Permalänk

Android 3.0 Honeycomb

Googles version 3.0 av Android verkar inte handla så mycket om smartphones utan vara helt åt surfplattahållet, så, vad tror ni om google's försök in i denna värld?

Själv har man undrat lite hur google ska skala Android OS upp till en surfplatta men det verkar inte som att man behöver vara speciellt orolig, google verkar göra sitt jobb!

En liten demo på Honeycomb:

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar helt klart vara läge att vänta på en vettig platta med Tegra 2 och Honeycomb.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Tror Android 3.0 Honeycomb kommer att bli oehört populärt. Såvida inte Apple golvar konkurrensen med iPad 2.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Tror Android 3.0 Honeycomb kommer att bli oehört populärt. Såvida inte Apple golvar konkurrensen med iPad 2.

Det finns alltid plats för de som inte gillar apple. Man ska inte underskatta det faktum att det är apple

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Det är ingen tvekan om att Honeycomb och dess uppföljare kommer att bli den stora plattformen för surfplattor, helt enkelt för att dessa plattor kommer att finnas i alla prisklasser från väldigt många tillverkare.
Min gissning är att apple ipad kommer att ligga i samma prisklass som de dyrare android-plattorna, precis som i telefonvärlden

Permalänk
Skrivet av KurreKula:

Det finns alltid plats för de som inte gillar apple. Man ska inte underskatta det faktum att det är apple

Håller med. Problemet jag har med Tablets är priset. Tycker 2500 kronor hade räckt i pris. Antar att det är mobiliteten man betalar för?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Håller med. Problemet jag har med Tablets är priset. Tycker 2500 kronor hade räckt i pris. Antar att det är mobiliteten man betalar för?

Du betalar för att det är ny teknik. Kostar en del att ta fram och sen porta android till din enhet. Det är ju inte som windows som lirar på i stort sett all hårdvara. Sen så tar de ju alltid extra betalt i början innan marknaden har svalnat.

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Om man jämför honeycomb med t.ex. Froyo (2.2), vad är de vesäntliga skillnaderna som gör honeycomb mer lämpat för tablets? Jag antar att honeycomb är bättre anpassat för en större skärm och att framförallt olika medföljande appar utnyttjar den större skärmen bättre men finns det andra features som lämpar sig för tablets?

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Skrivet av KurreKula:

Du betalar för att det är ny teknik. Kostar en del att ta fram och sen porta android till din enhet. Det är ju inte som windows som lirar på i stort sett all hårdvara. Sen så tar de ju alltid extra betalt i början innan marknaden har svalnat.

Jo det har du helt rätt i.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Aendy:

Om man jämför honeycomb med t.ex. Froyo (2.2), vad är de vesäntliga skillnaderna som gör honeycomb mer lämpat för tablets? Jag antar att honeycomb är bättre anpassat för en större skärm och att framförallt olika medföljande appar utnyttjar den större skärmen bättre men finns det andra features som lämpar sig för tablets?

I dagsläget har jag för mig att du itne kan certifiera en 10" device för android market? Tror det kommer först med 3.0

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

I dagsläget har jag för mig att du itne kan certifiera en 10" device för android market? Tror det kommer först med 3.0

vad menar du med certifiera? Jag har för mig att galaxy tab är kopplad till market men kanske inte certifierad?

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Skrivet av Aendy:

vad menar du med certifiera? Jag har för mig att galaxy tab är kopplad till market men kanske inte certifierad?

Du kan ju inte koppla till android market utan att certifiera. Plus att galaxy tab är en 7"-telefon vilket gör att den går att certifiera

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Du kan ju inte koppla till android market utan att certifiera. Plus att galaxy tab är en 7"-telefon vilket gör att den går att certifiera

då är jag med, tack!

Om 10" inte går att certifiera så är det såklart ett stort bakslag för tidigare varianter än Honeycomb

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Skrivet av Aendy:

då är jag med, tack!

Om 10" inte går att certifiera så är det såklart ett stort bakslag för tidigare varianter än Honeycomb

Jag vet att vissa versioner inte funkar med tablets. Dock så är jag inte helt hundra på 2.3 Den kan funka med tablet.

