Permalänk
Medlem

Beställde det här =<14k

http://www.inet.se/kundvagn/visa/129954/smasaker-update
http://www.inet.se/kundvagn/visa/129886/stororder-nyy

delade upp det som två ordrar av betalningsskäl.

tänkte testa osx på och se om det funkar.

Vad tror ni om det? Var det okay setup eller ska jag ångra mig? Inet verkade vara en bra affär iallafall...

Ska ha den till CAD - inventor - adobe cs5mastercollection - lite videopill - spelar inte särskilt mycket. men ville ha nåt som håller för mig ett par år i tiden och som kan ge min tv 1080 signal via HDMI

Permalänk
Keeper of the Bamse

Valde du en 1156 pga hårdvarustödet i OsX?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Valde du en 1156 pga hårdvarustödet i OsX?

Nepp, jag valde nog inte, det var nog mer pga okunskap. Var det en dålig idé kanske? Men om det är stöd av OsX så var det en vinstlott ur den synpunkten kanske? Men å andra sidan var det där för mer pengar än jag ville lägga så allt dyrare hade nog varit uteslutet just nu. Kanske kunde valt liknande med annan slot?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Helipop:

Nepp, jag valde nog inte, det var nog mer pga okunskap. Var det en dålig idé kanske? Men om det är stöd av OsX så var det en vinstlott ur den synpunkten kanske? Men å andra sidan var det där för mer pengar än jag ville lägga så allt dyrare hade nog varit uteslutet just nu. Kanske kunde valt liknande med annan slot?

Om jag förstått det hela rätt får du ett sandy bridge-system (1155) för typ samma pengar, samt att det presterar bättre per klockfrekvens, samt att en 2500k smäller man på en kylare och ställer på 4.5ghz direkt. Alltid trevligt Så kan du avbeställa så tycker jag du ska göra det, annars är det väl inte hela världen. Hårdvarutstödet lär vara bättre med 1156

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Om jag förstått det hela rätt får du ett sandy bridge-system (1155) för typ samma pengar, samt att det presterar bättre per klockfrekvens, samt att en 2500k smäller man på en kylare och ställer på 4.5ghz direkt. Alltid trevligt Så kan du avbeställa så tycker jag du ska göra det, annars är det väl inte hela världen. Hårdvarutstödet lär vara bättre med 1156

+1
Ja, ska du köpa Intel ska det vara SB.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Om jag förstått det hela rätt får du ett sandy bridge-system (1155) för typ samma pengar, samt att det presterar bättre per klockfrekvens, samt att en 2500k smäller man på en kylare och ställer på 4.5ghz direkt. Alltid trevligt Så kan du avbeställa så tycker jag du ska göra det, annars är det väl inte hela världen. Hårdvarutstödet lär vara bättre med 1156

Alrighty, eftersom du verkar mer insatt än jag är och lär bli, så kanske du kan sätta ihop ett alternativ på inet, typ moderkort, processor, minnen som kostar likvärdigt. Vad är sämre med 1156 mot -55 då? klockfrekvensen? att jag kan boosta mer från en -55? Tanken är att jag inte vill få det dyrare, men om det slår på ett par hundra och ger märkbar skillnad så kanske jag avbryter. Men snabba rack isåfall..

Tack :: Nicke

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Helipop:

Alrighty, eftersom du verkar mer insatt än jag är och lär bli, så kanske du kan sätta ihop ett alternativ på inet, typ moderkort, processor, minnen som kostar likvärdigt. Vad är sämre med 1156 mot -55 då? klockfrekvensen? att jag kan boosta mer från en -55? Tanken är att jag inte vill få det dyrare, men om det slår på ett par hundra och ger märkbar skillnad så kanske jag avbryter. Men snabba rack isåfall..

Tack :: Nicke

Avrbyt köpet!

http://www.inet.se/artikel/1901894/asus-p8p67-pro samt
http://www.inet.se/artikel/5309988/intel-core-i7-2600k-3-4ghz blir exakt 388kr dyrare och kommer prestera enormt mycket bättre. Plus att det är ballare att säga "nyaste intel i 4.9ghz" istället för "näst näst bästa processorn"

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Avrbyt köpet!

http://www.inet.se/artikel/1901894/asus-p8p67-pro samt
http://www.inet.se/artikel/5309988/intel-core-i7-2600k-3-4ghz blir exakt 388kr dyrare och kommer prestera enormt mycket bättre. Plus att det är ballare att säga "nyaste intel i 4.9ghz" istället för "näst näst bästa processorn"

Undrar om det är stöd i OsX för det då,för det är ju halva tanken med det. Vill lämna microsoft bakom mig. Testa nya vägar. Kan man klocka osv med OsX på samma sätt, antar att det är i bios man ställer upp värdena

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Helipop:

Undrar om det är stöd i OsX för det då,för det är ju halva tanken med det. Vill lämna microsoft bakom mig. Testa nya vägar. Kan man klocka osv med OsX på samma sätt, antar att det är i bios man ställer upp värdena

Nu tror jag visserligen att det är väldigt lika chips i 1156 som i 1155, t.ex. nätverkskort, ljudkort osv, men vågar ju inte lova för mycket, har bara dragit upp hackintoshar på Virtualbox/VMware

Och ja du har helt rätt, det är i bios du ställer upp klockfrekvensen så det har inget att göra med vilket OS du kör

Kolla gärna en HCL-lista (hardware compatibility list) för din osX-version för säkerhets skull. Helt säkrast är ju en sunkig dualcore med radeon 3850, men vem vill köra macOS på det

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nu tror jag visserligen att det är väldigt lika chips i 1156 som i 1155, t.ex. nätverkskort, ljudkort osv, men vågar ju inte lova för mycket, har bara dragit upp hackintoshar på Virtualbox/VMware

Och ja du har helt rätt, det är i bios du ställer upp klockfrekvensen så det har inget att göra med vilket OS du kör

Kolla gärna en HCL-lista (hardware compatibility list) för din osX-version för säkerhets skull. Helt säkrast är ju en sunkig dualcore med radeon 3850, men vem vill köra macOS på det

Jag skickade ett jävligt krångligt mail nu för att försöka ändra ordern. Får väl se hur det blir, annars får dom skicka moderkort och processorn på faktura så returnerar jag dom på tidigare ordern och sen betalar fakturan istället. Blir lite krångel. Men om det är sån skillnad som ni beskrev så är dt väl dumt att inte försöka ändra när jag beställde för någon timme sen bara.

Får se om dom snappar upp ändringen=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Avrbyt köpet!
"nyaste intel i 4.9ghz"

Menar du inte 3,8ghz? eller kan man pusha det till 4,9ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helipop:

Menar du inte 3,8ghz? eller kan man pusha det till 4,9ghz?

att klocka sandy bridge ska vara väldigt enkelt har jag hört så han menar nog att han ska klocka den lite lätt

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Kolla testen på de nya 1155 så förstår du att Sandy Bridge is the way to go