Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Däremot är det ovanligt att dom hoppar upp till 80° av att köra Spotify - vilket är min poäng. Det är inte alls konstigt att en MacBook blir 80° om man maxar den i ett spel. Däremot att hans dator även är 80° när han INTE belastar den betyder att den mest troligt är defekt.

80 grader i Spotify låter absurt.

Skrivet av NatoGandalf:

Att MacBooks gulnar och får slappa gångjärn betyder alltså att dom sänkt byggkvaliteten på dom rejält sen första revisionen - trist! Gul plast var ju annars en av dom sakerna som dom fixade på garantin. Alla MacBooks jag har sett, inklusive min egen, från de första revisionerna ser fortfarande som nya ut. Sen vägrar jag faktiskt tro på att MacBooks i regel blir gula och att Apple skiter i det eftersom det, som sagt, var en av de största barnsjukdomarna den första revisionen hade och dom fixade det för alla som hade drabbats. Fet chans att dom nu blir gula igen med den enda skillnaden att Apple skiter fullständigt i det.

Nu misstänker jag att de studenter på mitt gymnasium inte lägger så mycket tid på att ta hand om sina datorer, men nog sjutton börjar flera datorer gulna i alla fall.

Skrivet av NatoGandalf:

Men det som SKILJER en Mac, från en PC, är att du kan köra OS X på en Mac utan att krångla. Kan vi vara överens om det eller ska det gnällas om precis allt?

En Mac är en PC, så nej, det kan jag inte hålla med om. Däremot är Macar de enda datorer som (officiellt) levereras med OS X.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

En Mac är en PC, så nej, det kan jag inte hålla med om. Däremot är Macar de enda datorer som (officiellt) levereras med OS X.

Men herregud! OCH de enda datorer som kan installera OS X utan någon form av fulhack. Att du med din briljanta utbildning och sex år inom grafisk design inte kunde förstå att PC betyder "PC som inte säljs av Apple och kör OS X" och Mac betyder "PC som säljs av Apple och kör OS X" är totalt obegripligt. Eller ville du bara vara dryg och uppmärksamma att TROTS att inget annat sagts i hela tråden än att "En Mac är en PC", så glömde jag explicit säga det igen?

#10774427

80c varm med spotify och iWork igång = defekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Att MacBooks gulnar och får slappa gångjärn betyder alltså att dom sänkt byggkvaliteten på dom rejält sen första revisionen - trist! Gul plast var ju annars en av dom sakerna som dom fixade på garantin. Alla MacBooks jag har sett, inklusive min egen, från de första revisionerna ser fortfarande som nya ut. Sen vägrar jag faktiskt tro på att MacBooks i regel blir gula och att Apple skiter i det eftersom det, som sagt, var en av de största barnsjukdomarna den första revisionen hade och dom fixade det för alla som hade drabbats. Fet chans att dom nu blir gula igen med den enda skillnaden att Apple skiter fullständigt i det.

Skrivet av NatoGandalf:

Jag sitter för tillfället på en av de första, sämsta, MacBookarna som gjordes. 1,83Ghz CoreDuo med 2Gb ram som max. Första revisionen som har haft alla tänkbara problem också. Det här är kort och gott antagligen den sämsta MacBook som Apple någonsin tillverkat. Jag kan bara för att ytterligare påpeka hur kass den är säga att den har haft ALLA barnsjukdomar som uppstod som jag kan komma ihåg. Flimrande skärm, "moo:ande" fläkt, pipande från processorn, gulnande plast och ett skal som håller på att falla isär.

Tycker inte det lät som att den såg ut som ny

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Men herregud! OCH de enda datorer som kan installera OS X utan någon form av fulhack. Att du med din briljanta utbildning och sex år inom grafisk design inte kunde förstå att PC betyder "PC som inte säljs av Apple och kör OS X" och Mac betyder "PC som säljs av Apple och kör OS X" är totalt obegripligt. Eller ville du bara vara dryg och uppmärksamma att TROTS att inget annat sagts i hela tråden än att "En Mac är en PC", så glömde jag explicit säga det igen?

