Gratis körkort till invandrare i Laholm

Permalänk
Medlem

Gratis körkort till invandrare i Laholm

Som rubriken lyder, vad tycker ni? Är väl ändå någon sweclockare som inte har pengar till körkort.

Va tycker ni då om att en 20-årig somalier som kom för ett år sen pallrar sig ner till den finaste körskolan i stan och beställer lektioner (För er som missuppfattade, TOLKEN går med honom och beställer lite lektioner o teori med översatt studielitteratur och en tolk som är utbildad körskolelärare) för några tusen.

Sen sitter vi här hemma och försöker få tag i jobb för att kunna få ett körkort. Tyvärr kan vi inte få jobb för vi inte har körkort. FACEPALM

Detta var ett exempel. Hoppas ingen tar illa upp.

http://hallandsposten.se/nyheter/laholm/1.1123379-kommunen-hj...

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Det där tyckte jag verkligen inte om.... Att de är invandrare spelar ingen som helst roll. Då kan de lika bra ge svenska ungdomar samma chans också..

Permalänk
Medlem

Nja då borde ju alla som varit arbetslösa en längre tid få hjälp med pengar till körkortet. Att peka ut enskilda grupper som ska få fördelar är nog inte ett så bra sätt att hjälpa dem in i samhället. Ge alla långtidsarbetslösa eller liknande samma villkor och ge även dem pengar till körkort.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

När jag gick på gymnasiet i Olofström för ett par år sen var kommunen snälla och erbjöd halva körkortskostnadena om man läste en kurs, det var nice

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Det är fel.

Permalänk
Medlem

Eller så läser man in teorin själv och tränar med sina föräldrar och kör upp privat. Så har jag och mina syskon gjort. Det blir billigast, men fortfarande inte gratis.

Det är väl bra att de låter invandrarna få körkort så att de kan ta något jobb..

Ni som gnäller, gnäll inte här, gnäll på era föräldrar!

Det som dessutom borde diskuteras är varför inte gymnasieskolorna längre får hjälpa till med teoriundervisningen. Anledningen till att det förbjöds var för att det sas att små trafikskolor slogs ut pga. den orättvisa konkurrensen...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Dava:

Eller så läser man in teorin själv och tränar med sina föräldrar och kör upp privat. Så har jag och mina syskon gjort. Det blir billigast, men fortfarande inte gratis.

Ett bra råd som gäller alla. Teoridelen har de t.o.m. nu gjort så enkel så att det bara finns ett alternativ som är rätt och de andra entydiga fel, så den ska inte vara något problem.
Värre är det med att alla inte har tillgång till att kunna övningsköra med någon som är bra på detta. Men det är ju ofta dumt att börjar från noll på en körskola.

Skrivet av Dava:

Det är väl bra att de låter invandrarna få körkort så att de kan ta något jobb..

Jag tror du har missförstått frågeställningen i tråden. Tråden handlar om att sverige ekonomisk särbehandlar en viss grupp individer och ger de bidrag som andra inte får. Det finns gott om ungdomar i sverige som inte har råd att ta körkort, så varför ska staten/kommuner då särbehandla och bekosta enbart visas för att de har rätt härkomst?
Argumenium ignoratio elenchi är knappast inte bra, d.v.s. argument som inte har ett skit med just detta att göra, men som kanske ändå är sanna.
Argumentet hade haft en giltighet om "alla" i sverige hade haft körtkort (ingått i skolan) och folk som blev av med sitt, då fick bekosta det nya på egen hand.
Då skulle man kunna använda argumentet att just invandrare borde få sitt körkort bekostat, precis som resten av befolkningen fick. (om befolkningen sedan klarade av det inom rimlig eller ej skulle vara deras eget problem)

Skrivet av Dava:

Argumentum ad hominem (personangrepp, antydan till att vi är några småungar som bara är avundsjuka) och argumenium ignoratio elenchi (fullkomligt irrelevant för diskussionen huruvida våra föräldrar vill övningsköra med oss eller inte).

Skrivet av Dava:

Det som dessutom borde diskuteras är varför inte gymnasieskolorna längre får hjälpa till med teoriundervisningen. Anledningen till att det förbjöds var för att det sas att små trafikskolor slogs ut pga. den orättvisa konkurrensen...

