Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Medlem

Satsar på en OCZ vertex 2 120gb.. Verkar vara ett bra alternativ.. Läst mkt skummt force diskarna, allt från blåskärm till energisparläge på laptop inte fungerar i de diskarna. Är de så att de är mindre defekter på OCZ??

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Skillnaden mellan dessa är att nr 2 använder 0 fill, dvs det skrivs enbart nollor. Eftersom sandforce komprimerar den data som skrivs så blir det bättre resultat med bara nollor än med den okomprimerade data som normalt skrivs av CDM.

Mocka: Om du aktiverar ahci så kommer du att få mycket bättre värden vid de flertrådiga testen. Använd också mindre test om du nu kör CDM, 100mb fungerar aldeles utmärkt och så sliter man inte på disken i onödan. Om du upplever att disken blivit långsammare kan man göra en secure erase för att återställa prestandan, dock bör man inte göra det mer än ca 2-3ggr per år. Och så finns det senare firmware att installera:

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=90759

Testade att byta till random med 1or och 0or, mina resultat är urusla så att säga, har satt igång Achi i bios, den är aktiverad i windows 7, read or 211 och write ligger på 70.

Enligt bios kan jag inte bestämma hur en enskild sata port ska starta, ide/raid/achi, utan kan endast välja mellan sata port 1-4 till antingen/raid/achi/ide och port 5-6 till raid/achi/Ide. har min ssd inkopplad i sata 3 och min dvd och andra hd ligger på port 5-6. Även när den är inställd på ahci så där jag väljer boot ordning är ssdn nämnd (ide )corsair force~.
Nån som vet vad som är knas?

använder ett asus crosshair formula IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Testade att byta till random med 1or och 0or, mina resultat är urusla så att säga, har satt igång Achi i bios, den är aktiverad i windows 7, read or 211 och write ligger på 70.

Enligt bios kan jag inte bestämma hur en enskild sata port ska starta, ide/raid/achi, utan kan endast välja mellan sata port 1-4 till antingen/raid/achi/ide och port 5-6 till raid/achi/Ide. har min ssd inkopplad i sata 3 och min dvd och andra hd ligger på port 5-6. Även när den är inställd på ahci så där jag väljer boot ordning är ssdn nämnd (ide )corsair force~.
Nån som vet vad som är knas?

använder ett asus crosshair formula IV

Usla värden? Dom verkar vara ungefär där man kan förvänta sig, jag jämförde dina värden med en ovan som hade sämre eftersom han körde random istället för all 0 fill. Och ahci är uppenbarligen på, utan NCQ får man ungefär samma värden i det flertrådiga testet (4kQD32) som i det vanliga 4k-testet.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Usla värden? Dom verkar vara ungefär där man kan förvänta sig, jag jämförde dina värden med en ovan som hade sämre eftersom han körde random istället för all 0 fill. Och ahci är uppenbarligen på, utan NCQ får man ungefär samma värden i det flertrådiga testet (4kQD32) som i det vanliga 4k-testet.

Innan moderkorts byte fick jag runt 250 read och 230 write.

Permalänk
Medlem

Hur ser mina stats ut? har inge koll på detta

http://data.fuskbugg.se/dipdip/__ssd.png

Permalänk
Skrivet av Psychadaelic:

Enligt bios kan jag inte bestämma hur en enskild sata port ska starta, ide/raid/achi, utan kan endast välja mellan sata port 1-4 till antingen/raid/achi/ide och port 5-6 till raid/achi/Ide. har min ssd inkopplad i sata 3 och min dvd och andra hd ligger på port 5-6. Även när den är inställd på ahci så där jag väljer boot ordning är ssdn nämnd (ide )corsair force~.

Jag skulle prova att flytta SSD:n till SATA-1, jag har för mig att andra fick upp sin speed på detta sätt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

OCZ Vertex 2 bilder, är den slö?

