenkylning osv skulle det väl vara nice med tystare fläktar också, så att ljudnivån minskas så mycket som möjligt? Din högpresterade fläkt låter typ dubbelt så mycket som en Noctua, och tror du verkligen all den kylningen behövs? Och så din Noctua 80mm fläkt, har chassit verkligen plats för den, eller är det bara jag som har fel? Detta är det ända jag skulle kolla upp tror jag, allt annat ser perfekt ut imho.
I vilket fall som helst, det jag skrev har ju bara med kylning att göra, så i vilket fall som helst kommer du få en riktigt jävla fet dator!^^
Om du inte redan har en HDMI kabel kan du ju lägga till det också, bara därför att det är lite bättre än dvi och att om du har råd med denna datorn lär ju en HDMI sladd inte vara några problem...

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

1. vilken fläkt ska vart?
2. vet du om Antec fläkten passar? Vad vill du ens ha den för?

Skrivet av Eddy:

De ända jag skulle gjort annorlunda är nog att satsa lite mer på tystare fläktar. Om du ska ha så mycket vattenkylning osv skulle det väl vara nice med tystare fläktar också, så att ljudnivån minskas så mycket som möjligt? Din högpresterade fläkt låter typ dubbelt så mycket som en Noctua, och tror du verkligen all den kylningen behövs? Och så din Noctua 80mm fläkt, har chassit verkligen plats för den, eller är det bara jag som har fel? Detta är det ända jag skulle kolla upp tror jag, allt annat ser perfekt ut imho.

Tack för era svar! Alla fläktar som finns med i listan får plats i chassit. Antec 200mm sitter i toppen och 120mm sitter och kyler grafikkorten samt en 80mm i en grafikkortshållare(alltså mer grafikkortskylning). Jag lade efter att jag postade tråden till en fläktstyrning så att fläktarnas ljud är inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Hej och tack för era svar! Alla fläktar som finns med i listan får plats i chassit. Antec 200mm sitter i toppen och 120mm sitter och kyler grafikkorten samt en 80mm i en grafikkortshållare(alltså mer grafikkortskylning). Jag lade efter att jag postade tråden till en fläktstyrning så att fläktarnas ljud är inget problem.

Låter ju riktigt bra då. Kan inte annat än att säga lycka till och enjoy!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Hej,

Har länge funderat på att bygga ihop en ny dator som ska hålla ett tag framöver.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/102139/2011-01-09

Till det kommer jag köpa 3 st. OCZ Vertex 2 Series 60 GB(Raid 0 konfiguration) och Corsair Dominator-GT Memory 8 GB 2 x 4 GB DIMM 240-pin DDR3 2000 MHz.

Datorn kommer att överklockas så pass mycket som möjligt. Bl.a. fullskalig vattenkylning och fler grafikkort/minnen/SSD kommer att inhandlas när jag känner behov av det.

Jag skulle vilja ha några sista tankar och funderingar gällande de olika komponenterna jag tänkt att ta med. Ej hjälpande kommentarer undanbedes.

Tack på förhand!

Du får ju med black musmatta och en ZOWIE EC1 black mus till skärmen du ska köpa!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvinVild:

Du får ju med black musmatta och en ZOWIE EC1 black mus till skärmen du ska köpa!

Hehe, jag har läst flera gånger om att de medföljande tillbehören är rent utsagt usla och bara är ett försäljningsknep. Alltid bra att ha i lager dock!;)

Permalänk
Medlem

Strunta du i H70/50. Satsa på riktig vattenkylning istället!

Alternativt EK's egna paket: http://www.indomo.se/11898-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-240 - 1695kr

Du kommer få mycket tystare och svalare dator än med H70. Visst, det kostar också, men när du ändå har så hög budget...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är ett 1200W nätagg verkligen nödvändigt ?

