Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Sabertooth problem...*suck*

Nu har ja uppgraderat o tyckte de var skitskoj o bygga ihop grejorna idag, installationen gick hyfsat enkelt men vattenkylningen var lite knepig med mig, corsair h70.

Nu till problemet, jag kör nu 2x120gb corsair force SSD i raid0 o dom fungerar utmärkt o är riktigt snabba, men så fort jag ska plugga in en mekanisk disk, har 3st 1.5tb WD Caviar green, så vägrar datorn boota och snurrar bara runt vid biosen.

Det går utmärkt att starta datorn så ja kommer till windows och sen plugga i diskarna, då hittas dom utan problem och fungerar i windows, det är vid omstart och när den laddar o går igenom bios som allt strular.

Någon som har nån idé? Jag har även testat uppgradera bios till senaste och även en av betorna som finns men inget bättre resultat.

Här är min setup nu iaf:
Asus Sabertooth p67
Core i7 2600K
2x4gb Corsair Vengeance 1600mhz minnen
2x120gb Corsair force i raid0

Visa signatur

En data!

Permalänk

Låter konstigt, även jag har haft problem med detta MB. Först vägrade datorn boota med en extern hdd inkopplad, nu sätts den i viloläge slumpmässigt. Och ibland när man startar så står det "Overklocking Failed" även att man inte överklockat, förstår mig inte riktigt på det.. :/

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Precis det får jag också när jag kopplar in mina diskar, Overclocking fail och ja måste då plugga ur dom och ändra tillbaka minnena till 1600 då dom hoppa ner till 1333.
Sägs att de ska komma nyare bios snart så man får hoppas de löser det, för som de är nu är de lite jobbigt o starta om, först rycka diskarna, starta om o plugga i dom när windows väl startat upp.

Visa signatur

En data!

Permalänk

Jo, det är j*vligt irriterande faktiskt! Att det går ner i "viloläge" är också väldigt irriterande, men inte lyckats hitta någon lösning ännu.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Avstängd

maila asus och se vad dem säger? hade blivit tokig om mitt moderkort krångla sådär

Permalänk
Medlem

Hur gör du när du ställer om minnena till 1600MHz? När jag gjort det ser jag att den samtidigt visar nåt om target CPU = 3800 MHz eller nåt liknande. Så på nåt sätt tycker den att minnesändringen ger att jag även vill klocka upp CPU frekvensen.

Av nån anledning tycker den ju att mina Corsair 1600 MHz minnen ska köras på 1333 MHz.

Skrivet av capman:

Precis det får jag också när jag kopplar in mina diskar, Overclocking fail och ja måste då plugga ur dom och ändra tillbaka minnena till 1600 då dom hoppa ner till 1333.
Sägs att de ska komma nyare bios snart så man får hoppas de löser det, för som de är nu är de lite jobbigt o starta om, först rycka diskarna, starta om o plugga i dom när windows väl startat upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av persalmi:

Hur gör du när du ställer om minnena till 1600MHz? När jag gjort det ser jag att den samtidigt visar nåt om target CPU = 3800 MHz eller nåt liknande. Så på nåt sätt tycker den att minnesändringen ger att jag även vill klocka upp CPU frekvensen.

Av nån anledning tycker den ju att mina Corsair 1600 MHz minnen ska köras på 1333 MHz.

Där du har inställningarna för AI-tweaker kan du manuellt sätta frekvensen på minnena.

Visa signatur

En data!

Permalänk
Medlem

Ja, precis, men så fort jag ställer om till 1600 MHz där så poppar det upp att den tänker köra med CPU frekvensen 3800 MHz som target för överklockning.

Ändrar du nåt mer än minneshastigheten?

Permalänk
Medlem

Ok jag är inte säker på att detta hjälper. Men detta är vad jag gjorde. Jag hade problem med att när jag coold boota starta inte datorn rätt (overclocking fail) allt möjligt kunde hända ingen skärm t.ex. men fick jag bara igång allt kunde jag starta om hur många gånger som helst utan problem.

min bios var 1003 uppdatera denna till 1204 asus släppte ny den 2011-01-27

Sätt XMP profilen på minnena

sen ändra jag en parameter under advance inställningarna APC sen power on PCIE.

Sen jag gjort dom här ändringarna så har datorn startat varje gång. Än har jag bara kört i 2 dagar nu så vi får se.

Visa signatur

Hawaii

Permalänk
Medlem

Nu läste jag inte jättenoggrant, men har ni testat att flasha om kortet?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Hittade en notis i manualen om att man ska sätta XMP minnen så att bara en modul är monterad per kanal, har nån av er testat det?

Skrivet av Hawaii:

Ok jag är inte säker på att detta hjälper. Men detta är vad jag gjorde. Jag hade problem med att när jag coold boota starta inte datorn rätt (overclocking fail) allt möjligt kunde hända ingen skärm t.ex. men fick jag bara igång allt kunde jag starta om hur många gånger som helst utan problem.

min bios var 1003 uppdatera denna till 1204 asus släppte ny den 2011-01-27

Sätt XMP profilen på minnena

sen ändra jag en parameter under advance inställningarna APC sen power on PCIE.