Ny OCZ Vertex 2
Ny och ren install av Win 7
AHCI är på i BIOS
Bärbar dator, Acer TimelineX 3820TG-5454

Vad är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meswe:

Ny OCZ Vertex 2
Ny och ren install av Win 7
AHCI är på i BIOS
Bärbar dator, Acer TimelineX 3820TG-5454

Vad är fel?

http://img228.imageshack.us/img228/2299/oczk.jpg

Helt ok värden, eftersom sandforce diskar komprimerar data som skrivs och båda testprogrammen skriver okomprimerbar data så får man sämsta möjliga resultat, operativsystem och program komprimeras normalt sett rätt bra så i praktilen presterar den klart bättre. Prova med crystal disk mark med inställningen "all 0 fill" eller atto så får du bättre siffror. Och sedan så är det inte lämpligt att köra crystal disk mark med de inställningar du har (5 ggr/test a 1000mb), man skriver över 20gb data till disken helt i onödan vilket inte är så hälsosamt i längden. Kör du igen så ändra till 3ggr/test och 100mb istället.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Helt ok värden, eftersom sandforce diskar komprimerar data som skrivs och båda testprogrammen skriver okomprimerbar data så får man sämsta möjliga resultat, operativsystem och program komprimeras normalt sett rätt bra så i praktilen presterar den klart bättre. Prova med crystal disk mark med inställningen "all 0 fill" eller atto så får du bättre siffror. Och sedan så är det inte lämpligt att köra crystal disk mark med de inställningar du har (5 ggr/test a 1000mb), man skriver över 20gb data till disken helt i onödan vilket inte är så hälsosamt i längden. Kör du igen så ändra till 3ggr/test och 100mb istället.

Bättre siffror i CDM med inställningen du skrev. Men de går inte få upp siffrorna i AS SSD något mer alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meswe:

http://img98.imageshack.us/img98/5052/namnlsdb.jpg

Bättre siffror i CDM med inställningen du skrev. Men de går inte få upp siffrorna i AS SSD något mer alltså?

Vad spelar det för roll? Disken är så snabb som den är, till skillnad från andra ssd:er så varierar prestandan hos sandforcediskar beroende på den typ av data som skrivs. Sämre än as-ssd blir det aldrig, har man den för os/program/spel så blir prestandan betydligt bättre. Det du gjorde i CDM var att byta datatyp till en som går att komprimera bra och då får du högre värden, disken i sig jobbar precis som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vad spelar det för roll? Disken är så snabb som den är, till skillnad från andra ssd:er så varierar prestandan hos sandforcediskar beroende på den typ av data som skrivs. Sämre än as-ssd blir det aldrig, har man den för os/program/spel så blir prestandan betydligt bättre. Det du gjorde i CDM var att byta datatyp till en som går att komprimera bra och då får du högre värden, disken i sig jobbar precis som tidigare.

Ok då vet jag att allt är som de ska. Första ssd disken ju hört o läst så mkt om att man kan få fel värden om man ställer in fel mm.. Va lite orolig bara

Permalänk
Medlem

Är detta bra resultat?

Lovade siffror

355 read
75 write

Har faktiskt inte så stor koll då detta är min första SSD

Permalänk
Skrivet av Proxann:

Är detta bra resultat?

Lovade siffror

355 read
75 write

http://i55.tinypic.com/16kqo89.png

Har faktiskt inte så stor koll då detta är min första SSD

Nä, det är faktiskt ganska dåligt resultat för en SSD. Och den där ska väl klara SATA-III dessutom?

Om ditt moderkort klarar SATA-III, är du säker på att SSD:n är kopplad i rätt SATA-kontakt?
Dessutom skulle AHCI göra en stor skillnad mot IDE. Att byta drivrutin till Intels Rapid Storage Technology skulle nog också öka prestandan en del. Nu vet vi iof inte hur resten av burken presterar men det borde inte spela så stor roll.

Men så länge som du är nöjd så...

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Är detta bra resultat?

Lovade siffror

355 read
75 write

http://i55.tinypic.com/16kqo89.png

Har faktiskt inte så stor koll då detta är min första SSD

Som sagt så kommer ett byte till ahci göra att de flertrådiga testen kommer att gå betydligt fortare.

Skrivet av distortion10000:

Nä, det är faktiskt ganska dåligt resultat för en SSD. Och den där ska väl klara SATA-III dessutom?

