Permalänk
Medlem

NEC MultiSync EA231 & EA232

En äldre och en nyare modell. Vad är det som skiljer dem egentligen?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=490388,798265

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikf:

En äldre och en nyare modell. Vad är det som skiljer dem egentligen?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=490388,798265

Utan att vara tråkig, elak och negativ..
Men kollar du på länken du skickade så ser du ju faktiskt ganska snabbt vad skillnaden är

Visa signatur

Äsch...

Permalänk

Ja, skillnaden står ju faktiskt beskriven där på Prisjakt. Den är till och med markerad med rubriken "diff" som i "difference" (skillnad) på engelska.

Jag såg din tråd i "Nytt i forumet" lådan till höger. Jag har en EA231 så jag tänkte besvara eventuella frågor du har. Jag är jättenöjd med den här skärmen. Jag har faktiskt inget att klaga på. Det kanske är bara jag som har låga krav, eller så är det bara så att det är en bra skärm. Du får gärna fråga om det är något du undrar.

Här är fem orsaker till att jag valde den här skärmen.

1: Den har IPS panel!
2: Den är 23 tum stor!
3: Den har stor betraktningsvinkel (178/178)!
3: Den har bildförhållandet 16:9!
4: Den stödjer FullHD (1080p)!
5: Den stödjer DisplayPort!
6: Den var (och är) prisvärd!

Den har även relativt låg responstid och i stort sett inget lagg enligt tester från flera olika webbplatser som testar skärmar, och enligt våra diskussioner här på Sweclockers. Jag betalade 3549 kr för den (59 kr frakt) från Dustin Home i januari 2010. Numera skulle jag kunna få den nya modellen för samma summa pengar.

Det som jag saknar är följande.

1: LED bakbelysning!
2: HDMI port!

Jag valde mellan denna NEC skärm och en Samsung skärm i proffsserien. Jag tror att det var Samsung SyncMaster F2380. Den hade samma utseende i alla fall. Det kan ha varit F2340 också om det finns någon sån. Jag vet att den hade PVA panel. Många på Sweclockers tyckte att den panelen är bättre än TN men att den inte är bättre än IPS. Många sa att det var bättre att köpa NEC modellen till ungefär samma pris men som har en betydligt bättre panel.

Länk till SyncMaster F2380: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=447708

En annan som jag funderade på var en Benq tror jag. Den hade precis kommit ut tror jag. Den hade ett väldigt unikt utseende. Foten var nämligen formad så att den hade som en liten askkopp i ena änden (höger sida tror jag) och den var helvit.

Jag valde som sagt NEC EA231 till slut. Jag har som sagt varit nöjd med mitt val.

Precis det som jag saknar verkar NEC ha tagit fram med den nya EA232 modellen, förutom HDMI port som fortfarande saknas. HDMI port kan man dock leva utan. Dessutom så stödjer båda HDCP så man ska kunna se kodad film på den om man ansluter den med DVI-D (eller DVI-I) kabel till datorn.

Skillnaden är alltså huvudsakligen bakbelysningen som numera är LED istället för CCFL, vilket naturligtvis också ger högre kontrast. Den dynamiska kontrasten är numera 25000:1 jämfört med 3000:1 men den statiska kontrasten är fortfarande 1000:1 och färgdjupet är fortfarande 8 bit vilket är att betrakta som ganska generöst. Ljusstyrkan är högre på den nya modellen, den är 300 candela per kvadratmeter (cd/m²) jämfört med 270 hos den gamla modellen.

Den nya modellen använder också e-IPS panel istället för IPS (enligt Prisjakt). Vad som är skillnaden mellan IPS och e-IPS kan jag inte svara på. Det kan också vara som så att båda har IPS eller e-IPS men att den som har registrerat den på Prisjakt har av misstag valt fel rubricering. Skillnaden mellan olika IPS varianter brukar vara så hårfin att man inte märker någon skillnad.

Till min vetskap är det i stort sett samma sak, det är bara olika tillverkare som använder en och annan bokstav före "IPS". Så då skulle det kunna vara en annan tillverkare av IPS panelen i den nya modellen, men det är fortfarande IPS (!!!). Det är som att försöka göra skillnad på "försäkrings kassa" och "försäkringskassa". Spela roll liksom! Alla fattar att det är samma sak ändå. Det är bara paneltillverkare som måste hävda sig och sätta sin prägel på produkten. Rätta mig om jag har fel, men är det inte LG som använder "e-IPS" på sina paneler?

Hur som helst, jag tror att oavsett vilken av de här två du väljer så kommer du vara nöjd. Det är klart, du kan ju få den modellen med LED belysning som jag tyckte att jag saknade. Men å andra sidan så kan du ju spara några hundralappar på att välja den med CCFL belysning. Det är helt upp till dig.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag har hittat den Benq jag nämnde innan. Den finns tydligen i två storlekar, nämligen 21,5 tum och 24 tum. De ska också finnas både som svart och vit. De heter V2400 Eco (vit), V2410 Eco (svart), V2200 Eco (vit), V2210 Eco (svart).

Länk till V2400 Eco (vit): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=503071

Den ser väldigt tjusig ut tycker jag. Men jag letade då efter i första hand en skärm för arbete, och inte en stilikon. Så för mig var NEC EA231 WMi helt rätt val.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

WOW! Imponerande seriöst svar! Tackar så jättemycket!!

Jag kan nästan ingenting om bildskärmar så var därför jag frågade. Siffrorna som skiljer skärmarna säger mig ingenting men tack vare ditt svar vet jag nu mer. Den nya verkar ju vara det klokaste valet. Synd att den bara verkar finnas i svart färg. Jag läser ganska mycket från skräm och funderar på om en ljus färg är behagligare för ögonen om man läser länge? (Vet att det är en liten detalj men ska man slänga ut några tusen på en ny skärm är det väl lika bra att se till så att man blir så nöjd man kan bli.) EA231 finns i en ljus silverfärg men är kanske en dålig anledning att välja den skärmen när det finns en nyare...

Jag har sorterat fram dessa två NEC eftersom jag läser mycket från skärm och de erbjuder ergonomiska inställningsmöjligheter. En annan anledning är att IPS ger, som jag förstått, en svårslagen skärpa. (?) Några andra förslag på skärmar?

Permalänk
Medlem

De två skärmarna har samma pris, i alla fall idag. Finns det då någon bra anledning att välja EA231 istället för EA232?

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa en skärm snart. Är fortfarande NEC jag funderar mest på. Någon vettig orsak att välja EA231 istället för EA232?

Permalänk
Medlem

EA231 kanske är 8bit, inte helt säkert men det mesta verkar indikera det, medan EA232 är 6-bit + A-FRC för att emulera 8bitars färgrymd.

http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/23.htm#colour_depths

Permalänk
Medlem

Var nästan på väg att beställa NECen men så kollade jag runt lite till och såg två stycken DELL som gjorde mig fundersam. Den ena av dem har fått en hel hög med goda omdömen. Vilken kan förväntas leverera bäst bild av de tre?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=623526,390863,798265

Permalänk
Skrivet av henrikf:

Var nästan på väg att beställa NECen men så kollade jag runt lite till och såg två stycken DELL som gjorde mig fundersam. Den ena av dem har fått en hel hög med goda omdömen. Vilken kan förväntas leverera bäst bild av de tre?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=623526,390863,798265

2209WA har bättre betraktningsvinklar.
Dock mer white glow än U2311, samt sämre kontrast.

Om du läser väldigt mycket på skärmen skulle jag istället satsa på en Eizo EV2333. Mildare antireflexbehandling samt att foten kan fås att gå ändå ner i bordet, bra beroende på hur lång/kort du är. Man bör sitta och titta ner på det man läser, ögonen ska helst vara i nivå med skärmens ovankant eller ännu mer ovanför.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Eizo EV2333 har en sensor som ställer in skärmens ljus utifrån omgivningens ljus för att det ska bli behagligt för ögat att titta på skärmen. Är det något unikt som bara Eizo pysslar med? Någon som har testat och vet hur stor skillnad det gör att ha en sådan sensor och att skärmens ljus anpassar sig? Undrar om det kanske mest är när omgivningen är mörk som en sådan sensor känns behövlig eller förbättrar den även upplevelsen av skärmen i dagsljus?