Permalänk
Medlem

Ljudlös PS3

Hej

Jag har börjat fundera på om det enns är möjligt att göra en PS3 Slim HELT ljudlös, gör jag detta så kommer jag även införskaffa en SSD för att slutföra jobbet Min idé är att öppna upp PS3n, kapa av plattan som har fysisk kontakt med gpu och cpu och lite av koppar heatpipsen. Sen förlänger jag heatpipsen och drar dom ut genom sidorna på ps3n, jag tänker ha 3 eller 4st heatpipes var för gpu och cpu. En skall få heatpipesen ut åt höger och den andra ut åt vänster. Sen böjer jag dom när dom kommer ut utanför ps3n och böjer upp dom så att dom går tvärs över ps3ns ovansida. Sen så skall jag få in så många fins som det bara går av aluminium.

Det är klart att det går att tillverka en ljudlös ps3, men min fråga är, kommer kylningsförmågan att vara tillräcklig, eller kommer jag "uppfinna" Red Ring of Death till PS3? Skall försöka förklara tydligare vad jag menar med en hemmagjord bild i paint. Jag tror att detta borde vara tillräckligt eftersom att ps3 slim inte utvecklar så hemskt mycket värme + att ytan ovanpå, och ytan som kommer täckas med heatpipes och värmespridande alumiumfins är väldigt stor. Vad tror ni om denna idén?

http://img810.imageshack.us/i/ps3slimframifrn.jpg/]

[/URL] Uploaded with [URL="http://imageshack.us"]ImageShack.us

Permalänk
Medlem

Vilken rolig idé

Men jag måste fråga är priset av ljudlöshet verkligen värt att betala i alla lägen? Om vi bortser från alla tekniska fallgropar och eventuella faror med att dra ut kylningen till utsidan av konsollen tänk på hur maskinen kommer att se ut!

Hur duktig hantverkare du än är kommer nog maskinen att få ett hiskeligt utseende, är det verkligen värt det med tanke på vad du får? och ärligt så enormt högljud är inte maskinen från början. Dessutom är ju den optiska läsaren en av de sakerna som du fortfarande kommer att få höra.

Men vill du göra en helt tyst PS3a, eller så tyst du kan få den så satsa på ett egenutvecklat chassi och vattenkylning, det skulle ju allafall ha möjligheten att se estetiskt tilltalande och skulle kunna vara ett kul projekt.

Permalänk
Avstängd

Det är en intressant idé, håller med ovan att det kommer se gräsligt ut

Men det är 75-60W värme som ska kunna ledas bort. (Beroende på modell)

Sen finns ju redan motsvarande RRoD på PS3, och kallas YLOD

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

vatten kylning är nog att föredra! vattenblock till ps3 finns!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Lär funka i början kanske men i längden no way.

Permalänk
Hjälpsam

Tja, ett par Scythe Godhand med lite moddning av chassit borde man kunna lyckas ganska bra. Resten är upp till hantverkar skillsen;

Tyvärr finns inte Godhand i butik vad jag vet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Avlägsna hdd och blueray spelare.
Fixa ordentligt långa kablar för hdd och bluray.
Sänk ner hela skiten i några liter mineralolja och ha hdd och bluray liggandes utanför. Så nu har du det passivt kylt och det var även billigt.

Ungefär såhär fast gör det snyggare.
http://www.youtube.com/watch?v=LFNQ7O7ipfI

Permalänk
Medlem

Tror inte ssd kommer funka då ps3an måste ha en disk på 5,400rpm tyvärr. Cool idé men fult

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett PS3 Slim där fläkten var så gott som helt tyst, skojar inte. Hårddisken bytte jag till SSD och jag testade att ha konsolen på ett sittunderlag men det gjorde ingen skillnad när man bytt till SSD då den inte vibrerar längre. Hursomhelst blev jag inte riktigt nöjd pga. blu-ray läsaren som i mitt tycke lät alldeles för mycket, det är lugnt när man spelar och har ljud som överröstar men annars hör man den konstant jobba. Jag vet inte om du kanske kan "dämpa" den genom att montera den med ljuddämpande gummi, men jag tror den kommer låta mest så det är värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Jag köpte ett PS3 Slim där fläkten var så gott som helt tyst, skojar inte. Hårddisken bytte jag till SSD och jag testade att ha konsolen på ett sittunderlag men det gjorde ingen skillnad när man bytt till SSD då den inte vibrerar längre. Hursomhelst blev jag inte riktigt nöjd pga. blu-ray läsaren som i mitt tycke lät alldeles för mycket, det är lugnt när man spelar och har ljud som överröstar men annars hör man den konstant jobba. Jag vet inte om du kanske kan "dämpa" den genom att montera den med ljuddämpande gummi, men jag tror den kommer låta mest så det är värt att tänka på.

Verkar ju funka med ssd, enligt Stealthbomb alla fall.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

Tror inte ssd kommer funka då ps3an måste ha en disk på 5,400rpm tyvärr. Cool idé men fult

Där tror du fel.
Varför skulle en 5.400rpm disk funka och inte tex en 7.200 eller ssd? Förklara hur du tänker.