Om ditt moderkort klarar SATA-III, är du säker på att SSD:n är kopplad i rätt SATA-kontakt?
Dessutom skulle AHCI göra en stor skillnad mot IDE. Att byta drivrutin till Intels Rapid Storage Technology skulle nog också öka prestandan en del. Nu vet vi iof inte hur resten av burken presterar men det borde inte spela så stor roll.

Men så länge som du är nöjd så...

Att byta till intels drivrutin skulle nog inte påverka speciellt mycket...med tanke på topphastigheten så är den uppenbarligen inte är kopplad till intels kontroller, dvs den sitter där den ska

Permalänk
Medlem

Hmm verkar som Corsair har släppt nya SSD https://www.inet.se/artikel/4303959/corsair-ssd-p3-series-128...

Blir roligt att se några tester med dom

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem

@ Frispel,Distortion10000

Jag hade redan ACHI aktiverat sedan jag byggde datorn, ( ACHI aktiverat som default ) ... ska man aktivera det i Windows också måntro? Och ja det är SATA III. Har redan i 4:an slott. ( SATA 1&2 är SATA II ).

EDIT: Hmm står ju att jag har IDE, fan va skumt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

@ Frispel,Distortion10000

Jag hade redan ACHI aktiverat sedan jag byggde datorn, ( ACHI aktiverat som default ) ... ska man aktivera det i Windows också måntro? Och ja det är SATA III. Har redan i 4:an slott. ( SATA 1&2 är SATA II ).

EDIT: Hmm står ju att jag har IDE, fan va skumt...

Nu har jag ingen aning om vad du har för moderkort, men det är antagligen så att du kan aktivera ahci på två ställen, ett för intels kontroller och på ett annat ställe för sata 6.0Gbit/s.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Att byta till intels drivrutin skulle nog inte påverka speciellt mycket...med tanke på topphastigheten så är den uppenbarligen inte är kopplad till intels kontroller, dvs den sitter där den ska

Ahh, det har du förstås rätt i.

Men jag tycker att scoren är så låg att det inte bara kan vara AHCI som spökar? Kan det vara så att SATA-III kretsen har högre maxhastighet men sämre prestanda i övrigt än Intels chipset?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Sådär nu fick jag äntligen igång AHCI

Men responstiden på write verka lite skum men men.

Permalänk
Skrivet av Proxann:

Sådär nu fick jag äntligen igång AHCI

Men responstiden på write verka lite skum men men.

Ja, det var ju lite skillnad! Men jag håller med, accesstiden för write är oväntat hög.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Tycker jag borde komma upp i 400 åtminstånde, någon som har något tips på vad som kan göras?

Jag har tagit disable på prefetch och superfetch, kört Intel SSD Toolbox och stängt av defrag på SSD'n.
Kan det ha något att göra med att jag använder 41GB av 111GB? Tycker inte det borde ha något att göra med det hela men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

datorn i signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Sådär nu fick jag äntligen igång AHCI

http://i52.tinypic.com/2i73j3d.png

Men responstiden på write verka lite skum men men.

Sitter numera på storebror dvs 128GB-versionen så postar mina resultat som jämförelse:

AS SSD:

CrystalDiskMark, default:

CrystalDiskMark, 0x00 0fill:

ATTO:

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

mitt resultat

*Intel ssd 80gb !

-->

http://data.fuskbugg.se/dipdip/intel%20ssd.jpg

Edit: 7,8 i WEI.

vill bara säga att jag har fått bättre score med det nya firmware M3 som kom ut för nån dag sen

Mycket nöjd

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Uploaded with ImageShack.us

Hur kommer det sig att min ssd är så jävla kass?

Visa signatur

Design Define R3 - Titanium Grey, AMD Phenom II X4 965 Black Edition, Corsair H50, ASUS M4A89GTD PRO, ASUS Radeon HD 6870, Corsair Force Series F60 60GB, Western Digital Caviar Green 1TB 64MB, Corsair HX750W

Permalänk
Skrivet av Miiicro:

Hur kommer det sig att min ssd är så jävla kass?

Vi behöver lite mer info om din setup, men till att börja med behöver du gå över från IDE till AHCI. Om SSD:n sedan är kopplad till en SATA-port med Intelchip så bör du installera Intels drivrutin Rapid Storage Technology.