Det kan man göra och det har mer med marknadsekonomi att göra. Ja tycker privata skolor borde få spendera sina pengar som de vill (utan att begå "riktiga" lagbrott). Men detta är en annan diskussion än den aktuella, varför kommuner väljer att särbehandla folk efter ursprung och ge vissa bidrag som inte andra får.

Nå angående händelsen så tycker jag att politikerna ska avgå samt betala tillbaka kostnaderna för deras "förskingring" ur sin egen ficka plus ränta.

*edit*
Det enda vore om en arbetslös person satt med en unik kompetens, så borde arbetsförmedlingen kunna hjälpa denna med en enkel & billig utbildning om denna saknar detta. (längre så får vederbörande ta studielån) Ett kriterium ska självklart inte vara vilket härkomst någon har, utan alla ska behandlas lika.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag kan säga att jag är avundsjuk, inte för min del, jag har körkort men min sambo. Vi har inte mycket pengar i hushållet, hon är arbetslös och som vi har sett det så krävs det körkort till nästan varje jobb. Även om hon har börjat övningsköra med mig så skulle det inte skada om hon fick gratis körkort. Då i dagsläget har vi ingen aning om hur vi ska kunna betala för körlektioner m.m.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är fel. Sedan krävs det inte körkort till majoriteten av arbeten även om det är en klar fördel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska hjälpa invandrare till jobb i Sverige, men körkort är knappast något obligatoriskt för att kunna skaffa jobb.

Det går faktiskt kollektivtrafik.

Antingen, ge alla samma chans (långtidsarbetslösa, "fattiga" m.fl.) samma erbjudande, eller ge ingen erbjudandet.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Du fattar inte va? Invandrare har MER rättigheter i Sverige än vad Svenskar har. Det kan bara sluta i katastrof i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Såklart det är fel och prioritera jobb till invandrare gör bara folk ännu argare.

Ssch, nu kommer snart anti SD packet och skriker rasist!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag tror du har missförstått frågeställningen i tråden. Tråden handlar om att sverige ekonomisk särbehandlar en viss grupp individer och ger de bidrag som andra inte får. Det finns gott om ungdomar i sverige som inte har råd att ta körkort, så varför ska staten/kommuner då särbehandla och bekosta enbart visas för att de har rätt härkomst?
Argumenium ignoratio elenchi är knappast inte bra, d.v.s. argument som inte har ett skit med just detta att göra, men som kanske ändå är sanna.
Argumentet hade haft en giltighet om "alla" i sverige hade haft körtkort (ingått i skolan) och folk som blev av med sitt, då fick bekosta det nya på egen hand.
Då skulle man kunna använda argumentet att just invandrare borde få sitt körkort bekostat, precis som resten av befolkningen fick. (om befolkningen sedan klarade av det inom rimlig eller ej skulle vara deras eget problem)

"Ekonomisk särbehandling"... det kommer alltid krävas extra resurser för att främja integrationen. Körkortssubventionering ska ses som en investering - ett försök att hjälpa flyktingar in på arbetsmarknaden. Jag säger inte att det nödvändigtvis kommer fungera, men i bästa fall kommer de själva finansiera körkortet när de börjat jobba.

Själv känner jag mig inte direkt diskriminerad av att flyktingar, som anlänt tomhänta från krigsdrabbade länder, får körkortssubventioner. Faktum är att jag hellre ser en investering på 20 000 kr så att de tar sig in på arbetsmarknaden, än att de lever på bidrag för 200 000 kr de kommande åren.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Jag tycker att detta är helt sjukt. Det finns många ungdomar i Sverige nu som har väldigt svårt att få råd med körkort varför ska vi behöva jobba arslet av oss för att få råd med körkort medan andra får det helt gratis.

Jag har inget emot invandrare och jag är inte rasist, jag skyller inte på dem hade staten givit ut gratis körtkort till alla vita så skulle jag vara dum om jag sa nej så det är klart att jag förstår att de tar chansen. Det är inte deras fel det är politikerna som gör fel. Jag tror själv att sådana här saker leder till rasism då jag mycket väl kan tänka mig att ungdomar blir avundsjuka om invandrare får saker gratis som inte de får och utav den anledningen börjar snacka skit om invandrarna även om det är politikernas fel. Ska det leda till att politikerna i ett land ska göra så mycket för att inte verka rasistiska att det blir fel på andra hållet? Då har det gått för långt.

