Permalänk
Avstängd

Extrem speldator 35k

Tjena ska köpa en ny dator istället för min gammla Core 2 duo... Har vald dem här delarna än så länge

http://www.inet.se/kundvagn/visa/221972/2011-02-22

Något jag bör ändra på? Har som sagt en ganska stor budget /Trisslott!! Har även en 1tb hårddisk hemma och läsare som jag tänkte andvända! Så vad mer kan jag välja för att fylla ut dem 5k som är kvar? Vill ha en så MAXAD dator som möjligt för 35k

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Enligt en del benchmarks som jag läst verkar det som om att Intel i7 2600k ligger på ungefär samma prestanda (och i vissa fall bättre!) än värstingen 980X.

Det kanske är värt att spara in några tusen för att lägga på spel eller andra datorkomponenter, en bra skärm eller ett par riktiga hörlurar till exempel. (Detta kräver dock ett moderkort med 1155 sockel)

Jag tror även att du borde kolla på minnen utan stora kylflänsar eftersom du kör med den massiva Noctua NH-D14. Det kan bli svårt att få plats med dem utan att kylaren tar i.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Onödiga pengar på processor men men..

vänta på sandy bridge nya moderkort.

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

Ta en sandy bridge processor och moderkort, spara pengar och bättre:)

Permalänk
Medlem

Plötsligt händer det.

Permalänk
Medlem

Plocka ett annat chassi om du inte ska vattenkyla, byt även till SB som de andra skrivit.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 PRO | 4x4 Vengeance 1600MHz LP | ASUS 7970 DirectCUII

O2+ODAC->Ultrasone PRO 900

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Windir87:

Enligt en del benchmarks som jag läst verkar det som om att Intel i7 2600k ligger på ungefär samma prestanda (och i vissa fall bättre!) än värstingen 980X.

Det kanske är värt att spara in några tusen för att lägga på spel eller andra datorkomponenter, en bra skärm eller ett par riktiga hörlurar till exempel. (Detta kräver dock ett moderkort med 1155 sockel)

Jag tror även att du borde kolla på minnen utan stora kylflänsar eftersom du kör med den massiva Noctua NH-D14. Det kan bli svårt att få plats med dem utan att kylaren tar i.

Skrivet av cirderf:

Onödiga pengar på processor men men..

vänta på sandy bridge nya moderkort.

Skrivet av Martin_Thorén:

Ta en sandy bridge processor och moderkort, spara pengar och bättre:)

Har ingen tanke att vänta på Sandy bridge då jag ska beställa min dator den här veckan! Och vilka 2000mhz minnen kan jag få tag i och sammtidigt ha NH-D14 utan att det blir problem?

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra med de här om du ska ha "dual" eller de här om du kör "triple".

Ser ingen mening med att ha över 1600mhz minnen egentligen, men du kanske ska överklocka extremt mycket?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Det här verkar vara samma troll som startat andra trådar (med andra användarnamn) om att han vill ha monsterburkar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde90chr:

Har ingen tanke att vänta på Sandy bridge då jag ska beställa min dator den här veckan! Och vilka 2000mhz minnen kan jag få tag i och sammtidigt ha NH-D14 utan att det blir problem?

Du kan ju fortfarande köpa och "bara" använda dig av dom fungerande sataplatserna på ett 1155 moderkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Windir87:

Jag skulle köra med de här om du ska ha "dual" eller de här om du kör "triple".

Ser ingen mening med att ha över 1600mhz minnen egentligen, men du kanske ska överklocka extremt mycket?

Tanken är att jag ska överklocka så långt som möjligt jag kan på en luft kylare, vill inte krångla med vatten osv, även om det skulle vara värt det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p2dab:

Du kan ju fortfarande köpa och "bara" använda dig av dom fungerande sataplatserna på ett 1155 moderkort.

Dock ska jag ha 2st SSD 1st Lagring 1st läsare i s-ata!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Det här verkar vara samma troll som startat andra trådar (med andra användarnamn) om att han vill ha monsterburkar..

Nej, jag är inte ute efter att trolla, sånna här diskutioner om trolls kan vi ta på ett annat forum! Är bara väldigt glad över att äntligen få byta ut min gammla Core2duo...Om du nu fick intrycket av att jag "trollar" så är det fel, inget mer om det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mellberg:

Plocka ett annat chassi om du inte ska vattenkyla, byt även till SB som de andra skrivit.

