Datorn startar inte efter uppgradering, misstänker moderkortet.

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte efter uppgradering, misstänker moderkortet.

Hejsan!
Tog mig i uppgift att uppgradera en väns dator med en Asus M2N68-LA + AMD phenom x4 9500. Inhandlade nätagg, grafikkort, cpu-kylare samt chassi.
Plockade ihop allt, dubbelkollade alla sladdar och försökte starta.
Gick inte.
Mina egna teorier:
* Sladden för startknappen fel. Testade nya sladden (pwn btn var 2-pins) i alla kombinationer och även det gamla chassits sladd som är alla sladdar i en "ände" eller hur man säger så det går inte att koppla fel. Testade att använda ett mynt istället. Inget fungerade.
* Strömsladdarna fel. Just nu går det bara 2 sladdar till moderkortet, 24pins och 4pins. Båda är ordentligt isatta.
* Nätagget doa. Testade deras egna metod för att testa nätagget, kopplade in fläkt och använde ett gem för att koppla om 24-pinssladden. Fläkten gick i gång - slutsats nätagget funkar. Dessutom ett Corsair ju.
* Andra enheter sönder. Har inte någon dvdbrännare, hårddisk, graffe eller liknande ikopplad just nu.
* CPU-n sönder. Vet inte hur man ska testa det - har inte gjort det.
* Moderkortet sönder. Vet inte heller hur man testar, förutom att försöka starta datorn.

Dessutom testade inte heller vännen att starta datorn innan han gav den till mig och jag gjorde dumt nog inte heller det utan antog att han gjort det.

Så vad är kvar?
Moderkortet, Cpun, även moderkortets batteri eller?
Vad borde jag göra?

//YPro.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sätter en månadslön på att datorn startar och alla fläktar går igång men att du inte får nån bild, eller?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Sätter en månadslön på att datorn startar och alla fläktar går igång men att du inte får nån bild, eller?

Beror på hur mycket du tjänar i månaden.
Ingenting händer när jag försöker starta datorn.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan du kortsluta poweron-pinsen med en smal skruvmejsel?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nånting borde ju hända även ifall cpu och mobot är sönder, alltid nån fläkt som går igång elr ett infernaliskt pipande om det är nånting som är fel. Om det absolut inte händer ett smack så låter det ju som att mobot inte får nån ström överhuvudtaget, lyser lampan på moderkortet ens en gång när strömsladden är isatt?

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

tryckt igång den där bak på nätagget?

Permalänk
Medlem

Jag antog att använda ett mynt skulle vara samma sak som skruvmejsel, ska testa det också imorgon dock.
Det finns ingen lampa på moderkortet och jag har inte heller hittat någon högtalar-anslutning så jag antar att det finns inbyggt.
Det är helt tyst bara.

Edit: och ja, jag har ju testat nätagget så det funkar och minns vilket läge knappen ska vara i.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är lättast (bättre) att starta datorn med stjärnskruvmejseln när man misstänker att kablar/knappar från chassit är trasiga eller sitter fel. Lättare att samtidigt se vilka metall pinnarna som startar datorn.

Distanserna mellan moderkortet och chassit hoppas jag sitter på rätt ställe.

Minnen måste på vissa nya moderkort sitta på vissa platser för att datorn ska starta eller få bild.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Du kan bygga ihop de 4 viktigaste delarna utanför chassit så att det blir lättare att leta fel.

Nollställa bios kan du alltid testa.
Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du göra så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Edit:
Hoppas du även tog bort små prylar som tangentbord, mus, USB, olika kablar osv medan du letade efter felet. De är onödiga just nu och kan blockerar starten så att datorn verka död och andra start fel tills de tas bort.