Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

sc2 bygger på sc1, har du ens spelat det?

Jag spelade sc1 i några år men att sc2 bygger på sc1 spelar ingen roll just nu då det var mules vi snackade om.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag spelade sc1 i några år men att sc2 bygger på sc1 spelar ingen roll just nu då det var mules vi snackade om.

han försöker desperat hitta konstiga argument, bara ignorera typ

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Ja det var mules vi snackade om tills du drog in argumentet att probes kan starta en warpin utav en byggnad å sedan gå tillbaka till att hämta mineraler, till skillnad från en scv och då började vi helt plötsligt prata om sc1/sc2.

Citat:

Tänk också på att jämfört med Toss så har terran alltid gubbar som bygger och därför inte kan samla in mineraler.
Zerg lider ju av samma problem dock.

Permalänk
Medlem

Ja det var mules vi snackade om tills du drog in argumentet att probes kan starta en warpin utav en byggnad å sedan gå tillbaka till att hämta mineraler, till skillnad från en scv och då började vi helt plötsligt prata om sc1/sc2.

Hur fan får du det till att jag snackar om sc1?

Jag skrev det för att ts inte hade med det som en fördel för toss så la till det som ett exempel.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Hur fan får du det till att jag snackar om sc1?

Jag skrev det för att ts inte hade med det som en fördel för toss så la till det som ett exempel.

Vi snackar om både sc1 och sc2 för att sc2 bygger på sc1 där sc1 är balanserat, så en aspekt i sc2 som finns i sc1 är då också balanserad i sc2.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara erkänna att du har förlorat och att MULEs inte är så jävla OP som du försöker att få dem att låta?

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Kan du inte bara erkänna att du har förlorat och att MULEs inte är så jävla OP som du försöker att få dem att låta?

Nej, jag har aldrig sagt att de är "jävligt op", oavsätt hur mycket eller lite op de är så är de fortfarande op.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har aldrig sagt att de är "jävligt op", oavsätt hur mycket eller lite op de är så är de fortfarande op.

beror väl på hur man ser de. Zerg kan vara op för larva kan göra så de kan få ut 20-30 gubbar samtidigt. pga larva.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

StarCraft 1 är balanserat och den skillnaden finns där.

Hela den här diskussionen är ganska dum, Balls Of Steel tycker inte om SC2 lika mycket som SC1 (antingen beror det på att han är van vid det gamla spelsättet och inte tycker förändring är nödvändig eller så är han inte längre expert på spelet och klagar på spelet därför, det vet vi inte och det spelar ingen roll).

Sedan att SC2 inte är balanserat vet vi alla. Det finns nog ingen SC2-spelare som tycker spelet är helt balanserat (då pratar jag inte om att öööh terran imba utan om vad som helst som gäller balansen i spelet så som kartorna, vissa raser/units i olika tidpunkter i spelet, som t.ex. carriers vs voidrays osv). Visst kan man tycka SC2 är dåligt balanserat och att SC1 är bra balanserat men det finns ju ingen poäng med det, för det är ganska välkänt.

Om några år kommer sc2 också vara bra balanserat (om inte expansionerna förstör allt), och då kan vi jämföra spelen med varandra, men detta känns bara dumt

Balls Of Steel: Mules förstör gamet och warp-ins/chronoboost är dumma nymodigheter

Random människa: Mules ger en bra balans/djup till spelet och warp-ins/chronoboost ger mer bredd till spelet

Balls Of Steel: SC1 var bättre därför att....

Random människa: SC2 å andra sidan...