#10774427

80c varm med spotify och iWork igång = defekt

PC betyder Personal Computer, inte "dator som inte säljs av Apple". Sluta ta Apples reklam som ordboksfakta.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av Madsoul:

Tycker inte det lät som att den såg ut som ny

Det där var så klart INNAN jag utnyttjade min garanti för att få en defekt dator utbytt, något som MmattiasS inte verkar förstå värdet i. "Har haft" är ledordet i den där meningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Inte i den här tråden och i den här kontexten.

Jag ifrågasatte aldrig att tråden hette så.
Men det är väldigt roligt att du skriver "den här kontexten", för då sitter du och gnäller med mig om du får kalla "datorer som inte är gjorda av Apple" för "PC" i din egen värld. Men ja, det går bra, men du ska inte gå runt och tro att det är korrekt.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Det där var så klart INNAN jag utnyttjade min garanti för att få en defekt dator utbytt, något som MmattiasS inte verkar förstå värdet i. "Har haft" är ledordet i den där meningen.

Oavsett om du fått det utbytt på garanti så låter det inte som kvalité, som du först nämner:

Skrivet av NatoGandalf:

Att MacBooks gulnar och får slappa gångjärn betyder alltså att dom sänkt byggkvaliteten på dom rejält sen första revisionen

Så byggkvalitén var bra i första revisionen, men det är efter alla garantiärenden?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av NatoGandalf:

Men det som SKILJER en Mac, från en PC, är att du kan köra OS X på en Mac utan att krångla. Kan vi vara överens om det eller ska det gnällas om precis allt?

Skrivet av fratey:

En Mac är en PC, så nej, det kan jag inte hålla med om. Däremot är Macar de enda datorer som (officiellt) levereras med OS X.

Skrivet av fratey:

Men ja, det går bra, men du ska inte gå runt och tro att det är korrekt

Nej, det verkar väl vara det som du brinner mest för i den här diskussionen. Ordmärka och ignorera det som faktiskt sägs för att "ha rätt". Kan du, helt ärligt, säga att du inte förstod vad som avsågs? Menar du på riktigt att du inte förstår distinktionen "PC" och "Mac" i den här tråden? Sluta larva dig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Nej, det verkar väl vara det som du brinner mest för i den här diskussionen. Ordmärka och ignorera det som faktiskt sägs för att "ha rätt". Kan du, helt ärligt, säga att du inte förstod vad som avsågs? Menar du på riktigt att du inte förstår distinktionen "PC" och "Mac" i den här tråden? Sluta larva dig nu.

Det var du som kände för att skapa debatt om definitionen, kompis. (:

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Oavsett om du fått det utbytt på garanti så låter det inte som kvalité, som du först nämner:

Så byggkvalitén var bra i första revisionen, men det är efter alla garantiärenden?

Kortfattat; ja.
Barnsjukdomar får man räkna med. Skillnaden är att när en MacBook, av första revisionen tydligen eftersom dom nuvarande har jättekassa gångjärn och blir gula (skitsnack), inte är DEFEKT så håller den högre byggkvalitet än många PCs i samma prisklass. Om det är så att en MSI-modell drogs med många barnsjukdomar som sedan fixades så är jag så klart inte så barnslig att jag jämför med en av dem som var defekta. Eller?

Sen kan man ju kanske ha lite mer förståelse för barnsjukdomar hos en dator som säljer sådana enorma volymer på kort tid som en Mac gör. När Samsungs MacBook Air-klon kommer misstänker jag att trycket på den också kommer vara så högt att felprocenten kommer vara högre i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Här började den. Med ett inlägg av dig, verkar det som! För övrigt är min definition 100% sann hur du än vrider och vänder på det, eftersom du INTE bara kan stoppa in en skiva i din Lenovo och köra på (oavsett hur "i stort sett" det är).

Ditt argument är ungefär att Kanada heter Kanada bara för att det bor kanadensare där.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Ditt argument är ungefär att Kanada heter Kanada bara för att det bor kanadensare där.

