Permalänk

Firmware till Netgear WNR3500L

Hej alla!

Får idag hem min nya router, enligt rubriken ovan. Hade nu hoppats på lite förslag vilken firmware som rekommenderas? Original från tillverkaren? Tomato? DD-WRT?

De jag prioriterar är stabil uppkoppling, snabbhet (har 100/10 lina) samt i viss mån strömsnålhet. Upnp funktion är också prio.

Kommer ha en HP datavault server samt en stationär dator kopplad till routern trådat, och de är dessa jag prioriterar. Kommer utöver detta även ha två bärbara datorer kopplade trådlöst, men med dessa surfas de mest så där är inte hastigheten de viktiga.

Kom gärna med förslag! Har nu tomato firmware närmast hjärtat då jag hört att de är väldigt användarvänligt och stabilt, stämmer detta?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Förlåt, men jag ser inte va den länken ska hjälpa mig med?

De jag ville ha var egna tankar från folk här på sweclockers, inte en länk till ett allmänt forum om netgear...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Såg du hade två trådar om samma router, jaja, jag har DD-WRT v24-sp2 (08/07/10) std-usb-ftp (SVN revision 14896) på min router, vilket fungerar bra förutom buggar i GUI:et som omöjliggör konfigurering via GUI:et av VLAN vilket vanliga dödliga inte behöver använda sig av.
Jag tittade lite på original Firmware men ratade den ganska omgående, kunde inte göra en portforward som ändrade porten från extern 5804 till intern 5800. Det gick utmärkt i DD-WRT.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Förlåt, men jag ser inte va den länken ska hjälpa mig med?

De jag ville ha var egna tankar från folk här på sweclockers, inte en länk till ett allmänt forum om netgear...

Nä du har rätt ett underforum för netgear på DLSreport kan det knappast finnas folk med erfarenhet av just den routern du efterfrågar, det är bättre att söka svar på ett allmänt forum för hårdvara än ett specifikt...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Hur gick det TS? Blev de någon firmware? Isf var de lätt?

Har en 3500L på gång..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Jag säger Original, Tomato 1.27 (med så få funktioner som möjligt, annars kan FastNAT bugga), annars Tomato 1.28 (senaste) som har något sämre prestanda. 100/10 är dock inget trubbel.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Lagom förvirrat, vilken ska man tanka? (eller det är skitsamma eftersom Tomato ska in sen?)
ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer-V24-preSP2/2010/08-12...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Ok, läst på lite nu...

Först 30-30-30-reset
Tryck in .chk-filen
Vänta 5 min
30-30-30-reset
Tryck in .bin-filen
- Nu är DD-WRT installerat.

30-30-30-reset
Installera Tomato
30-30-30-reset
- Nu så

Stämmer detta?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Lustigt att det ska vara krångligare att installera custom-firmwares på WNR3500L som är till för detta än på storebror WNDR3700 som inte marknadsförs för det syftet. På den sistnämnda kan man installera i alla fall OpenWRT direkt via webbgränssnittets Update firmware. Kan ju vara så att DD-WRT-folket inte tagit sig tid att packa deras firmware som routern normalt vill ha den.

Lycka till förresten. Berätta gärna hur det fungerade sedan. Alltid roligt att höra hur folk upplever custom-firmwares.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Håller med!
Men folk som köper en sån här router har väl lite koll och vill också gärna läsa på och undersöka - det riktigt konstiga är att råkar man bricka routern så e man körd (om jag förstått allting rätt). Det hade varit riktigt smart om webGUI i routern hade tre knappar.
- Get & Install DD-WRT
- Get & Install Tomato
så sköter den allt via nätet och startar om när de behövs.

Coolt med open-source router men ändå så pass rörigt att många jag har läst inte ens pallat/riskerat köra in en annan mjukvara...

Oh well, några timmars läsning så har man rätt bra koll på proceduren. En bra start är ju här;
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNR3500L

Och här hittade jag en bra step-by-step guide för att få in Tomato USB;
http://tomatousb.org/forum/t-305397/new-netgear-3500l

1) Download and install: dd-wrt.v24-15704_NEWD-2_K2.6_mini-WNR3500L.chk onto Netgear 3500L.
2) Do a 30-30-30 reboot.
3) Download and install: tomato-K26USB-1.28.9054MIPSR2-beta-Ext.trx
4) Do a 30-30-30 reboot.
5) Enjoy…?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Håller med!
Men folk som köper en sån här router har väl lite koll och vill också gärna läsa på och undersöka - det riktigt konstiga är att råkar man bricka routern så e man körd (om jag förstått allting rätt). Det hade varit riktigt smart om webGUI i routern hade tre knappar.
- Get & Install DD-WRT
- Get & Install Tomato
så sköter den allt via nätet och startar om när de behövs.

Coolt med open-source router men ändå så pass rörigt att många jag har läst inte ens pallat/riskerat köra in en annan mjukvara...

Oh well, några timmars läsning så har man rätt bra koll på proceduren. En bra start är ju här;
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNR3500L

Och här hittade jag en bra step-by-step guide för att få in Tomato USB;
http://tomatousb.org/forum/t-305397/new-netgear-3500l

1) Download and install: dd-wrt.v24-15704_NEWD-2_K2.6_mini-WNR3500L.chk onto Netgear 3500L.
2) Do a 30-30-30 reboot.
3) Download and install: tomato-K26USB-1.28.9054MIPSR2-beta-Ext.trx
4) Do a 30-30-30 reboot.
5) Enjoy…?

Har den inget recovery-läge där man kan uppa en fungerande firmware via tftp som 3700:n har? Lustigt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

blunden, jo de måste den ju ha, låter konstigt annars....
*läser på*

edit: jodå, finns en "revert" funktion

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Såja, nu snurrar Tomato på min 2 timmar gamla router. Än så länge fungerar de bra men inte hardcore-testat den än

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

OpenWrt brukar vara bäst på alla fronter utom kanske webGUI, alla dessa andra så kallade firmwares basserar sig på detta. Även WNDR3700s fabriksfirmare! Dvs Netgear kör OpenWrt som grund. Just WNR3500 vet jag inte exakt dock, men har svårt och tänka mig annat.

DD-Wrt är inte mer än ett diktaturprojekt med snyggt ajax GUI, tomaten har jag ingen susning om.

Skillnaden mellan OpenWrt och alla dessa andra hobby projekt är att OpenWrt är öppet och byggt av communityn (och inklusive linux). De är först med patchar och funktioner upströms. Till skillnad från alla dessa andra som kanske skapas i någons vardagsrum i polen när man lärt sig ladda ner källkoden till openwrt.

Sedan har vi fabriksfirmwares, som också väldigt ofta är baserade på linux, oftast openwrt men vissa tillverkare gör allt för att dölja vad som körs undertill framförallt om man baserat hårdvaran på broadcom prylar så är det oftast rättså kört med binärblobbar som endast fungerar med nostalgiska linuxkärnor, dvs även om källkoden är fullt modifieringsbar för övrigt så är man fast i den nostalgiska kärnan pga en eller två drivrutiner enbart fungerar med den gamla.

Hur som helst, OpenWrt säger jag bara, sen så ska du ju köra SSH mot den och configuera upp den själv och strunta i webGUIt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

OpenWrt brukar vara bäst på alla fronter utom kanske webGUI, alla dessa andra så kallade firmwares basserar sig på detta. Även WNDR3700s fabriksfirmare! Dvs Netgear kör OpenWrt som grund. Just WNR3500 vet jag inte exakt dock, men har svårt och tänka mig annat.

DD-Wrt är inte mer än ett diktaturprojekt med snyggt ajax GUI, tomaten har jag ingen susning om.

Skillnaden mellan OpenWrt och alla dessa andra hobby projekt är att OpenWrt är öppet och byggt av communityn (och inklusive linux). De är först med patchar och funktioner upströms. Till skillnad från alla dessa andra som kanske skapas i någons vardagsrum i polen när man lärt sig ladda ner källkoden till openwrt.

Sedan har vi fabriksfirmwares, som också väldigt ofta är baserade på linux, oftast openwrt men vissa tillverkare gör allt för att dölja vad som körs undertill framförallt om man baserat hårdvaran på broadcom prylar så är det oftast rättså kört med binärblobbar som endast fungerar med nostalgiska linuxkärnor, dvs även om källkoden är fullt modifieringsbar för övrigt så är man fast i den nostalgiska kärnan pga en eller två drivrutiner enbart fungerar med den gamla.

Hur som helst, OpenWrt säger jag bara, sen så ska du ju köra SSH mot den och configuera upp den själv och strunta i webGUIt.

Jag måste hålla med dig. OpenWRT känns mer seriös och rent allmänt mindre av ett fulhack. Vet dock inte hur väl det fungerar på just WNR3500L dock. WNDR3700 kör som sagt en äldre version av OpenWRT som stock-firmware. De har dock inte släppt källkoden till sina moddade wifi-drivrutiner men de öppna ath9k-drivrutiner som OpenWRT använder istället fungerar utmärkt vad jag märkt.

Ja, det är lite irriterande när vissa Broadcom-drivrutiner bara fungerar med 2.4.x-kärnan eller liknande. Inte direkt "the new hotness". "Nostalgiska linux-kärnor" var dock en klockren beskrivning.

Slutligen så kan man ju faktiskt byta till andra web-GUIn på OpenWRT om man så vill. Finns mer än ett att välja på. Har dock inte så mycket att klaga på i LuCI dock. Tycker har det mesta man behöver normalt. I annat fall är det ju bara att SSH:a in och modda config-filerna manuellt istället.

GUIt i Tomato ser ju helt ok ut också dock. Gillar att custom-firmwares ofta har lite renare GUIn än tillverkar-firmwares.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis fått hem min Netgear WNR3500L och hittade till den här tråden. Hur går det för er som installerat costum firmware på WNR3500U/3500L? Har kört Tomato USB med VPN på en betydligt sämre router och var nöjd med resultatet, men kul att höra från er som använt routern ett tag vad ni tycket passar bäst för just den här routern och vilka funktioner ni använder er av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JWLinux:

Har precis fått hem min Netgear WNR3500L och hittade till den här tråden. Hur går det för er som installerat costum firmware på WNR3500U/3500L? Har kört Tomato USB med VPN på en betydligt sämre router och var nöjd med resultatet, men kul att höra från er som använt routern ett tag vad ni tycket passar bäst för just den här routern och vilka funktioner ni använder er av.

Har kört Tomato på min WNR3500L sedan dag ett och den har rullat på hur fint som helst. Använder mig mest av Samba och det funkar klockrent förutom att överföringshastigheten på usb porten i routern är ganska dålig.

Men annars funkar den otroligt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMind:

Har kört Tomato på min WNR3500L sedan dag ett och den har rullat på hur fint som helst. Använder mig mest av Samba och det funkar klockrent förutom att överföringshastigheten på usb porten i routern är ganska dålig.

Men annars funkar den otroligt bra!

Ja det blir förmodligen att köra Tomato igen

Permalänk
Medlem

Yeh men ja får inte min VPN-tjänst att fungera på mer än en dator (har såklart kört in -VPN firmwaren. Det finns en hel del VPN konfiguration men ja ja fattar nada använder annonime VPN.

Visa signatur

Baaahh