Jag sätter mitt starcraft2-account på att ni inte kommer komma fram till någonting, my 5 cents

Permalänk
Medlem

MULE: ca 3,3 m/s
16 probes: 998 -> 3768 = 2770 minerals gathered = 15.388888888 per second
20 probes: 10513 -> 13588 = 3075 minerals gathered = 17.083333333 per second
24 probes: 7143 -> 10483 = 3340 minerals gathered = 18.555555555 per second
51 probes: 3768 -> 7103 = 3335 minerals gathered = 18.527777777 per second

Time to 16 patch zerg: 2:19 633M (99%) [1ET] terran: 2:52 633M (99%) [0MULE] protoss: 2:27 633M (99%) [3CB] Time to 20 patch zerg: 3:34 774M (99%) [1ET] terran: 4:00 774M (99%) [0MULE] protoss: 3:21 774M (91%) [4CB] Time to 24 patch zerg: 4:02 774M (99%) [1ET, 2SL, 1Q] terran: 4:34 942M (99%) [0MULE] {2CC} protoss: 4:07 942M (99%) [5CB] {2 Nexi} Time to 51 patch zerg: 6:08 1676M (17%) [2ET, 5SL, 2Q] {2 Hatch} terran: 6:56 2085M (99%) [0MULE] {5CC} protoss: 6:19 2019M (86%) [14CB] {4 Nexi}

Addera MULEs till varje timing får ni göra själva om ni har lust, jag kommer dock att skriva hur många totala MULEs som använts för varje terrans time. Jag gör förmodan att man vill uppnå en så pass god ekonomi så snabbt som möjligt, alltså inga andra units än workers, queens och MULEs. Förmodad 8 patch i city. Village vet jag inte. Tiderna som jag håller på med är från SC2BuildOrder som jag låter stå på under natten, återkommer alltså med dem.

EDIT 1: Lagt till tider för 16 patch. Legend: kursiv visar tiden för 16 drones, därefter kommer income vid TOA, därefter inom parentes visas sannolikhet att builden som använts är den mest optimala (avrundad nedåt till närmsta heltal), därefter hur många ExtractorTrick/MULEs/ChronoBoosts som använts för att nå målet.

EDIT 2: La till alla tider. Kursiv är själva tiden. Income efter det. Parentes visar sannolikhet för optimal build. Brackets visar hur många speciella ekonomiska resurser som använts. Sist visas hur många baser som används, om det inte står något om det så är det endast första basen som använts.
OBSERVERA!
*Zergs 51-patch är sannolikt inte optimal.
*Varje extra bas som byggs antas byggas vid en ny patch och jag är inte säker på om det då är en 6-patch eller en 8-patch som används. Jag hittade ingen inställning för att tvinga fram en build med enbart en bas. Alltså får dessa builds, åtminstone på builds över en bas, antas vara mot en motståndare som inte attackerar och som inte snor ens expansioner.
*Inga MULEs används till någon av terrans builds i denna undersökning. En känga i ansiktet mot MULEs kritiker eller en naturlig del av fast expansion? Jämför gärna övriga builds och funta vidar på rollen MULE spelar.
*Vidare så är siffrorna i början av inlägget hämtade från en gammal TL-tråd, och avser endast mining från en bas, i syfte att kvantitativt undersöka saturation.
OBSERVERA!

Mina egna tankar om MULE.
MULE är en enhet som används för att balansera upp mot de ekonomiska fördelarna som CB och SL ger toss resp zerg. Det är inget konstigt i sig och man skulle lika gärna kunna ge CC eller OC en möjlighet att använda reactor eller någon ability för att pumpa ut SCVs i dubbel takt, under begränsad tid förhoppningsvis. Anledningen till att CC eller OC _inte_ har någon enskild, ensam, liknande ability för boost av ekonomi är för att det taktiska valet skall bestå. Det har ju länge tjatats om att SC2 skulle vara mer eller mindre otaktiskt och annat hokus pokus. Jag håller delvist med, det saknas för många taktiska val och de flesta val spelaren får i varje match är först av strategisk karaktär. Ett av dessa befintliga taktiska val som är av stor betydelse för matchens fortgång är varje ras ekonomiska boost, dvs CB, MULE och SL. Emedan varje ras ekoboost ser gravt annorlunda ut så är tanken bakom densamma, för varje gång boosten _inte_ används, så hamnar spelaren potentiellt bakom i ekonomin. Eftersom ingen vill hamna bakom i ekonomin så ser man till att tvinga dem slösa bort sina boosts på annat än ekonomin. I vanliga fall så pressar man toss att lägga CB på uppgraderingar eller units, tvingar terrans att scanna eller supplya. I fallet zerg så gäller något andra regler, men det ska vi inte fundera över i detta avsnitt. Hursomhelst så är tanken med MULE, att den öht finns på OC och konkurrerar med bl.a. scan, att det taktiska valet skall bestå. Dubbelproduktion av SCVs skulle kunna implementeras så att det taktiska valet bestod, exempelvis om man hade att välja mellan CB/reaktor-effekt eller scan. Dylika ändringar är mer intressanta än "Möh.. MULE OP. Bort". Så ännu ingen radikal ändring tack, då MULEs balanserar upp terran gentemot zerg och toss, och det på ett gott sätt.
Vad jag däremot skulle vilja se är annan animation för MULE. Istället för att den synligt bryter mot reglerna och kör igenom SCVs och andra MULEs så skulle man kanske kunna göra så att det såg ut som att MULE kunde höja och sänka kroppen (gå på styltor) och SCVs eller annan MULE fick plats inunder. Det skulle göra så mycket mer sense, och se awesome hillarious ut. Nu ser det bara ut som en grafisk beta-bugg.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Jag har sett på några andra forum om sc2 att de har ett ord för sådana personer som tror sig vara bättre än spelet och dess utvecklare, som lägger ut en kortsiktig tes om att enhet/funktion X är OP för att enhet/funktion Y är annorlunda utan att ha tänkt längre än just X och Y, "Theorycrafters" kallas dem om jag inte minns fel.

Jag pallar inte läsa igenom en massa nuffror om allt, men ja tror det jämnar ut sig i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrpan42:

Jag har sett på några andra forum om sc2 att de har ett ord för sådana personer som tror sig vara bättre än spelet och dess utvecklare, som lägger ut en kortsiktig tes om att enhet/funktion X är OP för att enhet/funktion Y är annorlunda utan att ha tänkt längre än just X och Y, "Theorycrafters" kallas dem om jag inte minns fel.

Jag pallar inte läsa igenom en massa nuffror om allt, men ja tror det jämnar ut sig i längden.

Jag har sett på några andra forum om sc2 att de har ett ord för sådana personer som tror sig kunna förklara spelet utan siffror, som lägger ut en kortsiktig "meh" om en enhet/funktion X, som av ragers kallas OP för att enhet/funktion Y är annorlunda utan att ha tänkt längre än just X och Y. Vet inte vad de heter dock.

Jag pallar inte kolla igneom en massa replays om varje dispyt, så jag går och undersöker det själv genom theorycraft istället.

EDIT: På min tid kallades de som satte siffror på spelet för Theorycrafters och de som whinade om OP kallades helt enkelt för whiners, alternativt något annat nedsättande. Theorycrafters är något fint, något upphöjt alla andra utom diamond semi pro och uppåt. Ungefär som rena matematikerna eller teoretiska fysikerna är upphöjda fältbiologerna eller tekniska fysikerna
Evolutionsprogram och databaser är mitt spel, själva SC2 används enkom för kvantitativ analys

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Samma gäller alla raser, även Protoss och jag tycker at chrono boost, såväl som warp gates är fucked up. Jag tycker även force field är en fucked up spell.

Så du gillar inte mules, chrono boost, warp gates, force fields, samt ghosts och salvage som du skrivit i andra trådar. Du verkar ju inte gilla spelmekaniken i Starcraft II över huvud taget.

Permalänk
Skrivet av Fritter:

Så du gillar inte mules, chrono boost, warp gates, force fields, samt ghosts och salvage som du skrivit i andra trådar. Du verkar ju inte gilla spelmekaniken i Starcraft II över huvud taget.

