Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Surfburken Third Edition

Hösten 2007 byggde jag Surfburken men bla chassit har hängt med sedan 2002 så jag började bli sugen på en liten uppdatering.
Gamla burken finns här: http://www.sweclockers.com/galleri/1397-modernisering-av-surf...

Köpte lite nya prylar, bla: chassi, skärm, grafikkort, ramminne, CPU-kylare, hårddisk och operativsystem.

Det kan kanske verka tokigt att lägga pengar på en så gammal dator men när jag ledsnat på Surfburken så kommer innehållet att flyttas till min HTPC.

Nu består surfburken av:
Chassi: Fractal Design Define R3, Vit
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3
Processor: Intel Core 2 Duo E6750 2,66GHz @ 3,0GHz
CPU-kylare: CoolerMaster Hyper 212 Plus
Ramminnen: Corsair XMS2 8GB (4x2048MB)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GT240 1GB fläktlöst
Hårddiskar: 2st 750GB och en 2000GB
DVD-brännare: Optiarc
Fläktar: 3st Fractal Design 120mm
Nätaggregat: Nexus NX-8050 (500W, modulärt)
Mus: Microsoft Laser 7000
Tagentbord: Speed-Link Ultra Flat Metal
Scanner: Canon CanoScan LiDE 4400F
Skärm: BenQ LED 24" BL2400PT
Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64bit

***Edit!***

Det blev en uppdatering till:

Moderkort MSI P67A-GD65 REV B3
Processor Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Ramminne Corsair 16GB (4x4096MB) 1600MHz XMS3
Nätaggregat Corsair HX 650W

Surfburken Third Edition

Permalänk
Medlem

Såg riktigt fint ut.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som om 24 pin går precis att dra bakom Mb plåten. Annars finns det att förlängningar att köpa på maxfps vad jag vet alla fall

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

det bäst med silent grafikkort är att dess kylare är sjukt mycket bättre än referenskylarna, så sätter man 2 tysta 80/90/120mm fläkar så kommer den vara kallare än ett graffe med referenskylare

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

Tycker det ser ut som om 24 pin går precis att dra bakom Mb plåten.

Jag tycker det ser ut som att det borde gå ännu bättre.. Har du testat?

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Japp, jag har testat. Det funkar om man vänder agget åt rätt håll (fläkten nedåt) men eftersom jag redan har en dammsugare så vill jag inte ha det åt det hållet, nu hamnar kabeln i ytterkant av lådan viket gör att den inte når.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Japp, jag har testat. Det funkar om man vänder agget åt rätt håll (fläkten nedåt) men eftersom jag redan har en dammsugare så vill jag inte ha det åt det hållet, nu hamnar kabeln i ytterkant av lådan viket gör att den inte når.

Du har ju dammfilter i lådan, bara att rengöra det lite ibland. Sen kan du ju bara dammsuga ur dammet i nätagget om det blir för mkt.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig själv och vet att det filtret kommer inte rengöras regelbundet, klart bökigt när det lossas bakåt. Dom främre filterna däremot är ju lätta att dammsuga på plats. Måste säga att jag inte gillar modet med nätagg i botten, föredrar gamla stilen med agget där uppe.

Permalänk
Medlem

Hej, jag såg att du uppdaterat galleriet och jag undrar om backplateområdet på moderkortet är "kompatibelt" med chassit eller inte. Funderar nämligen själv på att köpa moderkortet och det är ju en liten detalj att ha i åtanke så att säga. Fungerar moderkortet bra i övrigt?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]