Ser inget som drar några direkt mängder med ström.. 1000W klarar du med om du nu vill ha 1000-talssiffran

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Hej,

Har länge funderat på att bygga ihop en ny dator som ska hålla ett tag framöver.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/102139/2011-01-09

Till det kommer jag köpa 3 st. OCZ Vertex 2 Series 60 GB(Raid 0 konfiguration) och Corsair Dominator-GT Memory 8 GB 2 x 4 GB DIMM 240-pin DDR3 2000 MHz.

Datorn kommer att överklockas så pass mycket som möjligt. Bl.a. fullskalig vattenkylning och fler grafikkort/minnen/SSD kommer att inhandlas när jag känner behov av det.

Jag skulle vilja ha några sista tankar och funderingar gällande de olika komponenterna jag tänkt att ta med. Ej hjälpande kommentarer undanbedes.

Tack på förhand!

Ser ut att vara en riktigt bra dator.

Det enda jag vill kommentera är att om du inte planerar att köra sli senare är nätagget kraftigt överdimensionerat.

GL HF!

EDIT:
Såg att du ev. ska göra det senare

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Strunta du i H70/50. Satsa på riktig vattenkylning istället!
http://img87.imageshack.us/img87/1112/vattenb.png

Alternativt EK's egna paket: http://www.indomo.se/11898-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-240 - 1695kr

Du kommer få mycket tystare och svalare dator än med H70. Visst, det kostar också, men när du ändå har så hög budget...

Jag tog en titt på hemsidan du länkade och de verkade ha vettiga vattenkylningsprodukter. Jag blev lite mer intresserad av vattenkylning när jag såg produkterna och slängde själv ihop en varukorg.

http://www.indomo.se/pdf/d3e1e5d82a6d35b6fa289d01561184e1.pdf

http://www.inet.se/kundvagn/visa/103592/2011-01-10

Jag lade till 3 st Schythe 120mm Kaze Fan på inet. Hur skulle denna setup fungera?

Skrivet av opA:

Är ett 1200W nätagg verkligen nödvändigt ?

Ser inget som drar några direkt mängder med ström.. 1000W klarar du med om du nu vill ha 1000-talssiffran

Jag vill ha en så pass framtidssäker dator som möjligt som kan bli uppgraderad utan problem. Så att SLI har jag redan nu i åtanke.

Permalänk

Köpte nåt liknande i somras. Kan väl inte säga att jag tyckte den levde upp till prislappen.

Permalänk
Skrivet av Dominator-2010:

Köpte nåt liknande i somras. Kan väl inte säga att jag tyckte den levde upp till prislappen.

Var det du blev besviken av då? :/

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Jag tog en titt på hemsidan du länkade och de verkade ha vettiga vattenkylningsprodukter. Jag blev lite mer intresserad av vattenkylning när jag såg produkterna och slängde själv ihop en varukorg.

http://www.indomo.se/pdf/d3e1e5d82a6d35b6fa289d01561184e1.pdf

http://www.inet.se/kundvagn/visa/103592/2011-01-10

Jag lade till 3 st Schythe 120mm Kaze Fan på inet. Hur skulle denna setup fungera?

Pumpen i den där combon är för svag om du vill ha ett ordentligt flow. Mycket bättre att köpa EK 4.0 eller Phobya 400 (det är samma pump). Radiatorn kommer inte få plats i HAF utan moddning. Har själv ett HAF, får plats med en 240 rad i toppen och en 120 rad i baken. Därför jag tog en 240 och en 120.

EDIT: Jag har gamla HAF, inte HAF X. Så det är möjligt att det går nya...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Eddy:

Om du inte redan har en HDMI kabel kan du ju lägga till det också, bara därför att det är lite bättre än dvi och att om du har råd med denna datorn lär ju en HDMI sladd inte vara några problem...

Lycka till!

Hur skulle en HDMI kabel vara bättre än en DVI-kabel? (Inte DVI-A ju utan DVI-D-DL) Han lär ju knappast köra ljud ut i skärmen.

