"Windows cannot format the system partition on this disk"

Permalänk
Medlem

"Windows cannot format the system partition on this disk"

För ett tag sedan köpte jag mig två SSD diskar och installerade Windows 7 på en av dem. Jag installerade det helt nytt och gjorde ingen slags flytt av mitt gamla Windows 7 (som låg på en 1 TB disk). Idag blev jag klar med att backup'a allt jag behövde spara från min gamla Windows 7 disk och tänkte då formatera den när jag fick meddelandet: "Windows cannot format the system partition on this disk" som ni kan se på bilden.

Av någon anledning så är D: driven fortfarande ställd som "System, Active, Primary partition". Jag vill att C: ska stå som system så att jag kan formatera D:

I BIOS har jag kollat men det finns inget där jag kan ställa in för att fixa detta. Vet någon vad som behöver göras för att sätta SSD'n som System så man kan formatera D:?

Permalänk
Avstängd

Så här hade jag gjort( koppla bort ssdiskarna för säkerhetskull) I med windows-skivan starta om datorn välj boot med cd-rom välj sen avancerat alternativ, formatera,stäng datorn i med ssdiskarna.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Så här hade jag gjort( koppla bort ssdiskarna för säkerhetskull) I med windows-skivan starta om datorn välj boot med cd-rom välj sen avancerat alternativ, formatera,stäng datorn i med ssdiskarna.

Ska testa, tack!

Permalänk
Medlem

Det funkade sådär. Det gick att formatera hårddisken men det verkar som att min SSD disk inte kan boota upp nu.

Nu när jag försöker boota upp så står det "Reboot and select proper Boot device"

På något sätt så var SSD'n beroende av min gamla systemdisk :s? Vad ska man göra nu? Den hittas inte ens i listan av hårddiskar när jag bootar upp med Windows 7 installationsskivan och väljer att reparera.

Permalänk
Medlem

Du hade kanske fler diskar inkopplade medan du installerade... Man ska enbart ha den disk man vill ha operativsystemet på inkopplad när man installerar, resten av diskarna ansluter man när allt är klart...

Om ingen vänlig själ kan hjälpa dig att få din SSD-disk bootbar utan att installera om så är det väl bara att börja om från början med enbart SSD:n inkopplad. Jag är nog ganska vänlig men jag har aldrig behövt trixa så mina kunskaper räcker inte till.

Sen blir man lite fundersam, alltså rent generellt, många felmeddelanden som folk postar är på engelska... jag skulle inte köpa ett engelskt operativsystem i alla fall... Jag skulle vilja ha svenska

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Jo problemet är ju att du hade bootloader alltså den reserverade partionen på 100Mb spm windows 7 skapar på din gamla windows disk, var också därför du inte fick formatera den förut. som ovan man ska koppla bort alla andra diskar vid nyinstallation, vid en ominstallation på samma disk som förut behöver man inte koppla bort övriga diskar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

många felmeddelanden som folk postar är på engelska... jag skulle inte köpa ett engelskt operativsystem i alla fall... Jag skulle vilja ha svenska

Alla mina prylar kör jag på Engelska. Min telefon, mina konsoler etc. Jag tycker det är trevligare.

Skrivet av tcntad:

Reparera MBR från installationen kan funka.

master boot record saknas från den nya SSD'n (jag antar att den använt mbr från den gamla systemdisken) och det borde ju inte vara så svårt att återställa men ifall jag försöker reparera via installationsdisken så hittar den inte min SSD så jag kan inte gå in i Command Prompten och ens försöka skriva "fixmbr"

Hur kan man få den att hitta ens SSD?

Permalänk
Medlem

Satte de andra hårddiskarna som "disabled" i BIOS och startade om repair och då fann den min SSD. Körde bootrecs kommandon och det funkar. Tack för hjälpen allihopa.

Permalänk
Avstängd

Bra du fick rätt på det till sist.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.