Själv är jag 18 år (i 7 timmar till i alla fall) och har ingen att övningsköra med och min mamma har knappast råd att betala mitt körkort då hon knappt har råd att klara varje månad som det är.

Att ta körtkort själv utan någon att övningsköra hemma med är inte billigt och att tjäna ihop pengarna till det är inte helt lätt för en ungdom i min ålder. Nu har jag jobbat alla loven de senaste åren och hoppat över lyxen att vara ledig även om jag börjar bli riktigt trött på att aldrig vara ledig nu och på så vis sparat ihop rätt så mycket pengar som bör räcka till körkort och jag har planer att ta körtkort i sommar (har inte tid nu eftersom att den tiden skolan inte tar går åt till att jobba).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Du är inte lite efter du? Du vet väl redan att vi betalar deras boende, mat och tandvård? Nu betalar vi även körkort. Det är ytterst få invandrare som betalar för någonting alls själv, en stor majoritet lever på våra skattepengar. I mitt bostadsområde bor det 4 invandrarfamiljer, Soc betalar alla 4 lägenheterna.

Bah, palla. Tog bort mitt inlägg för jag pallar verkligen ingen debatt så du får gärna diskutera med nån annan du. GLHF

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Även om hon har börjat övningsköra med mig så skulle det inte skada om hon fick gratis körkort. Då i dagsläget har vi ingen aning om hur vi ska kunna betala för körlektioner m.m.

Om hon kör med dig, vad ska ni med körlektioner till?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Om hon kör med dig, vad ska ni med körlektioner till?

Det där vill jag se källa på. Var kan man se statistik som visar på att över 50% av invandrarna i Sverige inte betalar NÅGONTING själva? Eller är det så att du bara är sån där misslyckad efterbliven individ som drar siffror ur arslet och hoppas ingen synar din bluff?

Det finns vissa saker som körskolelärare ser som du kan behöva träna på, alltid bra med input.

Håll nivån lite högre på dina inlägg, "personangrepp" är helt onödigt att ta till.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

Kan ju vara så att han inte är lika bra på att lära ut som en körskolelärare, alla kan ju inte vara bra på allt...

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Du är inte lite efter du? Du vet väl redan att vi betalar deras boende, mat och tandvård? Nu betalar vi även körkort. Det är ytterst få invandrare som betalar för någonting alls själv, en stor majoritet lever på våra skattepengar. I mitt bostadsområde bor det 4 invandrarfamiljer, Soc betalar alla 4 lägenheterna.

Du försöker alltså uttala dig om hela gruppen invandrare utefter ditt (icke slumpmässiga) stickprov om fyra individer. Statistiker tycker inte om såna resonemang
Har du någon källa som visar att det är "ytterst få invandrare som betalar för någonting alls själv[a]"?

Permalänk
Skrivet av celerity:

"Ekonomisk särbehandling"... det kommer alltid krävas extra resurser för att främja integrationen.

Extra insatser ska dock inte vara lika med att ge flyktingar saker gratis som många i landet av ekonomiska orsaker saknar. Annars krävs det såklart extra resurser.

Skrivet av celerity:

Körkortssubventionering ska ses som en investering - ett försök att hjälpa flyktingar in på arbetsmarknaden. Jag säger inte att det nödvändigtvis kommer fungera, men i bästa fall kommer de själva finansiera körkortet när de börjat jobba.

Om en person t.ex. har jobbat som taxichaufför i sitt hemland, så finns det en mening med att arbetsförmedlingen kan bekosta så att vederbörande får ett giltigt svensk. Där kan jag hålla med.

Men annars det finns många arbetslösa svenskar som inte har körkort och desto fler skulle skita i att ta det på egen hand om arbetsförmedlingen betalade det åt dem.
Någon annan än arbetsförmedlingen kan såklart inte betala en arbetsåtgärd (skulle väl vara försäkringskassan, fackförbund etc)

Skrivet av celerity:

Själv känner jag mig inte direkt diskriminerad av att flyktingar, som anlänt tomhänta från krigsdrabbade länder, får körkortssubventioner.

Nu vet jag inte din sits, men skulle du vara en arbetslös 18åring utan körkort, så skulle du nog känna dig mer diskriminerad.
Men väldigt många känner lust att deras skattepengar på detta sätt går till att särbehandla folk efter ursprung. (eller hudfärg som vänsternissar brukar använda, för det är mer slagkraftigt och återspeglar rasism)

Skrivet av celerity:

Faktum är att jag hellre ser en investering på 20 000 kr så att de tar sig in på arbetsmarknaden, än att de lever på bidrag för 200 000 kr de kommande åren.