@try1t Personligen hade jag satsat på tystare kylning (jag hade nog haft alla mina fläktar som Noctua). Sen så hade jag ju aldrig köpt en TN-panel och absolut inte till det priset men jag antar att det har med Nvidias 3D grejs att göra, jag som sysslar med grafik och fotografering har kanske lite andra prioriteringar. Sen vet jag inte om jag inte hade prioriterat om lite om jag skulle lägga så mycket pengar på ett system och kört på två grafikkort i SLI på ett sådant i stället. Antar att det kommer vara en gamingrig huvudsakligen. Sen hade jag själv aldrig klarat ett HAF chassi själv men det är väll personligt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dominator-2010:

Köpte nåt liknande i somras. Kan väl inte säga att jag tyckte den levde upp till prislappen.

Jag har precis varit inne och tittat på den dator som du byggde ihop och den är inte ens i närheten av prestandan av den här datorn - för att vara ärlig. :S Tycker att du valde massor av överprisade komponenter.

Skrivet av Thornblom:

Pumpen i den där combon är för svag om du vill ha ett ordentligt flow. Mycket bättre att köpa EK 4.0 eller Phobya 400 (det är samma pump). Radiatorn kommer inte få plats i HAF utan moddning. Har själv ett HAF, får plats med en 240 rad i toppen och en 120 rad i baken. Därför jag tog en 240 och en 120.

EDIT: Jag har gamla HAF, inte HAF X. Så det är möjligt att det går nya...

Jag läste specifikt på deras hemsida att en 3x120 radiator får plats i toppen - så antar att den får plats. Angående pump/reservoar så har jag knappt någon kunskap alls. Har den reservoar du valde en cylinderform? Hur mountar du en cylinderformad reservoar och pumpen inne i chassit på bästa sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Jag läste specifikt på deras hemsida att en 3x120 radiator får plats i toppen - så antar att den får plats. Angående pump/reservoar så har jag knappt någon kunskap alls. Har den reservoar du valde en cylinderform? Hur mountar du en cylinderformad reservoar och pumpen inne i chassit på bästa sätt?

Dåså!

Pumpens styrka mäter man i "Pressure Head" och "Pump Flow". Combon du valde har 1.8m PH samt 750L/H PF. De pumparna jag föreslog har 4m PH och 800L/H. Så de är starka. Visst, det skulle fungera med den du valde, men det kommer inte kyla riktigt lika bra. Och om du i framtiden vill kyla mer än CPU så måste du ha en starkare pump.

Ja, den är cylinderform. Dessa är lite knöliga att installera, här ser du ett bra exempler:

Nu finns det inget HDD bur där, men du kan lika gärna montera pumpen på botten bredvid buren. Du får med brackets med 4mm hål till pumparna. Så jag skulle nog monterat den i botten på fläktplatsen där.
Cylinderna får man fixa lite med, du kan köpa en 5.25 res om du tycker det blir för jag jobbigt att modda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Dåså!

Pumpens styrka mäter man i "Pressure Head" och "Pump Flow". Combon du valde har 1.8m PH samt 750L/H PF. De pumparna jag föreslog har 4m PH och 800L/H. Så de är starka. Visst, det skulle fungera med den du valde, men det kommer inte kyla riktigt lika bra. Och om du i framtiden vill kyla mer än CPU så måste du ha en starkare pump.

Ja, den är cylinderform. Dessa är lite knöliga att installera, här ser du ett bra exempler: http://img35.imageshack.us/img35/2525/imgp1247qpr.jpg

Nu finns det inget HDD bur där, men du kan lika gärna montera pumpen på botten bredvid buren. Du får med brackets med 4mm hål till pumparna. Så jag skulle nog monterat den i botten på fläktplatsen där.
Cylinderna får man fixa lite med, du kan köpa en 5.25 res om du tycker det blir för jag jobbigt att modda.

Tack för all information!

Jag har nu bestämt mig för att ha vattenkylning för cpu för tillfället och skaffa till andra komponenter senare. Jag vill dock helst undvika så mycket av chassimoddning som är möjligt och kommer därför köra på:

http://www.indomo.se/7359-EK-BAY-SPIN-Reservoir-Acetal
och
http://www.indomo.se/8023-Phobya-DC12-400-12V-Pump

istället för kombon. Vad tros om denna setup?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Hur skulle en HDMI kabel vara bättre än en DVI-kabel? (Inte DVI-A ju utan DVI-D-DL) Han lär ju knappast köra ljud ut i skärmen.

