Permalänk
Medlem

Sleevingverktyg Galore!

Hej kära sweclockare!

Sleeving har blivit väldigt populärt känns det som och det verkar som alla och deras mamma sleevar om sina nätagg. Jag ville självklart också hänga på eftersom det faktiskt blir väldigt snyggt. Men jag tycker mig inte ha hittat några bra verktyg att jobba med och jag vägrar använda häftstift eftersom det förstör mina fingrar och jag bara inte har tålamodet.

Därför har jag tagit det på migsjälv att tillverka ett verktyg som ett projekt i skolan. Något som gör det både enkelt och smidigt att snabbt frigöra pins ur ATX-, PCI-E- och EPS-pins (möjligen 3-pin fan connectors).

Tanken är att jag skall tillverka ett antal av dessa små verktyg och sälja till självkostnadspris eftersom det är en learning-experience och inte for profit:)

Således vill jag i denna tråd kolla runt lite på hur ni lösgör pinsen från kontakterna. Vad använder ni för verktyg, vad saknar ni, vad skulle ni vilja ha, vad blir ni störda på? Kom gärna med tips och tricks åt andra. Förhopnningsvis kommer detta leda till en bra pryl som underlättar livet för oss alla och bringar mdpc-klassig stil till system världen över!:P

Jag har tillgång till bra verkstad och diverse kortserietekniker såsom laser- och vattenskärning så tänk inte ghetto. Det är som sagt tänkt att det ska bli ett verktyg och verktyg ska hålla en hel livstid.

Väl mött!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Du menar att du kommer göra något liknande dessa som nils har på mdpc-x?

http://en.mdpc-x.com/mdpc-sleeve/sleeve-kits-+-tools/sleeve-t...

annars tyckte inte jag det var direkt svårt att göra med 2st häftstift då jag sleeva mitt agg igår. efter en stund när man kom in idet så var det inga som helst problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D - Intel i7 920 + NH-D14 @ 4.0 GHz - Asus P6T deluxe V2 - OCZ XTC Platinum 6 GB 1600Mhz - Radeon HD5870 2GB - 2st 74GB Western Digital VelociRaptor (Raid0) - 3 stycken Samsung 2233rz (Eyefinity)

Permalänk
Medlem

Det är självklart meningen att göra något mycket bättre än molex variant! (och förhoppningsvis billigare!):) Som sagt, 2 häftstift fungerar men iaf jag som inte är lika duktig som andra, brukar bända sönder hullingarna och det är mindre än ultimat.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Ja det vorre ju ett stort plus att kunna göra något liknande vertyg till förhoppningsvis billigare pris, Var lite på grund av priset hag använde 2st häftstift.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D - Intel i7 920 + NH-D14 @ 4.0 GHz - Asus P6T deluxe V2 - OCZ XTC Platinum 6 GB 1600Mhz - Radeon HD5870 2GB - 2st 74GB Western Digital VelociRaptor (Raid0) - 3 stycken Samsung 2233rz (Eyefinity)

Permalänk
Medlem

jag needar sleeve verktyg nu! mina fingrar dör och häftstiften kan suga k**!! vill helt enkelt inte fungera på mitt OCZ agg :/

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Avstängd

Kommerr inte att sleeva innan jag får ett riktigt verktyg i min hand...testade med häftstift och hur FAAAN ska det gå till? alldeles för stora så jag gick ut i garaget och slipade ner dom lite så fick jag in dem men fick inte ut en enda kabel...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har testat 4 olika sleevingverktyg inklusive Molex egna orginal och gemensamt för all är att dom är TOTALT VÄRDELÖSA jag sleevar ett agg på en fjärdedel av tiden med ett tillplattat gem. Att lägga pengar på ett verktyg är 100% totalt meningslöst.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10713259']Jag har testat 4 olika sleevingverktyg inklusive Molex egna orginal och gemensamt för all är att dom är TOTALT VÄRDELÖSA jag sleevar ett agg på en fjärdedel av tiden med ett tillplattat gem. Att lägga pengar på ett verktyg är 100% totalt meningslöst.