Jag är också för storsatsningar, alltså bättre och göra vettiga åtgärder som kostar en hel del pengar, än "värdelösa" som på lång sikt kostar mycket. -Nu är dock staten generellt bra på en lösning som både är dyr och dålig, men det är en annan sak. (jag syftar inte på denna)

Om arbetsförmedlingen ska bekosta bilkörkort till arbetslösa eller ej kan man diskutera, men om de börjar och behandla folk olika p.g.a. härkomst så ska man säga ifrån.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad och inlägg redigerat*
Ganska onödigt att använda personangrepp för att få fram sina åsikter, i framtiden vill jag se en högre standard på diskussionerna.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Om man ska vara lite positiv så går det nog lite bättre för körskolorna.

Man ska aldrig vara positiv!

Men ska det satsas på pengar på invandrare så ska det satsas pengar i samma uträckning på andra människor i Sverige som sitter i samma ekonomiska sits. Har man råd att ta in människor från andra länder(oavsett anledning) och ge dem fördelar så ska man samtidigt kunna ge den egna fattiga befolkningen samma fördelar. Allt annat är ju dumt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Man ska aldrig vara positiv!

Men ska det satsas på pengar på invandrare så ska det satsas pengar i samma uträckning på andra människor i Sverige som sitter i samma ekonomiska sits. Har man råd att ta in människor från andra länder(oavsett anledning) och ge dem fördelar så ska man samtidigt kunna ge den egna fattiga befolkningen samma fördelar. Allt annat är ju dumt.

Nu känns det här att ge körkort till invandrare lite överdrivet för mig men vad som förmodligen åsyftas är väl just att svenskar har en stor möjlighet under deras barndom att skaffa körkort medan de bor hemma. De allra flesta av dagens ungdomar utför gymnasiet och bor även då hemma. Det kostar mycket mindre ekonomiskt för en sådan individ att skaffa fram körkort. Man betalar inte ofta hyra och matkostnader till sina föräldrar under den tiden.

Jag är snarare av åsikten att bidrag och liknande skall hållas till absolut minimum alldeles oavsett etnisk tillhörighet. Men nog finns det argument för att invandrare i formen av flyktingar skall kunna få subventionerad körkort med tanke på att de verkligen inte har samma möjligheter som en uppväxt i landet. Varken ekonomiskt, socialt eller i arbetslivet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte OK..

Bevisar väl bara på att vi släpper in alla och ger allt till dem utan större kostnader om inte ens for free som här...
Hur är det med oss svenskar?

Inte för att vara rasistisk eller så men det här är ju löjligt.

Permalänk

jag gillar det inte men det är Sverige vi bor i.. allt är fel i detta landet känns det fan som.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Nu känns det här att ge körkort till invandrare lite överdrivet för mig men vad som förmodligen åsyftas är väl just att svenskar har en stor möjlighet under deras barndom att skaffa körkort medan de bor hemma. De allra flesta av dagens ungdomar utför gymnasiet och bor även då hemma. Det kostar mycket mindre ekonomiskt för en sådan individ att skaffa fram körkort. Man betalar inte ofta hyra och matkostnader till sina föräldrar under den tiden.

Jag är snarare av åsikten att bidrag och liknande skall hållas till absolut minimum alldeles oavsett etnisk tillhörighet. Men nog finns det argument för att invandrare i formen av flyktingar skall kunna få subventionerad körkort med tanke på att de verkligen inte har samma möjligheter som en uppväxt i landet. Varken ekonomiskt, socialt eller i arbetslivet.

Nu är det ju knappast så att alla kanske trots allt inte haft en lika lyckad ungdom som dig och mig(om man nu kan kalla min det) , och det är väl främst dem och andra som hamnat lite fel under sin ungdom som nu skulle behöva hjälp och då också de borde få det anser jag om några ska ha det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Nu är det ju knappast så att alla kanske trots allt inte haft en lika lyckad ungdom som dig och mig(om man nu kan kalla min det) , och det är väl främst dem och andra som hamnat lite fel under sin ungdom som nu skulle behöva hjälp och då också de borde få det anser jag om några ska ha det.