Mitt argument är att alla rosor är blommor men inte alla blommor är rosor. Sen kommer du och säger att en ros minsann är en blomma och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Mitt argument är att alla rosor är blommor men inte alla blommor är rosor. Sen kommer du och säger att en ros minsann är en blomma och inget annat.

Nej, du låtsas som att definitionen på en Mac är att den kan köra OS X, när definitionen på en Mac är en dator i någon av Apples produktlinjer.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

I runda slängar, ja.

http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/HCL_10.6.6/Portab...

I vääldigt runda slängar, nja...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Kortfattat; ja.
Barnsjukdomar får man räkna med. Skillnaden är att när en MacBook, av första revisionen tydligen eftersom dom nuvarande har jättekassa gångjärn och blir gula (skitsnack), inte är DEFEKT så håller den högre byggkvalitet än många PCs i samma prisklass. Om det är så att en MSI-modell drogs med många barnsjukdomar som sedan fixades så är jag så klart inte så barnslig att jag jämför med en av dem som var defekta. Eller?

Sen kan man ju kanske ha lite mer förståelse för barnsjukdomar hos en dator som säljer sådana enorma volymer på kort tid som en Mac gör. När Samsungs MacBook Air-klon kommer misstänker jag att trycket på den också kommer vara så högt att felprocenten kommer vara högre i början.

Då har vi två helt uppfattningar vad ordet kvalité står för.
Du skrev att då har kvalitén blivit sämre med andra revisioner av MacBook, men det har den inte då man tolkar vad du skrev i en annan tråd där du haft samma problem som nyare, så felet sitter alltså kvar.
Sen barnsjukdomar på en dator? Byggd av plast, komponenter från samma tillverkare som t.ex. HP har. Frågan jag ställer är hur bra kvalité på plasten har Apple valt när den spricker och gulnar? Kallar inte det kvalité, långt ifrån, oavsett om du får det utbytt på garantin.

Med din definition så är egentligen det kvalité på allt så länge man får det utbytt på garantin?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

UL80JT känns rätt vettig - Allt OOB förutom ljudet som man behöver slänga in ett kex på. Tar kortare tid än att stänga av den hemska musaccelerationen i OS X.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

UL80JT känns rätt vettig - Allt OOB förutom ljudet som man behöver slänga in ett kex på. Tar kortare tid än att stänga av den hemska musaccelerationen i OS X.

Jag förstår faktiskt inte vad det är som alla upplever är så hemskt med musaccen i osx. Jag vet att det är mååånga som gör det, men den har verkligen aldrig besvärat mig. Den är annorlunda än i Win - visst - men om den är så himla mycket sämre? Njaej. Kan tänka mig att det är en issue om man spelar mycket, föralldel, och det gör ju aldrig jag, så...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Jag förstår faktiskt inte vad det är som alla upplever är så hemskt med musaccen i osx. Jag vet att det är mååånga som gör det, men den har verkligen aldrig besvärat mig. Den är annorlunda än i Win - visst - men om den är så himla mycket sämre? Njaej. Kan tänka mig att det är en issue om man spelar mycket, föralldel, och det gör ju aldrig jag, så...

Den går inte ihop med min hand - antingen rör sig musen i två kilometer i timmen eller så rör den sig i 500 kilometer i timmen. Det känns som att det inte är någon "blend" mellan snabbt och långsamt.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Den går inte ihop med min hand - antingen rör sig musen i två kilometer i timmen eller så rör den sig i 500 kilometer i timmen. Det känns som att det inte är någon "blend" mellan snabbt och långsamt.

Man kan vad jag har sett inte helt stänga av musaccelerationen utan att du behöver dra musen 10ggr över musmattan för att komma någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Man kan vad jag har sett inte helt stänga av musaccelerationen utan att du behöver dra musen 10ggr över musmattan för att komma någonstans

Har man en 3e-partsmus kan deras applikationer/drivrutiner lösa det åt dig, annars finns det fristående 3e-partsprogram som fixar problemet om man upplever det som ett problem.

