Uppgradering, hur ska man balansera?

Permalänk
Medlem

Uppgradering, hur ska man balansera?

Hejsan,
Ska hjälpa min vän med nästan identiska komponenter som jag har att uppgradera sin dator någorlunda.
AMD Phenom x4 9500 (tror jag, jag har den iaf)
Nvidia Geforce 8800GT 512mb
3gb RAM
Asus M2N68-LA mobo

Grafikkortet är ett måste då det gamla kollapsade och då är frågan om vad som är värt att uppgradera till för att slippa att någon annan komponent flaskar.
Då tänkte vi ett GTS450OC/HD5770 (hur är det med moderkort med nvidia-chipsets och ati-grafikkort?) för en dryg tusing, men det är kanske för kraftfullt för resten av datorn?
Och nätagget är max 385W, hur kommer det överleva uppgraderingen?

Tack på förhand!
//YPro.

Permalänk
Avstängd

Innan grafikkortet kollapsade, funkade allt utan att det laggade?Känns som det är mer relevant. Vad ska datorn användas till?
Har man inte lust att slänga ut en massa cash på en ny dator just nu så hade jag iaf satsat på Grafikkort, ram och nätagg. 385W låter väldigt lite. Dessto högre effekt dessto mindre värmeutveckling samt att nätagget slipper belastas så hårt. RAM kan man aldrig ha för mycket av.

Permalänk
Medlem

Jo alltså, innan det la av så fungerade den ju såsom min stationära gör just nu, alltså så som man kan förvänta sig. Det är bara någon del på grafikkortet som är fysiskt sönder så att dvi-anslutningarna inte ger någon bild. Vi kopplade om skärmen till moderkortet istället och då fungerade datorn som det skulle, utan grafikkortet då förstås.
Det är inga höga standarder han ställer på den, mest RPG-spel kommer det vara. Mount&Blade, Fable 3 när det kommer osv.
Mitt eget nätagg som verkar vara samma som han har kraschade faktiskt efter ett halvår så det känns också som en bra investering.

Permalänk
Avstängd

Har tyvärr väldigt dålig kolla på spel överhuvudtaget. Men om datorn funkade bra innan så köp ett likvärdigt grafikkort och börja spara pengar till en ny dator och se då till att det inte blir lägen för flaskhalsar så som nätagget. Jag skulle inte rekommendera under 700W om det inte vore ett system med en specifik uppgift och man känner till den maximala effektförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Tja detta är ju lite svårt att svara på, jag rekommenderar hur som helst corsair 550w och Gigabyte GTX 460 OC faktiskt, kostar ett par hundralappar mer än GTS 450 men är betydligt snabbare, dock krävs också ett nytt nätagg för det.

Detta tillsammans går ju på nästan 2000:- på inet så det får ni ju avgöra ifall det är värt att göra. Processorn kommer förmodligen att kunna flaska grafikkortet i vissa spel men det är ju bättre att det är så än tvärt om. Processorn kommer iaf att kunna jobba fullt ut och grafikkortet gör så bra det kan helt enkelt

Hur som helst, chipset osv har inte en så jättestor roll på grafikkortet osv när allt är som det ska, bara o stänga av moderkortets integrerade grafikkort så det inte krockar på något sätt.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579280

Skulle jag ha köpt. Då slipper du köpa nätagg.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Tja detta är ju lite svårt att svara på, jag rekommenderar hur som helst corsair 550w och Gigabyte GTX 460 OC faktiskt, kostar ett par hundralappar mer än GTS 450 men är betydligt snabbare, dock krävs också ett nytt nätagg för det.

Detta tillsammans går ju på nästan 2000:- på inet så det får ni ju avgöra ifall det är värt att göra. Processorn kommer förmodligen att kunna flaska grafikkortet i vissa spel men det är ju bättre att det är så än tvärt om. Processorn kommer iaf att kunna jobba fullt ut och grafikkortet gör så bra det kan helt enkelt

Hur som helst, chipset osv har inte en så jättestor roll på grafikkortet osv när allt är som det ska, bara o stänga av moderkortets integrerade grafikkort så det inte krockar på något sätt.

Verkar nice, vi har en 3k budget som ska innehålla lite lyxigare mus+tb också så ungefär där går gränsen. GTX 460 + nätagg + chassi + mus+tb blir väl det ungefär antar jag.

Permalänk
Medlem

Nu räknas det här väl som en bump, men jag har faktiskt att lägga till här

Här har vi den troliga beställningen. Processorfläkt kunde vara bra då det är den som kommer belastas mest. Musen skulle han få tag på på annat håll också.

Vad tycks?