Sista blocket med IPv4-adresser utdelat

Permalänk
Medlem

Skall Svergie bli bland dem första som vanligt mån tro?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Vad hände med IPv5 då?

Permalänk
Medlem

Frågan är då hur fasen man ska lära sig hur man skriver en IPv6 address för att få en statisk ip?

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Skrivet av mrwhite:

Vad hände med IPv5 då?

http://www.oreillynet.com/onlamp/blog/2003/06/what_ever_happe...

Permalänk
Avstängd

Är de så svårt för en isp o skaffa ipv6 då?
Vad krävs lite ny programvara.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem

Jag skickade faktiskt iväg ett mail till Telias support igår och frågade dem ifall (när) de kommer att börja leverera IPv6. Jag förväntar mig inget vettigt svar men det kanske påskyndar dem lite ifall det är någon faktisk efterfrågan ifrån kunderna.

Förresten, finns det överhuvudtaget någon router som stödjer IPv6 out of the box? Utan att behöva konfigurera det "manuellt".

Permalänk
Medlem

Betyder detta att folk i större utsträckning kan få mer än ett IP från sin ISP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang999:

Är de så svårt för en isp o skaffa ipv6 då?
Vad krävs lite ny programvara.

Du skämtar?

Internet är som sagt inte bara EN isp utan tusentals, kanske tiotusentals. Och varje ISP har tusentals med routrar, switchar och servrar. Sen på det ca 4-5 miljarder användare lågt räknat.

Vart ska pengarna komma i från? Din morsa som inte ens vet vad TCP/IP är..

Nej, lösningen (om inte den bästa) lär bli carrier NAT. Ungefär som du idag gör med din internet router hemma, fast högre upp i kedjan.

I slutändan kommer IP bristen inte påverka slutanvändarna men lär bli ett problem längre fram med tanke på att NAT inte är perfekt.

Permalänk
Medlem

Allt handlar väl om pengar, tänk vad en ipv4 adress blir värd när det bara finns enstaka adresser kvar, en av anledningarna till att man inte gärna vill byta, samt byte innebär väl kostnader för alla isps.

Permalänk
Medlem

ipv4 adresserna är slut bara 16 miljoner kvar
Jag tror inte ipv6 kommer ta fart nu heller det finns en del del företag och annat som har hur mycket adresser som ändå inte används för något vettigt. Det finns inte heller inget bra funktionellt argument för ipv6 så är svårt att sälja in.

Permalänk

IPv4 känns som ett problem som borde varit borta för 10 år sen. IPv6 borde varit standard i flera år tillbaka - åt minstonde parallellt med stöd för IPv4

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Kan det vara därför som Bredbandsbolaget strular med sina IP.
Ibland så får jag ingen till den datorn som jag använder oftast, medans en som har varit avstängd ett tag får direkt.
Har ofta 4 datorer i gång samtidigt och ibland får jag inte IP-adress till alla fast dom lovar 5 datorer per abonemang.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Varför inte 1024bit?
Så håller det ett par år(hundraden) till.

Då känns som att vi har adresser så det räcker till vårt solsystem.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra lista på svenska ISPs som har rullat ut IPv6 fullständigt?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Hjälpsam

Man kan ju undra varför ett företag skall sitta på 65000 adresser, när deras datorer är skyddade av routrar och brandväggar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så om det nu finns så satans många adresser borde det inte vara något problem för min ISP (Bahohof) att ge mig en statisk IPV6 adress. dom delar ju redan ut IPV6 adresser redan sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Som tur är finns det något som heter DNS ;P

mjo , man får ju hoppas att det börjar användas ruskigt flitigt

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Tänkte just på det också. Iaf i teorin om ipv4 adresserna delas ut endast en per hushåll/hyreshus/företag så borde det väl ännu räcka bra många år till. Sedan är det väl upp till den enskilde kunden att skaffa router/nätverksutrustning etc om fler än en maskin ska anslutas...

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem

Haha awsome XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Fick jag en ny IP av Telia igår kring 20.00 tiden. Kan det vart den sista nya IPv4 adressen man får från Telia innan IPv6?

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk

Varför gick man från 32bit till 128bit direkt? 64bit borde redan det ge upphov till så mycket ip-adress att vi kan ge varenda elektrisk pryl som tillverkas ett eget ip och låta det ha kvar sitt ip i några hundra år.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Droih:

Tur att man valde att lära sig IPv6 när man ska ge sig in på arbetsmarknaden nästa år inom IT/Nätverk

Ett tips är att ni bockar ur IPv4 och ser om ni fortfarande kommer åt nätverket/internet för att ta reda på om er router stödjer IPv6 (då routern omvandlar IPv6 datan till IPv4 innan den skickas vidare isf)

Hur blockar man det?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Kan det vara därför som Bredbandsbolaget strular med sina IP.
Ibland så får jag ingen till den datorn som jag använder oftast, medans en som har varit avstängd ett tag får direkt.
Har ofta 4 datorer i gång samtidigt och ibland får jag inte IP-adress till alla fast dom lovar 5 datorer per abonemang.

Är det DSL eller LAN? Brukar du flytta din dator till andra med bredbandsbolaget? Macadresslåsning och dhcp-klientfel är vanliga. Hör gärna med Bredbandsbolaget och be dem felsöka samt ev. lägga ett ärende om det inte har att göra med utrustning/dator så kommer deras tekniker att kika på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Varför gick man från 32bit till 128bit direkt? 64bit borde redan det ge upphov till så mycket ip-adress att vi kan ge varenda elektrisk pryl som tillverkas ett eget ip och låta det ha kvar sitt ip i några hundra år.

Jag skulle gissa på att det var för att inte göra samma "misstag" en gång till. 16 vs 8 byte overhead per paket är liksom inget att krångla över längre, och det ger oss fler adresser än vad som är praktiskt möjligt att fylla. Även om vi skulle ge alla en helt ny oanvänd adress varje gång de kopplar upp sig skulle adresserna räcka "hur länge som helst", medan en 64 bits adressrymd skulle vara tämligen finit. Visst, 18446744073709551616 adresser räcker långt, och förmodligen längre än vad som behövs, men som Mythbusters säger, och de flesta ingenjörer borde säga, "if it's worth doing, it's worth over-doing".

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Moderator
Moderator

Med tanke på den exponentiella utveckling så är det helt rätt att sikta på största tillgängliga, hur många enheter med enskiljd IP address kommer det inte att finnas inom tio år? Hur många tror ni det fanns för tio år sedan?

Betänk utvecklingen med smartphones, tablets, goggles, wearable computers, datorer i bilar, i byggnader, i hemmen...med mera.

"I, Robot" någon?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillOgi:

Fick jag en ny IP av Telia igår kring 20.00 tiden. Kan det vart den sista nya IPv4 adressen man får från Telia innan IPv6?

Det kan också vara så att du fick en gammal adress som används på nytt eftersom Telia inte längre har någon som använder den.
IP-adresser funkar på samma sätt som telefonnummer, de återanvänds om inte någon är registrerad på just den adressen/telefonnumret.

Permalänk

Jag har försökt att skapa ett ipv6-only nät med Linux och att få ut adresser till klienterna är ingen problem men att dela ut adresserna till dns servrarna så att klienterna kan göra uppslag har jag bara lyckats med om jag använder dubbler dhcp server och klient. Dock så installeras inte den vanligt vis när man installerar linux (iallafall om man installerar debian stable) vilket gör att det blir svårt för klienterna att installera några program över huvudtaget efter installationen om man inte använder installation skivan även efter installation. Om någon har en lösning så är jag väldigt glad (att använda windows är inte en lösning).