Jag tror det mer är en vanesak. Är man van med Microsofts inställningar så känns det lite annorlunda. Jag har minnen av att jag tyckte det kändes konstigt när jag började med OS X för nu 10 år sedan... Idag så känns det mesta med Wndows rätt konstigt måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Tja grabbs o flicks. Fan vilken debatt det blev efter mitt inlägg Hur som helst har jag försökt göra
en konklusion av det som har sagts och av mina egna erfarenheter.

1. OS - Vilka är de olika operativsystemen och vad skiljer dem åt?
Det är svårt att svara på denna fråga eftersom jag suttit för lite med de olika operativsystemet för att ge en objektiv åsikt. Både Mac och Windows har operativsystem med licens, vilket betyder att det inte går att utföra några ändringar av operativsystemet om inte företagen godkänner det

2. Hårdvara - Finns det någon skillnad i hårdvarorna?

Som jag förstått det, erbjuder inte Mac så många alternativ till att anpassa hårdvaran. Du kan uppgradera
RAM-minne och hårddisk kapacitet på en Mac, men inte mycket annat. Det enda undantag från denna regel är Mac Pro. På den kan du anpassa RAM, hårddisk, grafikkort och lägga till CD/DVD-enheter.
På Windows finns det en hel del alternativ hårdvara anpassning. Du kan från grunden bygga ut en dator och plocka ut varje enskild bit av hårdvara för dina egna anpassnings preferenser.

3. Mjukvaror - Finns det fördelar eller nackdelar med någon av dem, i så fall vilka?
Det är upp till person vad som känns lättast och bäst. Macen har flera program som ingår i paketet, som är deras egna versioner och typer. Detta är som tidigare nämnt bra för den mediaintresserade personen, om han eller honinte väl lägga ner pengar på att köpa medieprogram. En annan fördel med deras självreproducerande program är att infektionen av virus blir ovanligare. Nackdelen med mjukvaran är att färre program och spel som inte funkar till Mac.
Eftersom Windows är en större marknad så har program anpassat fler program till Windows, därför finns det betydligt mer program och spel som går att köra, vilket är en anledning till att många gamers köper Windows.

4. Design - Yttre och inre design
Apple är kända för att lägga ner mer tid på design, men det är en smaksak.

5. Spridning - Vem använder sig av de olika.
Av datoranvändare så är det 88 % som använder sig av Microsoft Windows och 7 % som använder sig av MacOS X.

6. Fördelarna - Sammanfatta de fördelar du kommer fram till
Mac:
# Färre virus på Macs operativsystem eftersom brukningen av Windows är större och därför får virusskaparna en större påverkan i Windows.

# Mer mjukvara som ingår i Mac-paketet

# Flera drivrutiner redan installerade

# Du kan använda både Windows och Macs operativsystem på en Mac dator

Windows:
# Flera program och spel som funkar

# Mer möjligheter till att anpassa komponenter i hårdvaran

# Fler människor använder Windows. Därför har dem större stöd och support bakom dem.

7. Nackdelarna - Sammanfatta de nackdelar du kommer fram till
Mac:
# Sämre utbud på spel och program i deras operativsystem

# Mindre möjligheter till att anpassa komponenter i hårdvaran

Windows:
# Större risk för virus

# Färre drivrutiner installerade

Permalänk
Medlem

Man kan inte säga att "PC har större risk för virus" då PC inte är ett operativsystem - kör du Windows XP på en Mac har du minst lika stor risk att bli infekterad som en Delldator med Windows XP.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Man kan inte säga att "PC har större risk för virus" då PC inte är ett operativsystem - kör du Windows XP på en Mac har du minst lika stor risk att bli infekterad som en Delldator med Windows XP.

Ok tack, skall ändras. Det är en datorkunskaps uppgift och är ganska okunnig inom ämnet, försöker lära mig xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Man kan inte säga att "PC har större risk för virus" då PC inte är ett operativsystem - kör du Windows XP på en Mac har du minst lika stor risk att bli infekterad som en Delldator med Windows XP.

