Köpa ny hårddisk för operativsystemet

Permalänk
Medlem

Köpa ny hårddisk för operativsystemet

Köpte nyligen en ny dator eller ja moderkortet brann på den gamla, så köpte nya delar vilket blev i princip helt ny dator. Hade många olika hårddiskar (Vanliga 7200rpm), så köpte inga nya diskar. Nu har hårddisken jag la in operativ systemet på börjat gå segt och överarbeta, så antar att den håller på att ge sig. Fundera på att köpa en disk att bara ha operativsystemet på. Ska man köra på en vanlig billig 7200rpm disk igen eller ska man köpa snabbar disk? Kommer man märka prestanda skillnad?

Permalänk
Medlem

Du märker säkert lite prestanda skillnad om du köper en ny 7200rpm beroende på ålder/slitage hos din gamla disk. Men om du känner att du har råd att lägga ut lite mer och köpa en ssd disk är skillnaden som natt och dag.

Permalänk
Medlem

Vill du se prestanda skillnad så köp en SSD.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem

Som marknaden ser ut nu finns det ingen anledning att välja något annat än antingen en vanlig 7200-varvare eller en SSD. Om du ska ha mekanisk, satsa på Samsung F3.

Permalänk
Medlem

Som natt och dag med SSD alltså. Kanske bör fundera på detta då, men SSD känns fortfarande dyra kommer säkert sjunka kraftigt i pris på nått år.

Hur ansluter man för övrigt SDD har aldrig varit i kontakt med en sådan. Sen om skillnaden är som natt och dag hur kommer jag märka skillnaden mellan SSD och en ny 7200rpm?

Permalänk
Medlem

Lägg operativet och vanliga program på en SSD och eventuella nedladdningar och annat som tar plats på en mekanisk disk.

Jag valde att bygga upp det på detta viset:

C:\ System (SSD Corsair Force 120GB)
D:\ Nedladdningar (Samsung F3 1TB)
E:\ Arkivering #1 (WD 500GB)
F:\ Arkivering #2 (WD 500GB)

De två WD diskarna är ett par år gamla, men fungerar fortfarande helt ok att spara saker på. Jag funderar däremot på att köra Raid 1 på dem som försäkring ifall någon av dem skulle börja strula.

Skrivet av Espo:

Som natt och dag med SSD alltså. Kanske bör fundera på detta då, men SSD känns fortfarande dyra kommer säkert sjunka kraftigt i pris på nått år.

Hur ansluter man för övrigt SDD har aldrig varit i kontakt med en sådan. Sen om skillnaden är som natt och dag hur kommer jag märka skillnaden mellan SSD och en ny 7200rpm?

SSD ansluts på samma sätt som en mekanisk disk. Däremot är det en fördel att trycka på AHCI i Bios så den faktiskt jobbar i rätt hastighet. Om du har SATA 6GB/s blir det dessutom ännu snabbare, men det är inget måste.

Hastighetsskillnaden märks överallt. Du kommer in i Windows snabbare och alla program laddar snabbare. Laddningstider på spel går ner. Det kan även märkas skillnad i ren spelprestanda då hårddisken ibland laddar info när du spelar. Dvs allt som har med hårddisken att göra kommer att få ett rejält lyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

Som natt och dag med SSD alltså. Kanske bör fundera på detta då, men SSD känns fortfarande dyra kommer säkert sjunka kraftigt i pris på nått år.

Hur ansluter man för övrigt SDD har aldrig varit i kontakt med en sådan. Sen om skillnaden är som natt och dag hur kommer jag märka skillnaden mellan SSD och en ny 7200rpm?

Ssd ansluts till en ledig sataport på moderkortet, precis som en traditionell hårddisk. Skillnaden är att ssd är mycket snabbare, uppstart av windows och andra program går jättefort, swec gjorde en video om det för ett tag sedan, bara att söka på youtube:)

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Om du redan har massa vanliga 7200 varvare och du inte känner att du behöver mer utrymme är det ju bättre att lägga de pengarna på prestanda istället, alltså SSDn Det är ju inte många hundralappar extra om du tar en 40 eller 60 GB som räcker för OS. Och de extra Gigabyten du får om du lägger på en mekanisk fyller man ju oftast med skräp ändå

SSDn har oftast SATA anslutningar precis som vanligt. Skillnaden är att om du köper en 2,5" så får du se till att du får med en 3,5" vagga om du inte kan montera 2,5" diskar i ditt chassi. Jag vet att till OCZ diskarna följer det alltid med det, men till andra märken kanske man får köpa detta separat för en femtilapp eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

Som natt och dag med SSD alltså. Kanske bör fundera på detta då, men SSD känns fortfarande dyra kommer säkert sjunka kraftigt i pris på nått år.

Hur ansluter man för övrigt SDD har aldrig varit i kontakt med en sådan. Sen om skillnaden är som natt och dag hur kommer jag märka skillnaden mellan SSD och en ny 7200rpm?

I dessa test kör han med den äldre OCZ vertex SSDn i båda klippen även när han kör mot den snabbaste mekaniska hårdisken som finns på marknaden alltså raptorn, kör själv med den senaste OCZ vertex 2 SSDn och den är gudomlig :).

http://www.youtube.com/watch?v=zJpAuZo5qgU

http://www.youtube.com/watch?v=MhYYx9ckR4Y&feature=channel

Sweclockers egna test. Dock kör dom med första generationens SSD som INTE använder sig av TRIM.

http://www.youtube.com/watch?v=pEsJzrww_dA

Rolig kille

http://www.youtube.com/watch?v=xB_QPibKIt8&feature=related

Några exempel

Sen kan du se denna för lite mer info hur du går till väga med din SSD

http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Visa signatur

All those memories will be lost in time... like tears in rain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luzer:

Om du redan har massa vanliga 7200 varvare och du inte känner att du behöver mer utrymme är det ju bättre att lägga de pengarna på prestanda istället, alltså SSDn Det är ju inte många hundralappar extra om du tar en 40 eller 60 GB som räcker för OS. Och de extra Gigabyten du får om du lägger på en mekanisk fyller man ju oftast med skräp ändå

SSDn har oftast SATA anslutningar precis som vanligt. Skillnaden är att om du köper en 2,5" så får du se till att du får med en 3,5" vagga om du inte kan montera 2,5" diskar i ditt chassi. Jag vet att till OCZ diskarna följer det alltid med det, men till andra märken kanske man får köpa detta separat för en femtilapp eller nåt.

Det är en fördel att välja en större SSD så även program och spel får plats. Windows fyller utan problem upp större delen av de mindre diskarna.

Jag kan även intyga att det följer med en 3,5" vagga till Corsair-SSD:n jag har. Bästa början är att kolla om du inte har någon vagga i chassit redan däremot. Följde med en förinstallerad vagga i mitt chassi.

Permalänk
Medlem

Kollade in Sweclockers videon på Youtube och när man så hur snabbt den ladda operativsystemet blev man ju inte sugen. Eftersom jag inte spelar nått på datorn funderar jag dock på om det är en overkill för mig?

Säg att jag skulle köpa en SSD så borde det väll räcka med 60-64GB? Har Win7 ultimate på datorn nu med alla program osv installerat. Detta tar 40GB och då skulle jag ha ytterligare 20-24GB ledigt på SSD disken.

En annan fråga, jag Ghostar backup på C: med Acronis Tru Image Home. Kommer denna Ghost fungera på en SSD disk eller måste man köra en ny installation pga helt ny maskinvara?