En viktigare följdfråga är nog istället om vart denna finansiering tas ifrån. Förmodligen tas det från deras integrationskassa och det har jag i sådant fall ingenting alls emot då nyanlända personer skall ut på arbetsmarknaden så snabbt som möjligt och behöver därmed visst stöd för att effektivisera detta genom att åtminstone få nästan samma förutsättningar som en som är uppvuxen i landet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

En viktigare följdfråga är nog istället om vart denna finansiering tas ifrån. Förmodligen tas det från deras integrationskassa och det har jag i sådant fall ingenting alls emot då nyanlända personer skall ut på arbetsmarknaden så snabbt som möjligt och behöver därmed visst stöd för att effektivisera detta genom att åtminstone få nästan samma förutsättningar som en som är uppvuxen i landet.

Så om det fanns ännu mer överskott i kassan (som bestämds av^^) är det helt ok o ge vissa nya bilar/insattslägenheter/hus för X kr varför inte ett startbidrag så man slipper jobba överhuvudtaget dom närmsta 10åren. Om inte pengarna räcker kan man ju alltid höja kassan lite..

Skulle villja se rubriker om BARA svenskar med svenskföda föräldrar fick liknande bidrag, rasist nr1 stämpel direkt!

Nä gillar inte detta, som tänkt ide därimot tycker jag därimot är väldigt bra! Problemet är att det täcker en viss grupp. Säg liknande- arbetslösa 1år+ får hjälp med körkortsbidrag om ingår i kvalificerade yrkesområden.

+Ni som förespråkar att inlandsfödda redan får allt på ett silverfat kan jag ju dra en liten historia..
Visst har inte varit särskilt "snäll" i uppväxten, droger krimminalitet sen ~14år.. Skippar historien
Well 24år nyutsläppt från kåken trött på all skit^.. Alla "kompisar" satt inne/döda, 500kr på fickan, ingen bostad, soc vägra bidrag, sov ute/trappuppgång 1 vecka då inte ville bryta tbx till det gammla. Hittade hit o dit jobb med diverse (iof svart) och bodde i en gammal lagerlokal i ca 2mån, efter fick lite fastare jobb(svart här med) 6mån under tiden fixa lägenhet inredning osv.. Efter det gick det långsamt på bra:)
Idag rätt vanlig svenson, jobb(vitt) lägenhet, flickvän, hund osv osv

Menar inte att alla som kommer ska skaffa svartjobb men med ett enkelt bidrag som soc ~6mån så har man tid o etablera sej/klara sej. . Nä viljan det är fel på, otroligt mycket man kan så länge viljan finns där!, Fast det är sant, sitta hemma med "fast" bidrag inkommande gör inte viljan starkare.. Att det skulle behöva en "gyllende" start med lägehet/körkort osv

Ok nej är inte rasist av något slag om så kan tolkas, ser jag 1 person så bryr jag mej inte svart vit gul.. utan går på innehållet.

Sen att vissa tolkar detta som ett + för o angripa invandrare, soo wrong...
Dom vore dumma om dom inte tog emot all "hjälp" man kan få!, att vända grupper mot grupper är högt stryrt sen lång tid tillbaka för att säkra sina egna platser. (Wilie Lynch Letter) rätt bra exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Så om det fanns ännu mer överskott i kassan (som bestämds av^^) är det helt ok o ge vissa nya bilar/insattslägenheter/hus för X kr varför inte ett startbidrag så man slipper jobba överhuvudtaget dom närmsta 10åren. Om inte pengarna räcker kan man ju alltid höja kassan lite..

Skulle villja se rubriker om BARA svenskar med svenskföda föräldrar fick liknande bidrag, rasist nr1 stämpel direkt!

Nä gillar inte detta, som tänkt ide därimot tycker jag därimot är väldigt bra! Problemet är att det täcker en viss grupp. Säg liknande- arbetslösa 1år+ får hjälp med körkortsbidrag om ingår i kvalificerade yrkesområden.