Jag tvivlar på att det är särskilt många som argumenterar emot dig om den här definitionen, dock så används i diskussioner om Wintel vs Apple-datorer (vilket i dagsläget är Intel-baserade maskiner med korrekt licensierat OS X) oftast "PC" respektive "Mac" som benämningar på dessa två grupper.

Att "PC" kommit att betyda det som det betyder i dessa diskussioner har inte något med Apples marknadsföring att göra (även om de naturligtvis använt begreppet en hel del), det kommer från tiden när man talade om "Amiga", "Atari", "Mac" och "PC" som alla hade vitt skiljda hårdvaru- och mjukvarukomponenter, och på den tiden så var "PC" kort för "IBM PC or 100% compatible" (som det så ofta stod på kartongerna till allehanda mjukvara, med tillägg om vilka ytterligare specifikationer som gällde i form av processorfamilj, internminne, hårddiskutrymme och så vidare).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Jag tvivlar på att det är särskilt många som argumenterar emot dig om den här definitionen, dock så används i diskussioner om Wintel vs Apple-datorer (vilket i dagsläget är Intel-baserade maskiner med korrekt licensierat OS X) oftast "PC" respektive "Mac" som benämningar på dessa två grupper.

Det används snarare av Macanvändare. Vet du varför? För att Apples reklam säger så. Det gör det inte till korrekt på något sätt - det kanske skulle ha varit korrekt för fem år sen när det var PowerPC som Macar låg på.

Skrivet av mludd:

Att "PC" kommit att betyda det som det betyder i dessa diskussioner har inte något med Apples marknadsföring att göra (även om de naturligtvis använt begreppet en hel del), det kommer från tiden när man talade om "Amiga", "Atari", "Mac" och "PC" som alla hade vitt skiljda hårdvaru- och mjukvarukomponenter, och på den tiden så var "PC" kort för "IBM PC or 100% compatible" (som det så ofta stod på kartongerna till allehanda mjukvara, med tillägg om vilka ytterligare specifikationer som gällde i form av processorfamilj, internminne, hårddiskutrymme och så vidare).

Och med tiden har detta ändrats och Apple är lika mycket x86/x64 som de andra tillverkarna.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Det används snarare av Macanvändare. Vet du varför? För att Apples reklam säger så. Det gör det inte till korrekt på något sätt - det kanske skulle ha varit korrekt för fem år sen när det var PowerPC som Macar låg på.

Nja, jag har ofta hört följande (ungefär) "Va, har du en Mac? Varför har du inte en PC, dom är ju mycket bättre?".

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Nja, jag har ofta hört följande (ungefär) "Va, har du en Mac? Varför har du inte en PC, dom är ju mycket bättre?".

Skumt, jag vet inte vilka du umgås med men jag har aldrig hört någon säga det, förutom kanske när man var yngre.
Får höra från våra kollegor i branschen väldigt ofta "Jaha ni sitter vid PC, varför inte mac? De kraschar inte, de fungerar mycket bättre!", Mitt svar brukar alltid vara "Ne, men vi vet vad vi sysslar med så de fungerar =)"
Ett företag har även byggt ett litet "retro-altare" med bild en på Bill Gates och en liten dator som kör XP.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Den här bilden, är precis varför man väljer mac eller pc.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Den här bilden, är precis varför man väljer mac eller pc.

http://cdn.duelinganalogs.com/wp-content/uploads/2011/02/Upda...

Under de tre år jag har kört Mac tror jag faktiskt aldrig att något i programuppdateraren har kostat pengar. Det enda var Snow Leopard (vilket inte kom upp i programuppdateraren) för 249kr. Har man köpt programmet så har man köpt, uppdateringar ska vara gratis.

Permalänk

Varför är MAC så dyrt?

Tjenare..

Jag har länge funderat på vad det är som gör MAC datorer så dyrt Òó ??

Lixom bygger du en dator med samma delar, fast för en vanlig PC så får du så extremt mycket mer dator..

Kom med så mkt svar ni kan.. "inga fanboy" inlägg tala fakta

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB