Bluescreen Bad company 2 6-Kärnig CPU

Permalänk
Medlem

Bluescreen Bad company 2 6-Kärnig CPU

Har precis byggt en ny dator se spec nedan:

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9
XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
MSI 870A-G54, Socket-AM3 (Stödjer endast 1333MHz)
Corsair HX 750W PSU
AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Jag köpte ny dtor då jag med min föregående;
AMD 3800+
PowerColor Radeon HD 4670 1GB
3GB RAM

- Fick Bluescreen nästan hela tiden. (Inte konstigt kanske)

Allt är precis nytt, bortsett från hårddisken (Western Digital Caviar® Black™ 500GB) som jag haft i ett år.
Jag FÅR fortfarande Bluescreen.
Det som händer är följande;

När jag startar BC2 via steam, så kommer jag in till menyn, jag söker reda på en server som jag vill in på.
Jag ansluter, precis när jag ska komma in stänger spelet av sig själ (2/5 får jag bluescreen) och jag hamnar på skrivbordet.

Mina misstankar:
Dålig hårddisk?
Av bluescreen filerna att döma (jag kan inte tolka dem) så är det nått med mina ramminnen.
(Kan det vara så jävla B att mina RAM.Minnen är för starka för modekorter då de endast stödjer 1333MHz, tänker på Volten etc.)
Dock har jag svårt att ta in detta så allt är nytt (Bortsett från hårddisk)

Edit: Jag har ett externt ljudkort som jag använder UX1.
Jag har läst att många haft problem med just ljudkorten och att det uppstår en konflikt.
Jag har via enhetshanteraren inaktiverat standardljudkorten för att endast köra med UX1, och omvänt testat avinstallera UX1, men detta har inte hjälpt, måste jag göra detta i bios?

Har även ändrat GameSettings.ini SoundSystemSize=3 istället för originala 1.

Permalänk
Medlem

Minnena bör det ju inte vara, bara ställa ner dem i bios till 1333 och 1,5v. Prova köra datorn i prime95 lite så att se om den går stabilt, inte för varmt etc? Vad får du för felkod när datorn bluescreenar?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Här kommer en fil från bluescreenview

http://tinypic.com/view.php?pic=2r4ol0g&s=7

Permalänk

Kör memtest och se om du får upp några errors.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Formaterade du efter bytet av hårdvara? Om inte så gör det NU. Lär lösa dina problem. Annars kan du testa att höja volten på minnet till 1.65 om det redan inte är på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikatataku:

Kör memtest och se om du får upp några errors.

Vad kollar den?
Måste boota denna va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av puppisen:

Formaterade du efter bytet av hårdvara? Om inte så gör det NU. Lär lösa dina problem. Annars kan du testa att höja volten på minnet till 1.65 om det redan inte är på det.

Svar på din fråga, så stoppade jag in win7 skivan, och formaterade därifrån.
Jag har delat upp HDD i 2 delar, formaterade endast C.

Edit: Skall tilläggas att jag gjort denna procidur 6 ggr nu.
Har aldrig löst mitt problem, kanske gör jag fel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loading:

Svar på din fråga, så stoppade jag in win7 skivan, och formaterade därifrån.
Jag har delat upp HDD i 2 delar, formaterade endast C.

Edit: Skall tilläggas att jag gjort denna procidur 6 ggr nu.
Har aldrig löst mitt problem, kanske gör jag fel?

Överför det viktiga du har på andra partitionen och sedan formatera båda diskarna och sätt ihop dom till -en- disk och prova igen?

Vad är dina Temps i Prime95 (kör hwmonitor eller coretemp)

"Har även ändrat GameSettings.ini SoundSystemSize=3 istället för originala 1. "

1 är väl Auto?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Överför det viktiga du har på andra partitionen och sedan formatera båda diskarna och sätt ihop dom till -en- disk och prova igen?

Vad är dina Temps i Prime95 (kör hwmonitor eller coretemp)

1 är väl Auto?

Ok. skall testa att formatera hela och skå ihop den.
Jag vet inte vad prime95 är?
Nedan ser du bild från hwmonitor:

http://tinypic.com/view.php?pic=2pyx3sh&s=7
(Precis efter att jag avslutat ett spel)

1 är original, såg i nått forum att det skulle rättas till om man skrev ex. 3. vilket jag testat ingen skillnad.

Permalänk
Skrivet av Loading:

Vad kollar den?
Måste boota denna va?

Den checkar minnesfel och man måste boota det.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikatataku:

Den checkar minnesfel och man måste boota det.

