Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Här nedan är min, som tom körs på SATAII och inte SATAIII

Att köra en SATAII enhet på SATAIII resulterar normalt i prestandaförlust ändå - så det är bara smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Att köra en SATAII enhet på SATAIII resulterar normalt i prestandaförlust ändå - så det är bara smart.

Nu handlade detta om Crucial C300 som presterar bäst på en bra sata 6gbit/s kontroller. Problemet är att en del sata 6gbit/s kontrollers inte fungerar så bra med ssd:er, har man en sådan så kan det i vissa fall ge bättre resultat med en av de portar med 3gbit/s som finns inbyggda i chipset. Däremot kan man inte säga att det normalt, är man tveksam om vad som är bäst kan man alltid testa, alternativt ställa frågan här.

Permalänk
Medlem

Ett tips till alla kanske speciellt de som sitter på ett lite äldre moderkort precis som jag (Gigabyte EP45-DS3). Installera det allra senaste betabioset så att ni verkligen har ett nytt AHCI-bios. Det senaste "vanliga" bioset för mitt moderkort har nämligen ett väldigt gammalt AHCI-bios (1.07) medans det senaste betabioset har en nyare variant (1.20E) som då ska prestera klart bättre än det äldre.

Så har ert AHCI-bios inte beteckningen 1.20Exxxx (det är intel som gör just AHCI-biosen som jag föstår det så alla nyare varianter heter något med 1.20E) så testa att installera det senaste bioset som finns tillgänligt för ert moderkort (kan vara beta som i mitt fall).

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Nu handlade detta om Crucial C300 som presterar bäst på en bra sata 6gbit/s kontroller. Problemet är att en del sata 6gbit/s kontrollers inte fungerar så bra med ssd:er, har man en sådan så kan det i vissa fall ge bättre resultat med en av de portar med 3gbit/s som finns inbyggda i chipset. Däremot kan man inte säga att det normalt, är man tveksam om vad som är bäst kan man alltid testa, alternativt ställa frågan här.

Marvells SATA3 presterar hälften av Intels SATA3. http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Jag anmärkte mest på att det verkar finnas flera som inte verkar få riktigt optimalt resultat, oavsett kontroller.

Permalänk
Medlem

Min Intel efter lite register och filstädning samt avinstallation av gammalt spel = 35 Gb ledigt.

Nöjd med score men inte med write-hastigheten.

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk Processor: Ryzen 5 7600 @ 5,15 Ghz (PBO + Curve Optimizer -50) Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: Kingston Fury Beast 32GB (2x16) 6000 Mhz Cl30 Grafik: Asus Rog Strix 2080 Ti OC 11GB Hårddiskar: Kingston Fury Renegade M2 2TB + 2st 2,5" Samsung SSD's (256 + 512GB) Nätagg: Seasonic Vertex 850 ATX3.0 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 10 PRO 64bit

Permalänk
Medlem

Då jag varken har Sata III eller AHCI aktiverat så får jag inte ut hälften av hastigheten som mina 2 st Intel 510 diskar klarar.
För tillfället så kör jag dom dessutom inte i Raid då mitt kära kontrollerkort är trasigt för tredje gången....... köp inte STLab säger jag bara..

Men när allt var som det skulle så låg jag

Läs: 400mb sek
skriv: 270mb sek

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ebbard:

Hur mycket är mycket då? Jag har 22,4 Gb ledigt nu och får runt 370 i score med nyaste firmware. Tycker det känns lite klent. Hade drygt 400 när den var nån månad gammal och mindre på disken.

Det brukar hamna runt 350-390 i score när jag 0-30gb ledigt.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

GA-MA78G-DS3H
Phenom II x4 955BE
4x2 XMS2@400
Inget klockat, nyinstallerat och småtweakat bara.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HvDumle:

GA-MA78G-DS3H
Phenom II x4 955BE
4x2 XMS2@400
Inget klockat, nyinstallerat och småtweakat bara.

http://forumbilder.se/images/bc6201182802Aa438.jpg

http://forumbilder.se/images/e46201184343Afb4e.jpg

Angående processorfart, påverkar det något överhuvudtaget?

Kör min nerklockad nämligen (E8500 i 2.5GHz) för jag har ingen fläkt på kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Angående processorfart, påverkar det något överhuvudtaget?

Kör min nerklockad nämligen (E8500 i 2.5GHz) för jag har ingen fläkt på kylaren.

Nä, det TROR jag inte, grejerna är såpass snabba idag att det torde inte påverka diskprestandan.
Att jag nämnde det var bara för att lämna så tydliga uppgifter som möjligt.

Edit:
Vilket jag direkt inser att jag ändå inte gjorde med tanke på "småtweaks" men det var bara det vanligaste, flytta temp-mappar och växlingsfil, stänga av superfetch.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Medlem

Jag har en Corsair Nova V128 och är rätt ny när det gäller SSDer och när jag körde exakt samma test som en reviewsida så ser det ut som att jag har extremt dåliga "4k random read" ?!

Kan ni som är kunna på detta svara mig om det är bra eller åtminstone ok siffror jag har och ifall de finns några bra tips på hur man kan förbättra? Secure Erase funkar inte för mig då bios blockar det

Visa signatur

///Peter "Sweeler" Nilsson

Permalänk
Medlem

Corsair Force Series F60
Firmware: 2.1b

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweeler:

Jag har en Corsair Nova V128 och är rätt ny när det gäller SSDer och när jag körde exakt samma test som en reviewsida så ser det ut som att jag har extremt dåliga "4k random read" ?!

Kan ni som är kunna på detta svara mig om det är bra eller åtminstone ok siffror jag har och ifall de finns några bra tips på hur man kan förbättra? Secure Erase funkar inte för mig då bios blockar det

Ser rätt normalt ut tycker jag i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns som jag har riktigt dårlig performance, använder SSD i sign.