@try1t Personligen hade jag satsat på tystare kylning (jag hade nog haft alla mina fläktar som Noctua). Sen så hade jag ju aldrig köpt en TN-panel och absolut inte till det priset men jag antar att det har med Nvidias 3D grejs att göra, jag som sysslar med grafik och fotografering har kanske lite andra prioriteringar. Sen vet jag inte om jag inte hade prioriterat om lite om jag skulle lägga så mycket pengar på ett system och kört på två grafikkort i SLI på ett sådant i stället. Antar att det kommer vara en gamingrig huvudsakligen. Sen hade jag själv aldrig klarat ett HAF chassi själv men det är väll personligt.

Vad menar du på att nackdelarna är med en TN-panel?

Permalänk
Skrivet av try1t:

Vad menar du på att nackdelarna är med en TN-panel?

Sämre färgåtergivning (dirthering), sämre betrakningsvinklar. Du kan läsa mer om det här:
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#Twisted_nematic_.28TN.29

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Sämre färgåtergivning (dirthering), sämre betrakningsvinklar. Du kan läsa mer om det här:
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#Twisted_nematic_.28TN.29

Så att vad skulle du rekommendera istället? Vad är den ultimata skärmen?:)

Permalänk

Det beror ju på flera saker, jag vet inte vad kraven för Nvidia 3D vision är men jag antar att det inte fungerar med vilken skärm som helst och det är inget jag personligen bryr mig om så jag har aldrig sattit mig in i det där. Personligen så kör jag på en Dell UltraSharp U2311h som mitten/huvudskärm sen har jag ett gäng andra skärmar för andra saker. Jag själv hade aldrig klarat mig med en TN-skärm som huvudskärm utan för mig är IPS vägen att gå men det har väll att göra med vad man håller på med också, tror inte där finns en ultimat skärm för alla utan olika skärmar är bra för olika personer, själv skulle jag mycket gärna vilja ha 3st U2410 men det har jag inte riktigt råd med.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Det beror ju på flera saker, jag vet inte vad kraven för Nvidia 3D vision är men jag antar att det inte fungerar med vilken skärm som helst och det är inget jag personligen bryr mig om så jag har aldrig sattit mig in i det där. Personligen så kör jag på en Dell UltraSharp U2311h som mitten/huvudskärm sen har jag ett gäng andra skärmar för andra saker. Jag själv hade aldrig klarat mig med en TN-skärm som huvudskärm utan för mig är IPS vägen att gå men det har väll att göra med vad man håller på med också, tror inte där finns en ultimat skärm för alla utan olika skärmar är bra för olika personer, själv skulle jag mycket gärna vilja ha 3st U2410 men det har jag inte riktigt råd med.

Hehe, sökte på de skärmar du nämnde och såg på direkten att de inte passade mina behov med ca 30ms och ingen 3D funktionalitet. Detta passar säkert perfekt till någon som aldrig kör spel som kräver låga latenser men jag ska nog spela en hel del sådant så jag tror att den skärmen jag valt i min setup nog ska passa mig bra. Tack för din åsikt iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Tack för all information!

Jag har nu bestämt mig för att ha vattenkylning för cpu för tillfället och skaffa till andra komponenter senare. Jag vill dock helst undvika så mycket av chassimoddning som är möjligt och kommer därför köra på:

http://www.indomo.se/7359-EK-BAY-SPIN-Reservoir-Acetal
och
http://www.indomo.se/8023-Phobya-DC12-400-12V-Pump

istället för kombon. Vad tros om denna setup?:)

Det kommer bli super! Den där pumpen med ett 360 rad kommer orka dra vatten till GPU och Chipset också

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Det kommer bli super! Den där pumpen med ett 360 rad kommer orka dra vatten till GPU och Chipset också

Så bra! Tack för all hjälp!:)