Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Sitter på 1 6970 idag och det kommer komma ett till om någon månad eller två men först blir det skärmar

*edit* Jag behöver 2st adaptrar va?

Nej du behöver bara en adapter (en av de jag länkade i förra posten) De andra 2 kopplar du in i HDMI/DVI portar

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Tack och då vart det beställt. Hoppas jag blir nöjd

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hymer:

Tack och då vart det beställt. Hoppas jag blir nöjd

Bra att du slipper mini-dp trasslet, flera andra har krånglat med att hitta rätt adapters med den anslutningen. Snoogiloo gav bra tips, som vanligt.

Grattis och välkommen till multiskärmsspelandet

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Såg att skärmarna endast levereras med vga kablar. Måste jag köpa dvi kablar?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Såg att skärmarna endast levereras med vga kablar. Måste jag köpa dvi kablar?

Japp det måste du göra. Köp dom över nätet då jag kan säga att du INTE vill köpa dom i butik Dom går på dubbla priset i butik gentemot nätet.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Sista frågan då sen tror jag att jag har fått kläm på allt. kommer denna dvi kabeln funka?

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=146425&SL_S...

tusan känner mig helt tappad och tackar jätte mycket för all hjälp jag får.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Sista frågan då sen tror jag att jag har fått kläm på allt. kommer denna dvi kabeln funka?

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=146425&SL_S...

tusan känner mig helt tappad och tackar jätte mycket för all hjälp jag får.

En DL-DVI-D för 100kr? känns VÄLDIGT billigt.

Men som svar på frågan så Ja, den borde funka. Både Dual Link och Single Link funkar till din skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjo alla!

Ni som har lite erfaranhet när det gäller Eyefinity, kan man köra på TVÅ 19" som sidoskärmar och en 24" som center? eller blir det helt fubar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zordor:

Tjo alla!

Ni som har lite erfaranhet när det gäller Eyefinity, kan man köra på TVÅ 19" som sidoskärmar och en 24" som center? eller blir det helt fubar?

Mjaeh, det går nog inte så bra. Men det beror på om du vill köra eyefinity eller bara extended desktop för det går nog. Eyefinity däremot begränsas av den minsta skärmens maximala upplösning, IE, din 24" kommer att begränsas till de upplösningar som dina 19" klarar och det kan se lite miffo ut.

Men, det beror mycket på dig och om du vill köra med det. Objekt kommer att se olika stora ut eftersom din 24" har större fysisk yta men då nyttjar upplösningen hos dina 19"...så övergången kommer att se lite rolig ut mellan skärmarna.

Inte ngt jag rekommenderar i spelande.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Mjaeh, det går nog inte så bra. Men det beror på om du vill köra eyefinity eller bara extended desktop för det går nog. Eyefinity däremot begränsas av den minsta skärmens maximala upplösning, IE, din 24" kommer att begränsas till de upplösningar som dina 19" klarar och det kan se lite miffo ut.

Men, det beror mycket på dig och om du vill köra med det. Objekt kommer att se olika stora ut eftersom din 24" har större fysisk yta men då nyttjar upplösningen hos dina 19"...så övergången kommer att se lite rolig ut mellan skärmarna.

Inte ngt jag rekommenderar i spelande.

Okej då gör vi så att jag införskaffar mig en aktiv Displayport adapter och provar med 3 19" så länge ^^ det kanske räcker att gå från en 19 till tre 19 ^^

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

En DL-DVI-D för 100kr? känns VÄLDIGT billigt.

Men som svar på frågan så Ja, den borde funka. Både Dual Link och Single Link funkar till din skärm.

http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:919049

3 st sånna hade jag till mitt Eyefinity system

7 meters dvi för 130 kr är nice!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av ceogar:

http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:919049

3 st sånna hade jag till mitt Eyefinity system

7 meters dvi för 130 kr är nice!

Tjo fan, där ser man Kollade endast på inet,dustin, komplett etc o där va dom betydligt dyrare när jag skulle köpa iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter och planerar en eyefinityrigg till sommaren och har en fråga eller två ^^
Först undrar jag om det finns en billigare lösning som man kan montera upp skärmarna på så dom verkligen liggen ann mot varandra osv.
Samt så planerar jag ett single 69702gb att driva detta med.
Frågan där är hur det klarar sig med 3st 24" i 1080p i tex AvP3?
samt vet någon hur Amnesia beter sig i 3 skärmsläge?
Inköpet kommer till sommaren så jag passar på att lära mig lite ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Moderator
Moderator

Tjena igen RainesX,

Vad det gäller "billigare" lösning så gör det inte det. Det finns en lösning som går att köpa där de monteras på en och samma ställning men den är ingalunda en billig lösning. Köper du tre skärmar på en gång så är det dock inte direkt ett problem då de ju har samma fot och inställningsmöjligheter.

Det finns folk som gjort VESA fästen på en egensvetsad metalbas vilket torde vara en tämligen billig lösning...

Övriga frågor har jag redan haft synpunkter på i annan tråd, Amnesia kan jag inget om tyvärr.

Välkommen till kunskapsbyggartråden om multiskärmsspelande

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Tjena igen RainesX,

Vad det gäller "billigare" lösning så gör det inte det. Det finns en lösning som går att köpa där de monteras på en och samma ställning men den är ingalunda en billig lösning. Köper du tre skärmar på en gång så är det dock inte direkt ett problem då de ju har samma fot och inställnignsmöjligheter.

Det finns en del som gjort VESA fästen på en egensvetsad metalbas vilket torde vara en tämligen billig lösning...

Övriga frågor har jag redan haft synpunkter på i annan tråd, Amnesia kan jag inget om tyvärr.

Välkommen till kunskapsbyggartråden om multiskärmsspelande

Hej igen ^^

som jag misstänkte då med andra ord, men det att bygga egen stälning var ingen dum ide
Det blir nog att bocka och svetsa lite i sommar också då ^^
ang AvP 3 så undrar jag lite om någon som har den uppsättningen kan svara på hur det går. Som en liten extra då du ändå hade ett 5970 ^^
Har redan en skärm hemma som jag tänkte köra två extra av.
Har för mig den skulle funka bra som eyefinityuppsättning. Benq g2420hdbl 24"

Tackar

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RainesX:

Hej igen ^^

som jag misstänkte då med andra ord, men det att bygga egen stälning var ingen dum ide
Det blir nog att bocka och svetsa lite i sommar också då ^^
ang AvP 3 så undrar jag lite om någon som har den uppsättningen kan svara på hur det går. Som en liten extra då du ändå hade ett 5970 ^^
Har redan en skärm hemma som jag tänkte köra två extra av.
Har för mig den skulle funka bra som eyefinityuppsättning. Benq g2420hdbl 24"

Tackar

Alien vs Predator (från 2010) går utmärkt på ett enda kort för mig iallafall. Det kan behövas filas lite på inställningarna för att få det optimalt dock.
Amnesia kan jag kolla på ikväll såvida du inte hittar något på http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?t=20... innan dess.

Kom ihåg att du behöver minst en DP adapter om dessa skärmar inte kommer med DP redan. Förstainlägget listar ett par adaptrar som fungerar isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Alien vs Predator (från 2010) går utmärkt på ett enda kort för mig iallafall. Det kan behövas filas lite på inställningarna för att få det optimalt dock.
Amnesia kan jag kolla på ikväll såvida du inte hittar något på http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?t=20... innan dess.

Kom ihåg att du behöver minst en DP adapter om dessa skärmar inte kommer med DP redan. Förstainlägget listar ett par adaptrar som fungerar isåfall.

Kanon, tack
Läste igenom tråden du länka och det ser ju ut som om Amnesia funkar i vilken upplösning som helst men verkar vid 3 skärmsläge ha problem med FOV.
Hade vart roligt och veta om det är störande när det strechar i kanterna så eller om perferin tar hand om det på ett ok sätt.

Tack för länk. Va intressant att läsa.
Om ork och lust infinner sig så hade ett foto på skärmarna med amnesia igång varit väldigt uppskattat så man kan se hur det blir i verkligheten. Känns som en screen av spelet överdriver lite i och med att det plattas ut.

Åter tack ^^

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Den avancerade skolan av widescreen gaming kan ge dig tips om hur man ändrar i vissa filer för spelet så det sträcks ut mer korrekt. Fallout 3 gick att modda ini och pref filerna tex. Det vet jag dock inget om ang Amnesia men googla går ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.widescreengamingforum.com/
Kan jag rekommendera för mer inställningar för spel

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Moderator
Moderator

Nu fattas bara Snoogiloo så har RainesX fått tips från alla hjälpare i tråden nästan

PS: Vi har väl med widescreengaming forumen på första posten förresten?

PPS: Nix, det hade vi inte och kommer ihåg varför. När jag skrev FAQ'n så tänkte jag på att lägga till den i sektionen där jag beskriver andra lösningar på icke native support men av solidaritet mot SweClockers forum valde att inte länka bort ifrån forumen. Kanske lite dumt eftersom mycket av vår kunskap kommer därifrån...hmm...lägg till på första posten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Nu fattas bara Snoogiloo så har RainesX fått tips från alla hjälpare i tråden nästan

PPS: Nix, det hade vi inte och kommer ihåg varför. När jag skrev FAQ'n så tänkte jag på att lägga till den i sektionen där jag beskriver andra lösningar på icke native support men av solidaritet mot SweClockers forum valde att inte länka bort ifrån forumen. Kanske lite dumt eftersom mycket av vår kunskap kommer därifrån...hmm...lägg till på första posten?

Känns lite som det XD
Mycket tacksam för all hjälp
Kommer definitivt titta runt i det andra forumet lite och se vad man kan lära sig.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RainesX:

Kanon, tack
Läste igenom tråden du länka och det ser ju ut som om Amnesia funkar i vilken upplösning som helst men verkar vid 3 skärmsläge ha problem med FOV.
Hade vart roligt och veta om det är störande när det strechar i kanterna så eller om perferin tar hand om det på ett ok sätt.

Tack för länk. Va intressant att läsa.
Om ork och lust infinner sig så hade ett foto på skärmarna med amnesia igång varit väldigt uppskattat så man kan se hur det blir i verkligheten. Känns som en screen av spelet överdriver lite i och med att det plattas ut.

Åter tack ^^

Tog en titt efter jobbet även jag, samt startade spelet. Standardinställning för FOV är inte bra (70) men en sänkning till 40-50 gör det hela i mitt tycke betydligt bättre. Som vanligt bör man, vid behov, pilla runt lite på inställningarna så man blir nöjd.

Då jag inte orkar städa runt datorn ikväll så får du nöja dig med en video från Youtube. FOV'en är dålig men går att förbättras enligt instruktionerna i följande inlägg: http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?p=19...

Film: http://www.youtube.com/watch?v=6ux-ItQV--E

Jag kan dock försöka ta en bild själv (troligen framåt helgen) på hur det ser ut med lite bättre FOV-inställningar.

Skrivet av ceogar:

http://www.widescreengamingforum.com/
Kan jag rekommendera för mer inställningar för spel

Skrivet av Lan:

Jag lade till en kort text på slutet om Widescreengamingforum, kom gärna med förslag på om denna del kan förbättas eller utökas på lämpligt vis.

Citat:

3, Vilka spel stödjer flerskärmsspelande och vart kan jag hitta mer information?

Ta en titt på http://www.widescreengamingforum.com. Där listas många spel och lösningar kan ofta hittas här för spel som inte stödjer flerskärmssetuper från början.

Permalänk
Medlem

Tjena,

Nu har jag fått mina skärmar men jeflar va otäckt det är att windows start knappen och det är på vänstra skärmen som står lite snett. Skulle viljat att det var winows på mitten skärmen och att det andra extenda utåt om ni fattar vad jag menar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Tjena,

Nu har jag fått mina skärmar men jeflar va otäckt det är att windows start knappen och det är på vänstra skärmen som står lite snett. Skulle viljat att det var winows på mitten skärmen och att det andra extenda utåt om ni fattar vad jag menar.

Kör du skärmarna som tre separata skrivbord kan du välja att köra mittenskärmen som primär och då få aktivitetsfältet på mittenskärmen. Kör du olika profiler för hur du kör skärmarna så är det bara att skifta efter behov.

Smaksak detta men personligen föredrar jag oftast att köra mina skärmar som tre separata skärmar vid vanlig användning och aktivera en profil med skärmarna i Eyefinity-läget när jag ska till att spela eller av någon anledning vill ha ett enda stort skrivbord.

Permalänk
Moderator
Moderator

Rainmeter är i annat fall ett roligt verktyg som man kan justera det mesta av windows med, det finns andra som funkar också för liknande syfte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tog en titt efter jobbet även jag, samt startade spelet. Standardinställning för FOV är inte bra (70) men en sänkning till 40-50 gör det hela i mitt tycke betydligt bättre. Som vanligt bör man, vid behov, pilla runt lite på inställningarna så man blir nöjd.

Då jag inte orkar städa runt datorn ikväll så får du nöja dig med en video från Youtube. FOV'en är dålig men går att förbättras enligt instruktionerna i följande inlägg: http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?p=19...

Film: http://www.youtube.com/watch?v=6ux-ItQV--E

Jag kan dock försöka ta en bild själv (troligen framåt helgen) på hur det ser ut med lite bättre FOV-inställningar.

Tack för länken till videon. Lyckades inte hitta någon så pass bra på jobbet.
Tyckte det såg helt klart acceptabelt ut i den om än lite utdraget i tajtare områden.
fått kanonbra med hjälp i denna tråden och det tackar jag för.
Kommer läsa på så bra jag kan fram tills jag inskaffar i alla delar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådär ja nu kör jag 2st olika profiler. Fan va gött det är att spela i eyeinfinity Måste köpa en ny 3é skärm bara då den "gammla" benqen som jag har är inte har samma färger.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av RainesX:

Tack för länken till videon. Lyckades inte hitta någon så pass bra på jobbet.
Tyckte det såg helt klart acceptabelt ut i den om än lite utdraget i tajtare områden.
fått kanonbra med hjälp i denna tråden och det tackar jag för.
Kommer läsa på så bra jag kan fram tills jag inskaffar i alla delar

Bara kul att hjälpa till, alla vinner på det i längden och betalar kanske tillbaka till tråden senare eller andra delar av forumet.

Skrivet av Hymer:

Sådär ja nu kör jag 2st olika profiler. Fan va gött det är att spela i eyeinfinity Måste köpa en ny 3é skärm bara då den "gammla" benqen som jag har är inte har samma färger.

Hehe, visst e de gött! Otur bara att ju mer man spelar, desto högre siktar man, skaffa nya skärmar tex. IPS vore så nice.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tjenare, sitter på tre st benqg2420hd skärmar och ett 6970 grafikkort, kör 2 skärmar via dvi utgångar och en via mini-displayporten. kör med en http://www.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=DP-DVI4&vg=22..., men fortfarande så vill ccc inte ha mer än 2 bildskärmar samtidigt vad gör man för fel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ppaattee:

tjenare, sitter på tre st benqg2420hd skärmar och ett 6970 grafikkort, kör 2 skärmar via dvi utgången och en via mini-displayporten. http://www.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=DP-DVI4&vg=22..., men fortfarande så vill ccc inte ha mer än 2 bildskärmar samtidigt vad gör man för fel?

Du läser inte första inlägget i tråden samt vad som diskuterats senast något inlägg tillbaks.