Japp precis, finns mycket jag tycker inte borde vara som det är just nu!

Permalänk
Medlem

Hur hade du velat att det skulle vara?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Galaxy?
Jag tänkte att du kanske är intresserad av att visa var det blå skåpet skall stå. Finns många team och individer där ute som är intresserade av att balansera upp spelet efter egen smak och eget kunnande.

Visa signatur

Permalänk

Terran:
MULE: Borde kosta 1 food och 50 minerals, men hämtar 50 mer minerals under siin livstid!
Ta bort Thor, lägg till goliath.
Lägg till spidermines till hellions. (upgrade i tech lab till factory)
Scan: redusera duration till 10 s.
Tanks: buffa deras skada
Vikings: Air vs air range: 9 till 7
Vikings: Movementspeed: 2.75 -> 3.5
Commandcenter (och orbital) movementspeed: 0.94->0.75
Marauder: shells kräver factory

Zerg:
Queen: Creeptumor ger ingen vision, för övriga units, bara sig själv så att man kan sprida sitt creep. (för lätt att upptäcka drops. Sprid ut dina overlords för att se drop som i sc1!
Queen: Transfusion "Heal" kostar 25 energy istället för 50.
Queen: Arnor type ändrad från "biological-psionic" till "biological-light".
Queen: Weapon speed vs air ändrad från 1 till 1.5.
Queen: Weapon damage vs air ändrad från 9 till 13.
Queen: Movement speed på creep ändrad från 2.5 till 3.
Roaches: ändra kostnaden från 75/25 till 100/25
Infestor: Ersatt med defiler
Lägg till Lurker.
Corruptor: Ändra skada från 14 (20 vs Massive) till 10 (20 vs Massive & Armored)

Protoss:
Warp-in: går inte att göra till psi-field på highground om pylonen står på lowground.
Warp-in kräver nu twilight council.
Alla gateway units tar lika lång tid att bygga som warp-in cooldown.
Dark Shrine: har nu templar archives som krav istället för twilight council, kostar 50/50 och tar 50 s.
Stalkers: ger samma skada till alla units, +20 hp, ger nu 15 skada, varje attack upgrade ger +2 attack istället för +1.
Sentry: kräver nu Templar Archive. Force field ger slow istället för total block.
Colossus: ersatt av reaver
Mothership: ersatt av Arbiter (allt vad det gäller stats, byggnader m.m.)

Det jag kan komma på just nu...

Permalänk
Medlem

Creeptumor ger ingen vision, för övriga units, bara sig själv så att man kan sprida sitt creep. (för lätt att upptäcka drops. Sprid ut dina overlords för att se drop som i sc1!

Det skulle vara en så otroligt stor nackdel för Zerg så ingen skulle spela laget längre. Man måste veta var fienden har sina styrkor så man kan flanka. Terran och Protoss rör hela sin styrka i en stor klump praktiskt taget, då behöver man inte den visionen.

Sentry: kräver nu Templar Archive. Force field ger slow istället för total block.

Hur ska man hålla av sin ramp mot tidiga attacker? Man måste kunna forcefielda ute motståndaren. Dessutom blir det omöjligt att använda Collosser, eftersom man inte kan blockera bort fiendens units.

Dessa två måste du själv förstå är helt omöjliga att ändra, eftersom du spelar på en såpass hög nivå.

Håller dock med dig om Queen transfuse. Förstår inte varför den ska ta så otroligt mycket energi.

Permalänk
Medlem

Det jag kan komma på just nu...

Jag ska se vad jag kan göra. Redan nu märker jag några problem som kräver att jag läser på ordentligt, som t.ex. psi-field-high-ground-deniability och creeptumour-vision.
Får nog hämta en del data från SC1vsSC2-modden..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Fritter:

Det skulle vara en så otroligt stor nackdel för Zerg så ingen skulle spela laget längre. Man måste veta var fienden har sina styrkor så man kan flanka. Terran och Protoss rör hela sin styrka i en stor klump praktiskt taget, då behöver man inte den visionen.

Det kallas för att scouta! Väldigt svårt för en Zerg att missa när motståndaren kommer nu! Det är lätt att dansa lite med Zerglings eller Overlords på mappen. Alternativt göra så att creep tumors som redan lagt sin tumor är den enda som itne har vision.

Om du bara visste hur svårt det är att försöka göra harass med phoenix eller drops pga creeptumors vision.

I sc:bw så kunde man köra corsairs för att jaga bort overlords så att han inte hade vision över hela kartan, samtidigt som du kunde åka med en shuttle å göra reaver/HT drops, men det e typ omöjligt nu. Fungerar rätt bra mot Terran fortfarande, med HTs då.

Citat:

Hur ska man hålla av sin ramp mot tidiga attacker? Man måste kunna forcefielda ute motståndaren. Dessutom blir det omöjligt att använda Collosser, eftersom man inte kan blockera bort fiendens units.

Poängen är att stalkers behövs buffas så att sentry forcefields inte skall behövas på det viset. Ibland är forcefield för bra och ibland är den för jävla dålig. Antingen så måste han ha sinnessjukt många sentry å slåss på öppen yta, eller lagom många å slåss i en choke. Den buffen till stalkers som jag skrev där kanske är för klen, antagligen så hade de behövt 20 damage. Men då är det kanske inte en bra idé med roach nerfen. Kanske göra stalkers lite större också så att fler zerglings kan slå på dem samtidigt. 4-gate rush har ju blivit nerfad också så. Du kanske missade det, men tycker colossus ska ersättas med reaver från sc:bw.

Citat:

Dessa två måste du själv förstå är helt omöjliga att ändra, eftersom du spelar på en såpass hög nivå.

Håller dock med dig om Queen transfuse. Förstår inte varför den ska ta så otroligt mycket energi.

Vill ändra queens så att de har möjlighet att bättre heala mutas så att de blir bättre, med tanke på ZvT. Å vill ändra dess armor till Light för att de inte ska vara så bra mot phoenix.

Permalänk
Medlem

Det kallas för att scouta! Väldigt svårt för en Zerg att missa när motståndaren kommer nu! Det är lätt att dansa lite med Zerglings eller Overlords på mappen. Alternativt göra så att creep tumors som redan lagt sin tumor är den enda som itne har vision.

Om du bara visste hur svårt det är att försöka göra harass med phoenix eller drops pga creeptumors vision.

I sc:bw så kunde man köra corsairs för att jaga bort overlords så att han inte hade vision över hela kartan, samtidigt som du kunde åka med en shuttle å göra reaver/HT drops, men det e typ omöjligt nu. Fungerar rätt bra mot Terran fortfarande, med HTs då.

Poängen är att stalkers behövs buffas så att sentry forcefields inte skall behövas på det viset. Ibland är forcefield för bra och ibland är den för jävla dålig. Antingen så måste han ha sinnessjukt många sentry å slåss på öppen yta, eller lagom många å slåss i en choke. Den buffen till stalkers som jag skrev där kanske är för klen, antagligen så hade de behövt 20 damage. Men då är det kanske inte en bra idé med roach nerfen. Kanske göra stalkers lite större också så att fler zerglings kan slå på dem samtidigt. 4-gate rush har ju blivit nerfad också så. Du kanske missade det, men tycker colossus ska ersättas med reaver från sc:bw.

Vill ändra queens så att de har möjlighet att bättre heala mutas så att de blir bättre, med tanke på ZvT. Å vill ändra dess armor till Light för att de inte ska vara så bra mot phoenix.

Efter en snabb genomgång över dina "förbättringar" låter det som du vill spela SC1, gör det då istället för att försöka göra om sc2. Skicka ett mail till blizzard med massa ledsna smileys och be dem göra om sc1 med sc2's grafikmotor så ditt liv åter igen får en mening.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Efter en snabb genomgång över dina "förbättringar" låter det som du vill spela SC1, gör det då istället för att försöka göra om sc2. Skicka ett mail till blizzard med massa ledsna smileys och be dem göra om sc1 med sc2's grafikmotor så ditt liv åter igen får en mening.

Detta exakt..

Ballar av stål verkar vara en av de som tycker all form av förändring och förnyelse är dåligt och ville bara ha SC:BW med bättre grafik?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Detta exakt..

Ballar av stål verkar vara en av de som tycker all form av förändring och förnyelse är dåligt och ville bara ha SC:BW med bättre grafik?

Tänkte precis skriva samma..
Alt. utveckla det själv..

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

Tycker helt klart att många saker som är bättre med sc1 än sc2 och det är bara löjligt när de gör en "ny enhet" när de bara byter namnet å ändrar små saker till det sämre. Om vi bara snackar om enheter å balansering så finns det mycket coola saker i sc2 som inte finns i sc1, men även tvärt om! Sättet som man kunde få mapcontrol i spelet är något jag saknar, samt större kartor. Som spidermines, dark swarm eller corsairs ability. Tycker inte allt borde ändras till sc1 då hade jag sagt det. Och att jag skulle försöka göra om sc2 är inte sant lol, detta kommer aldrig läsas utav Blizzard och även om de gjorde det så skulle de uppenbarligen inte hålla med eftersom de designat spelet som det är nu, men man vet aldrig hur Blizzard själva tänker kling expantionerna. Broodwar ändrade mycket för starcraft och likväl gjorde the frozen throne det för warcraft 3.

Bara för att sc2 är ett skitbra spel så kan man alltid ha en åsikt om spelet om vad man själv hade gjort annorlunda om man haft den makten. Eller så gör man bara som er, har ingen egen åsikt om hur ni skulle gjort spelet, bara böjer sig framåt å tar emot.

Permalänk

Tycker tråden är ganska dåligt igenomtänkt överhuvudtaget. Hur ofta ser ni maxade 200/200 games i höga ligor? Spelen är avgjorda långt innan dess i nästan alla fall. Kanske hände om man väntar på en upgrade. Kanske.

För det andra, jag älskar Chrono boost. Jag kan använda den för att zealotrusha snabbare, chronoboosta sentries snabbare eller få ut mer workers betydligt snabbare än T. Eller varför inte en extremt tidig warpgate? Flexibelt som fan, helt underbart.

Zerg klarar sig också, särskilt lategame är det coolt med inject larva. Larvapools. De kan bygga upp sin supply direkt efter de förlorat sin armé. Zerg bygger upp sin armé snabbare än någon annan - om de slutar bygga drones, vilket inte är lätt tidigt i spelet när man också behöver en massa creep. Larva kan ju också bygga vilken unit som helst som du låst upp så de är också ett extremt kraftfullt verktyg. På dessa sätt är ju också zergs spawn larva flexibelt. Ekonomi eller armé.

En mule däremot kan bara mina, men den gör det jävligt bra. Du kan iofs teoretiskt sett spawna den så att siege tanks kör friendly fire eller reparera saker med det är ett extremt dyrt sätt.

En sak som vi sett i progames nu dock, SlayersBoxer (stavning? ~~) körde mass Orbital Command och drog in grovt på workers. Det är något som Blizzard måste hålla koll på eftersom Orbital Commands tjänar igen sig så fort att man skulle kunna ha en 9-10st lategame utan problem. Börjar det hända krävs nog en fix på ett eller annat sätt

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk

Ser 200/200 väldigt ofta, vart tredje game ungefär. Just det som slayers_boxer gjorde visar att det är imba, hur ofta eller sällan det må vara så är det imba.

Permalänk
Medlem

Hahah herregud Terran är redan den sämsta rasen i lategame, ska man försämra deras macro ytterligare ?

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

Hahah herregud Terran är redan den sämsta rasen i lategame, ska man försämra deras macro ytterligare ?

Det beror iofs på vilken tech man går, stannar man bio större delen av lategame, ja då blir det svårare. Övergår man till bio-mech eller hel mech så är de väldigt grymma lategame. Terran mech är överlag något som används väldigt lite nu just för att Terran bio är så fruktansvärt kraftfullt early och midgame.

Sen håller jag med Balls Of Steel om att där är en hel del som är bättre i sc:bw än i sc2, och då framför allt maps. Dels är de flesta i mappoolen väldigt obalanserade, sen är där inga stora maps.

Skrivet av Nerfherder:

En sak som vi sett i progames nu dock, SlayersBoxer (stavning? ~~) körde mass Orbital Command och drog in grovt på workers. Det är något som Blizzard måste hålla koll på eftersom Orbital Commands tjänar igen sig så fort att man skulle kunna ha en 9-10st lategame utan problem. Börjar det hända krävs nog en fix på ett eller annat sätt

Allt eftersom spelet utvecklas mot mer macroorienterat (det är en trolig utveckling speciellt om man jämför med sc:bw scenen) så kommer detta bli ett större och större problem. En möjlig lösning hade varit att de påverkar varandra och vanliga scv's, så att du inte kan ha 10 mules på samma mineral. Visserligen vill man inte ha 10 mules på samma mineralpatch, då man vill ha jämnförbrukning på alla men jag tror poängen går igenom ändå.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk

StarCraft 2 är ett ekonomi baserat rts å då är det vansinnig med en arbetare som inte kräver food.

Det fungerar inte att jämföra raserna sådär. Zerg har en enorm ekonomisk fördel då dom expar lättare och i regel alltid fortare än andra raser, dom kan pumpa 100% drones när läge ges och dubbla sin ekonomi över en blinkning. Zerg har sitt äckliga klet med så dom springer som tokar, hur fuskigt är inte det? Dom är mer flexibla och behöver inte bygga lika många nya byggnader som terran måste lägga resurser på för att växla om och bygga andra enheter. Så har dom enorm överblick av hela kartan med hjälp av creep och overlords, så nej man behöver inte nerfa mules för terran!!

Tycker spelet är ganska välbalanserat bortsett från infestors och banelings, terran har ju inge sånt, eller burrow. Fan va härligt om man kunde droppa marines i en Zerg bas och ta burrow på dom. Det fungerar helt enkelt inte att jämföra raserna sådär....

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att rent ekonomiskt så balanserar spelet ut sig bra mellan raserna. Att enbart räkna på mineraler insamlade under en viss tid är ett trångt synsätt för att kunna se balansen i spelet, då det är så mycket annat runt om som påverkar.

Om Terran kanske har en bättre inkomst med mules, så är de kanske ändå långsammare att få fram sina enheter ur byggnader. Därför behöver man fler byggnader och dessa kostar stålars. Kanske går det plus-minus-noll där, som ett exempel.

Hela balansen är en gigantisk ekvation där ekonomin kanske är de första få termerna, men sedan har du variabler senare som för helheten har större betydelse. Släng också in olika möjligheter så börjar man räkna för olika scenarion för hur balansen är, och då är mules del i det hela relativt liten.

Som jag uppfattar folks argument för att det skulle vara några fel med Mules så är det just vid enstaka tillfällen, som exempel när man blir utslagen och börjar om från scratch, samt att man i end-game kan använda sina Mules från flera CC's och bli kvitt sina workers, för att få mer ledig food.

Det första skulle kunna lösas med att du behöver en supply-depot för att skicka ut en mule.
Det andra är lite klurigare. Kanske kan du bara ha 1 mule aktiv per X antal SCV's? Bara en tanke...

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.