Frågor om thomson 585 v6 och bridge mode

Permalänk

Frågor om thomson 585 v6 och bridge mode

Var ett tag sen jag skrev här o var länge sen man var i data svängen känner jag.

Så jag har några frågor som jag hoppas ni kan svara på

Som det är idag så sitter jag med glocalnet 24mb och ett thomson 585 v6 modem/router som jag kör i bridge läge till 1 fast dator och 2 trådlösa(och ev en popcorn hour).
Jag har haft återkommande problem med att jag tappar kontakten på endera den fasta dator men mest på dom trådlösa o då måste jag alltid starta om modemet för att det ska fungera igen.
Det har varit mycke strul med glocalnet så jag har funderingar på att byta till telia istället men nu har jag läst lite på forumet o även hört från supporten att just 585 var det mycke strul med, den hade visst svårt med att dela ut ip adresser på det trådlösa ibland.

Så jag funderar på att byta ut 585 mot nått annat men då är frågan, ska man satsa på enbart ett modem o sen en trådlös router till det eller kan man satsa på en allt i ett produkt?
Har sneglat lite på NETGEAR DGN3500 som verkar ha fått bra kritik.
men om jag köper den, måste jag då brygga den precis som 585 för att få det att fungera o är då den inbyggda routern/brandväggen bortkastad?

Eller ska man satsa på typ D-Link DSL-320B samt D-Link DIR-655 ?

Eller har ni nått annat bra förslag

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk

Om du har problem med router/wirelessfunktionen kan du ju använda ditt Thomson bara som modem och koppla en router till den.
Jag har inte bra erfarenheter av prylar som är både router och modem (oavsett om det är ADSL eller coax). Så personligen skulle jag inte titta på en ny allt-i-ett.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du menar med att brygga den, i min värld så innebär bridge mode av ADSL/routern att man fimpar allt som har med router/nat att göra, den funkar som ett rent modem i det läget, testade det med min 585v7 (förträngd, undanstoppad) vid felsökning, då blev den till ett rent modem.
Jag skulle inte satsat på en kombopryl, skulle ha köpt ett modem eller brygga 585:an samt köpt en rejäl router.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Ja det var alltså glocalnet som sa att jag var tvungen att köra bridge på 585 för att få det att fungera o då fattar jag det som att jag förlorar routern o den extra säkerheten den ger?

Då är det alltså bättre att köra med ett separat modem o sen en router till det.

Nej thomson grejerna ger jag inte mycke för så dom ska man helst elda upp eller gräva ner bakom huset....
Har även ett thomson 510 modem o det strula jämt också.
mitt gamla zyxel modem funka bättre men är inge adsl2+ modem.

Satsar nog hellre på netgear eller kanske d-link då.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Ja det var alltså glocalnet som sa att jag var tvungen att köra bridge på 585 för att få det att fungera o då fattar jag det som att jag förlorar routern o den extra säkerheten den ger?

Då är det alltså bättre att köra med ett separat modem o sen en router till det.

Nej thomson grejerna ger jag inte mycke för så dom ska man helst elda upp eller gräva ner bakom huset....
Har även ett thomson 510 modem o det strula jämt också.
mitt gamla zyxel modem funka bättre men är inge adsl2+ modem.

Satsar nog hellre på netgear eller kanske d-link då.

Förstår inte varför du måste köra bryggat, får du Internet på samtliga anslutna datorer samtidigt med? Får alla en publik adress?
För skulle du köra med NAT igång så ser glocalnet din router som en dator, ungrfär, de har ju inte en aning om hur nätverket ser ut bakom.

Har du PPPoE inloggning med?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Ja det var alltså glocalnet som sa att jag var tvungen att brygga modemet för att komma ut på nätet för det gick inte alls först.
Sa till dom att jag bytt från ett 510 till 585 för att jag behövde den trådlösa funktionen till mina bärbara.
nej jag kör inte med pppoe inlogg

Visa signatur

<- Old school datanörd ->