Menar du då de befintliga verktygen som säljs idag eller menar du att han ska ge upp sitt project, då det inte kommer att fungera lika bra som tex ett gem ?

//Patrik

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av patrik.maria:

Menar du då de befintliga verktygen som säljs idag eller menar du att han ska ge upp sitt project, då det inte kommer att fungera lika bra som tex ett gem ?

//Patrik

Det jag menar är helt enkelt att jag har aldrig testat ett verktyg som funkar ens hälften så bra som ett gem. Men om han lyckas så är det ju kanon för då har han lyckats med något som inte ens företaget som gör kontakterna har lyckats med.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Jag kör som Wolverine, har dock precis börjat men använder mig av gem fick hem sleeves från djungelapa idag köpte även El cheapo men inget för mig de du har i hemmet funkar bra som f*n 3pins fläktkontakter + gem/nål = 1sekunds jobb

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Fick in ett bra ryck precis så fick loss hela 24 pinnaren och öppnade upp agget och ska börja sleeva nu. provade på 8/4 pinnaren med men har tappat "knycket" och får inte loss ett skit. riktigt jobbigt! får hoppas det kommer sen. har en vecka på mig innan alla sakerna kommer hem men vill ju ha det klart snarast! ska ju få tid över till att pilla med chassiet med.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Lycka till

Kommer du på en bra lösning som funkar så kontakta mig...
Dom där 24p kontakterna kan vara riktigt jobbiga, och som sagt funkar alla verktyg mer eller mindre likadant.
Det gäller att få dit något tillräckligt platt men som inte ska ryka sönder direkt.
Allt under 0.5mm på pinnarna så är du på god väg, chilledpc's var 0.5mm och jag får inte ut ett smack med den.

Du kan testa tillverka lite olika modeller, en som ser ut som vanligt och kanske någon med bara en pinne.
Har för mig [WP@]Wolverine provade detta på ett av verktygen han köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Lycka till

Kommer du på en bra lösning som funkar så kontakta mig...
Dom där 24p kontakterna kan vara riktigt jobbiga, och som sagt funkar alla verktyg mer eller mindre likadant.
Det gäller att få dit något tillräckligt platt men som inte ska ryka sönder direkt.
Allt under 0.5mm på pinnarna så är du på god väg, chilledpc's var 0.5mm och jag får inte ut ett smack med den.

Du kan testa tillverka lite olika modeller, en som ser ut som vanligt och kanske någon med bara en pinne.
Har för mig [WP@]Wolverine provade detta på ett av verktygen han köpt.

Just nu kör jag med "stiftet" och har tvingar fast det i en liten skiftnyckel så man har bra grepp och det funkade som sagt bra på 24 pinnaren och jag fick ut hela på mindre än 20 min och har nu sleevat klart alla 24

Tack för sleevingen och snabb leverans! Hoppas dock att krympslangen utan text är bättre. den med text som jag fick blir jätte hård och nästan plast lik när den är krympt och på så sätt glider den ganska lätt undan på de små kablarna. har förbrukat ca 1M på krymslangar som inte vill stanna där dom ska så det har blivit en del åter arbete :/

Men sleevingen är riktigt kul att arbeta med! lätt att få på, fransar inte så lätt och är tät och fin att titta på oavsett vilka färger den ska täcka. 100% rätt där!

Med vänliga hälsningar
Danny Oscarsson

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Fick in ett bra ryck nu med och fick av både 8 pin och den extra 4 pin som är fast i PSU:n.

Fick spel på att dom inte lossnade så jag sket i vilket och drog åtahelvete och tänkte att det får bära eller brista, det visade att det bar ont i fingrarna och lite småsår senare så är det bara på med kabelstrumpan som är kvar! molex och sata kontakterna får vi ta en annan dag ^^

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk

ska du göra ett verktyg för, så välj rätt material, verkar vara det som gör att dom andra sleev verktygen suger.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Bara jag som gjort verktyg av ett bladmått? Massa olika plåt "stickor" med olika tjocklek så råkar det gå av klipper jag till en ny på 5 minuter.

Visa signatur

Fermi, för dig som inte har element på rummet.