Permalänk
Medlem

VPN till nätverk som har statisk ip

Tja!

Det är så att vi har en VPN-anslutning till kontoret, och när vi körde dynamiska ip-adresser på alla burkarna på kontoret så funkade det utmärkt att ansluta och köra fjärrskrivbord osv. Men nu har vi satt fasta ip-adresser på alla burkar och nu funkar det inte alls.

Har provat att sätta ip på VPN-anslutningen som jag...ansluter med men då får jag felkod 720 och skriver jag bara in gatewayen så får jag 192.168.159.1, vilket är router-ipt och således inget jag vill ha heller.

Någon som kan komma med lite tips?

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att ni satt fel nätmask på burkarna kanske ? För ni har väl inte bytt ip-nät ?

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt att vi ska kunna hjälpa dig med detta? Du säger inte vad du använder för att ansluta, eller vad du ansluter till.. Lite info vore praktiskt om du faktiskt vill ha hjälp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej igen!

Ber om ursäkt för den torftiga infon men jag trodde att det skulle räcka att ni visste att det inte funkade, hehe

Jag gör en ny anslutning till ett VPN-nätverk via guiden i WinXP/Win7, och skriver då in adressen till vårt "kontor" samt anv. namn och lösen då. Och förut när vi körde med dynamiskt ip på alla burkarna i det lokala nätverket på kontoret så kunde man efter att man var ansluten, ansluta till fjärrskrivbord m.h.a datornamnet (ex mem-ws01 osv.).

När vi nu ändrat till statiskt ip så kmr jag inte längre åt burkarna när jag ansluter via VPNen.

I anslutningen har jag inte ställt in ip under nätverksfliken, utan jag antar att jag ska få det tilldelat när jag ansluter vilket jag kan tänka mig är problemet här...?

IP-uppsättningen (?) på arbetsburkarna ser ut såhär; 192.168.159.X, nätmask 255.255.255.0, gateway 192.168.159.1, önskad dns 192.168.159.4.

Är det något mer ni behöver/undrar om så bara fråga så ska jag försöka ta reda på det!

darkadde: IP-nätet (192.168.159.X) är likadant som innan..nätmasken vet jag dock inte, kan det spela in?

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du bytt router också ? eller vad har ni ändrat ? vilken router/firewall kör ni ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nätmasken kan påverka, det är därför de finns.

http://en.wikipedia.org/wiki/IPv4_subnetting_reference

Har ni stängt av DHCP och enbart kör statiska adresser, får du ingen IP automatiskt vid anslutning, det måste du isf sätta själv, inom tillåtet intervall.

Hittar du datorerna med enbart deras, numera, fasta IP, eller är det dött där också?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Routern är samma, Linksys WRT54GL..det enda vi har ändrat är att vi har tilldelat fasta ip-adresser till samtliga datorer så att vi har koll på vilken dator som har vilket ip.. ;P

Hittar inte datorerna m.h.a deras fasta ip, och ställer jag in ex. 192.168.159.31 och vidare under nätverksinställningarna i VPN-anslutningen så får jag felkod 720 vilket jag googlat på (bla. http://www.howtonetworking.com/vpnissues/error720q.htm) men jag tycker inte det ska behövas installeras om och ha sig för det funkade ju när det var dynamiskt?

Känner att jag inte är så bra på att förklara heller Men när ni säger att nätmasken kan påverka, menar ni att jag kanske skrivit fel på datorn jag ansluter till företagsnätverket med eller är det något annat som spelar in?

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Rekordmedlem

Datorerna måste ligga i samma nät för att kunna kommunicera, du har inte ställt in så routern delar ut ett visst adressområde och datorerna sedan har fått statiska ip och nån nätmask som lägger dem på ett annat nät? du lämnar för lite info för att man ska kunna säga vad som hänt, funkar nätet helt ok för allt utom vpn eller har du andra symptom?
Det kan ju även vara så att du har nån adresskonflikt om du kör statisk ip men har dhcp aktivt, man får slå av det eller reservera ett adressområde för statiska ip.
Har ni en intern dns server ? eller varför pekar den internt? kör du via en proxy? hur många hostar ingår i nätet? Du har väl kollat vad den verkliga gatewayen är det ser du i routern, eller är det bara innknappat .1 ? Som sagt dhcp eller inte, kolla vilka adresser som delas ut å vilka som är statiska

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.