Sen jag gjort dom här ändringarna så har datorn startat varje gång. Än har jag bara kört i 2 dagar nu så vi får se.

Permalänk

Den försöker inte boota från den nya disken då, alltså WD disken.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

ahh shit...fan vad trött jag blir på Asus:(

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av capman:

Nu har ja uppgraderat o tyckte de var skitskoj o bygga ihop grejorna idag, installationen gick hyfsat enkelt men vattenkylningen var lite knepig med mig, corsair h70.

Nu till problemet, jag kör nu 2x120gb corsair force SSD i raid0 o dom fungerar utmärkt o är riktigt snabba, men så fort jag ska plugga in en mekanisk disk, har 3st 1.5tb WD Caviar green, så vägrar datorn boota och snurrar bara runt vid biosen.

Det går utmärkt att starta datorn så ja kommer till windows och sen plugga i diskarna, då hittas dom utan problem och fungerar i windows, det är vid omstart och när den laddar o går igenom bios som allt strular.

Någon som har nån idé? Jag har även testat uppgradera bios till senaste och även en av betorna som finns men inget bättre resultat.

Här är min setup nu iaf:
Asus Sabertooth p67
Core i7 2600K
2x4gb Corsair Vengeance 1600mhz minnen
2x120gb Corsair force i raid0

Jag ska titta lite mer när jag kommer hem men. Det är inte så att boot ordern ligger fel på diskarna när du bara har ssd diskarna i så är det ju enkelt då använder den dom. Men sen när du kopplar in dom andra kan det vara så att den väljer någon annan disk förre ssd diskarna. Tror det ligger under boot i avancerat menyn.

Visa signatur

Hawaii

Permalänk
Medlem

Jag kör inte mina WD diskar som OS-diskar och bootordningen kommer jag inte ens åt när jag väl kopplar in disken, märkte nu att det bara är en disk av 3 som gör att datorn inte ens vill gå in i bios förrän jag pluggar ur den.
Är lite lur på att det kan bero på dags uttal från intel om att det är fabrikationsfel på sataportar 2-5 osv.... :/

Får väl kontakta inet.se och se hur jag ska göra då det verkar vara så, för diskarna fungerar utan problem i min gamla dator som jag som tur är inte sålt ännu.

Visa signatur

En data!

Permalänk

Testa av aktivera SMART om det går, har ett asus mob fast Amd, och så fort jag sätter in min 1tb disk får jag samma problem som du har, fastän disken fungerar perfekt i min andra dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av persalmi:

Av nån anledning tycker den ju att mina Corsair 1600 MHz minnen ska köras på 1333 MHz.

samma här och de funkar för mig, vill dock gärna köra dem på 1600 men då jag ändrat det i BIOS så får jag problem att boota & overclocking failed.. och måste ändra tillbaks. Någon som lyckats ändra dem utan att få problem som följd?

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem

Ja, jag flyttade minnena till att sitta i de båda slottarna allra närmast CPUn och sen ställde jag in att använda X.M.P. profilen i AI Tweak delen. Uppgraderade till BIOS 1204 också förresten och körde CMOS reset med jumpern på moderkortet, sen dess har den tickat på med 1600 MHz minneshastighet utan att få några "overclock failed" meddelanden.

Skrivet av Juggvard:

samma här och de funkar för mig, vill dock gärna köra dem på 1600 men då jag ändrat det i BIOS så får jag problem att boota & overclocking failed.. och måste ändra tillbaks. Någon som lyckats ändra dem utan att få problem som följd?

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat så att rätt disk ligger först i boot priority? Testat att avaktivera Marvell och JMB Storage Controler? Dessa controller är mest bara irriterande om man inte använder dom.

Testa även att boota direkt från hårddisken som har Windows installerat när du är inne i BIOS. Funkar det så är det garanterat nån felinställning du har i BIOS.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av persalmi:

Ja, jag flyttade minnena till att sitta i de båda slottarna allra närmast CPUn och sen ställde jag in att använda X.M.P. profilen i AI Tweak delen. Uppgraderade till BIOS 1204 också förresten och körde CMOS reset med jumpern på moderkortet, sen dess har den tickat på med 1600 MHz minneshastighet utan att få några "overclock failed" meddelanden.

då kör du inte dual channel längre alltså? Provade du föresten om det gick att ändra till 1600 MHz efter att du uppdaterade bios eller var du tvungen att göra samtliga steg för att det skulle funka?

Edit:
Ville bara meddela att efter jag flashat mitt bios till 1204 och slagit på Power on PCIe @ APM så kunde jag ändra mina minnen till 1600 mhz och utan att få overclocked failed när jag cold bootade nu imorse

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT