Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Du läser inte första inlägget i tråden samt vad som diskuterats senast något inlägg tillbaks.

har ju gjort det, datorn hittar den tredje skärmen ( den med mini dp - dvi adapter) men om jag vill aktivera den så vill den stänga av en annan skärm,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ppaattee:

har ju gjort det, datorn hittar den tredje skärmen ( den med mini dp - dvi adapter) men om jag vill aktivera den så vill den stänga av en annan skärm,

Mitt fel, kom precis från jobbet och läste visst inte så noga, fick för mig att du körde 2x DVI + VGA hehe.

DVI > mDP-adaptern är aktiv? Exakt vilken adapter kör du med?

Permalänk
Medlem

jag kör med en http://www.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=DP-DVI4&vg=22... köpte den igår och enligt personalen i butiken skulle den vara aktiv) tvivlar dock lite på det

edit, fixade länken

har också en från www.kjell.se artikel nummer 98433

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ppaattee:

jag kör med en http://www.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=DP-DVI4&vg=22... köpte den igår och enligt personalen i butiken skulle den vara aktiv) tvivlar dock lite på det

edit, fixade länken

har också en från www.kjell.se artikel nummer 98433

Förmodligen inte aktiv för det där priset, lämna tillbaks den och få pengarna åter föreslår jag. Ansluter du skärmen via denna adapter och antingen en annan skärm via DVI alternativt inget mer anslutet så borde du få bild iallafall, hjälper inte dig med ditt problem dock.

Det är något i stil med http://www.inet.se/artikel/5409071/xfx-aktiv-minidisplayport-... du behöver eller något liknande om du hittar billigare.

Permalänk
Medlem

okej, tack för hjälpen. misstänkte det från början men bättre att ha någon som håller med en så man slipper gå dit i onödan

Permalänk
Medlem

hej igen,

Tusan vad jag frågar på men jag måste Min center skärm 1år gammal är ju mer "brun" än de två nya skärmarna. Stör mig inte jätte mycket på det men tror ni man kan kalibrera upp färgerna genom ccc eller är det döfött?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hymer:

hej igen,

Tusan vad jag frågar på men jag måste Min center skärm 1år gammal är ju mer "brun" än de två nya skärmarna. Stör mig inte jätte mycket på det men tror ni man kan kalibrera upp färgerna genom ccc eller är det döfött?

Det kan gå beroende på din skärm med dennes egna menyer för inställningar. Vet att man kan justera färg och ljus till exempel så det kan gå men du kommer antagligen att få lida av vissa skillnader är jag rädd.

Ditt problem ligger inte i mjukvara utan i hårdvara och kan kanske kalibreras upp. Kanske. Inte i CCC i varje fall då den inte kan se det du ser...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad tror vi om HP x20LED skärmen för Eyefinity bruk, fick en offline fråga om budget och den är långt ner i priskedjan. DVI, 1600x900, 5ms (om det någonsin egentligen är relevant) och LED teknik?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem

Hejsan! Jag har haft lite fundering på Eyefinity.. mina 2 6950 idlar i dom flesta spelen pga av att min nuvarande skärm begränsar dom känns de som.. spelar just nu i 1680x1050.. och enda spelet jag kan komma upp i ca 70% belastning är Crysis warhead bench och BF BC2 med allt på max och HBAO On..

Lagg fritt såklart..

Så jag har kollat lite på dessa prylarna:
3st: https://www.inet.se/artikel/2203101/benq-tft-24-g2420hdbl-led

Sen antar jag att jag behöver 2 av dessa:
https://www.inet.se/artikel/5409067/powercolor-aktiv-minidisp...

Koppla in 1 av 3 skärmar i en DVI port på mitt grafikkort och dom 2 andra på varsin Display port?
Borde funka med dessa skärmar och adaptrar?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SweSparky:

Hejsan! Jag har haft lite fundering på Eyefinity.. mina 2 6950 idlar i dom flesta spelen pga av att min nuvarande skärm begränsar dom känns de som.. spelar just nu i 1680x1050.. och enda spelet jag kan komma upp i ca 70% belastning är Crysis warhead bench och BF BC2 med allt på max och HBAO On..

Lagg fritt såklart..

Koppla in 1 av 3 skärmar i en DVI port på mitt grafikkort och dom 2 andra på varsin Display port?

Skärmarna, helt ok.
Adapters, borde funka fast jag inte har sett just de testas och verifieras av SweC tidigare så ser de rätt ut och beskrivs på rätt sätt. Du ska dock inte behöva mer än 1 adapter totalt.
Anslutningar, kolla riktigt noga vilka utgångar du har och se till att den matchar. Flera som köpt fel variant. Mini-dp eller vanlig DP alltså.

Ser bra ut överlag och ja, du kommer att utnyttja korten 100% nu. Kolla testet på första posten för att få en uppskattning vad CF 6950 orkar. 5760x1080 är seriös tyngdlyftning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Lagg fritt såklart..

Som Lanovar sa så kommer du endast behöva en adapter. Du kan använda 2x DVI/HDMI och resten behöver vara DP/MiniDP.

I ditt fatt så är det ju precis som du kollat på en MiniDP du skall ha (vad jag har förstått så är alla 69xx MiniDP?) och den adapter skall funka utmärkt.

Skärmarna är helt okej, väldigt bra för sitt pris och funkar utmärkt för eyefinity. Tänk dock på att köpa DVI kablar då BenQ endast skickar med VGA kablar.

Att gå från 1680x1050 till 5760x1080 är ett STORT hopp och kommer garranterat kräva en hel del av din dator men jag tror nog att du skall kunna spela på väldigt höga inställningar i dom flesta spel

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk

Ang. Fredagspanelens utlåtande om DP adaptrar till eyefinity så har jag skickat ett mail till dom om detta då dom ser ut att använda Accell adaptern (som alla bör veta är skräp ) och att om dom håller på att göra ett test så får dom gärna ta kontakt med oss som hjälper till här i tråden så att dom inte skriver ut något som igentligen är helt fel endast för att dom kör med en kass adapter. Vi vill ju inte att dom ska skrämma bort potentiella flerskärms intresserade

Jag skrev även att det skulle vara skoj om dom kunde köpa in ett gäng adaptrar och testa med och kanske mäta inputlagg på dom olika adaptrarna etc. Jag är dock osäker på om detta går att mäta på ett smidigt sett.

Men ja, detta var väll tänkt som en liten heads up till er hjälpare här i tråden så ni inte blir helt förvånade om ni blir kontaktade

EDIT: Såg nu när jag kollade närmare på adaptern att det var Bizlink Men ja, mailet är redan skickat och det dom sa var ju fel endån så vi får hoppas att dom tar kontakt med oss så det blir korrekt information som skickas ut

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Skärmarna, helt ok.
Adapters, borde funka fast jag inte har sett just de testas och verifieras av SweC tidigare så ser de rätt ut och beskrivs på rätt sätt. Du ska dock inte behöva mer än 1 adapter totalt.
Anslutningar, kolla riktigt noga vilka utgångar du har och se till att den matchar. Flera som köpt fel variant. Mini-dp eller vanlig DP alltså.

Ser bra ut överlag och ja, du kommer att utnyttja korten 100% nu. Kolla testet på första posten för att få en uppskattning vad CF 6950 orkar. 5760x1080 är seriös tyngdlyftning.

Skrivet av snoogiloo:

Som Lanovar sa så kommer du endast behöva en adapter. Du kan använda 2x DVI/HDMI och resten behöver vara DP/MiniDP.

I ditt fatt så är det ju precis som du kollat på en MiniDP du skall ha (vad jag har förstått så är alla 69xx MiniDP?) och den adapter skall funka utmärkt.

Skärmarna är helt okej, väldigt bra för sitt pris och funkar utmärkt för eyefinity. Tänk dock på att köpa DVI kablar då BenQ endast skickar med VGA kablar.

Att gå från 1680x1050 till 5760x1080 är ett STORT hopp och kommer garranterat kräva en hel del av din dator men jag tror nog att du skall kunna spela på väldigt höga inställningar i dom flesta spel

Tack så mycket för era svar.. joo ser ut som att de är miniDP på mina kort.. lite dåligt att benq inte skickar med dvi kablar, men men får väl köpa 3 såna också då!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Tjena! Har läst igenom halva tråden här nu. Men en sak blir jag inte riktigt klok på ändå.
Tänkte köpa ett Gigabyte 6950 2gb kort, samt ännu en Samsung P2450H skärm (har två redan), dessa har VGA, DVI samt HDMI ingångar.

Det jag inte hittar nåt vettigt om är om det inte går att köra en passiv DP > HDMI istället för en aktiv DP > DVI adapter till den tredje skärmen?

Nån som vet?

Visa signatur

Oj, sparad signatur sedan början på 2000-talet, nostalgi, den får vara kvar =):
www.vw-vr6.cjb.net
Puter: Athlon 1200, Abit KT7A-RAID-extreme, V3 3500, 200gb o 19"

Permalänk
Skrivet av Manny:

Tjena! Har läst igenom halva tråden här nu. Men en sak blir jag inte riktigt klok på ändå.
Tänkte köpa ett Gigabyte 6950 2gb kort, samt ännu en Samsung P2450H skärm (har två redan), dessa har VGA, DVI samt HDMI ingångar.

Det jag inte hittar nåt vettigt om är om det inte går att köra en passiv DP > HDMI istället för en aktiv DP > DVI adapter till den tredje skärmen?

Nån som vet?

Nej det går INTE. Du måste ha en aktiv adapter om du inte har en DP ingång på skärmen. Så i ditt fall så blir det samma adapter som SweSparky länkade i en post här ovan

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Manny:

Nån som vet?

Eh, "till tredje skärmen"? Med Eyefinity så måste du använda 1 displayport utgång på ditt grafikkort, sedan är det oväsentligt i vilken skärm du ansluter den eller vilka anslutningar du kör i övrigt. Att det krävs 1 DP har att göra med bildskärmssignalen, det ger ingen effekt annat än signalkvalite att ansluta med fler DP anslutningar än den första.

DP (AKTIV adapter) till DVI + DVI +DVI

Torde vara bästa kombon för dig.

PS: Wut, post 555 i denna tråden? Virtuell tårta till alla! Om 111 poster till uppnår vi kritisk massa och multiskärmsspelande tar över inom PC gamer industrin! Eller så är jag bara lite trött på en måndag...

Visa signatur

Permalänk

Jag har en fråga angående "Betzel Management" i Eyefinity. Jag kör Eyefinity med 3 x Samsung 226BW (5040x1050) med mitt HD 5870, vilket jag är jättenöjd med!
Jag har konfigurerat Betzel Management så att jag är nöjd, och min eyefinitybakrund ser bra ut, alltså det fungerar bra på skrivbordet.
Men när jag spelar så fungerar det inte alls, det syns att kanterna inte klipps av någonting och då blir ett "hack" i bilden när man tittar vid kanterna på skärmarna... :/
Ex: GTA IV, COD BO (med widescreenfixer), BFBC2 o.s.v. och det fungerar inte i något spel!
Måste man göra någon inställning i CCC för att det ska aktiveras i spel, eller hur fungerar det?

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Eh, "till tredje skärmen"? Med Eyefinity så måste du använda 1 displayport utgång på ditt grafikkort, sedan är det oväsentligt i vilken skärm du ansluter den eller vilka anslutningar du kör i övrigt. Att det krävs 1 DP har att göra med bildskärmssignalen, det ger ingen effekt annat än signalkvalite att ansluta med fler DP anslutningar än den första.

DP (AKTIV adapter) till DVI + DVI +DVI

Torde vara bästa kombon för dig.

PS: Wut, post 555 i denna tråden? Virtuell tårta till alla! Om 111 poster till uppnår vi kritisk massa och multiskärmsspelande tar över inom PC gamer industrin! Eller så är jag bara lite trött på en måndag...

Givetvis menade jag att använda DP porten till en av skärmarna, och två på DVI. Det jag tänkte på om det inte hade gått att använda DP porten till hdmi in på skärmen istället för att använda med aktiv dp > dvi adapter. Men det verkar inte funka så, så jag får väl köpa en aktiv adapter med då.

Visa signatur

Oj, sparad signatur sedan början på 2000-talet, nostalgi, den får vara kvar =):
www.vw-vr6.cjb.net
Puter: Athlon 1200, Abit KT7A-RAID-extreme, V3 3500, 200gb o 19"

Permalänk
Skrivet av dahlberg1992:

Jag har en fråga angående "Betzel Management" i Eyefinity. Jag kör Eyefinity med 3 x Samsung 226BW (5040x1050) med mitt HD 5870, vilket jag är jättenöjd med!
Jag har konfigurerat Betzel Management så att jag är nöjd, och min eyefinitybakrund ser bra ut, alltså det fungerar bra på skrivbordet.
Men när jag spelar så fungerar det inte alls, det syns att kanterna inte klipps av någonting och då blir ett "hack" i bilden när man tittar vid kanterna på skärmarna... :/
Ex: GTA IV, COD BO (med widescreenfixer), BFBC2 o.s.v. och det fungerar inte i något spel!
Måste man göra någon inställning i CCC för att det ska aktiveras i spel, eller hur fungerar det?

Det är inte så att du har ställt in 5040x1050 i spelet? Det skall finnas en upplösning som är 5150x1050 eller liknande som då är med bezel management.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av snoogiloo:

Det är inte så att du har ställt in 5040x1050 i spelet? Det skall finnas en upplösning som är 5150x1050 eller liknande som då är med bezel management.

Detta är alldeles sant...jag har alltid ställt in 5040x1050 eftersom jag trodde att det var den rätta.
Och jag vet att det finns en högre upplösning. Så det ska jag testa nu!
Tack så mycket!

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Moderator
Moderator

Insåg just att AMD's Eyefinity lösning innebär en sak till - de spel som inte stödjer SLI tillåter ändå multiskärmsspelande. Med nvidia's lösning skulle få problem.

Lirar just Apache - Air Assault och det blev knepigt när mitt 5970 motarbetade sig själv, multicore i det spelet funkar inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej, jag har en fråga som jag haft ett tag, om det är så att jag vill köra eyefinity på 3 skärmar och köra en frjärde för diverse borde det funka med eyefinity på 2 dvi portar och en adapter till den tredje, men funkar det att köra den fjärde via en till adapter?. borde ju gå att fixa i ccc men vill bara vara säker före jag beställer adaptrarna

Permalänk

Ja det ska gå med en andra aktiv adapter. märk dock att ALLA adaptrar du kopplar in måste vara aktiva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som vet om Nvidia surround funkar utan SLI över huvud taget?

Just nu kör jag 2st projektorer över HDMI i ett gigabyte gtx460 1gb, men den ena sitter i mini-hdmi-porten(har bara en dvi-adapter), gör det någon skillnad? Måste båda två vara i "riktiga" DVI-portar? Eller har dom bara gjort det så jävla fel att man MÅSTE ha sli även om man bara kör två skärmar?

fan, skulle köpt ett AMD istället.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Nån som vet om Nvidia surround funkar utan SLI över huvud taget?

Just nu kör jag 2st projektorer över HDMI i ett gigabyte gtx460 1gb, men den ena sitter i mini-hdmi-porten(har bara en dvi-adapter), gör det någon skillnad? Måste båda två vara i "riktiga" DVI-portar? Eller har dom bara gjort det så jävla fel att man MÅSTE ha sli även om man bara kör två skärmar?

fan, skulle köpt ett AMD istället.

Är inte helt insatt i Nvidia´s lösning men har för mig att du MÅSTE ha 3 skärmar för att köra surround och därmed krävs även SLI.

Där har vi ännu ett plus på Eyefinity

Visa signatur

Permalänk
Medlem

idiotisk begränsning isåfall. Visst, tre skärmar är ju klart bättre än två eftersom man slipper skärmkanten i mitten, men med projektorer spelar det ingen roll alls eftersom man kan projicera dem så att den högra skärmen börjar precis 0 pixlar efter den vänstra. Sen är ju h-span inte BARA bra för spelande, ibland vill man bara att helskärmsfönster ska sträcka sig över hela ytan.

Det enda JAG vill är att slippa WDDM's lika idiotiska skärmprioritering. dvs, skickar man en frame samtidigt till båda projektorerna så kommer den primära skärmen alltid att få bilden först, den andra får vänta en ruta. Och kör man då filmer i polariserad 3d med refresh rate på 23,976Hz så blir det minst sagt plågsamt att se snabba scener när ena ögat ligger 42 millisekunder efter det andra.

hela det problemet försvinner när windows bara ser en enda stor skärm som i Surround eller EyeFinity.. aja, fanns ju horizontal span i nView i gamla goda winXP, ska prova med det.

Finns det nån som verkligen provat att köra Surround på två skärmar?

Permalänk
Medlem

jag har läst igenom halva tråden nu och var fanken hittar man en displayport mini till en aktiv stor då mitt 5850 har den större displayporten! köpte ju då en adapter av modellen stor men nu på alla nyare kort så är det bara miniportar?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjonss13:

jag har läst igenom halva tråden nu och var fanken hittar man en displayport mini till en aktiv stor då mitt 5850 har den större displayporten! köpte ju då en adapter av modellen stor men nu på alla nyare kort så är det bara miniportar?

Denna nämns i första inlägget: http://www.inet.se/artikel/5409067/powercolor-aktiv-minidispl...
Inet har även en billigare från XFX: http://www.inet.se/artikel/5409071/xfx-aktiv-minidisplayport-...

Det finns ett par fler modeller (de är i princip identiska hela bunten) och priserna kan vara lägre i andra butiker. Värt en titt åtminstonde.

Permalänk
Medlem

inte riktigt rätt jag har redan en displayport/dvi adapter måste ha en mindre

hag har denna http://www.dustinhome.se/pd_5010470695.aspx

hittade en men funkar det med denna?
http://cgi.ebay.com/Black-Mini-displayport-DisplayPort-DP-F-m...

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bjonss13:

inte riktigt rätt jag har redan en displayport/dvi adapter måste ha en mindre

hag har denna http://www.dustinhome.se/pd_5010470695.aspx

hittade en men funkar det med denna?
http://cgi.ebay.com/Black-Mini-displayport-DisplayPort-DP-F-m...

Anders länkade till aktiva adapters med mini dp till dvi som en ersättning till den adaptern du har idag.

Den på ebay kan funka men generellt är det inte en så bra ide att sätta mini dp till dp och sedan aktiv adapter dp till dvi med tanke på signalkvalitet. Det kan fungera hur bra som helst men jag hade helst undvikit det.

Visa signatur