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Skrivet av dosman:

Google har släppt en förhandstitt av Honeycombs SDK: http://android-developers.blogspot.com/2011/01/android-30-pla...

Kommer bli kul att följa detta operativet. Ser ut som att hårdvaruaccelerering kommer också.

http://www.swedroid.se/googles-romain-guy-hardvaruacceleratio...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kul att de äntligen har GPU accelererad grafik!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av moire:

Kul att de äntligen har GPU accelererad grafik!

Japp riktigt trevligt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett den där demon så är jag helt kär. Blir att lägga undan ett par tusen till en platta med honeycomb.

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

när kan man vänta sig en platta med tegra 2 och honeycomb i svenska butiker?

Permalänk
Medlem

android market fungerar visst på android 2.2 surfplattor

Skrivet av KurreKula:

Du kan ju inte koppla till android market utan att certifiera. Plus att galaxy tab är en 7"-telefon vilket gör att den går att certifiera

Att android market skulle komma för surfplattor först fr o m android 3 stämmer inte. Se t ex på Flytouch 3, som levereras med Android 2.2 . Den har tillgång till android market åtminstone enligt denna sida http://www.apad.tv/apadforum/content.php?126-Superpad-2-Flyto... och flera andra diskussionsforum på nätet ( t ex http://tabletsverige.se/flytouch-3-superpad-2-specifikationer... )

Permalänk
Skrivet av KarlAnka:

Att android market skulle komma för surfplattor först fr o m android 3 stämmer inte. Se t ex på Flytouch 3, som levereras med Android 2.2 . Den har tillgång till android market åtminstone enligt denna sida http://www.apad.tv/apadforum/content.php?126-Superpad-2-Flyto... och flera andra diskussionsforum på nätet ( t ex http://tabletsverige.se/flytouch-3-superpad-2-specifikationer... )

Mjo, som standard går det inte. Men ifall man ansöker om att få slippa gränsen kan man få market ändå...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Du betalar för att det är ny teknik. Kostar en del att ta fram och sen porta android till din enhet. Det är ju inte som windows som lirar på i stort sett all hårdvara. Sen så tar de ju alltid extra betalt i början innan marknaden har svalnat.

Androids grund är Linux, Linux kan köras på allt typ, Windows är inte alls så, windows kör med mycket uråldriga standard drivrutiner och inställningar när man startar, resten är drivrutiner som utvecklaren av hårdvaran själv för göra.

Det krävs dock alltid att någon sätter sig och kodar drivrutinerna, skillnaden är vem som gör det och hur systemet hanterar det. Tvivlar på att det är mer jobb att göra drivrutiner för Linux är det är för Windows, snarare tvärtom iom att M$ kräver typ 100% bakåtkompatibilitet ända bak till win98 eller kanske längre.

Det man betalar för initialt är delvis hypen men mest är det utvecklingen, tiden det tar att designa ny hårdvara är ganska saftig och det krävs ofta en hel del i teamet som sköter det, bra ex. att titta på är Open Pandora projektet, där en handfull personer med extremt mycket kunskap tagit fram en handheld enhet som kan konkurera med DS och PSP varianterna, men det har tagit dem ungefär 3år.
Första prissäkningen är Hypen som försvinner oftats, sedan när den börjar droppa snabbt är det utvecklingskostnaderna som tas bort från priset och förhoppningsvis för företaget har tillräckligt många köpt den för att tjäna in det, sedan efter det är det bara delarna och montage samt lite extra vinst man betalar. Sedan ska det till att teknologi oftast blir utdaterat snabbt vilket gör att de sätter ett extra högt pris i början för att snabbt få in kostnaderna innan nya modeller kommer.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Androids grund är Linux, Linux kan köras på allt typ, Windows är inte alls så, windows kör med mycket uråldriga standard drivrutiner och inställningar när man startar, resten är drivrutiner som utvecklaren av hårdvaran själv för göra.

Det krävs dock alltid att någon sätter sig och kodar drivrutinerna, skillnaden är vem som gör det och hur systemet hanterar det. Tvivlar på att det är mer jobb att göra drivrutiner för Linux är det är för Windows, snarare tvärtom iom att M$ kräver typ 100% bakåtkompatibilitet ända bak till win98 eller kanske längre.

Det man betalar för initialt är delvis hypen men mest är det utvecklingen, tiden det tar att designa ny hårdvara är ganska saftig och det krävs ofta en hel del i teamet som sköter det, bra ex. att titta på är Open Pandora projektet, där en handfull personer med extremt mycket kunskap tagit fram en handheld enhet som kan konkurera med DS och PSP varianterna, men det har tagit dem ungefär 3år.
Första prissäkningen är Hypen som försvinner oftats, sedan när den börjar droppa snabbt är det utvecklingskostnaderna som tas bort från priset och förhoppningsvis för företaget har tillräckligt många köpt den för att tjäna in det, sedan efter det är det bara delarna och montage samt lite extra vinst man betalar. Sedan ska det till att teknologi oftast blir utdaterat snabbt vilket gör att de sätter ett extra högt pris i början för att snabbt få in kostnaderna innan nya modeller kommer.

Jag vet hur detta funkar. Har jobbat med det ett tag. När android släpper en ny version MÅSTE den portas till den hårdvaran av tillverkaren. Det tar ett bra tag och kräver utförliga tester. Mindre tillverkare får tillgång till nyaste versionen av android senare vilket gör att de inte hänger med i utvecklingen.

Utöver att de måste skriva om androidversionen så måste den certifieras för android market. Vilket också tar tid och kostar massa pengar.

Har siffror på hur mycket det kostar ett fixa en enhet så att den funkar att sälja för android men kan tyvärr inte dela med sig. Kan dock säga att det som det kostar för att släppa för windows är en bråkdel. Drivrutinerna är redan skrivna och det är bara att tuta och köra. Drivrutinerna till android är inte samma som till linux även om android är baserat på linux. Det är inte heller bara drivrutiner som ska fixas.

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Ja hur går det nu för Android 3.0 Honeycomb? Verkar bli försenat hela tiden. Vad händer?

http://www.sweclockers.com/nyhet/13836-surfplattor-med-androi...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Vad händer om man köper en Motorola Xoom från USA?

Vad händer om man köper en Motorola Xoom från USA? Går det att använda i Sverige? Det finns nu att köpa på eBay

Permalänk
Medlem
Skrivet av geotrissa:

Vad händer om man köper en Motorola Xoom från USA? Går det att använda i Sverige? Det finns nu att köpa på eBay

Varför inte bara vänta och köpa Asus Eee Pad transformer?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=855917

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av geotrissa:

Vad händer om man köper en Motorola Xoom från USA? Går det att använda i Sverige? Det finns nu att köpa på eBay

Det som händer är att du i dagsläget inte får Android på svenska. Beroende på om du köper Verizon-versionen eller Wifi-varianten är de dessutom lite olika mjukvara, men inget som inte fungerar.

Skrivet av Lindgren92:

Varför inte bara vänta och köpa Asus Eee Pad transformer?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=855917

Så kan man också göra, men det är absolut inte lika roligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Acer Iconia A500

Idag ska jag hämta min Acer Iconia A500 på posten. Jag känner mig som ett barn på julafton!

''
Bjorn

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av hur något likt RealVnc/TightVnc funngerar på detta? (Tillsammans med en Asus Transformer)
Jag skulle behöva kunna ansluta till lite riktiga datorer ibland.

Edit: Samma ang. Remote Desktop för windows.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Skrivet av Andykidden:

Någon som har erfarenhet av hur något likt RealVnc/TightVnc funngerar på detta? (Tillsammans med en Asus Transformer)
Jag skulle behöva kunna ansluta till lite riktiga datorer ibland.

Edit: Samma ang. Remote Desktop för windows.

Hej!

vi bifogar med applikationen MyCloud som innehåller remote desktop-app från Splashtop (Splashtop Remote).
http://www.splashtop.com/remote

Vi kan inte svara för hur sådana appar funkar på andra plattor men Splashtop Remote är väldigt smidigt med Eee Pad Transformer

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!