En annan sak jag vill påpeka är att många här stirrar sig blint på antalet adresser i ipv6 men ipv6 är väldigt hierarkiskt uppbyggt. Till att börja med så är adressrymden uppdelad så att dom första 64 bitarna är nätverk och dom nästföljande 64 bitarna är host. Men det är inte slut där utan av dom första 64 bitarna så är 16 bitar satta för utrymme för dina olika nät för du får inte bara ett 64-bitars nät utan man kan få upp till en /48 vilket ger 16 bitar av submät = 65536 st nätverk för en själv att använda (nu kanske inte alla får just en /48 men vi håller det på en enkel nivå). Sen skall isp:n ha lite utrymme också och man räknar att en isp får block om 16 bitar också ,,då är vi nere till 32-bitar (hhmm var kommer jag ihåg den här siffran ifrån?). Om vi tar en isp som telia som har vaddå 2 miljoner internetkunder, är det för mycket? då blir det alltså (2000000/65536 = 31st 16-bitars block) eller 31 st /32 block bara för att telias kunder skall kunna använda ipv6.

Om nu allt stämmer då blir antalet ipadresser som krävs för att telias kunder skall kunna komma ut ip internet såhär :

((2^(128-32)*31=(2^96)*31)= 79228162514264337593543950336 * 31 = 2456073037942194465399862460416st ipv6 adresser och detta är bara för att telias kunder skall få komma ut sen har vi resten av världens befolkning,,,

Rätta mig gärna om jag har fel i mitt räkneexempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Jag har försökt att skapa ett ipv6-only nät med Linux och att få ut adresser till klienterna är ingen problem men att dela ut adresserna till dns servrarna så att klienterna kan göra uppslag har jag bara lyckats med om jag använder dubbler dhcp server och klient. Dock så installeras inte den vanligt vis när man installerar linux (iallafall om man installerar debian stable) vilket gör att det blir svårt för klienterna att installera några program över huvudtaget efter installationen om man inte använder installation skivan även efter installation. Om någon har en lösning så är jag väldigt glad (att använda windows är inte en lösning).

En annan sak jag vill påpeka är att många här stirrar sig blint på antalet adresser i ipv6 men ipv6 är väldigt hierarkiskt uppbyggt. Till att börja med så är adressrymden uppdelad så att dom första 64 bitarna är nätverk och dom nästföljande 64 bitarna är host. Men det är inte slut där utan av dom första 64 bitarna så är 16 bitar satta för utrymme för dina olika nät för du får inte bara ett 64-bitars nät utan man kan få upp till en /48 vilket ger 16 bitar av submät = 65536 st nätverk för en själv att använda (nu kanske inte alla får just en /48 men vi håller det på en enkel nivå). Sen skall isp:n ha lite utrymme också och man räknar att en isp får block om 16 bitar också ,,då är vi nere till 32-bitar (hhmm var kommer jag ihåg den här siffran ifrån?). Om vi tar en isp som telia som har vaddå 2 miljoner internetkunder, är det för mycket? då blir det alltså (2000000/65536 = 31st 16-bitars block) eller 31 st /32 block bara för att telias kunder skall kunna använda ipv6.

Om nu allt stämmer då blir antalet ipadresser som krävs för att telias kunder skall kunna komma ut ip internet såhär :

((2^(128-32)*31=(2^96)*31)= 79228162514264337593543950336 * 31 = 2456073037942194465399862460416st ipv6 adresser och detta är bara för att telias kunder skall få komma ut sen har vi resten av världens befolkning,,,

Rätta mig gärna om jag har fel i mitt räkneexempel.

Tror inte riktigt det fungerar så men om alla prylar behöver 1 ip adress varför skulle då 2miljoner pers behöva 1 228 036 518 971 097 232 699 931 ip adresser var? 7an är miljard...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Det mest skrämmande med IPv6 är att de policies som satts upp för det ser precis ut som de första för ipv4 när man körde class based.

Vill man ansluta två routrar med ipv6 kräver många tillverkare (tex. Cisco) att man använder en /64-range för att ansluta två routrar om man vill ha support på lösningen. Snacka om att man bränner av rejält med adresser på det som inte kan användas.

Ang. spridningen av IPv6 är det många svenska operatörer som skaffat ett nät men väldigt få annonserar faktiskt ut det i sina routrar.