Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

överklock misslyckad

Hej! Slänger iväg en fråga ang mitt MB.

Jag har kört i frid och fröjd nu sen lanseringen av SB och ville ville ge min 2600K en dos överklock.
Jag använde mig av det medföljande programmet till mitt moderkort // Asus Pro P67 och tryckte på "Fast" .

Datorn startade om som den skulle och i Diverse program fick jag upp prollen i 4,1Ghz
Jag gjorde alla möjliga tester i bla Intel Burn och Prime95 och allt så frid och fröjd ut.

Nu till problemet

Skulle starta datorn idag och datorn startade i ca 2 sekunder för att sen starta om. Jag fick felmeddelande "Overklock failure"

En till omstart gjordes och jag lyckades komma förbi för att sen mötas av 0 partition!

Efter detta så laddade jag ner den näst senaste bios ver och installerade --- samma problem.
jag resetade Cmos förde in Senaste Ver på bios.
Nu kan jag välja vilken disk som ska bootas och jag kommer in i OS utan några problem MEN datorn startar upp 2 sekunder för att sen stängas av och starta om ---- sen rullar allt på fint.

Jag vet att många har haft problem med detta MB och jag har letat R..a av mig i forumet men kan bara hitta spridda länkar om problemet/men.

//P

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem

När du får Overclock Failure så resetas BIOS till Factory Default. Kör du någon form av RAID så måste du välja det i BIOS igen.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Skrivet av Korgan:

När du får Overclock Failure så resetas BIOS till Factory Default. Kör du någon form av RAID så måste du välja det i BIOS igen.

Hur kommer det sig att man får Overclock Failure när man gör en såpass "enkel" överklockning av systemet.
Kan det bero på dålig Bios version?

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Avstängd

Ställ ner hastigheten på minnena och prova igen

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk

Som en blå himmel fungerar burken igen. Humm.

Är det några andra där ute som har klockat en 2600k /Asus P8P67 från Windows ? I mitt fall så vart det bara Bus hastigheten som höjdes från 100.3 MHz till 103 för att nå 4,2 Ghz

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoveLeon:

Som en blå himmel fungerar burken igen. Humm.

Är det några andra där ute som har klockat en 2600k /Asus P8P67 från Windows ? I mitt fall så vart det bara Bus hastigheten som höjdes från 100.3 MHz till 103 för att nå 4,2 Ghz

overklock faliure kan det stå om man rycker ut strömmen ur burken eller liknande , det är nästan vanligare att det inte är relaterat till överklockning , än tvärt om.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |