Permalänk

MULE

Borde kosta 1 food och 50 minerals, men hämtar 50 mer minerals under siin livstid!

Varför? Jo, för att att chronoboost och extra larvas skall kunna öka ekonomin så krävs 1 food och 50 mineraler för att bygga en probe/drone + tid medans en mule är instant, men lever begränsad tid. Fördelen med den är dock att den inte kan blockas av scvs.

Oftast inte ett problem, men kan endå hända är att de inte kostar food så kan Terrans också ha en större max armé än alla andra raser.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

att de har en större maxarmé på grund av mules ser jag inte som ett så stort problem ;).

Men att de hjläper ekonomin även om man råkar vara supply blocked är ju något man kanske kan tycka är lite snett...
Sedan är mules i min mening lite konstigt balanserade då man kickar igång en ny bas med endast ett flyende command centre på nolltid jämfört med motståndarna. Tjoff tjoff tjoff så har man lika stor income som 20 vanliga arbetare trots att man har 0 SCVs. Bra kick start vid en base trade (read imba)! Dessutom går de att använda uppsparad energi om man glömt att slänga ut dem ett litet tag. Försök ta igen samma sak med en queens larvas... Aja det sista är väl mer störigt än ojämt. Jevvla queens ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Mules något av en regelbrytare. De påverkas inte alls av andra SCVs (och SCVs påverkas inte av dem) eller andra mules. Personligen tycker jag den borde omarbetas på något sätt, t.ex. genom cooldown.
Att den ska kosta food eller minerals är däremot ett ganska löjligt förslag tbh, man balanserar inte genom att titta på ena rasen (ras 1) och säga ok, den här uniten kostar 150minerals och 100gas, då måste denna rasens (ras 2) motsvarande unit kosta lika mycket. Då kan man lika gärna skita i de andra raserna.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Entusiast

Att jämföra mules med chrono boost och inject larvae visar ju bara på hur dåligt insatt du är i hur ett RTS som SC2 är uppbygt, alla raser ska inte ha samma enheter och byggnader med olika skins och bara för att man nerfar tex marauders så måste man inte nerfa roaches och stalkers.

Orbital commands är bra som dem är behöver inte ändra något där imo.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Att jämföra mules med chrono boost och inject larvae visar ju bara på hur dåligt insatt du är i hur ett RTS som SC2 är uppbygt, alla raser ska inte ha samma enheter och byggnader med olika skins och bara för att man nerfar tex marauders så måste man inte nerfa roaches och stalkers.

Orbital commands är bra som dem är behöver inte ändra något där imo.

Hahaha, dåligt insatt i RTS? Även fast de skulle ändras som jag sa så skulle de inte vara exakt lika som chronoboost och inject larva, de är fortfarande väldigt olika. Terran har ju dessutom scan och instant supply. Jag tycker att det som är imba med mules, jämfört med de andra är att de boostar ekonomin på ett sådant sätt som är orättvist mot de andra raserna. Givetvis kan det vara så at Terran kanske måste buffas på något annat sätt om MULEs skulle nerfas på detta sättet, för som det är nu så det inte rättvist.

FYI, har spelat 1270 solo games med protoss, är i diamond league med 2651p. Har spelat över 7000 games i wc3, spelat sc1 och wc2 innan det. Du påstår att jag är dåligt insatt i hur ett RTS som sc2 är uppbyggt?

Permalänk
Entusiast

Du är säkert jätteduktig i sc2, men du måste väl förstå att argument som "mules är overpowered för att chronoboost och inject larvae inte är lika bra för ekonomin" inte fungerar när det kommer till ett spel där alla raser är och ska vara helt unika.

Det du säger är i princip, drones från inject larvae och chrono boost kostar 50 mineraler och 1 food så därför ska mules också göra det men glömmer totalt bort att chrono boost och inject larvae kan göra så mycket mer än bara boosta sin ekonomi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sedan är mules i min mening lite konstigt balanserade då man kickar igång en ny bas med endast ett flyende command centre på nolltid jämfört med motståndarna. Tjoff tjoff tjoff så har man lika stor income som 20 vanliga arbetare trots att man har 0 SCVs. Bra kick start vid en base trade (read imba)! Dessutom går de att använda uppsparad energi om man glömt att slänga ut dem ett litet tag..

Om du har 150 energi på ett flyende command centre så gör man fel.