Fast det beror på vilket moderkort du har. Vilket har du? Vilken SATA-port är SSD:n kopplad till?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Vi behöver lite mer info om din setup, men till att börja med behöver du gå över från IDE till AHCI. Om SSD:n sedan är kopplad till en SATA-port med Intelchip så bör du installera Intels drivrutin Rapid Storage Technology.

Fast det beror på vilket moderkort du har. Vilket har du? Vilken SATA-port är SSD:n kopplad till?

Vad innebär att gå över till AHCI från IDE? la in min hårdvara i signaturen.

Visa signatur

Design Define R3 - Titanium Grey, AMD Phenom II X4 965 Black Edition, Corsair H50, ASUS M4A89GTD PRO, ASUS Radeon HD 6870, Corsair Force Series F60 60GB, Western Digital Caviar Green 1TB 64MB, Corsair HX750W

Permalänk
Skrivet av Miiicro:

Vad innebär att gå över till AHCI från IDE? la in min hårdvara i signaturen.

AHCI = Advanced Host Controller Interface, är ett snabbare sätt att läsa/skriva till en SATA-hårddisk. Om du kollar på din skärmdump står det "pciide" på ett ställe i AS SSD Benchmark. Det betyder att du använder IDE-drivrutinen istället för den snabbare AHCI-drivrutinen. Om du hade haft AHCI aktiverat hade det stått "msahci" där (troligtvis).

För att byta drivrutin måste man dels aktivera AHCI i Windows 7, och sedan aktivera AHCI i BIOS. Windows slutar att boota om man bara ändrar på ett ställe.

Här finns en kort och bra guide på svenska för hur du aktiverar AHCI i efterhand (det är enklast att aktivera innan man installerar Windows 7, då fixar installationen allt själv).

Jag kollade att ditt moderkort stödjer AHCI och det gör det. Jag vet dock inte exakt var i BIOS du hittar inställningen, någonstans bland inställningarna för SATA-platserna. Man brukar kunna välja mellan IDE / AHCI / RAID.

Du kan glömma det jag skrev om Intels drivrutin eftersom du har ett AMD-system. Det finns visst en AMD-drivrutin för AHCI också men vad jag kan se så stödjer den inte TRIM så det är bättre att använda Windows inbyggda drivrutin ("msahci")

Lycka till

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

AHCI = Advanced Host Controller Interface, är ett snabbare sätt att läsa/skriva till en SATA-hårddisk. Om du kollar på din skärmdump står det "pciide" på ett ställe i AS SSD Benchmark. Det betyder att du använder IDE-drivrutinen istället för den snabbare AHCI-drivrutinen. Om du hade haft AHCI aktiverat hade det stått "msahci" där (troligtvis).

För att byta drivrutin måste man dels aktivera AHCI i Windows 7, och sedan aktivera AHCI i BIOS. Windows slutar att boota om man bara ändrar på ett ställe.

Här finns en kort och bra guide på svenska för hur du aktiverar AHCI i efterhand (det är enklast att aktivera innan man installerar Windows 7, då fixar installationen allt själv).

Jag kollade att ditt moderkort stödjer AHCI och det gör det. Jag vet dock inte exakt var i BIOS du hittar inställningen, någonstans bland inställningarna för SATA-platserna. Man brukar kunna välja mellan IDE / AHCI / RAID.

Du kan glömma det jag skrev om Intels drivrutin eftersom du har ett AMD-system. Det finns visst en AMD-drivrutin för AHCI också men vad jag kan se så stödjer den inte TRIM så det är bättre att använda Windows inbyggda drivrutin ("msahci")

Lycka till

Tack disortion för du tog dig tiden Gav resultat, Men inte helt nöjd än finns det yttliggare sätt att förbättra på?

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Design Define R3 - Titanium Grey, AMD Phenom II X4 965 Black Edition, Corsair H50, ASUS M4A89GTD PRO, ASUS Radeon HD 6870, Corsair Force Series F60 60GB, Western Digital Caviar Green 1TB 64MB, Corsair HX750W