Jag brände ned det på skiva och bootade, fick tre alternativ, valde inget och det satte igång sig själv.
Rullade upp till 5% sedan hände inget på ett par minuter, tillslut startade jag om datorn då jag trodde den hade hängt sig.
Ska det ta lång tid eller?

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört prime95, men förstår inte mkt av det.
6 saker startar misstänker att det har med kärnorna att göra?
2 avslutades själv. denna text hittade jag.

[Sun Feb 13 21:04:22 2011]
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

Hur länge ska programmet köras?
När vet jag ett det e färdigt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loading:

Ok. skall testa att formatera hela och skå ihop den.
Jag vet inte vad prime95 är?
Nedan ser du bild från hwmonitor:

http://tinypic.com/view.php?pic=2pyx3sh&s=7
(Precis efter att jag avslutat ett spel)

1 är original, såg i nått forum att det skulle rättas till om man skrev ex. 3. vilket jag testat ingen skillnad.

Pyttebild. Men 33c på alla kärnor efter att du spelat? wtf. Maxtemp dvs.
Prime stressar din CPU.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Pyttebild. Men 33c på alla kärnor efter att du spelat? wtf. Maxtemp dvs.
Prime stressar din CPU.

Hmm, ska jag bli orolig nu?
Vilken temp ska den ligga på?

Permalänk
Skrivet av Loading:

Hmm, ska jag bli orolig nu?
Vilken temp ska den ligga på?

Nejdå, men satte du igång hwmonitor efter att du spelat eller hade du det igång hela tiden? Han reagerade nog mest på att det var 33 grader medan du spelade eftersom det vore väldigt lågt. Men så länge det inte går över 62 grader ska det inte vara några problem.

Angående memtest kan det ta en bra stund.
Ett annat alternativ är att köra Windows memory diagnostics, tror jag det heter. Men välj full. Denna upptäckte fel med ramminnet i min dator som inte memtest hittade.

Permalänk
Medlem

Testa WD:s Data Lifeguard Diagnostic som kollar hårddisken annars så
här är några bluescreen koder som kanske kan bringa lite klarhet:
0x00000050 << Incorrect memory timing/freq or uncore multi
0x00000124 << incorrect qpi/vtt voltage ( to much/not enough)
0x00000101 << not enough Vcore voltage
0x00000109 << Not enough or too Much memory voltage

Permalänk
Medlem

När jag kör prime95

http://img812.imageshack.us/i/43391608.png/

Jag förstår inget av detta, men första gången var det två som avbröts, denna gång 3, någon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loading:

När jag kör prime95

http://img812.imageshack.us/i/43391608.png/

Jag förstår inget av detta, men första gången var det två som avbröts, denna gång 3, någon?

Du borde få en log nånstans där det står vad felet är.
Borde komma fram en text fil där prime95 exen är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Du borde få en log nånstans där det står vad felet är.
Borde komma fram en text fil där prime95 exen är.

Btw, tetsade igen nu var det bara en som blev grön...
WTF is wrong!

[Sun Feb 13 21:04:22 2011]
[Sun Feb 13 21:17:29 2011]
[Sun Feb 13 21:44:43 2011]
Self-test 8K passed!
Self-test 8K passed!
Self-test 8K passed!
Self-test 8K passed!
Self-test 8K passed!
Self-test 8K passed!
[Sun Feb 13 21:52:41 2011]
[Sun Feb 13 22:58:17 2011]
FATAL ERROR: Rounding was 0.4997904565, expected less than 0.4
FATAL ERROR: Rounding was 0.4998987573, expected less than 0.4
FATAL ERROR: Rounding was 0.4999993777, expected less than 0.4

Permalänk
Avstängd

Defekta kärnor? Prova tanka ned Orthos och kör CPU testet där och se om du får nåt problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste fråga....

Händer detta fenomen BARA i Bad Company 2? Eller har du problem med blåskärm generelt?

Kör du stock kylare? (den som följde med)

Permalänk
Medlem

Jag får bara bluescreen när jag kör bc2.
Jag ringde till komplett. De menade på att det inte var nån fara att ha 1600MHz.
Bara att jag skulle höja volten som någon tidigare sa. Han nämde inget om att sänka.
Men volten ligger redan på 1,65, och när jag startar datorn står det 1333Mhz.
Ska det vara så? Om jag höjer volten så borde väl det gå upp från 1333-1600Mhz.
Rätta mig om jag har fel.
Han sa även att mitt resultat på prime95 kan bero på detta.
Hårddisken hade han svårt att tänka sig att det var nått med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

kolla på denna, det beror på uppdateringen jag beskriver.

lycka till

Kan vara nått, ska testa om jag inte får ordning på det nu när jag ändrar volten.
Men två vänner köpte ungefär samma dator, vi kör win7 allihop.
Ingen annan får dessa fel som jag får.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för ljudjkort? BFBC2 är känsligt som attans att köra på de inbyggda realtek korten.

Visa signatur

----------------------------------------------
Game on!

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat punkbuster manuellt? Det ska finnas ett visst knep som stoppar punkbuster att krascha datorn nämligen. Punkbuster orsakar även spelet att hacka och slöa ner helt random för vissa, jag är en av dem som har det problemet.
Min polare fick problemet när battlefield bc2 funkade fint innan, men efter några uppdateringar senare så började datorn krascha efter en spelrunda eller två online, låt oss säga efter 30 min till en timma.

Det verkar även som att prime 95 klagar på antingen processorn eller minnet......i detta fallet skulle jag gissa på minnet. Du sa att du höjde volten? Men du måste även höja det från 1333mhz till 1600mhz manuellt om jag inte minns fel. Egentligen tycker man att det ska gå till 1600mhz automatiskt eftersom ditt moderkort skall stödja 1600mhz. Jag kollade Prisjakt för fakta.

Även ljudkort kan spöka vilket nämndes ovan och du har ett Realtek kort. Testa att avaktivera ljudkortet och kör på igen.

Men jag vill nog hellre att du försöker hitta vad som orsakar prime95 att klaga.

Lycka till!

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem

Ser ut som defekta minnes pinnar, ta ut alla utom en av dom och testa igenom som en efter en och se om du får skillnad.

Visa signatur

----------------------------------------------
Game on!

Permalänk
Medlem

se till att fixa så prime95 samt memtest går igenom först, spelgrejer sen.
finns nog inget du kan göra från windows för att fixa detta då datorn räknar fel, säkerligen nån biosinställning eller defekta minnen.

Permalänk
Medlem

Du kan i princip ignorera det mesta som sagts i denna tråd. Resultaten är uppenbara. Något stämmer inte med din processor alt. minnen. Vilket mode kör du när du stress-testar din CPU? Small FFT, Large FFT eller Blend?

Gör som så att du återställer alla inställningarna (CMOS) i bios och provar igen. Får du fortfarande error när du kör Large/Small FFT, ladda ner Memtest och kör det lika länge (alt. lite längre) som det tog för Prime95 att rapportera att något gick snett. Om minnena klarar sig vet du om att det är din CPU som är galen.

Gör även som så att du laddar ner CPU-Z och kollar vilken volt din CPU ligger på under last. Efter det så kolla upp vilken volt CPUn är satt enligt fabrik att jobba i (står oftast på hemsidan till tillverkaren). Kan vara så att ditt moderkort ger inkorrekt mängd volt till din CPU vilket resulterar i felberäkningar.

Och för att vara på den säkra sidan, dra igång ett program som mäter temperaturen på din CPU och kolla så den inte blir för varm, då det uppenbarligen kan orsaka problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacharls:

Vad kör du för ljudjkort? BFBC2 är känsligt som attans att köra på de inbyggda realtek korten.

Mitt BC2 funkar wunderbar med Realtek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Du kan i princip ignorera det mesta som sagts i denna tråd. Resultaten är uppenbara. Något stämmer inte med din processor alt. minnen. Vilket mode kör du när du stress-testar din CPU? Small FFT, Large FFT eller Blend?

Gör som så att du återställer alla inställningarna (CMOS) i bios och provar igen. Får du fortfarande error när du kör Large/Small FFT, ladda ner Memtest och kör det lika länge (alt. lite längre) som det tog för Prime95 att rapportera att något gick snett. Om minnena klarar sig vet du om att det är din CPU som är galen.

Gör även som så att du laddar ner CPU-Z och kollar vilken volt din CPU ligger på under last. Efter det så kolla upp vilken volt CPUn är satt enligt fabrik att jobba i (står oftast på hemsidan till tillverkaren). Kan vara så att ditt moderkort ger inkorrekt mängd volt till din CPU vilket resulterar i felberäkningar.

Och för att vara på den säkra sidan, dra igång ett program som mäter temperaturen på din CPU och kolla så den inte blir för varm, då det uppenbarligen kan orsaka problem.

OCCT med Linpack testet borde även funka va?