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk

Nej, glömmer inte bort det, du lyssnar bara inte. Ett orbital command har scan och instant supply också. Medans chronoboost kan användas för att få ut units och upgrades snabbare. Men en queen kan lägga creep tumors, hela och kan anfalla både mark å luft trupper. Skillnaden är att om något fundametalt som ekonomin inte är så lik som det bara går så är det dömt att vara obalanserat. Det uppstår då orättvisa förhållanden för Terran som i vissa tillfällen gör dem för bra. Inte bara i vanliga games, men även då det är mer speciella förhållanden. Som t.ex. när alla scvs är döda å inte har 50 minerals, så kan en Terran fortfarande bygga upp sin ekonomi igen elller när han är supply blocked eller när han har 200/200. Man kan även skaffa mass orbital commands å bara låta nästan alla ens SCVs dö så kan du mycket större armé än motståndaren. Ju längre ett game går ju mer imba är Mules, för de hämtar typ lika mycket resurser som 3 st arbetare. Man måste alltid ha sjukt mycket mer arbetare som protoss och zerg än terran för att kunna komma upp i samma nivå. Inte nog med att de kommer ut instant, de kommer ut var som helst på mappen, så du vinner dessutom mining time för arbetare som du byggt från nexus/hatcheries någonannanstans på mappen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker nog att man kan säga "mules är overpowered för att chronoboost och inject larvae inte är lika bra för ekonomin" ändå. Det beror väl på hur effektivt det faktiskt är. Men det är ju också som du säger övriga egenskaper som man bör överväga här... såklart.

Meneee gillar du verkligen den kick-starten mules kan ge vid en base trade? Där tycker iaf jag att mules är helt larviga.

Sedan är det väl så att det tisslas och tasslas bra mycket mer om hur bra just mules är. Hör sällan snacket att larvae injections är för bra för ekonomin eller att chrono boost skulle vara överlägsen på ekonomi. Kanske kanske ligger det något i det...
Kanske handlar det om att chrono boost och larvae injections inte bara är en bonus utan även ett gissel. Mules är bara gött (well, kanske inte "bara" men nästan) att få klicka ut och glömmer man dem ett litet tag är det inte hela världen heller. Mer pengar lite senare istället. Alltså - man stör sig mindre på mule-funktionen?

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Strogvor:

Om du har 150 energi på ett flyende command centre så gör man fel.

Menar du - om man inte är i diamond league gör man fel? Man kan ju faktiskt tycka att vissa saker fungerar lite konstigt även om man inte tänkt tävla i spelet längre fram... eller?

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

MULE samlar 30 minerals under en livstíd. mer än nog. Det är inget stort problem att de kan få mules.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dakkie:

MULE samlar 30 minerals under en livstíd. mer än nog. Det är inget stort problem att de kan få mules.

300

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

StarCraft 2 är ett ekonomi baserat rts å då är det vansinnig med en arbetare som inte kräver food.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Balls Of Steel:

StarCraft 2 är ett ekonomi baserat rts å då är det vansinnig med en arbetare som inte kräver food.

Äe, det håller jag inte med om alls. Tycker till och med att det är trångsynt åsikt. Variation fönöjer är mer min smak.
Men vi är väl alla olika. Alla vill ju ha starcraft på sitt egna sätt. Märks i nästan alla starcrafttrådar ;).

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Entusiast

Nej, glömmer inte bort det, du lyssnar bara inte..

Jag förstår vad du menar, men jag anser fortfarande att det inte är OP. Man kan inte peka på en sak i SC2 å skrika OP för det är fler faktorer som spelar in än bara jämförelsen med liknande tekniker från andra raser.

Vi kan ta en såpass enkel sak som warp gates, fan va OP att protoss kan warpa in enheter vart fan dom vill på kartan. Eller fan va OP att zerg kan spara larver och få ut en hel 200/200 armé inom loppet av 30-60 sek. Det funkar verkligen inte så, raserna är designade på visst sett och att ändra en såpass fundamental sak som warpgates, larvae och orbital commands kommer med största sannolikhet göra mer skada än vad det "fixar".

Faktum är att spelet är i sig inte är såpass obalanserat att man med säkerhet kan säga att den ena rasen är bättre än den andra och bara för att du stör dig på mules kommer inte ändra på det ett dugg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

menade det.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Jag förstår vad du menar, men jag anser fortfarande att det inte är OP. Man kan inte peka på en sak i SC2 å skrika OP för det är fler faktorer som spelar in än bara jämförelsen med liknande tekniker från andra raser.