är inte write speed för låg? måste jag formatera och ominstallera allt?

edit: körde intels ssd tools senaste verisionen och fick detta:

är detta normalt för min ssd?

EDIT 2:

updaterade till senaste firmware och fick detta resultat:

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

250/80 ser ut som om det är max för intel SSD, så tror inte de lär hjälpa han, men han kan ju alltid prova.

Intels SSD är väl i princip begränsade till 80MB/s write på alla 80GB diskar de har? Bara de största har väl högre write t.ex

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åter igen, testa först att köra datorn i felsäkert-läge, kolla era resultat, är de bättre än förut? då ligger oftast felet i strömsparfunktioner i BIOS, sen hur man löser detta får ni ta reda på själva eftersom det skiljer sig ifrån olika tillverkare.

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

Testade att installera RST och fick följande resultat:

och i felsäkert läge: (lägre write hastighet?!!)

misstänker att det är ungefär vad jag kan förvänta mej av denna ssd?

Har jag någon strömsparsfunktion på som jag borde åtgärda tror ni?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Var fick du tag i 2.1b firmwaren?

De har väl bara släppt 2.0 officiellt?

EDIT: Skulle du kunna sava din firmware och mejla den till mig på niklasaxelson@hotmail.com?

Permalänk
Medlem

Bästa resultat:

Har dock lyckats att förstöra detta när jag uppdaterade drivrutinen av någon anledning. Skall se vad som kan göras åt saken men tips uppskattas

mvh

Mattias

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Testade att installera RST och fick följande resultat:

http://i179.photobucket.com/albums/w297/iwar87/ssd5.png?t=130...

och i felsäkert läge: (lägre write hastighet?!!)
http://i179.photobucket.com/albums/w297/iwar87/ssd6.png?t=130...

misstänker att det är ungefär vad jag kan förvänta mej av denna ssd?

Har jag någon strömsparsfunktion på som jag borde åtgärda tror ni?

Hmm, lägre? Lustigt att du stirrar dig blind på sequential writes!
I mina ögon ser det ut som en högre prestanda.. 35MB/s mot 49MB/s på 4K testet. Att det skiljer 5MB/s på sequential är ju inte direkt någon skillnad att tala om förövrigt. Det är nog nästan inom felmarginalen som kan ges vid tester.

Har du däremot skillnad på ett test där hastigheten är låg och det skiljer 5MB/s så är det annan sak..

Skrivet av Åsa-Nisse:

Var fick du tag i 2.1b firmwaren?

De har väl bara släppt 2.0 officiellt?

EDIT: Skulle du kunna sava din firmware och mejla den till mig på niklasaxelson@hotmail.com?

Webhallen i solna som du säkert vet by now

Skrivet av majje:

Bästa resultat:

http://img862.imageshack.us/img862/3185/ssdd.png

Har dock lyckats att förstöra detta när jag uppdaterade drivrutinen av någon anledning. Skall se vad som kan göras åt saken men tips uppskattas

mvh

Mattias

Det är bara att ta bort enheten i enhetshanteraren och välja att ta bort drivrutinen i samma veva, markera tryck på delete alltså. Sen kör du en hardware scan under fil fliken och sen väljer du den drivrutin du vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det här bra resutat? Tycker det känns lite lågt för att vara SSD. Kör med en Corsair Force F115.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Bästa resultat:

http://img862.imageshack.us/img862/3185/ssdd.png

mvh

Mattias

Vilken drivrutin använde du för bästa resultat och körde du intel rst? Vilken drivrutin är det som jag ska akta mig för så inte jag oxå trampar i klaveret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Är det här bra resutat? Tycker det känns lite lågt för att vara SSD. Kör med en Corsair Force F115.

http://www12.speedyshare.com/files/27700148/download/Untitled...

Ser ut som om du kör i ide-läge, byt till ahci i bios och se till att ändra i registret i windows så kommer resultatet i det flertrådiga testet att bli bättre. Sedan så sliter det onödigt på disken att använda så stor datamängd när man testar med CDM, räcker att köra med 100mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ser ut som om du kör i ide-läge, byt till ahci i bios och se till att ändra i registret i windows så kommer resultatet i det flertrådiga testet att bli bättre. Sedan så sliter det onödigt på disken att använda så stor datamängd när man testar med CDM, räcker att köra med 100mb.

Har ställt in till AHCI i bios och vad ska man ändra i registret? På Corsairs hemsida står det att man bara behöver ändra i bios och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Har ställt in till AHCI i bios och vad ska man ändra i registret? På Corsairs hemsida står det att man bara behöver ändra i bios och inget annat.

Då kommer följdfråga nr 1: Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Då kommer följdfråga nr 1: Vad har du för moderkort?

Mitt moderkort är ett Gigabyte P67A-UD4-B3.
Hade tydligen inte ställt in AHCI... måste glömt att spara :P. Men nu känns det ännu långsamare, att starta Windows tar längre tid än med min HDD :S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Mitt moderkort är ett Gigabyte P67A-UD4-B3.
Hade tydligen inte ställt in AHCI... måste glömt att spara :P. Men nu känns det ännu långsamare, att starta Windows tar längre tid än med min HDD :S.

I så fall är det antagligen något som inte laddar som det ska under uppstarten...prova att installera senaste Intel RST om du inte redan har gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

I så fall är det antagligen något som inte laddar som det ska under uppstarten...prova att installera senaste Intel RST om du inte redan har gjort det.

Nu verkar det funka som det ska. Windows boota direkt och får mycket bättre resultat i CDM.
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Vet ej om detta är bra eller inte?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|