Jag tycker 800D är stilrent och snyggt chassi! Men om du kan rekommendera något annat chassi får du gärna länka och skriva varför du tycker det chassit är bättre

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde90chr:

Jag tycker 800D är stilrent och snyggt chassi! Men om du kan rekommendera något annat chassi får du gärna länka och skriva varför du tycker det chassit är bättre

Ja jag är helnöjd med mitt 800D..Kyler bra även med fläktar.Lite för stort kanske men jag bär aldrig med mig datorn på lan osv så inget jag stör mig på

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde90chr:

Jag tycker 800D är stilrent och snyggt chassi! Men om du kan rekommendera något annat chassi får du gärna länka och skriva varför du tycker det chassit är bättre

Sitter på telen nu så orkar inte hitta länk, men jag skulle valt Define XL eller Silverstone Fortress med den budgeten.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 PRO | 4x4 Vengeance 1600MHz LP | ASUS 7970 DirectCUII

O2+ODAC->Ultrasone PRO 900

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chainzaw_94:

Ja dock ingen blu ray läsare, kommer aldrig att få andväning av den Sen vad är skillnaden på dem SSD och dem jag valde?

Det är ju bara 2st 16x slots på moderkortet, är det verkligen lönt att ha 4st grafikkort då?

Permalänk
Medlem

Du kan utan problem köpa en bra dator för 35 tusen men lägg då en del av dom pengarna på en vetig skärm med bra funktion och bild. Snåla inte. För det är framför den du skall sitta och titta time ut och time in..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NightFred:

Du kan utan problem köpa en bra dator för 35 tusen men lägg då en del av dom pengarna på en vetig skärm med bra funktion och bild. Snåla inte. För det är framför den du skall sitta och titta time ut och time in..

Skärm har jag redan, 2st dugliga kanske blir en 3e iså fall om man kan köra eyefinity på 3st 24" Skärmarna jag har heter SyncMaster P2450 från samsung!

Permalänk
Avstängd

Det är ungefär som den du tog....fast på sterioider
.
.
.
Snabbare alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det här verkar vara samma troll som startat andra trådar (med andra användarnamn) om att han vill ha monsterburkar..

blir så trött på såna som dig som anklagar andra för att vara "troll" bara för att dom vill lägga lite extra pengar på en dator. Vissa har mer intresse än andra, som att vissa köper en dyr bil, just för att dom är intresserade. Andra går på krogen varje helg och är "kung i baren". Helt beroende på personen och vad man tycker är värt att lägga pengar på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quickzor:

blir så trött på såna som dig som anklagar andra för att vara "troll" bara för att dom vill lägga lite extra pengar på en dator. Vissa har mer intresse än andra, som att vissa köper en dyr bil, just för att dom är intresserade. Andra går på krogen varje helg och är "kung i baren". Helt beroende på personen och vad man tycker är värt att lägga pengar på.

Håller med dig totalt, vill dock inte ha en diskution om detta här! Hade lite tur på en trisslott Annars hade jag fortfarande suttit här med min Core2Duo i några år till

Permalänk
Medlem

1200 agg kan vara att föredra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde90chr:

Håller med dig totalt, vill dock inte ha en diskution om detta här! Hade lite tur på en trisslott Annars hade jag fortfarande suttit här med min Core2Duo i några år till

Dumt av mig att skriva det egentligen men behövde få ut det för varje gång jag väl tittar i en tråd här där en person tänkt att köpa en dator för över 15 så får trådskaparen spyddiga kommentarer av ungar som är gröna av avundsjuka.

Jag är inte så insatt som jag en gång har varit, dock tycker jag att du bör vänta och köpa 1055 eller 2011 (så den nya highend sockeln heter va?) vågar inte säga när den kommer men vill minnas att den kommer snart. 1366 i all ära men vänta lite och kolla läget! Ett tips är ju att köpa ett gtx580 eller div, nytt nätagg och tex chassi och vänta på 2011 och sandy. Om du MÅSTE ha en quadcore så försök lirka fram en q6600 eller liknande på marknaden, kostar nog runt 500-1000 och lovar att du kommer få en skön känsla när du väntat på de nya processorerna och moderkorten och har det bästa i handen på realesen!

mvh

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bara för att man vinner på triss behöver man väl inte vara dum? Dela upp ditt datorköp på 2 omgångar istället. Ett nu och ett om ett par år igen. Även om du lägger 35k så ligger den efter din polares nya om ett halvår/ett år prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar, mer ramminne, en nätdel från corsair AX serien, en optiskläsare samt mer mekanisk lagring, och ett utbyte av GPU till Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB med Windforcekylning!.. samt ett bra t-bord, mus, musmatta och headset.

p.s skönt att nån satsar på sin hobby!!!

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt anledningen varför man blir anklagad för troll när man vill köpa för stora summor är för att det är oftast vettigare att köpa för en mindre summa.. som 15k t ex och uppgradera till en ny senare. Datorer tappar snabbt värde och även prestandan i nya komponenter brukar vara märkbart högre. Ber om ursäkt för off topic.

Jag skulle fortfarande säga att själva datorprestandan inte ska ta hela summan. Utan lägg till en bra skärm, ljudsystem, bekväm fotölj osv?