Vi kan ta en såpass enkel sak som warp gates, fan va OP att protoss kan warpa in enheter vart fan dom vill på kartan. Eller fan va OP att zerg kan spara larver och få ut en hel 200/200 armé inom loppet av 30-60 sek. Det funkar verkligen inte så, raserna är designade på visst sett och att ändra en såpass fundamental sak som warpgates, larvae och orbital commands kommer med största sannolikhet göra mer skada än vad det "fixar".

Faktum är att spelet är i sig inte är såpass obalanserat att man med säkerhet kan säga att den ena rasen är bättre än den andra och bara för att du stör dig på mules kommer inte ändra på det ett dugg.

Vi kan snacka hela dagen om alla mechanics hos alla raser även fast det inte är det denna tråden handlar om. Du kanske tycker att man måste ta hänsyn till alla aspekter av en ras då du balanserar en aspekt, men jag håller inte med om det. Jag tycker att den akonomiska aspekten skall diskuteras helt avskiljt från alla andra. För övrgigt så tycker jag att warpgates är imba på det sättet att man kan få dem för tidigt. Inte nog med att det är imba, i PvP så gör det alla games så jävla lama. Men om warpgates nerfas så måste gateways buffas, iaf buildtime på stalkers och sentries.

Det finns massor med saker som jag tycker Blizzard gjort sämre eller obalanserat jämfört med sc1, men med tanke på hur länge det spelet varit ute och att det kommer två expantioner till till sc2 så kommer det dröja länge innan det är så balanserat.

Det verkar som att du ser Blizzzard som någon sorts gudar och tror att de har alla svaren, alltid gör rätt balanseringsval. Men det är långt ifrån sant, när jag typ bara hade spelat mindre än 100 games i betan så visste jag om saker som behövde ändras långt innan Blizzard ändrade det.

Permalänk
Medlem

FYI, har spelat 1270 solo games med protoss, är i diamond league med 2651p. Har spelat över 7000 games i wc3, spelat sc1 och wc2 innan det. Du påstår att jag är dåligt insatt i hur ett RTS som sc2 är uppbyggt?

Nu vill jag inte vara sån men om du bara har 2650 poäng efter 1270 solo games med protoss fastän du har spelat tonvis av RTS-spel tidigare så har du inget att skryta med, 2650poäng är 500poäng (bonus pool 2150) och det är inte mycket efter hela 1270 games. Med Protoss.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m1n1h0p:

Nu vill jag inte vara sån men om du bara har 2650 poäng efter 1270 solo games med protoss fastän du har spelat tonvis av RTS-spel tidigare så har du inget att skryta med, 2650poäng är 500poäng (bonus pool 2150) och det är inte mycket efter hela 1270 games. Med Protoss.

Det han skrev handlade ju inte om skryt utan om att han var bra insatt i hur RTS-spel fungerar.
Så, jag tror nog ändå att det är just "sån" du vill vara.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Bara för att jag förlorat många gånger betyder inte nödvändigtvis att jag är dålig, jag är en sån spelare som testar mycket olika olika strats och buildorders. Jag nöter väldigt mycket och spelar riskfyllt ibland. Titta bara på Madfrog, han är inte speciellt dålig, men han spelar mycket. Sedan handlar spelet inte om hur bra man är beroende på hur mycket man spelar, utan hur bra man faktsikt är och inte orsaken till att man är det! Är knappast lika bra som madfrog, men tycker du inte borde ha så många förutfattade meningar om människor. Jag spelar inte som alla andra jävla protoss spelare som kör 4-gate hela jävla tiden, vill hitta min egen stil!

Ibland så testar jag saker bara för att se vad som händer i ett game, även fast jag vet att det hade varit lättare att bara kör på med vanlig strat som är lättare att lyckas med. För de flesta så är det bara vinst som räknas och inte hur man får den. Har alltid hellre varit den som försvarar mig mot cheese än vara den som cheesar.

Att exekvera en strat någon annan kommit på är mycket lättare än att utveckla en strat eller spelsätt helt själv är mycket svårare. Speciellt om man tycker om att spela macro games som jag gör.

Permalänk
Medlem

Mule ger mineraler direkt, men Ts produktion tar tid, det är alltid träningstid innan man får enheten.

Larva & chronoboost tar tid för att få mineralerna men man får fler enheter snabbare.

T kan ha en större maxarmé men det tar mycket längre tid att förstärka den jämfört med de andra raserna.

Jag tycker det verkar rätt balanserat på pappret.

Skulle inte förvåna mig om processen

*samla => köpa => färdig enhet*

tar ungefär lika lång tid för varje ras.

Permalänk
Entusiast

Du kanske tycker att man måste ta hänsyn till alla aspekter av en ras då du balanserar en aspekt, men jag håller inte med om det. Jag tycker att den akonomiska aspekten skall diskuteras helt avskiljt från alla andra.

Varför? Det är ju ganska självklart att Blizzard har balanserat alla aspekter av raserna med deras unika ekonomi i åtanke så varför ska den nu helt plötsligt diskuteras avskiljt?

Det verkar som att du ser Blizzzard som någon sorts gudar och tror att de har alla svaren, alltid gör rätt balanseringsval. Men det är långt ifrån sant, när jag typ bara hade spelat mindre än 100 games i betan så visste jag om saker som behövde ändras långt innan Blizzard ändrade det.

Bara för att jag anser att du har fel så behöver jag inte vara någon blind blizzard dyrkare. Jag har inte sagt att SC2 är helt balanserat.

Visa signatur

Permalänk

jag lovar att ts inte spelar som terran

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Men du förstår att han har förlorat samtlig spel för att motståndarna har haft Mules, till och med mot Zerg så förlorar han för att han tänker på Mules, blir irriterad och gör enkla misstag!

Ungefär så låter ditt whinande.. isf så bör ju dina forcefields och hallusinationer också kosta supply..

För att vara lite mer seriöst, Terrans energy är den ända som inte kan direkt användas för att få ut snabbare/större armé (flera larver eller chronoboost på gate/robo gör detta) men de ska ändå inte få ha någon ekonomisk fördel över de andra med sin energy? Då är ju Terrans energy betydligt mindre värd än de andra rasernas!!

Låter som ett klassiskt "OMG ja förlorar mot Terran de är imba" argument som jag trodde vi skulle slippa nu när Terran redan smakat på nerfstickan i några vändor..

Om detta är ett Troll så får ja bara säga 10/10 och erkänna mig besegrad (måste varit din trollmules som ägde mig)

PS. Använder du dina fina ord (även där de inte passar eller behövs) för att försöka visa dig som bättre än oss vanliga dödliga eller what's the dealio?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Skrivet av Essin:

Men du förstår att han har förlorat samtlig spel för att motståndarna har haft Mules, till och med mot Zerg så förlorar han för att han tänker på Mules, blir irriterad och gör enkla misstag!

Ungefär så låter ditt whinande.. isf så bör ju dina forcefields och hallusinationer också kosta supply..

För att vara lite mer seriöst, Terrans energy är den ända som inte kan direkt användas för att få ut snabbare/större armé (flera larver eller chronoboost på gate/robo gör detta) men de ska ändå inte få ha någon ekonomisk fördel över de andra med sin energy? Då är ju Terrans energy betydligt mindre värd än de andra rasernas!!

Låter som ett klassiskt "OMG ja förlorar mot Terran de är imba" argument som jag trodde vi skulle slippa nu när Terran redan smakat på nerfstickan i några vändor..

Om detta är ett Troll så får ja bara säga 10/10 och erkänna mig besegrad (måste varit din trollmules som ägde mig)

PS. Använder du dina fina ord (även där de inte passar eller behövs) för att försöka visa dig som bättre än oss vanliga dödliga eller what's the dealio?

Sätt inte ord i min mun, jag har aldrig sagt att det är alltid därför som jag förlorar mot Terran. Jag påpekar saker som är imba så fort jag tycker att något är det. Samma gäller alla raser, även Protoss och jag tycker at chrono boost, såväl som warp gates är fucked up. Jag tycker även force field är en fucked up spell, men du kanske inte förstår att denna tråden inte alls handlar om Protoss. Och om man skulle göra om MULEs en aning så betyder inte det att Terrans kommer i underläge.

Btw, vilka fina ord? lol

Permalänk
Medlem

Tänk också på att jämfört med Toss så har terran alltid gubbar som bygger och därför inte kan samla in mineraler.
Zerg lider ju av samma problem dock.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Tänk också på att jämfört med Toss så har terran alltid gubbar som bygger och därför inte kan samla in mineraler.
Zerg lider ju av samma problem dock.

StarCraft 1 är balanserat och den skillnaden finns där.

Permalänk
Medlem

StarCraft 1 är balanserat och den skillnaden finns där.

Okej, men detta handlar om sc2.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Okej, men detta handlar om sc2.

sc2 bygger på sc1, har du ens spelat det?