+Ni som förespråkar att inlandsfödda redan får allt på ett silverfat kan jag ju dra en liten historia..
Visst har inte varit särskilt "snäll" i uppväxten, droger krimminalitet sen ~14år.. Skippar historien
Well 24år nyutsläppt från kåken trött på all skit^.. Alla "kompisar" satt inne/döda, 500kr på fickan, ingen bostad, soc vägra bidrag, sov ute/trappuppgång 1 vecka då inte ville bryta tbx till det gammla. Hittade hit o dit jobb med diverse (iof svart) och bodde i en gammal lagerlokal i ca 2mån, efter fick lite fastare jobb(svart här med) 6mån under tiden fixa lägenhet inredning osv.. Efter det gick det långsamt på bra:)
Idag rätt vanlig svenson, jobb(vitt) lägenhet, flickvän, hund osv osv

Menar inte att alla som kommer ska skaffa svartjobb men med ett enkelt bidrag som soc ~6mån så har man tid o etablera sej/klara sej. Ren jävla bullshit att "dom har så svårt/dom behöver det/ dom har fruktansvärda minnen, well o shit jag har oxå sett nära personer dö men det är inget jag gråter åt hos myndigheter". Nä viljan det är fel på, otroligt mycket man kan så länge viljan finns där!, Fast det är sant, sitta hemma med "fast" bidrag inkommande gör inte viljan starkare.. Att det skulle behöva en "gyllende" start med lägehet/körkort osv

Ok nej är inte rasist av något slag om så kan tolkas, ser jag 1 person så bryr jag mej inte svart vit gul.. utan går på innehållet.

Sen att vissa tolkar detta som ett + för o angripa invandrare, soo wrong...
Dom vore dumma om dom inte tog emot all "hjälp" man kan få!, att vända grupper mot grupper är högt stryrt sen lång tid tillbaka för att säkra sina egna platser. (Wilie Lynch Letter) rätt bra exempel.

Det finns integrationspengar som skall användas för att få flyktingar som fått permanent uppehållstillstånd in i arbetslivet. Dessa pengar kan satsas på en mängd områden som är till för att främja denna integration. Man skapar olika slags projekt och andra verksamheter med dessa pengar för att därigenom få dessa in i arbetslivet så fort som möjligt.

Detta gör man för att en person som kommer hit och har asylskäl och därmed får stanna har en nackdel på arbetsmarknaden jämfört med en infödd person som kan språket, känner till samhället och har en svensk utbildning.

Du kan dra hur många snyfthistorier som helst över enskilda personer har det svårt. Det är självklart att det är så att inte alla som är födda i sverige är lyckliga eller har en bra uppväxt. Det innebär fortfarande inte att gruppen svenskar har fördelar gentemot gruppen flyktingar på arbetsmarknaden.

Lustigt även att ALLA som använder orden "jag är inte rasist" lägger till en fördom eller en generalisering om flyktingar eller invandrare direkt före eller efter en sådan mening.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:
Citat:

Det finns integrationspengar som skall användas för att få flyktingar som fått permanent uppehållstillstånd in i arbetslivet. Dessa pengar kan satsas på en mängd områden som är till för att främja denna integration. Man skapar olika slags projekt och andra verksamheter med dessa pengar för att därigenom få dessa in i arbetslivet så fort som möjligt.

Visst finns det det men om detta bidrag räcker till körkort osv lite överskridet?

Citat:

Detta gör man för att en person som kommer hit och har asylskäl och därmed får stanna har en nackdel på arbetsmarknaden jämfört med en infödd person som kan språket, känner till samhället och har en svensk utbildning.

Nån anning om hur många som inte har "svensk" utbildning känner till sammhället osv? (känna till sammhället btw^^ 1%kanske?)

Citat:

Du kan dra hur många snyfthistorier som helst över enskilda personer har det svårt. Det är självklart att det är så att inte alla som är födda i sverige är lyckliga eller har en bra uppväxt. Det innebär fortfarande inte att gruppen svenskar har fördelar gentemot gruppen flyktingar på arbetsmarknaden.

Hmm svara på ditt eget inlägg, copy-> Det innebär fortfarande inte att gruppen svenskar har fördelar gentemot gruppen flyktingar på arbetsmarknaden.

Citat:

Lustigt även att ALLA som använder orden "jag är inte rasist" lägger till en fördom eller en generalisering om flyktingar eller invandrare direkt före eller efter en sådan mening.

Visst är det så fort man skriver svart blir man rasist! visa svenska flagan= rasist, nationalsången= rasist.. antar du inte kunnat missa detta i media på diverse skolor bla.. + skulle gärna vilja veta vart min fördom är?

Edit = svar är i quote^^ wtb datautbildning:P