Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tankar om Acer Aspire 7552G Black Edition (spellaptop)

Permalänk
Medlem

Tankar om Acer Aspire 7552G Black Edition (spellaptop)

Hej!

Är på jakt efter en prisvärd spellaptop som ska palla starcraft 2 och lite andra kul spel (behövs inte maxxas men så mycket prestanda per krona är vad jag är ute efter)

Efter att ha letat runt lite såg jag: Acer Aspire 7552G Black Edition - Inet.se
vilket i mina ögon verkar vara ett bra val...
Jag undrar om någon laptopkunnig skulle kunna komma med lite åsikter och tips om denna laptop, eventuellt förslag på andra alternativ (max 10 000, mööööööööjligen 10 100 )
Även åsikter om Acers laptops generellt uppskattas, mägden crapware man får med, allmän byggkvalitet och dyl.

MVH
// JB

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

är inte jättehaj på laptops, kollat runt lite och bildat mig en uppfattning.

men om du vill ha max prestanda mot pris måste iallafall jag rekomendera dig att gå upp lite, närmare bestämt till en 10900. Vet att det är lite över din budget men det är STOR skillnad på din Acer och MSi´n jag länkar till här:

MSI GX740-238NE - Inet.se

Msi datorn har mycket bättre grafik kort. Snabbare hårddisk (7200 rpm istället för 5400). Processorn kan jag inte uttala mig om, men misstänker att Intels´är vassare eftersom de flesta gaminglaptops jag sett har Intel och inte amd.

om man kollar på 3d mark testerna som är gjorda så har Acer 5194 poäng medans MSi´n har 12995 poäng, mer än dubbelt så många poäng för 900 kr extra.

mitt tips är att spara tills du har fått ihop de 900 kronorna och ABSOLUT INTE köpa Acer datorn.

Permalänk

Man ska tydligen lära sig en viktig formel för hur man skapar inlägg här på Sweclockers och presenterar en budget. Sänk alltid din absolut maximala budget med 1000 kronor så kommer du få förslag som överensstämmer med din riktiga budget, det vill säga 1000 kronor mer än vad du är ute efter i inlägget. Det är en rätt vanlig trend här har jag märkt.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem

Alcoholica - jag ber om ursäkt för att jag rekomenderade en dator 900 kr över hans budget. Som trots allt är mer än dubbelt så snabb enl vissa tester. Eftersom TS var ute efter mest prestanda per krona tyckte jag att det var relevant att upplysa honnom att en såpass liten ökning i pris ger mycket bättre prestanda.

somsagt, jag ber om ursäkt för detta stora misstag, det skall inte upprepas från min sida....

Permalänk
Skrivet av Hutter:

Alcoholica - jag ber om ursäkt för att jag rekomenderade en dator 900 kr över hans budget. Som trots allt är mer än dubbelt så snabb enl vissa tester. Eftersom TS var ute efter mest prestanda per krona tyckte jag att det var relevant att upplysa honnom att en såpass liten ökning i pris ger mycket bättre prestanda.

somsagt, jag ber om ursäkt för detta stora misstag, det skall inte upprepas från min sida....

Överdriv inte nu. Snart får jag dåligt samvete att du tog åt dig så mycket. Tur att jag hör tonen bakom ditt inlägg.

Problemet är att med den mentaliteten kan man lätt hoppa från 5000 till 10 000 för varje liten prisökning innebär oftast bättre prestanda. Alla är nog medveten om detta, även om man är helt okunnig om datorer. Alltså tror jag inte att man sätter en viss maxgräns för att man kan hur lätt som helst överstiga den. Du har helt rätt i att ditt förslag skulle ge mer "bang for the buck", men jag tycker att man ska respektera trådskaparnas budget vilket inte ofta görs här. Och det är naturligtvis inget fel i att rekommendera dyrare grejer, det var mest en oskyldig iakttagelse från min sida. Inget att bli upprörd över.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem

fan, bara nästan dåligt samvete? jag tog ju i från tårna jue, allt för att att ge dig dåligt samvete

skämt och sido. Du har självklart en poäng i det du säger, och jag håller med dig till stor del.
Dock hade jag själv velat veta att den lilla ökningen i pris skulle gett en markant bättre dator. Hade jag köpt Acer datorn så hade jag varit ordentligt bitter när jag hittade MSI`n.

Tyvärr har jag själv inte kikat på steget under MSI´n så kan inte uttala mig om det. Dock är jag övertygad om att det finns andra här på forumet som kommer hjälpa dig

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Hej!

Är på jakt efter en prisvärd spellaptop som ska palla starcraft 2 och lite andra kul spel (behövs inte maxxas men så mycket prestanda per krona är vad jag är ute efter)

Efter att ha letat runt lite såg jag: Acer Aspire 7552G Black Edition - Inet.se
vilket i mina ögon verkar vara ett bra val...
Jag undrar om någon laptopkunnig skulle kunna komma med lite åsikter och tips om denna laptop, eventuellt förslag på andra alternativ (max 10 000, mööööööööjligen 10 100 )
Även åsikter om Acers laptops generellt uppskattas, mägden crapware man får med, allmän byggkvalitet och dyl.

MVH
// JB

hej joe black! jag jag kollat på precis samma dator (acer....) sen kollade jag in på "msi" datorn och jag kollar oftast på processor och ram och jag kan berätta att intel i5 är en 2 kärnig processor med en turbo som går igång vid behov... från 2,4 > 2,66 gigahertz helt okey. medans amd processorn är 4kärnig på 2,3 gigaghertz så då eligt mina erfarenheter tar man alla kärnor gånger hur mycket hertz det finns..
AMD: 2,3x4=9,2!!!!!!!!!!!!!
I5: 2,4x2 ev 2,66x2 = 4,8 ev 5,32
sen är grafikkortet fullt funktionsduglig för starcraft 2 eftersom det är en av de bästa på marknaden vilken du än väljer visserligen är den som ligger i MSI´n snäppet bättre men jag har tänkt att köpa acer datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananaracer:

hej joe black! jag jag kollat på precis samma dator (acer....) sen kollade jag in på "msi" datorn och jag kollar oftast på processor och ram och jag kan berätta att intel i5 är en 2 kärnig processor med en turbo som går igång vid behov... från 2,4 > 2,66 gigahertz helt okey. medans amd processorn är 4kärnig på 2,3 gigaghertz så då eligt mina erfarenheter tar man alla kärnor gånger hur mycket hertz det finns..
AMD: 2,3x4=9,2!!!!!!!!!!!!!
I5: 2,4x2 ev 2,66x2 = 4,8 ev 5,32
sen är grafikkortet fullt funktionsduglig för starcraft 2 eftersom det är en av de bästa på marknaden vilken du än väljer visserligen är den som ligger i MSI´n snäppet bättre men jag har tänkt att köpa acer datorn

Går inte riktigt räkna sådär..

Kolla den här topplistan http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

I5 460m (Som sitter i MSin samt ASUS motsvarighet)

Så ligger 460m på 38onde plats

Phenom X4 X920 ligger på 86:e plats..

Denna är på rea just nu och fraktfri, riktigt klipp! http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=ddsc&T2=G53JW-SZ154V

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Går inte riktigt räkna sådär..

Kolla den här topplistan http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

I5 460m (Som sitter i MSin samt ASUS motsvarighet)

Så ligger 460m på 38onde plats

Phenom X4 X920 ligger på 86:e plats..

Denna är på rea just nu och fraktfri, riktigt klipp! http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=ddsc&T2=G53JW-SZ154V

O fy fan riktigt jädra superpris på den nu.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Permalänk
Medlem

Varför ska man satsa på GX660 när man får en G53 för samma pris i stort sett? :S

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Varför ska man satsa på GX660 när man får en G53 för samma pris i stort sett? :S

Hm låt mig se... För att den är bättre?? 5870, grymma högtalare, bra design....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Hm låt mig se... För att den är bättre?? 5870, grymma högtalare, bra design....

Nja du är nog en av dom få som tycker MSIn ser bättre ut än asusen

vs

Det är ju en sak om det skiljer massa i pris, men kan ju rada upp några fördelar med Asusen

+ ASUS känd för sin gedigna kvalitét, ligger 1a i topplistan på pålitliga datorer, MSI kanske håller samma men det är lite mer av en chansning.. (och jag personligen chansar helst inte när det gäller 10k)
+ Designen (smaksak då)
+ Kraftfullare kylning (Majoriteten vill ha en tyst dator)
+ Bakgrundsbelyst tangentbord
+ Hybrid SSD hårddisk

Även om 5870-kortet är 1-2% bättre så är det inte värt det pga vad man förlorar Högljuddare, varmare dator.. Med G53JW kan man utan problem ha datorn i knäet och spela utan att den går varm

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alcoholica:

Man ska tydligen lära sig en viktig formel för hur man skapar inlägg här på Sweclockers och presenterar en budget. Sänk alltid din absolut maximala budget med 1000 kronor så kommer du få förslag som överensstämmer med din riktiga budget, det vill säga 1000 kronor mer än vad du är ute efter i inlägget. Det är en rätt vanlig trend här har jag märkt.

Så sant så sant. Det tänjs alltid på budgeten. Likt som det gör på vanliga affärer...

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Nja du är nog en av dom få som tycker MSIn ser bättre ut än asusen
http://images.pricerunner.com/product/600x498/160920849/MSI-G...
vs http://www.ultra-laptops.com/timgs/asus_g53jw_1.jpg

Det är ju en sak om det skiljer massa i pris, men kan ju rada upp några fördelar med Asusen

+ ASUS känd för sin gedigna kvalitét, ligger 1a i topplistan på pålitliga datorer, MSI kanske håller samma men det är lite mer av en chansning.. (och jag personligen chansar helst inte när det gäller 10k)
+ Designen (smaksak då)
+ Kraftfullare kylning (Majoriteten vill ha en tyst dator)
+ Bakgrundsbelyst tangentbord
+ Hybrid SSD hårddisk

Även om 5870-kortet är 1-2% bättre så är det inte värt det pga vad man förlorar Högljuddare, varmare dator.. Med G53JW kan man utan problem ha datorn i knäet och spela utan att den går varm

Msin går utan problem att ha i knäet! Och en vinst på 800 poäng i Vantage är ju mycket! Sen sår ser ju Msin bättre än Asus som ser tråkig ut!

http://2.bp.blogspot.com/_3Lqh24vcfUA/TOQRxYCoLDI/AAAAAAAAB3E...

http://www.jagatreview.com/wp-content/uploads/2010/08/MSI-GX6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Msin går utan problem att ha i knäet! Och en vinst på 800 poäng i Vantage är ju mycket! Sen sår ser ju Msin bättre än Asus som ser tråkig ut!

http://2.bp.blogspot.com/_3Lqh24vcfUA/TOQRxYCoLDI/AAAAAAAAB3E...

http://www.jagatreview.com/wp-content/uploads/2010/08/MSI-GX6...

800p? Jag har sett dig skriva i en annan tråd att du fick 7800.. och G53 med allt junk installerat 7200-7300

Sen med lätt OC klättrade G53an upp i 8300p+ med bara GPU oc (Glöm inte att detta är ett OC forum)

Men seriöst jag har googlat massor men har inte hittat ett enda temperaturtest på GX660, hur varm går den egentligen? :S Skulle gärna se ett test från din sida med Prime95 och Vantage för att se temperaturerna i datorn (utan coolerboost)

Asusen ser stilren ut, men det är ju bra att du är nöjd med utseendet på den..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

800p? Jag har sett dig skriva i en annan tråd att du fick 7800.. och G53 med allt junk installerat 7200-7300

Sen med lätt OC klättrade G53an upp i 8300p+ med bara GPU oc (Glöm inte att detta är ett OC forum)

Men seriöst jag har googlat massor men har inte hittat ett enda temperaturtest på GX660, hur varm går den egentligen? :S Skulle gärna se ett test från din sida med Prime95 och Vantage för att se temperaturerna i datorn (utan coolerboost)

Asusen ser stilren ut, men det är ju bra att du är nöjd med utseendet på den..

Sant att den har 7800... Fick för mig att asusen fick 7000 har inte OC min ännu men Zeus här på forumet har OC sin Gt 740 med 5870 så att den fick 9000 (Gpu) utan problem med värmen och då har ju Gx 660 bättre kylning... Så nog går den att överklocka....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Sant att den har 7800... Fick för mig att asusen fick 7000 har inte OC min ännu men Zeus här på forumet har OC sin Gt 740 med 5870 så att den fick 9000 (Gpu) utan problem med värmen och då har ju Gx 660 bättre kylning... Så nog går den att överklocka....

Skulle du kunna köra lite benchmarks, Prime95, 3dmark vantage osv med temperaturer i andra tråden?

Så vi får en bild av hur varm den egentligen blir..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Skulle du kunna köra lite benchmarks, Prime95, 3dmark vantage osv med temperaturer i andra tråden?

Så vi får en bild av hur varm den egentligen blir..

Kan ju citera lite så du får en kännsla!
Från en Amerikansk review med i7 740... Fortfarande Gx 660

-Heat and noise:
This part is still in progress, but the little I can tell you, and proudly so, is that this machine is cool. How cool? under 78C at load, on auto fan settings. Want super cool temperatures? Kick the Turbo Fan on, and watch your max temps reach around 68-70C depending on your ambient temps and games!

As a note, I only overclock and game using turbo fan on. Without turbo fan, I have seen temps on the 83C range, and I prefer to keep things cool. Keep in mind that these temps are with overclocking on. On stock, I haven't seen anything above the 70s range.

3D mark Vantage Turbo On OC 900/1030 Cat 10.8 drivers:
Score P9865
CPU 12046
GPU 9304

Så han har alltså OC Gpun till 9300 poäng och har ändå en sval temperatur... Grymmt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Nja du är nog en av dom få som tycker MSIn ser bättre ut än asusen
http://images.pricerunner.com/product/600x498/160920849/MSI-G...
vs http://www.ultra-laptops.com/timgs/asus_g53jw_1.jpg

Det är ju en sak om det skiljer massa i pris, men kan ju rada upp några fördelar med Asusen

+ ASUS känd för sin gedigna kvalitét, ligger 1a i topplistan på pålitliga datorer, MSI kanske håller samma men det är lite mer av en chansning.. (och jag personligen chansar helst inte när det gäller 10k)
+ Designen (smaksak då)
+ Kraftfullare kylning (Majoriteten vill ha en tyst dator)
+ Bakgrundsbelyst tangentbord
+ Hybrid SSD hårddisk

Även om 5870-kortet är 1-2% bättre så är det inte värt det pga vad man förlorar Högljuddare, varmare dator.. Med G53JW kan man utan problem ha datorn i knäet och spela utan att den går varm

Asusen är så mycket snyggare;) ledsen simon;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av acerdude:

Asusen är så mycket snyggare;) ledsen simon;)

kan inte någon vänlig själ säga varför alla tycker det!!?