Finns massa tester som dom gjort med just SSD diskar och ps3 som tex denna.
http://www.gamespot.com/features/6192258/index.html

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Jag köpte ett PS3 Slim där fläkten var så gott som helt tyst, skojar inte. Hårddisken bytte jag till SSD och jag testade att ha konsolen på ett sittunderlag men det gjorde ingen skillnad när man bytt till SSD då den inte vibrerar längre. Hursomhelst blev jag inte riktigt nöjd pga. blu-ray läsaren som i mitt tycke lät alldeles för mycket, det är lugnt när man spelar och har ljud som överröstar men annars hör man den konstant jobba. Jag vet inte om du kanske kan "dämpa" den genom att montera den med ljuddämpande gummi, men jag tror den kommer låta mest så det är värt att tänka på.

Håller med, blueray spelaren var det som lät mest på min också. Extremt irriterande när man inte kunde installera spelen för att minska det förbannade läsandet från skivan hela tiden.

Permalänk
Medlem

SSD i PS3 fungerar fint men det är ingen dag och natt skillnad som på PCn, visst blir det lite rappare men blu-ray läsaren flaskar i stort sett hela tiden under laddtider och installationer då den måste läsa in från skivorna i typ X2 hastighet, verkligen jättesynd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Tror inte ssd kommer funka då ps3an måste ha en disk på 5,400rpm tyvärr. Cool idé men fult

Ehm, det finns en hel del som har SSD i sina PS3:or, du kan köra med 7200rpm om du skulle känna för det.
Jag hade en 250GB (7200rpm) ett tag innan jag satte in en 500GB (5400rpm).

On topic: Kul idé men är lite tveksam, hade inte gjort det själv men känner du att du har råd att chansa så kör hårt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mute:

Ehm, det finns en hel del som har SSD i sina PS3:or, du kan köra med 7200rpm om du skulle känna för det.
Jag hade en 250GB (7200rpm) ett tag innan jag satte in en 500GB (5400rpm).

On topic: Kul idé men är lite tveksam, hade inte gjort det själv men känner du att du har råd att chansa så kör hårt.

ok coolt när polare har köpt har dem sagt att det endast funkar med 5400rpm. Tack så mycket

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Kmmer jag "uppfinna" Red Ring of Death till PS3?

Finns ju redan YLOD, Yellow Light Of Death ist för RROD

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

ok coolt när polare har köpt har dem sagt att det endast funkar med 5400rpm. Tack så mycket

Jo men det är ju för att en 7200 rpm utvecklar mer värme och därför kan leda till en överhettad enhet, en ssd producerar ingen värme.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Efter att ha last alla inlagg sa blir mer osaker an vad jag var innan pa om detta verkligen kommer att funka... Men jag haller nog inte med att det skulle se bedrovligt ut om det ar gjort pa ratt sett. Min ide har nu vidareutvecklats for att istallet for att kora pa cpu kylare sa skall jag kora med 2st Prolimatech MK-13. En for cpu och en for GPU. Det borde val i for i helv*te vara tillrackligt med kylning (utan flaktar sa klart...). Jag kan heller inte halla med om att blu ray lasaren later sa varst mycket, jag vet inte helt sakert eftersom att jag alltid spelar med ljud, eller horlurar, men vem gor inte det?

Jag kanske borde saga anledningarna till att jag vill gora det har... En anledning ar att jag alltid foldar pa mitt ps3 nar jag inte spelar, aven under natten, da vore det bra att bli av med i alla fall en av enheterna som later... Men den storsta anledningen ar att jag vill gora nagot epic, och ha sjukt kul medans jag gor det

Permalänk
Medlem

Och INGEN har sagt till honom att om han kapar heatpipes så förlorar de ändå nästan all värmeavledningsförmåga för att det finns gas där i som transporterar värmen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Och INGEN har sagt till honom att om han kapar heatpipes så förlorar de ändå nästan all värmeavledningsförmåga för att det finns gas där i som transporterar värmen.

Ingen har sagt det for att dom antar att jag redan vet det... Forresten sa ar det inte gas, det ar en vatska (vanligtvis acetone), visst den kan vaporicera men anda... Det kan jag dock losa, jag kokar acetonen nar den ar i heatpipsen och sen svatsar ihop sa det blir tatt medans vatskan kokar Vad tror du om den har iden forresten?

Permalänk

isolering

Klä den i ljuddämpande filt, eller bygg ett custom-built chassi, och isolera som fan.

Permalänk
Medlem

Är tveksam till idén, känns som att heatpipesen skulle bli för långa.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Är tveksam till idén, känns som att heatpipesen skulle bli för långa.

Är det ens möjligt? Om jag drar heatpipesen rätt up genom "taket" på ps3an då?

Permalänk

Om nu du inte tyckte att den optiska läsaren låter för mycket, för att du alltid spelar med ljud, varför skall du då ha passiv kylning på CPU/GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diphallia:

Om nu du inte tyckte att den optiska läsaren låter för mycket, för att du alltid spelar med ljud, varför skall du då ha passiv kylning på CPU/GPU?

"Jag kanske borde saga anledningarna till att jag vill gora det har... En anledning ar att jag alltid foldar pa mitt ps3 nar jag inte spelar, aven under natten, da vore det bra att bli av med i alla fall en av enheterna som later... Men den storsta anledningen ar att jag vill gora nagot epic, och ha sjukt kul medans jag gor det "

Permalänk

Ah, det läste jag ju. Glömde ju bara av det!
Meeeeeeeeen jaaaaaajaaaaaaaaa.